2014-06-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan hända att Amani tog hand om sina barnDet kan vara svårt för en del av välmenande svenskar att förstå att en kvinna faktiskt kan hata ett barn på grund av att barnet är älskat av maken men inte fött av kvinnan. I kulturer där mannen betyder allt kan till och med ett litet barn bli en rival och fiende. Jag vet inte hur ska kunna förklara detta utan att skriva ett långt inlägg om mina egna erfarenheter. Men jag tror att Amani hatade Yara. Hon gick med på att ta hand om henne därför att hon inte hade något val. Jag tror att misshandlade Yara och tvingade henne att utföra hushållsysslorna. Rami var inte helt ovetande och därför blev det bråk hemma. Samtidigt kunde Amani säkert övertyga Rami om att hon ville Yaras bästa och hon var ju Ramis sexiga fru och mamma till hans söner. Jag tror inte att Amani ville döda Yara. Jag tror att hon bara råkade misshandla henne för mycket och kanske var Yara svag redan och därför dog hon i sängen. Enligt media hördes det bråk hos familjen innan ambulansen kom. Jag tänker att det kanske var Rami som kom hem då och tittade till Yara och upptäckte att hon var död eller döende, började bråka med sin fru och till slut ringde de ambulansen.

Jag har tidigare blivit kritiserad för denna ''Askungen- teori'' men jag tycker att det inte finns någonting talar emot det. Till och med åklagaren anser uppenbarligen att Amani är den mest sannolika GM.

Jag tror också att det kan ha gått till så här.
Men jag delar inte din uppfattning att Amani tog hand om sina barn. Enligt min måttstock är han heller inte ett bra skolexempel på hur en man bör ta hand om sin familj.
Jag tror att Amani var en liten familjeterrorist. Han terroriserade hela sin familj med hot och misshandel. Tog pengarna från hushållskassan och stack iväg och roade sig.
När pengarna tog slut mellanlandade hos familjen för att fylla på mer bidragspengar, bankar på frun för att hon ser för jävlig ut i håret, frun säger att hon ska gå till affären och köpa en plattång till håret men det inte finns några pengar hemma, och att det är Yaras fel. Då ger han sig på den 8 år gamla flickan.
Yara är syndabocken.
Citera
2014-06-04, 10:34
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Om det stämmer som biopappan säger så var ju R tveksam till att Y skulle få komma hit. Jag tror att A varit drivande och har fattat det som att hon var nere och hämtade flickan. Tror hon från början såg en chans i att genom Y få hjälp med sina egna barn och hushållet. I en del kulturer är det vanligt att småflickor hjälper till, det är helt självklart, samtidigt som småpojkar inte behöver göra någonting mer än att bli uppassade av systrar och kvinnliga släktingar. Sedan tror jag att R tagit ut sin frustration över misslyckade livet på A, och A i sin tur på Y.

Nu kan man inte veta om det har gjorts och blivit bortklippt, men jag önskar och hoppas att intervjuare vågar ställa lite tuffare frågor till pappan också. T ex om kvinnan verkligen reste höggravid - med ett litet barn? - till Gaza när biopappan påstår att hon hämtade hit Yara. När han ändå ställer upp i media. Pappan - media har ett slags symbiosförhållande. Han behövde dem för att kunna trycka på och hinna hit till begravningen. Utan media hade han spenderat juni i Gaza. Även om en del av mig samtidigt anser att det är oetiskt att trycka upp en filmkamera i ansiktet på en far som synes befinna sig i ett chocktillstånd, sörjande sin dotter utan att riktigt ha hunnit ta in vad det är som har hänt.

R gick relativt tidigt i utredningen utan krussiduller med på att sitta en månad på ett bräde med fulla restriktioner. Det är hård fakta.

Angående Madleens påstådda ovetande om hur flickan har avlidit och vilka som misstänks. Notera att hon, eller någon i hennes profil på facebook, bevisligen har varit aktiv på hennes FB-konto några dagar efter att föräldrarna fick dödsbudet. Då syftar jag inte på de automatiska horoskop-uppdateringarna. Utan på att Medleen, eller någon i hennes namn och profil - aktivt har accepterat och blivit vän med kvinnan som levererade dödsbudet till föräldrarna. Kvinnan anses självoutad, enligt mod på detta forum.

