2014-06-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta en dum fråga, men hur kan en plan efter mordet i sig varit dödande?

Inte dum fråga. Sen natt när flera spekulerade i möjliga scenarios. Tonvikt på spekulera som sagt.

Jag tilltror inte A om organisationsförmåga eller förmåga att hålla huvudet. Om barnet var allvarligt skadat alt döende så tror jag R var den som tog alla beslut. Om barnet slängdes från balkongen för att dölja mordet så kan fallet varit dödande.

Alltså obehagligt scenario som bygger på sen natt och livlig fantasi.

Fråga till dig.
Har förstått att obduktionsresultat förmodligen är sekretessbelagd samtidigt måste det ju vara viktigt för rättegången och skuldfråga. Kommer de delar av rättegången då också att vara sekretessbelagda?
Citera
2014-06-04, 14:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I Syrien finns ca en halv miljon palestinska flyktingar, enligt FN-organet UNRWA, de flesta har sannerligen inte bott i några flotta hus, de flesta palestinska flyktingar som bor i Syrien bor i flyktingläger utan någon möjlighet till medborgarskap. Många har bott där i flera generationer. Nu flyr de från kriget i stora mängder, främst till läger i Libanon.

Och? Vad har det att göra med att flickan Yara dog? Hennes "farsa" drömde om det utopiska landet Sverige, barnet själv hade inga andra drömmar än att få leva. Det är jag övertygad om. Det här problemet med ensamkommande är ett problem som inte ska sättas i någon relation alls till omvärlden. De ska vara med sina föräldrar, oavsett hur läget här! Yara hade levt om hon haft vårdnadshavare som brytt sig om henne. Många i Sverige har gjort fel, men den stora skulden landar på Yaras gråtande dåre till far.
Citera
2014-06-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte så enkelt som du vill få till det; att du är kunnig och vi okunniga.

Det handlar om Migrationsverket och asylärenden som är helt åt helvetet där vi får in folk som samlar på identiteter och fördelar. Där man särbehandlar folk positivt, genom att bortse från fakta om vem som verkligen har ett behov av skydd/asyl. På bekostnad av folk som verkligen behöver skydd i Sverige och inte har ett trevligt borgerligt liv i Gaza medan de manipulerar de dumma svenskarna.

Det är just nu politiskt korrekt att gilla Gaza och se mellan fingrarna på en hel del som man låtsas vara ovetandes om.

Vi delar inte åsikt om dessa terrororganisationer som nu blivit rumsrena genom storpolitiska överenskommelser där man bortser från det som har varit!

Det brukar ske i samband med en ny amerikansk president eller när en sådan avgår och vill bli ihågkommen som en stor president.

Min åsikt är att det är terrorister som visat en gång vad de är kapabla till och hur de ser på andra civila i förhållande till de egna syftena. De som dog och skadades när dessa uslingar var terrorister är offer för brottslingar som kom undan. Det var människor som av slumpen satt på ett flyg eller på en buss, och råkade ut för terror. Det är den sortens brottslingar som nu sänder iväg ett litet barn på ett uppdrag där de vuxna i detta fall manipulerar och ljuger sig till nya medborgarskap.
Jag också tycker att du är väldig okunnig när det gäller Palestinier och deras historia. Du kallar dem för terrorister. Alla palestinier är antigen Hamas eller Fatah supportrar men det betyder inte att de är terrorister. Läs lite om Mellanöstern och om hur Palestina och Israel skapades. Det kanske hjälper dig för att förstå vad konflikten mellan de två länderna bror på. Men kalla inte folk för terrorist när du inte vet om dem!

