2014-06-04, 09:46
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
De e också fullt möjligt att kasta en tärning och få en sexa 10 ggr på rad.

det må så vara. MEN en tärning har bara sex sidor. Det finns väl fler än sex legs i spelet eller?
Nivån måste väl snarare vara liknande att kasta 100 000 sexor på rad...

edit: Och när det är många som upplevt liknande så börjar man helt klart fundera över hur det fungerar.
Senast redigerad av Lanoo 2014-06-04 kl. 09:54.
Citera
2014-06-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Jag skulle vilja ta upp dialogen om att olika games/servrar har olika loot-table.

Vi satt och snackade om det lite i partyt igår och alla hade upplevt det.
Personligen är mitt rekord 4st flesh carvers på en rift och 3st Blackthornes byxor från Kadala på under 200 shards (fyllde hela inventoryn och fick bara blackthornes som legs) Vidare hade jag spelat nästan 300h och fått en bottomless potion. så fick jag helt plötsligt 3st på en rift och en till på riften efter det igen (alltså 4st på runt 15min) Jag har också lyckats få två likadana legs från en jävla kruka jag slog sönder i förbifarten.

Spekulationer cirkulerar på nätet, det vet jag. men finns det något mer än just spekulationer?
Jag köper inte snacket om RNG. Vad är oddsen för att samma skit ska droppas när det finns så många legs i spelet som det gör.

Fick själv 3st Hallowed Protector plans här om dagen under en rift. Minns att när jag spelade med min DH och körde en bounty i still med "Clear Cave of The Moon Clan" så fick jag 2st av samma legendary quiver i grottan. När jag levlade upp min crusader fick jag 2st Odyn Son under ett bounty där man ska ha ihjäl den där fångvaktaren nere i fängelsehålorna.

Är kanske inte lika mycket som du har fått, men jag håller med dig. Har också haft de här tankarna. Sen tycker jag att det droppas legendarys hela tiden när man är i lägre level, typ mellan level 28-38 är det ju rena huggsexan på legendarys.
Citera
2014-06-04, 10:16
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Jag skulle vilja ta upp dialogen om att olika games/servrar har olika loot-table.

Vi satt och snackade om det lite i partyt igår och alla hade upplevt det.
Personligen är mitt rekord 4st flesh carvers på en rift och 3st Blackthornes byxor från Kadala på under 200 shards (fyllde hela inventoryn och fick bara blackthornes som legs) Vidare hade jag spelat nästan 300h och fått en bottomless potion. så fick jag helt plötsligt 3st på en rift och en till på riften efter det igen (alltså 4st på runt 15min) Jag har också lyckats få två likadana legs från en jävla kruka jag slog sönder i förbifarten.

Spekulationer cirkulerar på nätet, det vet jag. men finns det något mer än just spekulationer?
Jag köper inte snacket om RNG. Vad är oddsen för att samma skit ska droppas när det finns så många legs i spelet som det gör.

Det finns något som så fint kallas för "clustering illusion" det är inbillningen att tillfälliga "lucky streaks" eller vad man ska kalla det är statistiskt relevanta. I den större bilden, säg en miljon legendary drops, så är det fullt naturligt att det i ett slumpmässigt mönster uppstår små "clusters" dvs streaks där flera droppar samtidigt/väldigt tätt. Eftersom vi människor undermedvetet hela tiden söker efter mönster så uppfattar vi detta som något som är relevant och hittar på diverse teorier för att "förklara" det.

Vad det gäller samma legendary om och om igen så är det faktiskt så enkelt som att alla legendaries inte har samma droprate. Droppar det ett par boots så är chansen för att det är ett par boj anglers betydligt högre än att det är ett par ice climbers. Nu har jag inte exakta siffror på hur hög droprate alla legendaries har men det är en skillnad och detta är såvitt jag vet ingen hemlighet heller.

