2014-06-05, 12:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
Nja alltså.. har kanske stirrat mig blind på rekommendationerna. På förpackningen står det "vuxen katt 3-4 kg: ca 1 burk om dagen fördelat på två måltider". Min katt väger nästan 4 kg och är 6 månader och jag tänkte att en kattunge kanske behöver mer mat än vuxna eftersom de växer? Så att han iaf _minst_ borde äta en burk, men som det är nu drar han typ en halv burk om dagen. Men kanske tänker fel och att kattungar ska ha mindre än vuxna vid samma vikt?
Du tänker helt rätt, kattungar som växer behöver mer mat än vuxna, de ska gluffa mat som tonårsbarn. Själv har jag aldrig brytt mig om rekommendationerna på förpackningarna utan haft fri tillgång till mat. Två måltider per dag tycker jag också är för lite för de flesta katter, 3-4 ggr per dag serveras mat här hemma. En unge ska definitivt ha mat flera gånger per dag.

Vad jag läst om, är att rekommenderad mängd mat ofta ligger för högt och gör katterna överviktiga. En hel burk om dagen tycker jag låter mycket, hur stor burk? Vilken sort?

4 kg för en 6 månaders katt visar kissen är välväxt och lider ingen nöd. Dessutom är det dags för kastrering nu - om du inte redan gjort det - och då kommer hormonförändringarna leda till att kissen behöver minskad fodergiva. Men du kanske vill avla på kissen?

För att hålla koll på fettet burkar jag göra en liten koll, om man känner ryggraden men inte revbenen när man stryker katten, är det lagom. Man kan också kolla uppifrån, sidorna ska inte vara insjunkna och man ska inte se nån bullmage.

Är kissen utekatt? Väl ung för att vara ute på egen tass, tycker jag. Har du avmaskat, eller gjordes det hos uppfödaren?
Citera
2014-06-05, 21:15
Medlem
Han får mat 3 gånger om dagen morgon, eftermiddag, sen kväll. Han har fri tillgång kan man väl säga då det nästan alltid finns lite mat kvar i skålen.

Burken jag läste på är hemköps egna märke, 405 gram.

Han är kastrerad sen 2 veckor tillbaka. Tycker han börjat äta mindre efter det så det stämmer kanske som du säger. Nåja, han verkar må bra iaf, det är nog bara jag som oroar mig över rekommendationerna på burken i onödan

Han är innekatt som får gå ut i koppel någon gång i veckan sådär. Avmaskad hos uppfödaren.
Citera
2014-06-05, 21:21
Medlem
Min katta ogillade Mjau också men smaskade i sig Whiskas med god aprit och ännu hellre Sheba. Men bäst var vanlig mat som kokt grishjärta skuret i bitar (mums!) och räkor (ännu godare!).

Katter behöver i stort sett bara protein från kött eller fisk. Resten, vitaminer och spårämnen, är bara extra och finns i maten. Däremot har katter en svag instinkt att dricka eftersom de i naturen får i sig alla vätska direkt via bytesdjur. Därför är blötmat (och helst hemlagad!) bäst.
Citera
2014-06-06, 09:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Han får mat 3 gånger om dagen morgon, eftermiddag, sen kväll. Han har fri tillgång kan man väl säga då det nästan alltid finns lite mat kvar i skålen.

Burken jag läste på är hemköps egna märke, 405 gram.

Han är kastrerad sen 2 veckor tillbaka. Tycker han börjat äta mindre efter det så det stämmer kanske som du säger. Nåja, han verkar må bra iaf, det är nog bara jag som oroar mig över rekommendationerna på burken i onödan

Han är innekatt som får gå ut i koppel någon gång i veckan sådär. Avmaskad hos uppfödaren.
Mattiderna låter bara bra och fri tillgång bara bra det med. Låt kissen smaka på allt möjligt nu när den är ungkatt, det kommer du ha igen sedan när han äter "allting".

På mitt Hemköp har vi bara de där småaskarna av deras eget märke, men jag tog fram en annan 400 g av Icas eget märke. Det är mycket mat i en sån, inte ens min kattgubbe som är en rätt stor katt skulle trycka i sig en hel sån om dagen.

Givan är nog beräknad på en jätteaktiv bamseutekatt full med mask som springer ute från morgon till kväll och sedan till morgon igen men aldrig jagar.

