Citat:
Vresrosen måste väl ändock mena Fatah? Vilket i det här sammanhanget är motsatsen till Hamas. Trots "tillfällig" lättnad eller vad man nu vill kalla de senaste uppgörelserna. De politiska missuppfattningarna haglar i tråden.
Däremot börjar jag själv få stora problem med biopappas uttalanden. Y*ra är död och det borde väl vara hans främsta fokus. Jag förstår inte varför han uttalar sig om "uppehållstillståndet" vilket torde syfta på anhörig/återförening. Flickan är död och med det är det slut på all återförening. Söker han asyl av andra skäl så är det här en dj*vligt dålig tidpunkt att dra upp det. Och han kommer sannolikt att få avslag.
Ryktet om att A*mina (eller M*adi) var skyldig etablerades ju snabbt i Palestina. När det gäller biopappans släkt så var det väl omöjligt att tänka att mors bror var inblandad. Kanske har biopappa fått annan info vid det här laget.
Jag är god vän med en palestinsk familj i Sverige. Har inte riktigt orkat hålla kontakt med dem under detta eftersom de är så fruktansvärt upprörda.
De har ju aldrig hört om något så vansinnigt som att skicka iväg en 7 åring och sedan söka asyl som anhörig. För att inte tala om den dåliga kontroll familjen haft på flickan. Jag tror inte biofamiljens beslut ses som speciellt "normalt" bland palestinier i Gaza och på Västbanken. Minst sagt.
För Y*ras skull hoppas jag att biopappa är ok men kanske är det önsketänkande. Tycker hans uttalanden är rätt förfärliga. Sedan är det väl kors i taket att han fick åka genom Israel med en dags väntan. Snarare ett mirakel än något att klaga på.