2014-07-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Är det rätt?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/overraskar-kyrkans-portfolj_8516106.svd

Nej, naturligtvis inte. Överhuvudtaget borde inte Svenska kyrkan ägna sig åt affärer av det slaget. Det är en styggelse som beror på allt för mycket makt och pengar som Svenska kyrkan haft under en lång tid i Sverige. Makt och pengar korrumperar människor oavsett sammanhang, så även Kyrkans. Där pengar och makt finns försvagas förkunnelsen av evangelium betänkligt.
Citera
2014-07-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kierkegaard
Nej, naturligtvis inte. Överhuvudtaget borde inte Svenska kyrkan ägna sig åt affärer av det slaget. Det är en styggelse som beror på allt för mycket makt och pengar som Svenska kyrkan haft under en lång tid i Sverige. Makt och pengar korrumperar människor oavsett sammanhang, så även Kyrkans. Där pengar och makt finns försvagas förkunnelsen av evangelium betänkligt.
Visst aer alla dessa stora Organisationer till 'kyrkor' en STYGGELSE infoer Gud. Att blanda in Hans Heliga Namn i deras skumraskaffaerer och snedvridna tolkningar av Ordet. De kommer att faa en mycket straengare Dom aen vanligt affaersfolk.
Citera
2014-07-06, 10:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Visst aer alla dessa stora Organisationer till 'kyrkor' en STYGGELSE infoer Gud. Att blanda in Hans Heliga Namn i deras skumraskaffaerer och snedvridna tolkningar av Ordet. De kommer att faa en mycket straengare Dom aen vanligt affaersfolk.

Det får du svårt för att legitimera, om du inte skall komme i konflikt med den predestinations-doktrinalism du predikar annanstans.

Vet du öht vad du sägar?
Citera
2014-09-19, 16:43
Medlem
Hur mycket rena pengar gjordes av svenska kyrkan 2013?

Årsredovisningen finns här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1143173

Själv får jag fram 563 142 000 (sidan 58) Plus deras aktieportfölj s73/74

611609000+358691000 för en total på 1533442000 alltså dryga 1,5 miljarder. Stämmer det?!
Citera
2014-09-19, 18:58
Medlem
'Hoer nu, ni rika ; Graat och jaemra eder oever det elaende som skall komma oever eder.....ni har samlat eder skatter i de yttersta dagarna.....ni har levat i kraeslighet paa jorden och gjort eder goda dagar ; ni har goett eder av hjaertans lust paa eder slaktedag. Ni har doemt den raettfaerdige skyldig och har draept honom ; han staar eder icke emot'. Jak. 5 ; 1-6. hur maanga sanna martyrer,raettfaerdiga sjaelar, har inte den svenska statskyrkan och den katolska draept under historiens gaang?
Citera
2014-09-19, 22:06
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
hur maanga sanna martyrer,raettfaerdiga sjaelar, har inte den svenska statskyrkan och den katolska draept under historiens gaang?

Intressant, berätta gärna hur många.
Citera
2014-11-06, 12:36
Medlem
kanelipullas avatar
hmmm.. jaadu vad ska man säga. Nu har alla som jobbar på Svenska Kyrkan kansliet i Uppsala fått IPhone6. Och som vanligt får dom det absolut nyaste inom it. Min fråga är ju.. vad har tekniken med Gud att göra? Det finns fattigdom i Sverige och Svenska Kyrkan spenderar miljon tals kronor varje år på att köpa in det nyaste inom it. öööö.. Hyckleri!!! Svenska Kyrkan = Satans hus
Citera
2014-11-06, 12:38
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bocken1
Hur mycket rena pengar gjordes av svenska kyrkan 2013?

Årsredovisningen finns här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1143173

Själv får jag fram 563 142 000 (sidan 58) Plus deras aktieportfölj s73/74

611609000+358691000 för en total på 1533442000 alltså dryga 1,5 miljarder. Stämmer det?!

Stämmer säkert.. och lite till. Alla präster och hela Svenska Kyrkan måste ju ha råd med det allra nyaste inom it. Som nu sist.. IPhone 6 måste ju alla präster ha.
Citera
2014-11-06, 12:39
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
hmmm.. jaadu vad ska man säga. Nu har alla som jobbar på Svenska Kyrkan kansliet i Uppsala fått IPhone6. Och som vanligt får dom det absolut nyaste inom it. Min fråga är ju.. vad har tekniken med Gud att göra? Det finns fattigdom i Sverige och Svenska Kyrkan spenderar miljon tals kronor varje år på att köpa in det nyaste inom it. öööö.. Hyckleri!!! Svenska Kyrkan = Satans hus

dom är som vilket företag som helst.
Citera
2014-11-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
dom är som vilket företag som helst.

Jag har en gammal telefon över 10 år
Citera
2014-11-07, 22:44
Medlem
Freixenets avatar
Jag måste säga att jag aldrig förstått mej på Svenska Kyrkan.
Psalmerna är komplicerade och i alldeles för hög tonart så man kan inte sjunga med.
Sen så är allt styrt av prästen, han bestämmer hur allt ska gå till och det finns inget utrymme för spontanitet eller individualitet. Eller någon form av att gå djupare i sin andlighet. Det är som att man överlåtit allt detta till prästen. Typ i analogi med hur vi svenskar (traditionellt sett iaf) lagt över ansvaret på staten att fixa våra bekymmer. Och prästerna har väl inte direkt några andliga djup att tala om? Kanske finns de man inte träffat iof. Men vad krävs av en präst? Hen ska ha en lååång teoretisk utbildning men det finns inga krav på att prästen ska ha någon form av insikt i själens djupare mysterier (vad jag vet). Så om man går och talar med en präst i själavårdande syfte så är väl risken ganska stor att man får diskutera detta med en person utan några djupare insikter. I värsta fall någon form av byråkrat som vill flytta problemet vidare inom systemet eller inte fattar nåt öht.
Citera
2014-11-08, 01:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag måste säga att jag aldrig förstått mej på Svenska Kyrkan.
Psalmerna är komplicerade och i alldeles för hög tonart så man kan inte sjunga med.
Sen så är allt styrt av prästen, han bestämmer hur allt ska gå till och det finns inget utrymme för spontanitet eller individualitet. Eller någon form av att gå djupare i sin andlighet. Det är som att man överlåtit allt detta till prästen. Typ i analogi med hur vi svenskar (traditionellt sett iaf) lagt över ansvaret på staten att fixa våra bekymmer. Och prästerna har väl inte direkt några andliga djup att tala om? Kanske finns de man inte träffat iof. Men vad krävs av en präst? Hen ska ha en lååång teoretisk utbildning men det finns inga krav på att prästen ska ha någon form av insikt i själens djupare mysterier (vad jag vet). Så om man går och talar med en präst i själavårdande syfte så är väl risken ganska stor att man får diskutera detta med en person utan några djupare insikter. I värsta fall någon form av byråkrat som vill flytta problemet vidare inom systemet eller inte fattar nåt öht.

Å andra sidan är denna tröga "lagomhet" mycket effektiv vad angår att hålla religiöst fanatiker-galenskap inom vissa gränser.

Med tanke på hur fördummade och/eller mentalt sjuka många av detta forums missionerande teister är, är det en betryggande tanke att SvK inte förespråker eskapader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in