• 1
  • 2
2014-06-03, 18:39
Medlem
Min katt är lite halvkräsen gällande blötmat. Testat en del olika från Mjau men ingen är jättegod och han äter mindre än jag tycker han borde pga sin kräsenhet. Testade nu butikens egna märke som han satte i sig med god aptit men den innehåller även vegetabiliskt proteinextrakt och socker vilket jag reagerade på och inte tycker låter som naturligt för katter. Vad är bäst i det här läget - fortsätta ge den lite sämre blötmaten som han faktiskt gillar eller att låta han käka torrfoder? Jag vet vad ni tycker om torrfoder och att det inte är nåt en katt ska äta men är det samma med den lite sämre maten? (det står att det är helfoder på burken).
Citera
2014-06-03, 19:26
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Katter äter möss.
BASTA!
Citera
2014-06-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Katter äter möss.
BASTA!

Bra bidrag, ärkepucko.
Citera
2014-06-03, 20:49
Medlem
micro113s avatar
Ge katten det den äter - äter den både blötmat och torrfoder så är det väl bara att ge av båda.
Citera
2014-06-03, 20:49
Medlem
-ALDRIG billig kattmat och det är för mycket salt och experiment med krydd
och sånt ämne i gammalt kött.... Se upp med vissa foder för mycket SALT!

Om ni ger BARA foder till katter då är det ganska illa.
Det leder till diabetesfall, sjukdomar och förkorta liv!!

Katter behöver möss, fåglar, rått kött, räkor och vitanimer finns i foder
och blötmat i dyrare och fint mat. Gärna godis!
Citera
2014-06-03, 20:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigelove
-ALDRIG billig kattmat och det är för mycket salt och experiment med krydd
och sånt ämne i gammalt kött.... Se upp med vissa foder för mycket SALT!

Om ni ger BARA foder till katter då är det ganska illa.
Det leder till diabetesfall, sjukdomar och förkorta liv!!

Katter behöver möss, fåglar, rått kött, räkor och vitanimer finns i foder
och blötmat i dyrare och fint mat. Gärna godis!
Och om man nu tror på att kattmaten skulle döda katten på sikt men katten vägrar äta annat än torrfoder och/eller en billigare variant av blötfoder - då låter man den svälta ihjäl istället ...

Edit:
Pris och kvalitet går inte alltid hand i hand - ibland är den billigare maten det bättre valet.
Och räkor - nej, räkor är faktiskt inte nyttiga för katten - och skall möjligen ges i liten mängd som godis, inget man fodrar katten med.
Senast redigerad av micro113 2014-06-03 kl. 20:55.
Citera
2014-06-04, 13:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
.

Det är inget att diskutera egentligen, solklart är den halvdåliga blötmaten bättre. Torrfoderdietens vara eller icke vara har vi diskuterat många gånger här på forumet, hänvisar till (FB) Stora tråden om kattmat. för utförlig info och efterföljande diskussion.

Ensidig kost med bara ett märke på kattmaten tycker jag inte heller är vidare bra. Visst kallas det helfoder, men jag skulle inte lita på att maten innehåller precis allt katten behöver. Variera märkena och om katten är tjurig kan du krossa torrfoder och strö över som lite krydda, alternativt blanda godkända maten med den icke godkända tills katten lärt sig acceptera en varierad kost.

Pris och kvalité går inte hand i hand vad gäller kattmat. Man ska ha i åtanke alltihop är slaktavfall, som processas och förpackas till något som ska framstå som nyttigt och gott, eller i vart fall acceptabelt, för oss människor. Smart utformade reklamkampanjer som gärna spelar på våra känslor lika väl som nyttighetstänket, gratis startpaket till uppfödare, inarbetat varumärke osv osv osv, ren marknadsföring får man betala för och det kan vara dyra pengar. Coops och Icas egna burkmat t ex är riktigt bra. Man bör dock undvika allra billigaste buckliga burkar-lådan på ÖB med kattmat från Nordkorea, typ.

Vegetabiliskt proteinextrakt är inte naturligt för katter, men det är ändå fullständigt lugnt jämfört med vad man stoppar i vartenda torrfoder. Socker är troligast i form av sockerkulör, för att färga maten.

Om det är en utekatt som får i sig den allra bästa kattmaten, dvs råtta och småfågel mm, behöver man inte vara lika noga som med en innekatt. Se bara till att avmaska flitiga råttjägare, det brukar behövas flera gånger per år.