Här uppstår såklart exakt samma mönster som det jag nämnde i början. Oftaste kommer du få en blandning av "lägre tier" legendaries, ibland många på en gång, ibland sällan. Samma händer med högre tier legendaries. Chansen att du får dem mer sällan är såklart mycket högre, men det är absolut ingen omöjlighet att du får flera i rad.

Sen ska man också tänka på att de som kommer och säger "åh jag fick tre wand of woh på två minuter!!" typ är de som delar med sig, de som inte får något särskilt delar ju såklart inte med sig i samma utsträckning. Sedan ska man ju heller inte lita blint på det alla säger heller, som det gamla ordspråket lyder: pics or it didn't happen
Citera
2014-06-04, 10:37
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det finns något som så fint kallas för "clustering illusion" det är inbillningen att tillfälliga "lucky streaks" eller vad man ska kalla det är statistiskt relevanta. I den större bilden, säg en miljon legendary drops, så är det fullt naturligt att det i ett slumpmässigt mönster uppstår små "clusters" dvs streaks där flera droppar samtidigt/väldigt tätt. Eftersom vi människor undermedvetet hela tiden söker efter mönster så uppfattar vi detta som något som är relevant och hittar på diverse teorier för att "förklara" det.

Vad det gäller samma legendary om och om igen så är det faktiskt så enkelt som att alla legendaries inte har samma droprate. Droppar det ett par boots så är chansen för att det är ett par boj anglers betydligt högre än att det är ett par ice climbers. Nu har jag inte exakta siffror på hur hög droprate alla legendaries har men det är en skillnad och detta är såvitt jag vet ingen hemlighet heller.

Här uppstår såklart exakt samma mönster som det jag nämnde i början. Oftaste kommer du få en blandning av "lägre tier" legendaries, ibland många på en gång, ibland sällan. Samma händer med högre tier legendaries. Chansen att du får dem mer sällan är såklart mycket högre, men det är absolut ingen omöjlighet att du får flera i rad.

Sen ska man också tänka på att de som kommer och säger "åh jag fick tre wand of woh på två minuter!!" typ är de som delar med sig, de som inte får något särskilt delar ju såklart inte med sig i samma utsträckning. Sedan ska man ju heller inte lita blint på det alla säger heller, som det gamla ordspråket lyder: pics or it didn't happen

Väldigt enig i det du skriver.
Men det var bara att jag satt och lirade med "vettigt" folk som jag inte tror ljuger. Så kan missa på 5-10min hit och dit när man sitter och snackar om saken, det är ju mer tidsuppfattning i stundens hetta det går på, men det spelar heller inte så stor roll.

Jag har full kontroll på att det är betydligt högre chans att få tex ett par boj angelers än ett par ice climbers. tro mig, slet som en galning för att få mina ice climbers haha. Att det blir så hos Kadala går jag med på. Eftersom man typ slänger 500 shards i stöten på tex skor.
Men ute på fältet borde oddsen va så minimalt små så det borde knappt existera. Bara att få 2-hands vapen 4-5ggr på rad borde vara svårt, ändå sker det konstant när jag lirar Wiz. ännu värre blir det när det är samma jävla 2 hands man får. (Dock droppar det väldigt sällan 2hands när jag lirar crusse, men det är en annan femma)

Oavsett kommer blizzard aldrig gå ut med någon info ang det här, så det är och förblir spekulationer fram tills någon faktiskt kan lägga fram en form av bevis, vilket bara det är svårt att få till antar jag.
Citera
2014-06-04, 10:42
Medlem
fgnms avatar
Kan dela med mig om min relation till RNGesus. DH main med ca 300h i RoS, tog 3 veckor att få mara shoulders, samma dag som kadala började droppa set legs. Har aldrig hittat calamity, kridershot eller chanon bolter samt springer jag runt med samma neck sen jag blev 70 och en icke trifecta RoRG. Bestämmer mig för att spela lite wiz, farmar 8st cashes på min dh på T4 för att fixa int RoRG. Ringen droppar, perfekt rollad, samt en fire amu som också rollade riktigt bra. Troligt att jag kommer hitta en bra dex fire amu nu liksom.
Citera
2014-06-04, 11:01
Medlem
neurogens avatar
Citat:
det må så vara. MEN en tärning har bara sex sidor. Det finns väl fler än sex legs i spelet eller?
Nivån måste väl snarare vara liknande att kasta 100 000 sexor på rad...

