2014-06-04, 12:18
Medlem
Tror det behövs ett förtydligande för nya här.

Amani M*di är den misstänkta kvinnan. (*a)

Rami A*hour är den misstänkte mannen. (*s) Bror till Yaras mamma.
Citera
2014-06-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Självklart handlar tråden om en åttaåring som mördades i Karlskrona, men det är fel när du och Vresrosen påstår att pappan är medlem i en terroristorganisation. Fatah är inte terroriststämplad ens av USA och än mindre av EU. Deras militära gren Al Aqsa-martyrernas brigader är däremot det. Fatah är till och med en nästan officiell samtalspartner med Israel och det var de som slöt Osloavtalet med Israel. Närmast kan man jämföra med Sinn Fein, som hela tiden var en laglig och rimligt demokratisk organisation, samtidigt som de hade IRA som en militär gren. Så släpp det här att pappan är terrorist! Han är en helt vanlig tjänsteman hos det statsbärande Palestinska partiet och att terroriststämpla honom för inte diskussionen framåt.

Det är inte så enkelt som du vill få till det; att du är kunnig och vi okunniga.

Det handlar om Migrationsverket och asylärenden som är helt åt helvetet där vi får in folk som samlar på identiteter och fördelar. Där man särbehandlar folk positivt, genom att bortse från fakta om vem som verkligen har ett behov av skydd/asyl. På bekostnad av folk som verkligen behöver skydd i Sverige och inte har ett trevligt borgerligt liv i Gaza medan de manipulerar de dumma svenskarna.

Det är just nu politiskt korrekt att gilla Gaza och se mellan fingrarna på en hel del som man låtsas vara ovetandes om.

Vi delar inte åsikt om dessa terrororganisationer som nu blivit rumsrena genom storpolitiska överenskommelser där man bortser från det som har varit!

Det brukar ske i samband med en ny amerikansk president eller när en sådan avgår och vill bli ihågkommen som en stor president.

Min åsikt är att det är terrorister som visat en gång vad de är kapabla till och hur de ser på andra civila i förhållande till de egna syftena. De som dog och skadades när dessa uslingar var terrorister är offer för brottslingar som kom undan. Det var människor som av slumpen satt på ett flyg eller på en buss, och råkade ut för terror. Det är den sortens brottslingar som nu sänder iväg ett litet barn på ett uppdrag där de vuxna i detta fall manipulerar och ljuger sig till nya medborgarskap.
Citera
2014-06-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Tror det behövs ett förtydligande för nya här.

Amani M*di är den misstänkta kvinnan. (*a)

Rami A*hour är den misstänkte mannen. (*s) Bror till Yaras mamma.

Det är den officiella versionen. Men av Facebook verkar alla vara kärleksfulla personer mot sina barn, ordnar utflykter och kalas. Men Yara var inte inkluderad som en älskad dotter. Jag undrar om man sänder iväg en dotter tomhänt och utan att vara mer intuitiv. De borde alla topsas!
Citera
2014-06-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kan mycket väl vara så som du skriver, men det kan också vara en vilja att vara till lags, hjälpa till och faktiskt mena väl.

Det kan hända alla att man lovar mer än vad man kan hålla eller felbedömer sin situation. En gravid kvinna som är vänlig och hjälpsam borde kunna räkna med att goda gärningar går alla vägar och även hennes väg.

Som gravid hade hon en man som säkert lovade bot och bättring, i tillägg till tidigare brutna löften.

När ett barn sänds iväg som ankarbarn räknar de helt iskallt att svenska skattebetalare ska stå för alla utgifter, till och med fickpengar?

Av Facebook är slutsatsen att detta inte är fattiga människor i tältläger som bara äger kläderna på kroppen. Eller flyktingar som stuckit i väg för att rädda det dyraste de har: livet.

Det handlar om övre medelklass, välutbildade akademiker med alla leksaker vuxna har i hemmet i väst, från datorer till platt Tvn. Och ett barn som kunde offras som ankarbarn.

Var det ingen som tänkte på hur en kvinna i Sverige, ett främmande land har det med ansvar för tre små barn? Är de för fina att tala om pengar och utgifter? Till den grad att de dumpar ett barn och låter andra stå för försörjningsbördan? För man kan väl inte utgå i från att Sverige är landet som försörjer alla kvinnor och barn och låter männen leka? Varför har kvinnorna i släkten inte ställt upp för Yara med mat och bak eller normal omtanke om ett barn som är ifrån föräldrarna?

