Citat:
Ursprungligen postat av
Kwato
Alla som önskar en återgång till autentisk kristendom borde också önska att biskoparna åter får makt att i praktiken styra kyrkan, det är min uppfattning.
Du menar väl inte, att din hänvisning till det vaga begreppet "autentisk kristendom" skulle vara ett särskild bra argument.
Det har från början av Jesus-rörelsen förts en intensiv diskussion om detta och eftersom metafysisk teologi inte har så värst många andra "verktyg" än sina subjektiva tolkninger (och tolkninger av tolkninger etc), då står tro/religion inför dilemmat med att antingen skisme i det oändliga eller att "låna" från övriga sociala metoder. I detta fall från demokratin, som visserligen inte kan identifieras särskild mycket med extra-kosmiska, teo-metafysiska spekulationer, men som åtminstone kan minimera det absurda i diskussioner mellan ... iblant aggressiva ..... super-subjektivister.
Citat:
De nya tolkningarna kom fram som efterhandskonstruktioner, dvs när förändringen redan hade trätt i kraft. Om det är rätt och trovärdigt eller inte, det kan du fundera över, tycker jag. Jag har ingen makt i Svenska kyrkan, och de som har makt får tycka vad de vill. Du frågade om min åsikt, så jag hoppas att ingen nu ska säga att jag har sagt för mycket. Jag är inte rädd för det, men det vore inte rent spel heller.
Du har ännu inte ... varken specifik eller generellt .... kommit med nån validering av "autenticitet".