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Hittar ej accepterandet av vänförfrågan nu i all hast. Den stod tydligt som en slags uppdatering "recently added" när jag noterade att den tillkom veckan efter dödsbudet hade nått föräldrarna. Dvs ej tidigare. Att LS och mamman är vänner syns dock i deras vänlistor. Antingen har Madleen kontakt med LS på sin profil, eller så har maken kapat Madleens profil?
Citera
2014-06-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nu kan man inte veta om det har gjorts och blivit bortklippt, men jag önskar och hoppas att intervjuare vågar ställa lite tuffare frågor till pappan också. T ex om kvinnan verkligen reste höggravid - med ett litet barn? - till Gaza när biopappan påstår att hon hämtade hit Yara. När han ändå ställer upp i media. Pappan - media har ett slags symbiosförhållande. Han behövde dem för att kunna trycka på och hinna hit till begravningen. Utan media hade han spenderat juni i Gaza. Även om en del av mig samtidigt anser att det är oetiskt att trycka upp en filmkamera i ansiktet på en far som synes befinna sig i ett chocktillstånd, sörjande sin dotter utan att riktigt ha hunnit ta in vad det är som har hänt.

R gick relativt tidigt i utredningen utan krussiduller med på att sitta en månad på ett bräde med fulla restriktioner. Det är hård fakta.

Angående Madleens påstådda ovetande om hur flickan har avlidit och vilka som misstänks. Notera att hon, eller någon i hennes profil på facebook, bevisligen har varit aktiv på hennes FB-konto några dagar efter att föräldrarna fick dödsbudet. Då syftar jag inte på de automatiska horoskop-uppdateringarna. Utan på att Medleen, eller någon i hennes namn och profil - aktivt har accepterat och blivit vän med kvinnan som levererade dödsbudet till föräldrarna. Kvinnan anses självoutad, enligt mod på detta forum.

Hittar ej accepterandet av vänförfrågan nu i all hast. Den stod tydligt som en slags uppdatering "recently added" när jag noterade att den tillkom veckan efter dödsbudet hade nått föräldrarna. Dvs ej tidigare. Att LS och mamman är vänner syns dock i deras vänlistor. Antingen har Madleen kontakt med LS på sin profil, eller så har maken kapat Madleens profil?

Intressant om utredarna med hjälp av amerikanarna kan få fram något om FB trafiken
Hoppas att du inte menar att R är oskyldig bara för att han själv anser att han är oskyldig?
Citera
2014-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag har varken tid eller lust att djuploda i palestinakonflikten. För mig räcker det att veta att Hamas oc Fatah är stämplade som terrorister i EU och andra delar av världen.
Ordet terror går att slå upp i uppslagsbok (även ordet religionsfrihet) och terror betyder: rädsla, fruktan. En terrorist vill skapa skräck och fruktan hos den civila befolkningen för att uppnå sitt ideologiska mål.

Terrorister finns över hela världen och jag hoppas att jag slipper uppleva hur det är att leva i denna skräck.

Men nu handlar det om ett barn som kom till Sverige, som fick PUT, och som vi då har förpliktat oss att ta hand om.
Att detta fall räknas som unikt i Sverige beror på att flickan dog. Jag har inga svårigheter att föreställa mig fler barn i detta land som lever i misär, men som överlever och blir vuxen, och som ingen vågar se.

Någon i tråden tycker att det är självklart att vi ska hjälpa och stötta Yaras pappa.
Varför ska vi hjälpa honom? Mer än att polis och åklagare arbetar för fullt med att sätta dit MGM. Och om vi dessutom betalar flygbiljetter och begravning, då ska pappan vara tacksam över att slippa åtminstone det ekonomiska bekymret, i sin sorg.

När jag säger vi så menar jag alla som bor i Sverige och som betalar skatt till vår välfärd.
Det kan kanske vara lätt att bli fartblind och ta allt för givet. Och då tänker jag så här: om inte vi alla betalade ett par tusenlappar i skatt varje månad, så skulle det inte finnas något Migrationsverk (som det ser ut idag) eller socialtjänst (som den ser ut idag). Dvs den tatuerade socialkäringen får sin lön från skattebetalarna. Då har hon ett extra ansvar och förbannad skyldighet att sköta sitt jobb. Detsamma gäller politiker som är ute på fylleresor i tjänsten, som någon nämnde...

Jag tror att dom flesta skriver under på att om vi, i vårt fantastikt vackra land, hade obegränsat med tillgångar och pengar så skulle vi hjälpa alla i hela världen som har det svårt.
Men nu har vi inte alla dessa pengar och då måste vi prioritera.

Så för att runda av denna uppsats så menar jag att prioriteringen hade varit att hjälpa Yara när hon levde.
Inte som nu. Att döva sitt dåliga samvete med att hjälpa Yaras släkt, med pengar som uppenbarligen inte finns eftersom dom "går på knäna"?