Han är ung och frisk, om du gjort testerna jag skrev om ser du ju om han blir för mager. Kissen kommer att lägga på sig mer muskler och växa lite till. Lek med honom så han får motion och kroppen utvecklas. Utepromenader är toppen, men brukar inte ge så mycket motion eftersom kattens idé om att vara ute på koppelpromenad är att ligga i en buske 2 timmar.

Tänk på att det finns en liten chans han smittas med spolmask, dels drar man in ägg själv med skorna, dels kan det finnas i jord ute. Det märker man på att katten hostar och sväljer ner något. Har precis avmaskat min råttjägare men nu är det dags igen 2 veckor efteråt. Men han smittas snabbt pga råttätande, det är främst så katter får mask eller via modersmjölken, men din kisse var ju avmaskad hos uppfödaren. Mycket mask gör att katten gloffar mat som en grävskopa, men sedan kan den kräkas upp alltihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Min katta ogillade Mjau också men smaskade i sig Whiskas med god aprit och ännu hellre Sheba. Men bäst var vanlig mat som kokt grishjärta skuret i bitar (mums!) och räkor (ännu godare!).

Katter behöver i stort sett bara protein från kött eller fisk. Resten, vitaminer och spårämnen, är bara extra och finns i maten. Däremot har katter en svag instinkt att dricka eftersom de i naturen får i sig alla vätska direkt via bytesdjur. Därför är blötmat (och helst hemlagad!) bäst.

Håller med om vad du skriver Putsch, bara några kommentarer. Mjau är bra för det är svenskt, Bozita likaså, så jag kör mest med dessa, Läs på burken vad som är i. Ibland är texten så pytteliten att det behövs förstoringsglas, men man kan även gå in på hemsidan. Det har kommit mycket konstigheter, t ex grillat kött som definitivt inte är nåt för katter men det säljer väl bra nu när det är grillsäsong för oss människor.

Kolla kilopriset när ni handlar kattmat. Alltihop är slaktavfall, men det packas i små påsar och burkar och kallas "gourmet" och "för finsmakare". Spannmål är ofta tillsatt men innehållet deklareras med pytteliten text. De ligger på över 100 kr/kg så det är dyra köttbiprodukter med mjöl.

Grishjärta är suverän mat, innehåller taurin som katten har stort behov av. Men ge hjärtat rått i stället, naturligare och bevarar näringen. Räka = Godis nån gång i månaden. Vill du lära dig mer om hemlagad kattmat, googla på "BARF, cat, katt" så kommer det upp massor.

Whiskas har jag inte köpt en enda gång på senare åt eftersom det mesta är i småpåsar och funkar inte när man har 3 katter. Detsamma gäller Sheba, som tydligen är väldigt gott men jag retar mig på att de ska ha slaktavfallet till "gåsleverpate" och allt vad det nu kan vara. Produkterna är mer gjorda för husse/mattes aptit på att köpa.
Citera
2014-06-06, 10:20
Medlem
Tack smurfsmurf

Håller som du säger på att testa olika nu men hans bajs blir lite kladdigt av all variation (antar jag, eller så är det nån av sorterna som han är extra känslig mot). På mitt hemköp finns inte så många mjau-sorter bara 4-5 st, och närmsta affär som har många fler sorter är 30 min med buss bort vilket är lite jobbigt.

Känner mig lugnare nu och med tanke på vad du säger tror jag han äter helt normalt skönt. Måste dock invända mot det du säger om koppelpromenader, min katt är väldigt aktiv ute. Springer omkring och "drar" i kopplet, jagar insekter, försöker klättra i träd (inte så lätt med klippta klor) och allt möjligt. Allt utom att ligga i en buske
Citera
2014-06-06, 12:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Roliga promenader! Sådär kul har ingen av mina kissar varit i koppel. Visst, han är kattunge men verkar helt trygg och orädd. Hoppas det håller i sig, så han inte blir busk-liggande tjocksmock om några år....

Bajset varierar i konsistens även hos oss människor. Det är inget att oroa sig över såvida han inte skiter vattentunt och kräks eller korvarna blir stenhårda och han väntar så länge som möjligt med att gå på lådan.