edit: Och när det är många som upplevt liknande så börjar man helt klart fundera över hur det fungerar.
Ja såklart finns det fler än sex legs i spelet. Rätt onödigt att försöka fördumma mig när jag uppenbarligen bara gjorde en analogi till att kasta tärning.
Citera
2014-06-04, 11:16
Moderator
^Eazs avatar
Det finns många med foliehattar som tror att det finns någon konspirationsteori bakom droppen, e.g vissa konton har större drop rate än andra, vissa chars har bättre drop rate än andra, vissa öppnade spel har bättre drop rate än andra, vissa rifts har hardcoded högre drop rate än andra osv.

RNG innebär just faktumet att det är random, och med RNG så finns det tillfällen när du får t.ex 5 beams på backen efter att ha dödad 2 elites och lite ranom vita mobs, men det kan också innebära att du inte får en enda beam efter att ha dödat ett goblinback med 20 goblins.

Av med foliehattarna nu gott folk.
Citera
2014-06-04, 12:27
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det finns många med foliehattar som tror att det finns någon konspirationsteori bakom droppen, e.g vissa konton har större drop rate än andra, vissa chars har bättre drop rate än andra, vissa öppnade spel har bättre drop rate än andra, vissa rifts har hardcoded högre drop rate än andra osv.

RNG innebär just faktumet att det är random, och med RNG så finns det tillfällen när du får t.ex 5 beams på backen efter att ha dödad 2 elites och lite ranom vita mobs, men det kan också innebära att du inte får en enda beam efter att ha dödat ett goblinback med 20 goblins.

Av med foliehattarna nu gott folk.
Japp de e komiskt att läsa.
Citera
2014-06-04, 12:44
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
Japp de e komiskt att läsa.

Som ett exempel, igår köpte jag vid ett tillfälle 13 (65 shards) bälten av Kadala, fick 3 legs (förvisso bara skit), men sedan spenderade jag över 700 shards, utan en enda leg.
Citera
2014-06-04, 12:48
Medlem
Nog tråkig timme igår kväll! 9 legs + 1 set items, varav 4 Iron Wolfs crafting så jag har nu 4 set items på den, tack för det!
Har för mig att ^Eaz tipsade mig om att satsa på den till min Crusse tills jag får Akkhan set?

Övriga legs va inget att ha men det är alltid kul när det plingar till och man får se legsen, mysfaktor på mig igår

EDIT: Använde en del bloodchards (ca 600) fick ett set item, 2-3 legs på den timmen också, Blizzard kände nog att jag var värd det
Citera
2014-06-04, 12:52
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Som ett exempel, igår köpte jag vid et. lfälle 13 (65 shards) bälten av Kadala, fick 3 legs (förvisso bara skit), men sedan spenderade jag över 700 shards, utan en enda leg.
Jag har aldrig sett en tal rasha förutom bältet (vilket har droppat tre gånger) och jag har gfått två st thunderfury, en nice soj, ice climbers, firewalkers, tot etc
De e sjukt random allting bara o inse, acceptera och släppa helt.
Citera
2014-06-04, 13:03
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixxen
Nog tråkig timme igår kväll! 9 legs + 1 set items, varav 4 Iron Wolfs crafting så jag har nu 4 set items på den, tack för det!
Har för mig att ^Eaz tipsade mig om att satsa på den till min Crusse tills jag får Akkhan set?

Mjo var nog jag som tipsade om de, de är helt ok iaf 3 set bonusen (aldrig testat med den fjärde, hur ofta proccar den?).

Håller på att köra mer Cooldown nu, tappat lite skada men det går framåt, ska försöka rolla en bättre Helm of Rule så jag kan slänga in en diamond där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in