Mycket kloka ord i ditt inlägg, jag är helt enig.

Det finns inga motsägelser i att bemöta pappan vänligt och med respekt, samtidigt som vi håller oss till fakta och vårt regelverk. Det blir absurt att det ska löna sig i en juridisk asylprocess att ljuga om sitt ursprung och sin livssituation, och undanhålla fakta, och vilseleda om allt från väsentligheter till strunt.

Det finns nyanser av allt, och i detta fall visar det sig att sorgen efter en mördat barn, har många skepnader.
Citera
2014-06-04, 11:21
Medlem
DerGuteDoktors avatar
Så om jag har förstått det rätt heter den manliga mördaren Rami Ashour och den kvinnliga Amani ***** (har inte uppfattat hennes efternamn)?

Jag är inte rasist eller ens främlingsfientlig, tvärtom strider jag ofta mot SD i diskussioner med vänner. Men varje gång jag läser sådana här fall där blattar utfört bestialiska brott - vilket verkar hända oavbrutet - tappar jag all motståndskraft. Man vill bara stänga gränserna och blunda resten av livet. Fy fan.
Citera
2014-06-04, 11:30
Medlem
Citat:
Jag tror också att det kan ha gått till så här.
Men jag delar inte din uppfattning att Amani tog hand om sina barn. Enligt min måttstock är han heller inte ett bra skolexempel på hur en man bör ta hand om sin familj.
Jag tror att Amani var en liten familjeterrorist. Han terroriserade hela sin familj med hot och misshandel. Tog pengarna från hushållskassan och stack iväg och roade sig.
När pengarna tog slut mellanlandade hos familjen för att fylla på mer bidragspengar, bankar på frun för att hon ser för jävlig ut i håret, frun säger att hon ska gå till affären och köpa en plattång till håret men det inte finns några pengar hemma, och att det är Yaras fel. Då ger han sig på den 8 år gamla flickan.
Yara är syndabocken.

Det var nog så som du skriver om katten på råttan, och råttan på repet o.s.v med en oändlig frustation där livets alla förväntningar kom på skam.

Men beträffande misshandel som leder till döden kan man aldrig veta innan vi fått ta del av obduktionen och FUP.

Människor kan bli misshandlade dagligen och överleva eller bli misshandlade och lämnade för döda och överleva. Det förekommer att ett slag mot huvudet leder till döden omedelbart, så det är omöjligt att veta, hur Yara misshandlades till döds och av vem, eller vilket slag mot hennes lilla kropp som till slut var dödligt.

Amani var som vårdnadshavare en likgiltig och otäck typ, som nu räknar med att dumpa skammen och ansvaret på frun. Med hjälp av de sörjande föräldrarna. Släkten är värst!
Citera
2014-06-04, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och när får vi FUPen? Och kommer den innehålla obduktionen som förmodligen ger svar på
hur grovt och under hur lång tid Y var misshandlad? När fick hon sin "gamla fraktur" till exempel?
Apropå på Rs blindhet och delaktighet i vanvården och misshandeln av Y.
Fup kommer säkert inte förrän till hösten. Där finns det rättsmedicinskt protokoll, men bilderna från den och den tekniska undersökningen är säkert i en sekretessbelagd bilaga.
Citera
2014-06-04, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Nej jag tror inte heller att "Rami fick ett utbrott och dödade sin systerdotter pga att hon var en belastning" Av någon anledning tror också jag att A är mer inblandad i det som blev början till slutet. Däremot tror jag att R var den som gjorde upp någon form av plan efter mordet. Den planen kan ha skadat flickan ännu mer och i sig varit dödande.
Ursäkta en dum fråga, men hur kan en plan efter mordet i sig varit dödande?
Citera
2014-06-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Vad talar då för din "teori"? På vilket sätt anser åklagaren att Amani är den mest sannolika GM?

Jag säger inte att Amani är oskyldig men Rami är den av de två som tidigare anmälts för just misshandel. Och här har vi nu ett barn som man misstänker har misshandlats till döds. Borde inte Ramis anmälan för misshandel (flera stycken var det väl om jag inte minns fel) väga betydligt tyngre än rent blaj som att Amani inte hade bilder av Yara på sin Facebook?

En anmälan om misshandel väger tyngre än avsaknade bilder på Facebook, trots att kvinnan tagit tillbaka sin anmälan. Det följer det vanliga mönstret med kvinnor som drar tillbaka anmälan. Då konsekvenserna av en anmälan kan vara värre än lite misshandel då och då. Särskilt för en palestinsk kvinna som inte har samma möjligheter som svenska kvinnor har att lämna sina elaka män.