Och nej! Jag är varken arab eller muslim. Jag tycker att det finns en del terrorister mellan både araber och israeler, speciell mellan deras politiker och regeringsmedlemmar. Den ena skickar självmordsbombare till folkmassa och den andra skickar fosforbomber till dagis och sjukhus. Men alla som bor där, är INTE terrorister.
Senast redigerad av matematiker 2014-06-04 kl. 15:34.
Citera
2014-06-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I Syrien finns ca en halv miljon palestinska flyktingar, enligt FN-organet UNRWA, de flesta har sannerligen inte bott i några flotta hus, de flesta palestinska flyktingar som bor i Syrien bor i flyktingläger utan någon möjlighet till medborgarskap. Många har bott där i flera generationer. Nu flyr de från kriget i stora mängder, främst till läger i Libanon.

De som kommer hit har betalt mycket pengar för resa/flykt/smuggling. Det betyder ju inte att de har pengar nu, men de har haft något att sälja för att kunna ta sig hit. De allra fattigaste har inte möjlighet att komma, annat som kvotflyktingar, men det är ett litet antal av de som kommer hit som är kvotflyktingar, som du säger är de kvar i läger i angränsade länder, de kommer inte till Sverige.
Citera
2014-06-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Är det någon som trott att de var fattiga? De flesta Syrier som kommit hit till Karlskrona senaste tiden, i själva verket Palestinier, tillhör medelklassen och har säkert haft det bättre ekonomiskt där än vad medelklassen har det i Sverige.

Jag kan ha missuppfattat det du skrev. Jag läste det som: "de flesta som kommer hit påstår att de är Syrier fast de egentligen kommer direkt från Palestina, på så sätt får dom uppehållstillstånd eftersom "alla" syrier får stanna".
Citera
2014-06-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag också tycker att du är väldig okunnig när det gäller Palestinier och deras historia. Du kallar dem för terrorister. Alla palestinier är antigen Hamas eller Fatah supportrar men det betyder inte att de är terrorister. Läs lite om Mellanöstern och om hur Palestina och Israel skapades. Det kanske hjälper dig för att förstå vad konflikten mellan de två länderna bror på. Men kalla inte folk för terrorist när du inte vet om dem!

Och nej! Jag är varken arab eller muslim. Jag tycker att det finns en del terrorister mellan både araber och israeler, speciell mellan deras politiker och regeringsmedlemmar. Den ena skickar självmordsbombare till folkmassa och den andra skickar fosforbomber till dagis och sjukhus. Men alla som bor där, är INTE terrorister.

Kanske är det din syn på politiken och saken som gör att palestinier favoriseras av Migrationsverket och att denne usling till far har mage att kritisera alla andra för det beslut han tog om att kasta i väg sin dotter som ett ankare till ett främmande land, Sverige.

Arbetar man för Fatah är man inte ett offer. Det historiska och politiska läget har inget med dåliga beslut att göra. Det var denne far som sände iväg sin dotter och har en dålig story som ändrar sig efter omständigheterna. En förälder som inte värderade sitt eget barns liv särskilt högt, och var likgiltig för hennes välfärd.

Nu börjar det komma fram att han håller inte avtal och betalade inte räkningen!
Citera
2014-06-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag kan ha missuppfattat det du skrev. Jag läste det som: "de flesta som kommer hit påstår att de är Syrier fast de egentligen kommer direkt från Palestina, på så sätt får dom uppehållstillstånd eftersom "alla" syrier får stanna".

Jaha, jag kanske uttryckte mig lite otydligt också. De jag träffat senaste tiden kommer från Syrien, men uppger själva att de är Palestinier. Palestinier från Syrien alltså. Fast var de verkligen kommer ifrån har jag inte en aning om, men det är så de själva identifierar sig, Palestinier från Syrien.
Citera
2014-06-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
När ett ensamkommande barn används som handelsvara för att deras satar till föräldrar vill komma in i landet är det dags att sätta stopp. Kräks på farsan som såg att barnet hade blåmärken, utan att sätta flickan på planet hem. Förbannade LÖGNHALS till farsa. Han är lika skyldig som alla andra, ge honom på käften bara (med lagboken). Är det belagt att han ens är Yaras biologiska far? Undersök det… Yara kanske plockats från random barnhem, därav "sorgen" i efterhand. Gå inte på snyftisen.

