• 2
  • 3
2014-06-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Håller med, rå mat är det bästa. Men taurinet då, hur ser du till att hon får i sig det? Skitviktigt. Det finns fler näringsämnen jag inte kommer på nu, som det blir brist på om man ger fisk, kött, lever rent.

För mig är det du räknar upp kompletteringsmat, det är så mycket bök med att barfa helt och hållet.
Har inte tänkt på det. Kokt eller rå mat, jag tror inte att det spelar någon roll för en katt eller en hund, men kokt mat har nog längre hållbarhet och är fräschare. Fisk är undantaget förstås eftersom de kan äta den rå.

Katten behöver mer protein än hunden. Skippa mat som är utblandad med en massa jox och ge kisse rent kött eller fisk att äta. Rena råvaror ska det vara. Sen får man höra hur det smackas belåtet vid matskålen och krasar om räkskal osv.
Senast redigerad av Putsch 2014-06-07 kl. 16:18.
Citera
2014-06-07, 16:40
Medlem
Tog lite bilder idag och laddade upp här: https://www.flickr.com/photos/125205...th/14179930200
Citera
2014-06-07, 18:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Har inte tänkt på det. Kokt eller rå mat, jag tror inte att det spelar någon roll för en katt eller en hund, men kokt mat har nog längre hållbarhet och är fräschare. Fisk är undantaget förstås eftersom de kan äta den rå.

Katten behöver mer protein än hunden. Skippa mat som är utblandad med en massa jox och ge kisse rent kött eller fisk att äta. Rena råvaror ska det vara. Sen får man höra hur det smackas belåtet vid matskålen och krasar om räkskal osv.

Jag tror rå mat är bättre, näringsämnena bevaras bäst. Våtfoder är oftast inte utblandat annat än med spannmål och konstigt nog de dyrare sorterna. Men konserverna är ju alltid kokta och det är alltid slaktavfall man ger, även om det marknadsförs som Paté eller Mumsebullar i Smaskesmasksås.

Så jag håller med dig i det stora hela, men hade inte vågat mata med random fisk och kött. De som barfar brukar tillsätta benmjöl, ångkokt broccoli (för bytesdjurens magar innehåller lite grönt" och taurin brukar man poängtera är viktigt som sjutton att ha med. Mig veterligt finns det tillräckligt höga halter bara i hjärta och det är huvudorsaken jag lagt av med barfandet, finns icke hjärta att få tag i där jag bor.

Är du inte orolig det fattas viktiga näringsämnen, som taurin, kalk, b-vitaminer?

Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
Tog lite bilder idag och laddade upp här: https://www.flickr.com/photos/125205...th/14179930200

TACK! Det här var roligt att se, vilken välväxt kisse du har! Man ser på frambenen att han kommer bli stor och grov. Är han renrasig skogkatt, eller? Han ser verkligen ut som en skogis, välmående med fin päls. Du behöver inte oroa dig för vikten, ser ut att ligga helt perfekt.

Till hösten kommer säkert en rejäl vinterpäls med vacker krage.
Citera
2014-06-07, 19:46
Medlem
Inga problem vissa bilder blev visst hemskt dåliga men jag brände bara av ett gäng bilder och orkade inte sålla

Mamman var renrasig MC, pappan är okänd. Mamman var dock ganska liten så är förvånad att han är så stor. Kanske var en jättestor pappa.

Idag fick han bozita för första gången, det fick bli kanin i sås vilket han smaskade i sig med god aptit.
Citera
2014-06-07, 21:57
Medlem
Katter äter ju inte gärna grönsaker, men min tyckte om broccoli.
Citera
2014-06-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Katter äter ju inte gärna grönsaker, men min tyckte om broccoli.

Min gillar sallad, gurka, morot, rå potatis, kokt ris. Ja allt i princip.
Citera
2014-06-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
Min gillar sallad, gurka, morot, rå potatis, kokt ris. Ja allt i princip.
Har den långa öron och bakben och är bra på att hoppa?
Citera
2014-06-24, 16:15
Medlem
Uppdaterar lite:

Testade som sagt Bozita, lite olika smaker. Det gick ca 1 förpackning om dagen vilket innebär att han fick ny smak varje dag. Vissa dagar var bajset hårt och fint, vissa dagar deformerat och märkmart mjukare. Antagligen var vissa av smakerna snällare mot magen än andra, men svårt att avgöra specifikt eftersom han fick nya smaker hela tiden. Hur som helst så var de många smakerna mest för att se om det var något han inte tyckte om, men han gillade alla.

Nu har jag köpt ett gäng Bozita sensitive stomach. Han har ätit det i 5 dagar och magen är i princip helt bra skulle jag säga De är ju dock dubbelt så dyra som vanlig mat... köpte en ranson av denna som räcker ca 10 dagar, sen köpte jag många förpackningar lamm. Hoppas lamm var en av smakerna som var snäll mot magen :P
Citera
2014-06-24, 20:08
Medlem
bla bla... om vikt och hur mycket....
Katter gillar viktigt möss för det finns innhåll som gör katter trivs bra med
Katter favoritserar om möss mkt mer än räkor ....
Kattmat blötmat innehåller fabrikant mat som innehåller gris och öga sånt öra eller fötter....
Katter VET för fan!
Katter känner och luktar för fan!
Bara katter känner sig hungriga och känner sig bara bara tvungna på att
äta skräp mat!!!
Citera
2014-06-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigelove
bla bla... om vikt och hur mycket....
Katter gillar viktigt möss för det finns innhåll som gör katter trivs bra med
Katter favoritserar om möss mkt mer än räkor ....
Kattmat blötmat innehåller fabrikant mat som innehåller gris och öga sånt öra eller fötter....
Katter VET för fan!
Katter känner och luktar för fan!
Bara katter känner sig hungriga och känner sig bara bara tvungna på att
äta skräp mat!!!

Du skriver som en kratta, så jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Menar du att katterna ska få äta möss istället för blötmat? Det blir svårt eftersom det är en innekatt, och jag själv är ingen vidare jägare så jag kan inte jaga möss åt katten.

Men det kanske inte alls var det du menade? Svårt att veta som sagt eftersom ditt språk är i nivå med en treåring med downs.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in