Visst är han vaccinerad mot kattpest och kattsnuva? Uppfödaren brukar fixa det eller så gör man det vid kastreringen. Eftersom han är innekatt ska du vara noga med att fylla på med vaccin. Har för mig man rekommenderar vartannat år numera, om han inte ska på utställning, pensionat etc.

Åk bussen nån gång emellanåt eller lifta med nån, så du kan fylla på med andra kattmatssorter. Du kan ju köpa så det räcker en hel månad, kanske? Du får skaffa en dramaten (väska på hjul) så slipper du konka och bära.

Fortsätt variera maten, inkl de insekter han fångar själv. Lite gräs kanske han också äter? Det kan vara för att han vill kräkas, men är även en källa till folsyra (vitamin B9). Tänk efter när du ska laga mat till dig själv, om du kan ge en liten portion köttfärs t ex. Jag tror det är bra med färskt och rått som variation till den kokta konserverade maten och torrfodret som är processat till gud vet vad.

Det blir säkert bra. Du är en bra matte ?/ husse ? (känns som du är en matte)
Citera
2014-06-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Roliga promenader! Sådär kul har ingen av mina kissar varit i koppel. Visst, han är kattunge men verkar helt trygg och orädd. Hoppas det håller i sig, så han inte blir busk-liggande tjocksmock om några år....

Bajset varierar i konsistens även hos oss människor. Det är inget att oroa sig över såvida han inte skiter vattentunt och kräks eller korvarna blir stenhårda och han väntar så länge som möjligt med att gå på lådan.

Visst är han vaccinerad mot kattpest och kattsnuva? Uppfödaren brukar fixa det eller så gör man det vid kastreringen. Eftersom han är innekatt ska du vara noga med att fylla på med vaccin. Har för mig man rekommenderar vartannat år numera, om han inte ska på utställning, pensionat etc.

Åk bussen nån gång emellanåt eller lifta med nån, så du kan fylla på med andra kattmatssorter. Du kan ju köpa så det räcker en hel månad, kanske? Du får skaffa en dramaten (väska på hjul) så slipper du konka och bära.

Fortsätt variera maten, inkl de insekter han fångar själv. Lite gräs kanske han också äter? Det kan vara för att han vill kräkas, men är även en källa till folsyra (vitamin B9). Tänk efter när du ska laga mat till dig själv, om du kan ge en liten portion köttfärs t ex. Jag tror det är bra med färskt och rått som variation till den kokta konserverade maten och torrfodret som är processat till gud vet vad.

Det blir säkert bra. Du är en bra matte ?/ husse ? (känns som du är en matte)

Vaccinerad 2 gånger och ska komma tillbaka om ett år för påfyllning.

Har forskat lite i mat och Bozita (som jag sett att ni rekommenderar) finns att köpa billigare på nätet än Mjau är i affär så det är ju nice (hittade inte Mjau att beställa över internet). Ska åka idag till köpcentrumet och handla lite olika bozitasmaker för att testa så kan jag beställa lite storpack sen när jag märker vilka som var bra och vilka som var mindre populära

Bör man undvika kattmat med fisk/räka? Hör alltid om att katter inte ska äta så mycket fisk, är det vanligt att de är extra känsliga mot just det? Bozita har ju väldigt många olika smaker från havet. Lax, makrill, kolja, mussla, räka osv.

Jag är husse

edit: Glömde svara gällande bajset. Nja det är aldrig löst, bara lite kladdigt. Ibland fastnar det i rumpan, så varje gång han är på lådan och jag märker att han ska bajsa måste jag vara där och fånga honom efter och kolla rumpan så han inte springer runt och sätter sig på saker med kladdig rumpa. Det är lite småjobbigt och jag skulle gärna slippa det men det kanske ger med sig med tiden
Senast redigerad av dividedbyhm 2014-06-06 kl. 12:45.
Citera
2014-06-07, 10:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Vaccinerad 2 gånger och ska komma tillbaka om ett år för påfyllning.

Har forskat lite i mat och Bozita (som jag sett att ni rekommenderar) finns att köpa billigare på nätet än Mjau är i affär så det är ju nice (hittade inte Mjau att beställa över internet). Ska åka idag till köpcentrumet och handla lite olika bozitasmaker för att testa så kan jag beställa lite storpack sen när jag märker vilka som var bra och vilka som var mindre populära

Bör man undvika kattmat med fisk/räka? Hör alltid om att katter inte ska äta så mycket fisk, är det vanligt att de är extra känsliga mot just det? Bozita har ju väldigt många olika smaker från havet. Lax, makrill, kolja, mussla, räka osv.