8-åriga Yaras död måste resultera i att:
-det får vara slut med att ensamkommande barn tas in i landet på lösa boliner.

Hur detta ska lösas är inte lätt att veta. Det är inte bara en fråga för kommunen, utan för staten, och EU. Är så less på alla föräldrar till ensamkommande barn. Det finns utredningar som visar att barn mår bäst tillsammans med sina föräldrar, oavsett hur omvärlden ser ut! Man ska inte skicka bort sina barn! Eller föräldrar (se det romska problemet, där fattigdom splittrar familjer). Barn och föräldrar hör ihop! (Så länge som föräldrarna klarar av att ta hand om sina barn.)

Sverige och Europa svämmas över av ensamma barn som försvinner spårlöst. Yara är inte ensam. Fler barn dör därute, medan den gode svensken bygger om villor till hem för ensamkommande.

Kloka ord. Om det är nödvändigt att sända iväg barn, kanske vettiga institutioner är bättre än krämare till privatpersoner.

Det kunde vara typ en hemliknande skola, internatskola med personal och de resurser tramautiserade barn behöver som ser till att barnen har kontakt med föräldrar och släktingar genom besök. Det skulle förenkla kontrollen och inga barn skulle försvinna, om det ryktet är sant.

Det borde vara en statlig angelägenhet och inget för redan ekonomiskt körda kommuner att tjäna pengar på kortsiktigt, för att bli ännu mer ekonomiskt körda i framtiden. I slutändan så är det alla som får betala för denna vårdslösa hantering av människor genom ökade skatter.

Det har blivit en kommers runt flyktingpolitiken som är avskyvärd där alla ser intäkter och vägrar ta utgifter och ansvar. De visste alla om att Yara var en liten flicka som for mycket illa, och det var inte postgångens fel!

En skitutredning är vad de har presterat. Med benämningen Lex Sara. Endast en snygg rubrik där man påstår sig utreda för att få saken om utredning undanstökad.

För det är uppenbart att ingen tog anmälningarna på allvar och agerade, och för att fatta det behövs det ingen utredning. En man fick vårdnad för att Yara behandlades som en sak och inte en liten människa, och det kan inte kommunen och Blekinge tingsrätt bortse ifrån. Det fanns ingen utredning på till vad det var för personer man överlät ett litet barn till.

Det man trodde var en utredning, var bara på tomma ord enligt en mall. Ett enkelt juristuppdrag. Det brukar ju gå bra, i domstolarna då ingen dör!
Citera
2014-06-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Vad talar då för din "teori"? På vilket sätt anser åklagaren att Amani är den mest sannolika GM?

Jag säger inte att Amani är oskyldig men Rami är den av de två som tidigare anmälts för just misshandel. Och här har vi nu ett barn som man misstänker har misshandlats till döds. Borde inte Ramis anmälan för misshandel (flera stycken var det väl om jag inte minns fel) väga betydligt tyngre än rent blaj som att Amani inte hade bilder av Yara på sin Facebook?

Det spelar ingen roll vad man anmälts för om ärendet lagts ned. Enligt vad förstår så anmälde Amani efter att hon åkt fast för stöld. Kanske gjorde hon det för att stärka sin eget försvar - ''jag blir dödad om min man får reda på detta''. Eller kanske blev Rami arg när han fick reda på Amanis stöldturneer. Jag kan inte tänka mig att Amani stal massa plattänger och billiga smycken för att göra sig fin för sin make. Däremot kan jag tänka mig att hon och hennes väninna tillika släkting ''Islam Lilly'' stal sakerna för att sälja dem vidare på halva priset. När det gäller Yaras död så någonstans i mitten av tråden finns uppgifter om vad paret häktats för. Amani häktades för mord-Rami för något annat. Vad det var minns jag inte. Rami framstår som den mest normala av dem. Men vad vet jag, visst kan han vara en psykopat som tvingar sin stackars fru snatta massa billiga smycken och annat krimskrams för att göra sig fin för honom, misshandlar henne för att hon åker fast, misshandlar sin systerdotter till döds för att hon blandat kulöstvätt med vittvätt och somnat på golvet när hon var barnvakt.
Citera
2014-06-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Jaha, jag kanske uttryckte mig lite otydligt också. De jag träffat senaste tiden kommer från Syrien, men uppger själva att de är Palestinier. Palestinier från Syrien alltså. Fast var de verkligen kommer ifrån har jag inte en aning om, men det är så de själva identifierar sig, Palestinier från Syrien.