Vems unge är det som är mördad? Vem var Yara, då hennes person betydde så lite för så många?

Är det någon som trott att de var fattiga? De flesta Syrier som kommit hit till Karlskrona senaste tiden, i själva verket Palestinier, tillhör medelklassen och har säkert haft det bättre ekonomiskt där än vad medelklassen har det i Sverige. De tycker bostad på 100 kvadrat är litet för i hemlandet bodde de på si och så många hundra kvadrat. När man berättar om löneläget i olika yrken blir det förskräckta och säger att så lite pengar kan man inte jobba för osv. Jag tror de utgår från att bli försörjda, alternativt att lönerna är så bra att endast en, mannen, behöver jobba och kan försörja resten av familjen för det är så det går till där de kommer ifrån.

Angående släkten så är det väl A som hade sin släkt här, och de är ju då inte släkt med Y. Dessutom har det framkommit i någon artikel att de tagit avstånd från henne efter stölderna. Tycker du säger emot dig själv lite när du å ena sidan menar att hon offrats som ankarbarn och sedan undrar varför ingen tog hand om henne!?
Citera
2014-06-04, 13:08
Medlem
Jag är inte tillräckligt insatt i skillnaden mellan Fatah och Hamas. Vad jag tror mig förstått av Yaras pappas facebook är att han "tillhörde" Fatah som anses vara mindre militant än terroriststämplade Hamas. Hur som helst har vi inget som helst belägg för att Mohammed Alnajjar är eller har varit terrorist.

När det gäller Migrationsverkets bedömningar när de ger uppehållstillstånd måste jag säga att jag är uppriktigt förvånad över den bedömning som gjordes i Yaras fall. Hon kommer "ensam", talar om att hon har en nära släkting i Karlskrona och har psykiska problem efter en bombning av hennes skola. Om hon själv ens var i närheten vid detta tillfälle vet vi inte. Hon fick sitt uppehållstillstånd i juni -13. Sen söker hennes familj uppehållstillstånd i oktober -13. Inga larmklockor hos Migrationsverket vad vi vet (den är/var inte behandlad).

Varför Rami och Amani tog emot Yara kan vi bara gissa. Amani har ju en stor släkt här redan (8 syskon med tillhörande familjer). Kanske Rami ville ha hit några av sin familj? Eller trodde dom att det skulle ge mer klirr i kassan att ha ett till barn i familjen. Eller för att tyda fritt ur den länkade arabiska artikeln, det fanns en överenskommelse av ekonomisk natur mellan familjen Alnajjar och Rami som sen inte uppfylldes av familjen Alnajjar.
Citera
2014-06-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Angående släkten så är det väl A som hade sin släkt här, och de är ju då inte släkt med Y. Dessutom har det framkommit i någon artikel att de tagit avstånd från henne efter stölderna. Tycker du säger emot dig själv lite när du å ena sidan menar att hon offrats som ankarbarn och sedan undrar varför ingen tog hand om henne!?
Y*ras pappa har berättat att han har flera släktingar i Sverige och även i Norge. Hur nära släkt de är har inte framgått. Varför inte dessa kontaktades när han var orolig för flickan kan man ju undra.
Citera
2014-06-04, 13:29
Medlem
KRÖNIKA: Svaret ligger inte i posten
http://www.bltsydostran.se/ledare_blt/kronika-svaret-ligger-inte-i-posten%284312205%29.gm
Citera
2014-06-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Y*ras pappa har berättat att han har flera släktingar i Sverige och även i Norge. Hur nära släkt de är har inte framgått. Varför inte dessa kontaktades när han var orolig för flickan kan man ju undra.

Håller med dig där. Har sökt lite på namnet men det är för många för att gissa var i Sverige de befinner sig. Enligt media ska de dock komma till begravningen...

