2014-06-03, 15:13
Medlem
Citat från dagens Expressen

"Mohammed Alnajjar var både nedstämd och upprörd när Expressen tog emot honom.
– Det har varit så mycket krångel med mitt visum och Israel höll mig dessutom kvar i ett dygn innan jag fick resa vidare, säger han."

Nämen, så jobbigt för honom! Man tycker att andra saker borde ligga närmre till hands att vara nedstämd och upprörd över.
Men det kanske också är en felöversättning.
Önskar att hela den här historien vore en felöversättning.
Citera
2014-06-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Citat från dagens Expressen

"Mohammed Alnajjar var både nedstämd och upprörd när Expressen tog emot honom.
– Det har varit så mycket krångel med mitt visum och Israel höll mig dessutom kvar i ett dygn innan jag fick resa vidare, säger han."

Nämen, så jobbigt för honom! Man tycker att andra saker borde ligga närmre till hands att vara nedstämd och upprörd över.
Men det kanske också är en felöversättning.
Önskar att hela den här historien vore en felöversättning.

Det är snarare er det är fel på som tolkar in varenda andetag mannen gör. Vad vet du vad han har sagt utöver detta och vad tidningen har valt att ta med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Du är då den mest känslokalla människa jag "stöt" på. En flicka har bragta om livet av sina släktingar och hit kommer hennes far som har minimal info om vad som har hänt, mitt i sin sorg för att begrava sin dotter och du sitter och gråter över några tusenlappar som du påstår är dina?! Hur patetisk får man vara? Det är inte dina pengar, det är allas VÅRA skattepengar som vi betalat in och oavsett om denna händelsen hade inträffat eller inte så hade du fått betala lika mycket i skatt. Jag förstår mig verkligen inte på sånna bittra patetiska människor som dig. Visa lite empati för fan!!!

Lägg istället din energi på de kommunpolitiker som åker till solkusten och super skallen av sig. DET, det är något som du borde hetsa upp dig på.

Jag är inte särkilt känslokall bara för att jag föreslår ett billigare alternativ. Jag har inte påstått att det är mina pengar. Men de är nog mer mina än dina. Jag har säkerligen betalat mer skatt till Karlskrona kommun än vad du har gjort. Men vad får vi gamlingar i återbäring från kommunen. Jo högre skatter och avgifter. Och sämre och sämre service. Jag kanske har rätt att gråta över några tusenlappar. Jag skall gå till tandläkaren i morgon. Tror du att det är lönt att gå till socialen med den räkningen.

Vi har inte sett sluträkningen ännu.
Citera
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Kremering är ett betydligt billigare alternativ. En urna kan man i princip ta med sig som handbagage. Men kremering finns inte i en muslims sinnesvärld. Inte i Karlskrona kommuns sinnesvärld heller. Det här kalaset kommer att kosta oss skattebetalare.

Vad har pengarna tagit vägen sa skattebetalarna.
Det är en formsak sa kommundirektören. Som är sekretessbelagd.
Han måste väl ha nån tolk också? $$$$ <-- skattebetalarna javisst
Citera
2014-06-03, 15:37
Medlem
Anette Gladher kom alldeles för lätt undan vid dagens presskonferens. Fanns av misstag (?) en öppen utredning? Mer eller mindre underförstått, handläggaren hade flera (10?) oavslutade ärenden på gång och hade inte hunnit med. Berodde det på en oerfaren socialsekreterare? Inget försvar, anser jag. Då skulle Gladher gått in med stöd genom sin erfarenhet och styrt upp det hela. Jag undrar även över delegationsordningen. Hade handläggaren delegation att på egen hand avsluta ärenden?

Tidigare uttalande av Gladher:
– ”Därmed (efter att Rami Ashour utsetts till särskilt förordnad vårdnadshavare. min anm.) avslutades flickans ärende för oss. Vi hörde heller inte något från skolan som tydde på fel. Inget alls förrän vi hittade faxet från polisen, säger Anette Gladher”.