Palestinier frän Syrien kan visa dokument där det framgår att de är statslösa palestinier från Syrien. De kan också berätta var de bott i Syrien och om de måste genomgå en språktest så klarar de också detta- eftersom de talar en sådan dialekt som talas av palestinier i Syrien-
Citera
2014-06-04, 20:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Klart att han vill veta sanningen om hur dottern dog. Hur beräknande familjen än kan ha varit angående att dottern skickades till Sverige så är det inte särskilt troligt att de struntade i hennes väl och ve. I klippet som det länkas till här ser vi en sörjande far. Det ska inte glömmas bort när hans uttalanden bedöms.

Men visst väcker uttalanden från honom vissa frågor.

Han orerar ganska mycket om hur lycklig Yara var här i Sverige. Han räknar upp sådant hon gillade; fungerande trafikljus, blommor, snö, åka tåg osv. Han menar att hon var lycklig mesta delen av sin tid här. Det kan tyckas märkligt med tanke på att han säger sig under en längre tid ha varit orolig för henne, men å andra sidan nämner han att grannar vid huset ska ha sagt att hon såg glad ut osv.

Det kan också vara ett sorts försvar för sig själv. Att tänka att hon var mestadels lycklig bör vara en mer uthärdlig tanke än att hon kanske levde i misär och skräck mesta delen av tiden.

Han säger att hon inte ville komma och hälsa på dem i Gaza. Att hon hellre ville att de skulle komma och hälsa på henne i Sverige.
Där blir det lite ögonbrynshöjande. Har tanken funnits att hon skulle hälsa på dem (var det inte väldigt svårt att resa dit och därifrån), eller är det mer ett uttryck för hur hon ogillade Gaza och gillade Sverige?

Och så säger han att han inte vill bo här. Om familjen skulle bo här skulle det alltid vara familjemedlemmar som hängde vid gravplatsen. Lite dramatiskt sagt. Så är det väl i så fall för alla vars familjemedlemmar dör "på plats" och begravs på hemorten?

Min fundering kring denna intervju är att han vill framhålla hur lycklig Yara var här; han vill inte gnälla på landet som sådant. Detta väcker tankar om att han visst ämnar försöka se till så att familjen kan bo här. Att gnälla för mycket är ju inte så bra om det ska ansökas om uppehållstillstånd.

Men det ena behöver alltså inte utesluta det andra. Han är fortfarande en sörjande förälder som har mist sitt barn på ett grymt sätt.

Såg glad ut - och pratade han verkligen med svenska grannar innan han bestämde sig för att låt barnet fortsätta magra, förlora färg och visa tecken på misshandel i ytterligare ett år?
Citat:
"Jag anklagar svenska myndigheter"
Men tecknen blev snart fler. De såg blåmärken på ansiktet. Upptäckte hur kinderna förlorat sin färg, hur hon magrat.

Citat:
Han säger att hon inte ville komma och hälsa på dem i Gaza.
Hon kanske gick från pest till kolera helt enkelt.
Citera
2014-06-04, 22:22
Medlem
Yara begravs imorgon.

Hennes minnesrum

http://www.minnesrummet.se/minnesplats.aspx?show=2&minnesplatsId=197108

Man kan skriva en rad eller tända ett ljus för Yara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in