Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Utan att ta till överord tror jag inte att palestinakonflikten är din starka sida. Fråga vilken Israel som helst om Hamas och Fatah är samma sak! Israel ser Fatah som en garant för att de inte ska utplånas. Får Hamas hela makten så kommer Gaza i princip att bli en p-plats. Det stämmer att det för närvarande är vapenvila mellan Hamas och Fatah, men såta vänner är de inte. I Hamasläger är Yaras pappa en förrädare, inte en fellow terrorist. Det är viktigt att förstå det för att förstå pappans agerande.
Jag har varken tid eller lust att djuploda i palestinakonflikten. För mig räcker det att veta att
Hamas oc Fatah är stämplade som terrorister i EU och andra delar av världen.
Ordet terror går att slå upp i uppslagsbok (även ordet religionsfrihet) och terror betyder:
rädsla, fruktan. En terrorist vill skapa skräck och fruktan hos den civila befolkningen för att uppnå sitt ideologiska mål.
Terrorister finns över hela världen och jag hoppas att jag slipper uppleva hur det är att leva i denna skräck.
Men nu handlar det om ett barn som kom till Sverige, som fick PUT, och som vi då har förpliktat oss att ta hand om.
Att detta fall räknas som unikt i Sverige beror på att flickan dog. Jag har inga svårigheter att föreställa mig fler barn i detta land som lever i misär, men som överlever och blir vuxen, och som ingen vågar se.
Någon i tråden tycker att det är självklart att vi ska hjälpa och stötta Yaras pappa.
Varför ska vi hjälpa honom? Mer än att polis och åklagare arbetar för fullt med att sätta dit MGM. Och om vi dessutom betalar flygbiljetter och begravning, då ska pappan vara tacksam över att slippa åtminstone det ekonomiska bekymret, i sin sorg.
När jag säger
vi så menar jag
alla som bor i Sverige och som betalar skatt till vår välfärd.
Det kan kanske vara lätt att bli fartblind och ta allt för givet. Och då tänker jag så här: om inte vi alla betalade ett par tusenlappar i skatt varje månad, så skulle det inte finnas något Migrationsverk (som det ser ut idag) eller socialtjänst (som den ser ut idag). Dvs den tatuerade socialkäringen får sin lön från skattebetalarna. Då har hon ett extra ansvar och förbannad skyldighet att sköta sitt jobb. Detsamma gäller politiker som är ute på fylleresor i tjänsten, som någon nämnde...
Jag tror att dom flesta skriver under på att om vi, i vårt fantastikt vackra land, hade obegränsat med tillgångar och pengar så skulle vi hjälpa alla i hela världen som har det svårt.
Men nu har vi inte alla dessa pengar
och då måste vi prioritera.
Så för att runda av denna uppsats så menar jag att prioriteringen hade varit att hjälpa Yara när hon levde.
Inte som nu. Att döva sitt dåliga samvete med att hjälpa Yaras släkt, med pengar som uppenbarligen inte finns eftersom dom "går på knäna"?