Jag är husse

edit: Glömde svara gällande bajset. Nja det är aldrig löst, bara lite kladdigt. Ibland fastnar det i rumpan, så varje gång han är på lådan och jag märker att han ska bajsa måste jag vara där och fånga honom efter och kolla rumpan så han inte springer runt och sätter sig på saker med kladdig rumpa. Det är lite småjobbigt och jag skulle gärna slippa det men det kanske ger med sig med tiden

Okej, men då är du en bra husse och jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, kanske kommer fler råd från andra också som har mer vana vid innekatters magar än mig. Mina har till allra största delen varit utekatt och då verkar de få plåtmage som tål det mesta.

Jag tror mer på rå fisk från havet än kokta Bozita med fisksmak, men här tycker jag och Myrten olika, se ovan. För min del ger jag både med fisksmak och färsk med huvud och allt. Men eftersom din kisse inte är 100 i magen skulle jag skippa all fisk till att börja med. Du får verkligen lusläsa för det brukar vara i det allra mest finstilta.

Den här bör du börja med, Bozita skonkost: Köp 5 paket av denna och se hur det går. Innehåller skonsamt kött plus havre:
http://www.bozita.com/sv/Feline/Prod...line-wet-diet/

Bozita kan du sedan köpa med kyckling och lamm till att börja med
, speciellt lamm anses skonsamt för magen men kyckling ligger också det nära vad som är naturligt för katt. Gå sedan vidare till köttsmak. Det finns ju alla möjliga sorter som inte är fisk, kräftor och musslor osv. Ren och älg ska jag försöka få tag i, min kattgubbe är helt galen i älgkött.

När du ser att kissen inte blir dålig i magen av vanlig våtmat, kan du börja ge fisk lite smått. T ex en tesked Bozita med vit fisk, eller något lite kokt torsk från frysdisken, som anses skonsammast. Öka på allt eftersom du ser att det går bra. När det gör det, ge alla sorters fisk, mussla, krabba osv Hela sortimentet.

Har en fråga till dig: Är din kisse uppfödd på torrfoder? (+modersmjölk förstås)

Har märkt att det kan bli problem när man ska övergå till annan mat med torrfoderuppfödda ungar, så trist att uppfödarna inte uppmärksammar det. Visserligen får de gratispaket, gratisprov att dela ut till kattungeköpare, rabatter osv men ändå. Det kostar ju att föda upp en kull helt klart, men sååå himla mycket är det inte. Däremot praktiskt, ungarna kan gå runt och kliva i matskålen och det blir inget söl, bara fylla på rejält och sen kan man åka på jobbet och vara borta 12 timmar, osv. Ofta fortsätter nya ägarna med samma torrfoder som de fått som gratisprov av ett känt märke.

Som vi skrivit förut, byt foder gradvis och börja med Bozita eller Mjau (gärna i Tetra) och små smakprov från din egen matlagning, liten bulle okryddad köttfärs, slamsa från fläskfilén, vingarna från kycklingen (obs råa!)

Kom inte ihåg om jag nämnde Mjaus nya Vaganza, nåt som definitivt inte är nyttigt utan menat som godis. Tycker inte du ska köpa dem. Små minibullar ligger i tomat-, ört-, eller morotssås! Typiskt hur man ska lura i folk att det ska vara morot i kattmat. Det kan väl ingå, men då ligger en inne i en kanin. Jag visste inte vad det var men nyfiken att prova. Såsen är tydligen extremt god men inte resten.