Amanis släkt fanns ju helt nära och det har jag väldigt svårt att förlika mig med. De kunde ha ingripit på något sätt men det gjordes inte. Jag anser dom vara medskyldiga till Yaras död.
Citera
2014-06-04, 13:49
Medlem
Citat:
Är det någon som trott att de var fattiga? De flesta Syrier som kommit hit till Karlskrona senaste tiden, i själva verket Palestinier, tillhör medelklassen och har säkert haft det bättre ekonomiskt där än vad medelklassen har det i Sverige. De tycker bostad på 100 kvadrat är litet för i hemlandet bodde de på si och så många hundra kvadrat. När man berättar om löneläget i olika yrken blir det förskräckta och säger att så lite pengar kan man inte jobba för osv. Jag tror de utgår från att bli försörjda, alternativt att lönerna är så bra att endast en, mannen, behöver jobba och kan försörja resten av familjen för det är så det går till där de kommer ifrån.

Du uppger i ditt inlägg att "De flesta Syrier som kommit hit till Karlskrona senaste tiden, i själva verket är Palestinier". Du berättar hur dom haft det ekonomiskt, vad dom tycker om storleken på bostäderna osv. Då drar jag slutsatsen att du pratat med dom, att du känner till de faktiska omständigheterna. Då borde du anmäla dom för att ha tagit sig hit på falska grunder.

Eller är det så att du bara gissar, säger vad du "hört", hur pratet går...
Citera
2014-06-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Du uppger i ditt inlägg att "De flesta Syrier som kommit hit till Karlskrona senaste tiden, i själva verket är Palestinier". Du berättar hur dom haft det ekonomiskt, vad dom tycker om storleken på bostäderna osv. Då drar jag slutsatsen att du pratat med dom, att du känner till de faktiska omständigheterna. Då borde du anmäla dom för att ha tagit sig hit på falska grunder.

Eller är det så att du bara gissar, säger vad du "hört", hur pratet går...

Vill påpeka att detta inte är vad R har sagt men andra, jag har pratat med många av dem som kommit hit senaste tiden, inga gissningar alltså utan vad de själva berättar. Men vad är det jag ska anmäla? De har väl inte fått uppehållstillstånd för att de är fattiga utan pga att det är krig. Fattigdom är vad jag vet aldrig skäl för uppehållstillstånd!?
Citera
2014-06-04, 14:22
Medlem
Cinnabars avatar
När ett ensamkommande barn används som handelsvara för att deras satar till föräldrar vill komma in i landet är det dags att sätta stopp. Kräks på farsan som såg att barnet hade blåmärken, utan att sätta flickan på planet hem. Förbannade LÖGNHALS till farsa. Han är lika skyldig som alla andra, ge honom på käften bara (med lagboken). Är det belagt att han ens är Yaras biologiska far? Undersök det… Yara kanske plockats från random barnhem, därav "sorgen" i efterhand. Gå inte på snyftisen.

8-åriga Yaras död måste resultera i att:
-det får vara slut med att ensamkommande barn tas in i landet på lösa boliner.

Hur detta ska lösas är inte lätt att veta. Det är inte bara en fråga för kommunen, utan för staten, och EU. Är så less på alla föräldrar till ensamkommande barn. Det finns utredningar som visar att barn mår bäst tillsammans med sina föräldrar, oavsett hur omvärlden ser ut! Man ska inte skicka bort sina barn! Eller föräldrar (se det romska problemet, där fattigdom splittrar familjer). Barn och föräldrar hör ihop! (Så länge som föräldrarna klarar av att ta hand om sina barn.)

Sverige och Europa svämmas över av ensamma barn som försvinner spårlöst. Yara är inte ensam. Fler barn dör därute, medan den gode svensken bygger om villor till hem för ensamkommande.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-04 kl. 14:49.
Citera
2014-06-04, 14:45
Medlem
Citat:
Vill påpeka att detta inte är vad R har sagt men andra, jag har pratat med många av dem som kommit hit senaste tiden, inga gissningar alltså utan vad de själva berättar. Men vad är det jag ska anmäla? De har väl inte fått uppehållstillstånd för att de är fattiga utan pga att det är krig. Fattigdom är vad jag vet aldrig skäl för uppehållstillstånd!?
I Syrien finns ca en halv miljon palestinska flyktingar, enligt FN-organet UNRWA, de flesta har sannerligen inte bott i några flotta hus, de flesta palestinska flyktingar som bor i Syrien bor i flyktingläger utan någon möjlighet till medborgarskap. Många har bott där i flera generationer. Nu flyr de från kriget i stora mängder, främst till läger i Libanon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in