En utredning avslutas alltid med ett beslut. Exempelvis:

a. ”...beslut att lägga ner utredningen utan åtgärd från nämndens sida”.
b. ”...beslut att erbjuda X stöd enligt SoL § (och så något, ex. avlastningsfamilj)”.
c. ”...beslut att omhänderta X enligt LVU § (då det inte gått att nå fram till frivilliga lösningar)”.

Tidigare uttalande av Maria Persson - chef på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlskrona:
Det har varit flera samtal kring Yara på skolan och man har agerat på olika sätt, säger Maria Persson,.” /.../ ”Det går inte med ord att beskriva det som har hänt. Om /blabla/, hade socialen bedömt om det skulle göras en ny utredning. Men vi har ju inget facit på vad det skulle ha lett till, det har tidigare gjorts två utredningar som inte lett någonstans, säger Maria Persson ”.

Men... va f-n. Det verkar som det droppat in, om inte formella anmälningar, så en hel del orosanmälningar/tips hela tiden som Yara fanns här. … som inte lett någonstans! Varför ledde de inte någonstans? Om familjen t.ex. inte samarbetade går det inte bara att släppa ärendet! Då måste man ligga på och ev. hota med kraftfulla åtgärder för att tvinga familjen till att öppna upp och samarbeta för för att hitta en lösning.
Citera
2014-06-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det är snarare er det är fel på som tolkar in varenda andetag mannen gör. Vad vet du vad han har sagt utöver detta och vad tidningen har valt att ta med?

Det är dig det är fel på och du väljer att se mellan fingrarna på vad dessa människor har gjort.

Är det för att det finns en palestinsk agenda med i leken? Vi ser personer som åker fritt mellan olika länder, och inte är rörelse begränsade av underjordiska tunnlar. Den välvilja du visar är inget annat än dumdristighet.

Är det inte rimligt att det tar tid för honom att besöka svenska ambassaden?

Det är bara vi i Sverige som ger asyl till folk som är kriminella eller saknar asylskäl. De flesta länder släpper inte ens in detta drägg i det egna landet. Det handlar om folk som använder barn som vapen för att uppnå olika mål.

Barn kläs in i bomber för att föra krig mot random civila mål på bussar och allmänna platser. Pojkar luras till att tro att de ska få 72 jungruar och flickorna beordras in i döden.

Så varför tycker inte du, att det ska vara krångligt när han som jobbar för Hamas är ute och reser?
Citera
2014-06-03, 16:07
Medlem
Citat:
Jag är inte särkilt känslokall bara för att jag föreslår ett billigare alternativ. Jag har inte påstått att det är mina pengar. Men de är nog mer mina än dina. Jag har säkerligen betalat mer skatt till Karlskrona kommun än vad du har gjort. Men vad får vi gamlingar i återbäring från kommunen. Jo högre skatter och avgifter. Och sämre och sämre service. Jag kanske har rätt att gråta över några tusenlappar. Jag skall gå till tandläkaren i morgon. Tror du att det är lönt att gå till socialen med den räkningen.

Det verkar att du har väldigt lätt för att gråta, därför tycker jag att det det är bra för dig att du har så liten hjärna med så begränsade hjärnceller som inte förstår att flickans begravningskostnader är obefintliga om man jämför dem med de pengarna som politiker och cheferna bränner i sina arbetsresor och som i verkligheten är semester med familjemedlemmar! Annars skulle du gråta ihjäl dig.
Senast redigerad av matematiker 2014-06-03 kl. 16:10.
Citera
2014-06-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är dig det är fel på och du väljer att se mellan fingrarna på vad dessa människor har gjort.

Är det för att det finns en palestinsk agenda med i leken? Vi ser personer som åker fritt mellan olika länder, och inte är rörelse begränsade av underjordiska tunnlar. Den välvilja du visar är inget annat än dumdristighet.

