Citat:
Ursprungligen postat av
dividedbyhm
Vaccinerad 2 gånger

och ska komma tillbaka om ett år för påfyllning.
Har forskat lite i mat och Bozita (som jag sett att ni rekommenderar) finns att köpa billigare på nätet än Mjau är i affär så det är ju nice (hittade inte Mjau att beställa över internet). Ska åka idag till köpcentrumet och handla lite olika bozitasmaker för att testa så kan jag beställa lite storpack sen när jag märker vilka som var bra och vilka som var mindre populära
Bör man undvika kattmat med fisk/räka? Hör alltid om att katter inte ska äta så mycket fisk, är det vanligt att de är extra känsliga mot just det? Bozita har ju väldigt många olika smaker från havet. Lax, makrill, kolja, mussla, räka osv.
Jag är husse
edit: Glömde svara gällande bajset. Nja det är aldrig löst, bara lite kladdigt. Ibland fastnar det i rumpan, så varje gång han är på lådan och jag märker att han ska bajsa måste jag vara där och fånga honom efter och kolla rumpan så han inte springer runt och sätter sig på saker med kladdig rumpa. Det är lite småjobbigt och jag skulle gärna slippa det men det kanske ger med sig med tiden

Okej, men då är du en bra husse och jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, kanske kommer fler råd från andra också som har mer vana vid innekatters magar än mig. Mina har till allra största delen varit utekatt och då verkar de få plåtmage som tål det mesta.
Jag tror mer på rå fisk från havet än kokta Bozita med fisksmak, men här tycker jag och Myrten olika, se ovan. För min del ger jag både med fisksmak och färsk med huvud och allt. Men eftersom din kisse inte är 100 i magen skulle jag skippa
all fisk till att börja med. Du får verkligen lusläsa för det brukar vara i det allra mest finstilta.
Den här bör du börja med,
Bozita skonkost: Köp 5 paket av denna och se hur det går. Innehåller skonsamt kött plus havre:
http://www.bozita.com/sv/Feline/Prod...line-wet-diet/
Bozita kan du sedan köpa med kyckling och lamm till att börja med, speciellt lamm anses skonsamt för magen men kyckling ligger också det nära vad som är naturligt för katt. Gå sedan vidare till köttsmak. Det finns ju alla möjliga sorter som inte är fisk, kräftor och musslor osv. Ren och älg ska jag försöka få tag i, min kattgubbe är helt galen i älgkött.
När du ser att kissen inte blir dålig i magen av vanlig våtmat, kan du börja ge fisk lite smått. T ex en tesked Bozita med vit fisk, eller något lite kokt torsk från frysdisken, som anses skonsammast. Öka på allt eftersom du ser att det går bra. När det gör det, ge alla sorters fisk, mussla, krabba osv Hela sortimentet.
Har en fråga till dig: Är din kisse uppfödd på torrfoder? (+modersmjölk förstås)
Har märkt att det kan bli problem när man ska övergå till annan mat med torrfoderuppfödda ungar, så trist att uppfödarna inte uppmärksammar det. Visserligen får de gratispaket, gratisprov att dela ut till kattungeköpare, rabatter osv men ändå. Det kostar ju att föda upp en kull helt klart, men sååå himla mycket är det inte. Däremot praktiskt, ungarna kan gå runt och kliva i matskålen och det blir inget söl, bara fylla på rejält och sen kan man åka på jobbet och vara borta 12 timmar, osv. Ofta fortsätter nya ägarna med samma torrfoder som de fått som gratisprov av ett känt märke.
Som vi skrivit förut, byt foder gradvis och börja med Bozita eller Mjau (gärna i Tetra) och små smakprov från din egen matlagning, liten bulle okryddad köttfärs, slamsa från fläskfilén, vingarna från kycklingen (obs råa!)
Kom inte ihåg om jag nämnde Mjaus nya Vaganza, nåt som definitivt inte är nyttigt utan menat som godis. Tycker inte du ska köpa dem. Små minibullar ligger i tomat-, ört-, eller morotssås! Typiskt hur man ska lura i folk att det ska vara morot i kattmat. Det kan väl ingå, men då ligger en inne i en kanin. Jag visste inte vad det var men nyfiken att prova. Såsen är tydligen extremt god men inte resten.
Hur man tvättar katt i äschle sedan den skitit löst eller kladdigt. Jag har en hög med sönderrivna gamla handdukar. De får bli tvättlapp och jag har inget annat än varmvatten på. Katten får stå på golvet och jag nyper till i nackskinnet så man aktiverar "stå still-reflexen där." Sen brukar man inte behöva göra mer för katten kommer att tvätta bort allt. Om inte är den sjuk och ska till vette.