Tar man på sig ansvar som vårdnadshavare, så har man ett ansvar man inte kan prata sig ur och lämpa på frun, myndigheter, skola eller andra när man är ute och kör sitt eget race.

Mannen och släkten bygger upp ett försvar inför rättsprocessen, men jag tror faktiskt att kvinnan har ett enklare försvar juridiskt, som en utlämnad kvinna/ensam mamma i en fientlig manlig värld med en skit-släkt! Det är olika offerkoftor där jag tror kvinnans kommer vara varmare.
Citera
2014-06-04, 11:53
Bannlyst
Citat:
Jag har varken tid eller lust att djuploda i palestinakonflikten. För mig räcker det att veta att Hamas oc Fatah är stämplade som terrorister i EU och andra delar av världen.
Ordet terror går att slå upp i uppslagsbok (även ordet religionsfrihet) och terror betyder: rädsla, fruktan. En terrorist vill skapa skräck och fruktan hos den civila befolkningen för att uppnå sitt ideologiska mål.
Självklart handlar tråden om en åttaåring som mördades i Karlskrona, men det är fel när du och Vresrosen påstår att pappan är medlem i en terroristorganisation. Fatah är inte terroriststämplad ens av USA och än mindre av EU. Deras militära gren Al Aqsa-martyrernas brigader är däremot det. Fatah är till och med en nästan officiell samtalspartner med Israel och det var de som slöt Osloavtalet med Israel. Närmast kan man jämföra med Sinn Fein, som hela tiden var en laglig och rimligt demokratisk organisation, samtidigt som de hade IRA som en militär gren. Så släpp det här att pappan är terrorist! Han är en helt vanlig tjänsteman hos det statsbärande Palestinska partiet och att terroriststämpla honom för inte diskussionen framåt.
Citera
2014-06-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

Jag hoppas att polis/åklagare kommer prata med pappan iom att han är här. Kommer de ha möjlighet till det? Tycker mycket av det pappan säger är skumt, inte minst att mamman inte skulle veta vilka som sitter anhållna misstänkta. Det är ju för sjutton hennes egen bror! Hon vet väl att hennes barn har dött, skulle vi då tro på att hon inte vet att brodern sitter anhållen!? Det första man i det läget skulle göra som mamma är väl att kontakta sin egen bror, som har vårdnaden om barnet. Fattar inte vad biopappan menar när han enligt Expressen säger att mamman inte vet, det verkar helt absurt.
Citera
2014-06-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Om det stämmer som biopappan säger så var ju R tveksam till att Y skulle få komma hit. Jag tror att A varit drivande och har fattat det som att hon var nere och hämtade flickan. Tror hon från början såg en chans i att genom Y få hjälp med sina egna barn och hushållet. I en del kulturer är det vanligt att småflickor hjälper till, det är helt självklart, samtidigt som småpojkar inte behöver göra någonting mer än att bli uppassade av systrar och kvinnliga släktingar. Sedan tror jag att R tagit ut sin frustration över misslyckade livet på A, och A i sin tur på Y.

Det kan mycket väl vara så som du skriver, men det kan också vara en vilja att vara till lags, hjälpa till och faktiskt mena väl.

Det kan hända alla att man lovar mer än vad man kan hålla eller felbedömer sin situation. En gravid kvinna som är vänlig och hjälpsam borde kunna räkna med att goda gärningar går alla vägar och även hennes väg.

Som gravid hade hon en man som säkert lovade bot och bättring, i tillägg till tidigare brutna löften.

När ett barn sänds iväg som ankarbarn räknar de helt iskallt att svenska skattebetalare ska stå för alla utgifter, till och med fickpengar?

Av Facebook är slutsatsen att detta inte är fattiga människor i tältläger som bara äger kläderna på kroppen. Eller flyktingar som stuckit i väg för att rädda det dyraste de har: livet.

Det handlar om övre medelklass, välutbildade akademiker med alla leksaker vuxna har i hemmet i väst, från datorer till platt Tvn. Och ett barn som kunde offras som ankarbarn.

Var det ingen som tänkte på hur en kvinna i Sverige, ett främmande land har det med ansvar för tre små barn? Är de för fina att tala om pengar och utgifter? Till den grad att de dumpar ett barn och låter andra stå för försörjningsbördan? För man kan väl inte utgå i från att Sverige är landet som försörjer alla kvinnor och barn och låter männen leka? Varför har kvinnorna i släkten inte ställt upp för Yara med mat och bak eller normal omtanke om ett barn som är ifrån föräldrarna?

Vems unge är det som är mördad? Vem var Yara, då hennes person betydde så lite för så många?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in