Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-06-04, 08:07
Medlem
Shuffless avatar
Man kan inte vika sig efter alla som blir kränkta, vare sig det är ett ord, en bild eller ett annat intryck. Detta är jag väl medveten om och ville bara få det ur vägen.

Jag ställer mig kritiskt och frågande till personer som på ett sakligt sätt debatterar för en minskad invandring samtidigt som man använder ordet 'neger'. Endast bruket av ordet drar ner debatten otroligt, personer som inte är rasister anklagas för att vara det utav antirasister som inte vet bättre och det är befogat. Ordet är inte en neutral benämning, det är något negativt som inte hör hemma i en saklig debatt. Jag håller med personer som är för användningen utav ordet på många punkter, det som skiljer mig från dem är förmågan att se saker ur andra synvinklar. Det är något som nästintill alla kan, det är inte svårt.

Användandet utav ordet får båda sidor att stå och stampa på samma plats med samma mantran; 'rasist' och 'neger'. Man vinner inte genom att sjunka ner till oppositionens nivå, det gäller att man är bättre. Ordet har en negativ betydelse i dagens samhälle, man vinner inte över antirasister till den andra sidan genom att ställa sig längre ifrån dem. Användandet avskräcker antirasisterna samtidigt som det ger dem mer 'rätt'. Det blir svårt att övertyga en antirasist när denne inte vill sammankopplas med folk som brukar ordet.

Kränkt eller inte så tillför ordet inte mer än konflikt. Ifall man har ett mål större än provaktion så får man anpassa sig efter situationen, visst finns det personer som förstår sig på uppoffringar?

Jag försöker inte inskränka på din rättighet att använda ordet. Kommentarer som "det är bara ett ord" eller "jag har rätt till att använda ordet hur mycket jag vill" och andra kommentarer som inte är topic undanbes.

Frågeställningar för personer med läsförståelse problem:
Vad anser du att ordet neger tillför i invandringsdebatten?
Har ordet en negativ, neutral eller positiv betydelse för dig?
Varför använder du ordet neger? Om inte, varför?
Är det jag skriver käpprätt åt skogen eller håller du med mig?
Citera
2014-06-04, 08:22
Medlem
mind-ds avatar
Jag tycker att du slår huvudet på spiken här!
Är man provokativ så förlorar man i regel nästan alltid en debatt.

Måste dock tillägga att jag tycker det är tarvligt att använda ordet neger när en neger hör det.
Citera
2014-06-04, 08:23
Medlem
Shuffless avatar
Tog ett tag att skriva detta, om tråden är felplacerat så hoppas jag att mod flyttar den.

Hoppas att folk som använder ordet regelbundet svarar. Det behöver inte vara direkta svar på frågeställnigen, generella tankar kring det jag skrivit duger.
Citera
2014-06-04, 08:29
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind-d
Jag tycker att du slår huvudet på spiken här!
Är man provokativ så förlorar man i regel nästan alltid en debatt.

Måste dock tillägga att jag tycker det är tarvligt att använda ordet neger när en neger hör det.
Jo så är det. Känner mig nästintill äcklad när personer förespråkar en ansvarsfull invandring samtidigt som man använder sig av yttrandefriheten som argument för bruket av neger. Man funderar över dessa personers prioriteringar och/eller mognad när man insisterar på att provocera, skrämma bort liksinnade och helt enkelt göra debatten mer giftig än den redan är därför att man prioriterar sin rätt till att bruka ordet.
Citera
2014-06-04, 08:35
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Tog inte lång tid. Håll er till topic.

Du ska veta hut. Min kommentar tillhör topic.

Om negrer får kalla negrer för negrer så får alla andra också kalla negrer för negrer.
När negrer slutar kalla negrer för negrer så bör också alla andra sluta kalla negrer för negrer.
Citera
2014-06-04, 08:44
Medlem
borrizs avatar
Samtidigt är frågan när detta ord blev såpass provokativt.
Jag tänker på när medborgarrättskämpen Martin Luther King jr höll sitt ledgendariska "I have a dream" tal, där han nämner ordet "negro" ett flertal gånger. Trots detta är det absolut ingen som skulle kalla doktor King för rasist.
Citera
2014-06-04, 08:45
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Du ska veta hut. Min kommentar tillhör topic.

Om negrer får kalla negrer för negrer så får alla andra också kalla negrer för negrer.
När negrer slutar kalla negrer för negrer så bör också alla andra sluta kalla negrer för negrer.
Hoppas att du har mer att komma med än detta. Faktumet att vissa mörkhyade kallar varandra neger betyder inte att ordet hör hemma i en saklig debatt.
Citera
2014-06-04, 08:46
Medlem
mind-ds avatar
Citat:
Tog inte lång tid. Håll er till topic.

Ber om ursäkt, kom humorn lite för tidigt på dagen?

OnT:

Ska man diskutera problemen med invandringen så måste man lämna känslorna utanför. Att argumentera sakligt och inte låta sig provoceras är av stor vikt om man inte vill sjunka till samma dagisnivå som samtliga av våra samhällsdebatörer i media.
Jag tycker dock att SD sköter detta bättre och bättre iom sin nolltolerans mot rasism och utrensning av diverse lågbegåvade spån. Det går framåt!
Citera
2014-06-04, 08:49
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Hoppas att du har mer att komma med än detta. Faktumet att vissa mörkhyade kallar varandra neger betyder inte att ordet hör hemma i en saklig debatt.

Så vi vita ska avgöra vad svarta människor ska få kallas? Även om de svarta tycker att neger eller nigger är att bra ord för dom själva? Rasism ju.
Citera
2014-06-04, 09:18
Medlem
På 50 och 60-talen var ordet neger beskrivande, inte nedsättande.
Men nu har det ändrats och ordet är inte användbart i offentliga sammanhang.
Man ska inte kalla folk för något de inte vill kallas-det är en vettig inställning.
Men det finns ett problem, och det gäller beskrivningen.
Det kan gälla polisiära sammanhang när man skall beskriva någon-offer eller misstänkt.
Eller hur man ska känna igen en person man inte träffat förut.
Svart, om det är aktuellt, låter inte på pricken. Avser färgen kläder,hårfärg,hudfärg
eller vad? Afrikan duger ännu mindre, en "vit" sydafrikan är afrikan.
Man måste kunna tala om raser utan att bli misstänkt för att vara rasist.
Det finns raser, ingenting är lättare att konstatera.
Låter man detta ha den betydelse det har, som t.ex. vikt,längd,skonummer eller kupstorlek
borde vi kunna tala om raser igen. Vi kan inte leva i Hitlers skugga hur länge som helst.
Citera
2014-06-04, 09:18
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Så vi vita ska avgöra vad svarta människor ska få kallas? Även om de svarta tycker att neger eller nigger är att bra ord för dom själva? Rasism ju.
Jag tänker främst på meningsmotståndare. Långt ifrån alla svarta kallar varandra för det men du verkar missa poängen jag försöker få fram. Jag hoppas att jag slipper förklara betydelsen utav ordet rasist för dig.
Citera
2014-06-04, 09:22
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Samtidigt är frågan när detta ord blev såpass provokativt.
Jag tänker på när medborgarrättskämpen Martin Luther King jr höll sitt ledgendariska "I have a dream" tal, där han nämner ordet "negro" ett flertal gånger. Trots detta är det absolut ingen som skulle kalla doktor King för rasist.
Det är en fråga till en annan tråd. Finns folk som hävdar att han var rasist, gentemot vita alltså. Hur svårt ska det vara att hålla topic?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in