Citat:
Haha, tack men jag har pengar!

Jag forskade lite avseende hemma-IPL och det finns en del ganska insatta personer som hävdar att denna typ av system inte kommer att permanent ta bort håret men att det kan reducera hårväxten under användningsperioden åtminstone. Slutar man så kommer nog hårväxten tillbaka på grund av att kraften i pulsen med all sannolikhet inte är tillräcklig för ett varaktigt resultat.
Ofta om något verkar vara för bra för att vara sant ÄR det också ofta för bra för att vara sant. En IPL-utrusning för salong är stor och tung och kostar mycket pengar (100.000 plus), de kan vara vattenkylda och levererar en jäkla massa energi.
Silk'n glide är liten och billig och det verkar inte som att det behövs kyl-gel på huden när den används vilket för mig låter som att det inte blir tillräckligt varmt (energi=värme och utan tillräcklig energi kommer inte pulsen att färdas tillräckligt långt in).
Visst går tekniken gått framåt men jag är lite skeptisk till om man verkligen kan få ut tillräckligt med kraft ur en så liten apparat.
Man kan istället få en effekt som motsvarar en dos av för lite penicillin, d.v.s. att hårsäcken gradvis blir svagare men sedan vänjer sig och istället för att få permanent reduktion av hårväxten utvecklar en viss resistens mot behandlingen och håret istället blir kraftigare.
Men bara för att vara lite övertydlig med varför det finns så få testresultat - varaktigt resultat av IPL märks efter lång tid (6 månader++) eftersom håret först får en puls, slutar växa och ramlar ut, växer på nytt (lite svagare), får en ny puls, och så vidare i ett antal cykler.
Har man en tillräcklig puls och angrep håret i rätt växtcykel ska det gradvis försvagas för varje behandling (som görs med ett par veckors mellanrum). Det varaktiga resultatet kommer du att märka först när du slutar med IPL och har det varit framgångsrikt ska håret stanna borta och inte gradvis börja komma tillbaka.
Efter så lång tid så har produkten ersatts av en uppföljare på marknaden som naturligtvis är sååååå mycket bättre och alla gamla vittnesmål om hur bra/dålig silkn' glide är eller inte är spelar ingen roll längre. För nu finns ju Silk'n Smooth +, den NYA lösningen som är testad av vitamininstitutet i Schweitz!
Jag ska nog köpa en men har inte gjort det än. Jag hoppas inte på permanent resultat men kanske är det smidigare än att raka sig under armarna. 30 minuters zappning och 4 veckor hårfritt låter helt OK för mig även om håret kommer tillbaka.
Om man verkligen vill ha bra chans att bli av med hårväxt bör man nog gå till en salong istället (men även där bör man försöka försäkra sig om att de sköter sin utrustning ordentligt) .
Senast redigerad av Valsharessa 2013-07-08 kl. 16:02.
Senast redigerad av Valsharessa 2013-07-08 kl. 16:02.