Hur man tvättar katt i äschle sedan den skitit löst eller kladdigt. Jag har en hög med sönderrivna gamla handdukar. De får bli tvättlapp och jag har inget annat än varmvatten på. Katten får stå på golvet och jag nyper till i nackskinnet så man aktiverar "stå still-reflexen där." Sen brukar man inte behöva göra mer för katten kommer att tvätta bort allt. Om inte är den sjuk och ska till vette.
Citera
2014-06-07, 13:12
Medlem
Ja han växte upp på enbart torrfoder och levde på det i 2 månader hos mig med sedan fasade jag in blötmat och nu äter han endast det. Han är inte alltid dålig i magen så misstänker att det är speciella sorter han är känslig mot. Jag såg ingen skonkost bland bozitamaten men köpte däremot både lamm, kyckling, ren och älg. Testar att de dem först, är han dålig klickar jag hem lite skonfoder tack för att du engagerar dig!
Citera
2014-06-07, 13:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ja han växte upp på enbart torrfoder och levde på det i 2 månader hos mig med sedan fasade jag in blötmat och nu äter han endast det. Han är inte alltid dålig i magen så misstänker att det är speciella sorter han är känslig mot. Jag såg ingen skonkost bland bozitamaten men köpte däremot både lamm, kyckling, ren och älg. Testar att de dem först, är han dålig klickar jag hem lite skonfoder tack för att du engagerar dig!

Lugnt, jag är kattmatsnörd! Eller torrfodertaliban! Ja, det var visst nån som sa det, haha.

Jag är alltså inte totalt helanti torrfoder. Det är bra som godis, fylla aktivitetsboll och andra leksaker och lekar, stöta till pulver och strö över "äcklig" eller ny mat. Om man åker bort är det bra med lite torrissar också.

Vad jag blir så sur på, är att uppfödarna inte ger kattungarna blandad kost så att deras magar tål allt. Får de bara torrisar brukar det ofta bli bekymmer. Det säger sig självt de där gratispaketen tjänar in sig, för de flesta fattar ju inte man kan gå över till vanlig mat om man tar det lite nätt.

Det här:
http://www.bozita.com/sv/Feline/Prod...line-wet-diet/
finns kanske bara hos veterinärer, vet inte säkert.

Lamm, kyckling, ren och älg. Låter utmärkt. Idealet skulle vara med råtta och småfågel men det dröjer nog många år innan konsumenterna accepterar det.

Fortsätt nu med de här tetrorna, i kombination med torrisar om du tycker det verkar behövas. Fortsätt med era roliga promenader, så kissen får lite dynga på tassarna och bygger upp immunförsvaret.

Vore glad om du uppdaterar oss. Lägg gärna in en bild på din fina kisse, en nytagen, så vi får se hur han ser ut. Vi kan också bedöma om han ser mager ut eller ej.
Citera
2014-06-07, 14:08
Medlem
Min katta åt inte torrfoder alls och ogillade Mjau och andra lågprismärken. Hon skulle vara enormt hungrig innan det gick ner överhuvudtaget. När jag serverade något hon inte gillade tittade hon ilsket på mig som om hon sa: "Vill du få sparken?" Nej, endast det bästa var gott nog åt den lilla prinsessan, och hon fick alltid det bästa. Det skulle vara naturligt hälsosam mat, inget skräp. Det finns ju massor av bra kött och fisk att köpa som inte kostar mycket. Strömming funkar alldeles utmärkt, om den är purfärsk, och kostar inte mycket. Samma sak med lever. Kyckling-, gris- eller nötlever i små bitar, det går fint. Katter behöver som sagt mat som i stort sett består av 100 procent kött eller fisk, och vatten att dricka, inget annat.
Citera
2014-06-07, 15:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Min katta åt inte torrfoder alls och ogillade Mjau och andra lågprismärken. Hon skulle vara enormt hungrig innan det gick ner överhuvudtaget. När jag serverade något hon inte gillade tittade hon ilsket på mig som om hon sa: "Vill du få sparken?" Nej, endast det bästa var gott nog åt den lilla prinsessan, och hon fick alltid det bästa. Det skulle vara naturligt hälsosam mat, inget skräp. Det finns ju massor av bra kött och fisk att köpa som inte kostar mycket. Strömming funkar alldeles utmärkt, om den är purfärsk, och kostar inte mycket. Samma sak med lever. Kyckling-, gris- eller nötlever i små bitar, det går fint. Katter behöver som sagt mat som i stort sett består av 100 procent kött eller fisk, och vatten att dricka, inget annat.

Håller med, rå mat är det bästa. Men taurinet då, hur ser du till att hon får i sig det? Skitviktigt. Det finns fler näringsämnen jag inte kommer på nu, som det blir brist på om man ger fisk, kött, lever rent.

För mig är det du räknar upp kompletteringsmat, det är så mycket bök med att barfa helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in