Är det inte rimligt att det tar tid för honom att besöka svenska ambassaden?

Det är bara vi i Sverige som ger asyl till folk som är kriminella eller saknar asylskäl. De flesta länder släpper inte ens in detta drägg i det egna landet. Det handlar om folk som använder barn som vapen för att uppnå olika mål.

Barn kläs in i bomber för att föra krig mot random civila mål på bussar och allmänna platser. Pojkar luras till att tro att de ska få 72 jungruar och flickorna beordras in i döden.

Så varför tycker inte du, att det ska vara krångligt när han som jobbar för Hamas är ute och reser?

Tillåt en svensk så långt kyrkböckerna går att följa att tycka annorlunda än du.
"Palestinsk agenda", vad pratar du för lort!? Här handlar de om att ha en vanlig mänsklig agenda.
På det här sättet kastar du verkligen skit på allt vad Sverige annars så gärna skryter med.
Tycker jag, skattebetalare sedan ett drygt halvsekel, med ringa pension och faktiskt också bekymrad över misshushållningen med allmänna medel, men i ett helt annat perspektiv.
Citera
2014-06-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det verkar att du har väldigt lätt för att gråta, därför tycker jag att det det är bra för dig att du har så liten hjärna med så begränsade hjärnceller som inte förstår att flickans begravningskostnader är obefintliga om man jämför dem med de pengarna som politiker och cheferna bränner i sina arbetsresor och som i verkligheten är semester med familjemedlemmar! Annars skulle du gråta ihjäl dig.

De är naturligtvis inte obefintliga. Hur många timmmar tror du målsägarbträdet har lagt ned på att få fadern hit till Sverige och Karlskrona. Det handlar om en hel del tusenlappar som har bränts. Visserligen skapar hon arbetstillfällen. Men det är inte den typ av arbetstillfällen vi behöver här i stan.

Ska du hålla på med personanrepp som "du har så liten hjärna med så begränsade hjärnceller" tycker jag du ska släppa den här diskussionen. Den typen av argument imponerar inte på mig och knappast någon annan heller.
Citera
2014-06-03, 16:24
Medlem
Citat:

Just det. Sluträkningen blir till oss alla. Eftersom Karskrona bedriver politik de inte har råd att plocka upp slutnotan efter.

Jag undrar om ens en kommun bör ta ett beslut om var begravningen ska äga rum, då det är statens ansvar när detta beslut kan leda till att vi får in en hel klan med nya bidragstagare, med milt sagt tvivelaktiga moraliska värderingar.

Det som borde ske nu är att begravningen ställs in och att pappan får med sig kistan hem till Gaza, på skattebetalarnas bekostnad, med beslut på rätt nivå, från migrationsministern, UD eller JD.

Detta borde vara ett beslut på ministernivå och inte av Karlskrona kommun som dessutom sköter den egna granskningen, och pyntar med att kalla eländet för Lex Sara anmälning! Det är som att pissa på lex Sara och på allt vad granskning och revision innebär!

Det är fullt rimligt att en far hämtar hem sitt barn, och kommer till Sverige för att informeras.

Än en gång så vill jag påtala att vi har folk på Migrationsverket och i kommunerna som bedriver egen politik i invandringsfrågor och asylrätt. Utan förankring i lag, praxis och de konventioner vi förbundit oss till att hålla.
Citera
2014-06-03, 16:28
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Än en gång så vill jag påtala att vi har folk på Migrationsverket och i kommunerna som bedriver egen politik i invandringsfrågor och asylrätt. Utan förankring i lag, praxis och de konventioner vi förbundit oss till att hålla.

Tror inte det är någon som är förvånad över detta faktum. Antagligen det som gör att dessa trasiga människor söker jobb inom sådana förvaltningar.
Citera
2014-06-03, 16:44
Medlem
Alla dessa utredningar hit och dit gör att vi förflyttar fokus från det aktuella brottet: Vem dödade lilla Y och vilket var motivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in