Köp hem lite extra av köttfärs, kyckling och hel rå fisk när du lagar mat till dig själv och ge katten rått i mindre mängder, s k "fusk-barfande". BARF är det bästa du kan ge till katt, läs mer om det i länken. Enstaka räkor kan du ge som godis, med skal och allt, tag bara bort de vassa spröten.
Citera
2014-06-05, 07:22
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
hel rå fisk

Jag protesterar fortfarande mot just rå fisk eftersom det innehåller ämnen som bryter ned vissa b-vitaminer. Kan inte se det praktiska i att ge näring som bryter ned annan näring, iaf inte om det ges regelbundet. och det är så lätt att micra fisken litegranna snabbt och ge den ljummen...
Citera
2014-06-05, 08:13
Medlem
Tack för svar.

Nu har det dock visat sig att den halvdåliga blötmaten inte var så poppis som de tvekade till en början, nu äter han inte med lika god aptit. Ger alltid mat innan jag lägger mig och den har han inte ätit så mycket av när jag vaknar, jämfört med när han fick torrfoder då han alltid åt upp över natten.

Har dock märkt att jag kan lura honom att äta genom att servera maten på olika ställen i huset varje gång. Då verkar han tro att det inte är till honom = måste äta upp det. Kan detta på något sätt vara dåligt för katten? Någon form av stress eller så? Eller skiter de i vilket?
Citera
2014-06-05, 10:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Jag protesterar fortfarande mot just rå fisk eftersom det innehåller ämnen som bryter ned vissa b-vitaminer. Kan inte se det praktiska i att ge näring som bryter ned annan näring, iaf inte om det ges regelbundet. och det är så lätt att micra fisken litegranna snabbt och ge den ljummen...

Rå färsk fisk emellanåt, med ben och allt, det ger jag gärna mina katter. Fräscht, naturligt och oprocessat. Dessutom med nyttiga ben, omega fettsyror osv. Katter har fått det i "alla tider", inte som huvudföda för där håller jag med dig, men som kosttillskott, komplement. Då kan det vara okej med påverkat b-vitaminupptag enstaka tillfällen, det är samma med rå äggvita f ö. Micra kan man väl göra om man vill, men då tappar man ju en del av vitsen som är att den ska ges så oprocessad som möjligt.

Jag vet mycket väl många är emot fisk pga att de kan framkalla allergi, något som inte drabbat mina katter tack och lov. Det har visat sig jag gett mycket fisk i mina dar utan att vara medveten om det, inte av färsk rå fisk då utan av lömsk smygfisk. Fisk- och fiskbiprodukter ingår i många konserver, t ex Mjau kyckling och torrfoder fast det står kött. Det tycker jag är bluff och har slutat köpa den sorten. Dessutom tror jag inte det är bra att ge fisk varje dag, allra helst i form av kokt fiskrens.

Man får verkligen lusläsa på burkar och paket.
Citera
2014-06-05, 10:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
Tack för svar.

Nu har det dock visat sig att den halvdåliga blötmaten inte var så poppis som de tvekade till en början, nu äter han inte med lika god aptit. Ger alltid mat innan jag lägger mig och den har han inte ätit så mycket av när jag vaknar, jämfört med när han fick torrfoder då han alltid åt upp över natten.

Har dock märkt att jag kan lura honom att äta genom att servera maten på olika ställen i huset varje gång. Då verkar han tro att det inte är till honom = måste äta upp det. Kan detta på något sätt vara dåligt för katten? Någon form av stress eller så? Eller skiter de i vilket?

Hehe, det här känner jag igen. Mat som är oätlig inne smakar jättegott ute på balkongen. Jag tror inte det är stressande på ett dåligt vis, lite spännande kanske? Katter i det fria får inte maten serverad på ett speciellt ställe och leken "gömma godiset" är rolig.

Men kanske att du känner att du måste få katten att äta? Att den svälter sig till döds annars? Katter har en förmåga att få människorna att tro det, ynkligt jamande, närmast kastar sig från matskålen, krafsar över nyupplagd mat osv.... Var lite mer bestämd, så länge katten äter något lite varje dag kan du framhärda.

Edit: Om katten inte äter mat på natten kan det bero på att den är mätt? Blötmat mättar mer än torrfoder.
Citera
2014-06-05, 12:28
Medlem
Nja alltså.. har kanske stirrat mig blind på rekommendationerna. På förpackningen står det "vuxen katt 3-4 kg: ca 1 burk om dagen fördelat på två måltider". Min katt väger nästan 4 kg och är 6 månader och jag tänkte att en kattunge kanske behöver mer mat än vuxna eftersom de växer? Så att han iaf _minst_ borde äta en burk, men som det är nu drar han typ en halv burk om dagen. Men kanske tänker fel och att kattungar ska ha mindre än vuxna vid samma vikt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in