Citat:
Citat:
Jo men min poäng är bibelns budskap. Bibelns budskap om att bli kristen och att det visst spelar stor roll att lära känna vem Gud och Jesus är om man vill bli kristen. Och bibelns budskap är att om man lär ut andra läror än kristna läror så är man en antikrist eller avfälling:
" Håll dig ifrån deras gudlösa prat, för de kommer att gå längre och längre i ogudaktighet, och deras ord kommer att sprida sig som kallbrand. Till dem hör Hymenaios och Filetos. När de säger att uppståndelsen redan har skett har de kommit bort från sanningen och bryter ner tron för många." (2Tim 2:16-18 Bibel2000)
Bibelns budskap handlar om att bli kristen, och man kan inte bli kristen om man t.ex. har hedniska uppfattningar om vem Gud och Jesus är, och tillber den sanne guden på ett hedniskt sätt, att man tillber skapelsen istället för skaparen, det måste du väl kunna hålla med om?
Om man tillber en skapelse (som Jesus enligt mig är), så handlar det om avgudadyrkan, och avgudadyrkan är något som bibeln förbjuder, då är det väl väldigt viktigt att man får till det rätt, så att man inte tillber skapelsen?
Om dom första kristna hade en klar bild om vem Jesus var, och det sedan efterhand smög sig in hedniskt tankesätt, menar du ändå att det är intressant att diskutera dessa tolkningar? Då har du missuppfattat vad jag är intresserad av och varför jag svarar på forum som dessa, jag är intresserad av bibeln endast, inte alla irrläror som bildats efter att den sanna kristendomen avföll fr.o.m. ung. 100-talet e.Kr.
Sådana "teologiska och kristologiska" tolkningar är jag inte intresserad av om det inte handlar om att jämföra dessa med bibelns budskap. Och jag menar att du i så fall ignorerar skriftställen där det tydligt visar att kristna var olärda män, och dom ändå förstod vem Jesus och Gud var, och att dom fick Guds godkännande.
Johannes, som treenighetsanhängare hänvisar till för att bevisa treenigheten i Joh 1:1, var en av dessa "olärda män":
"När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att båda var enkla och olärda män, förvånade de sig. De kände igen dem som följeslagare till Jesus" (Apg 4:13 Bibel2000)
Tror du att Johannes var tvungen att utbilda sig i alla dessa inriktningar inom kristenheten som uppstod långt senare, för att kunna förstå vem Jesus och Gud var? Jag säger det igen, man krånglar till det med skrifterna för att det ska passa in i deras nedärvda uppfattningar om vem Gud och Jesus är, som ursprungligen kommer från hedniska tankesätt som influerade avfallna kristna.
Det behövs inga långa utbildningar för att förstå detta, det är så enkelt som att Jesus är Guds son, inte Gud själv.
Citat:
Vilken tidsperiod menar du med "den tidiga kristendomen"?
Jag anser att kristendomen började avfalla i alla möjliga trosuppfattningar här och där, och ungefär 60-70 år efter Jesu död så sade Johannes att han såg många antikrister framträda på hans tid.
Men detta är ju ingenting positivt i bibelskribenternas ögon, det var ju ett avfall att människor började diskutera alternativa beskrivningar om vem Jesus och Gud var. Dom första kristna var väldigt eniga om saker och ting, det var inte förrän på 100-talet som splittringarna började komma i större utsträckning, och 100-200 år senare existerade inte den rörelse som dom första kristna representerade, då hade antikrist tagit över helt och hållet, det stora avfallet som Paulus talade om skulle komma.
Citat:
Nej du sade inte exakt "många års utbildningar" men menade att det inte var så enkelt utan det krävdes lång utbildning, men hur lång tid tar det då att komma fram till den rätta tolkningen? Min tolkning av att Jesus var Guds son, inte Gud själv hade jag innan jag blev ett Jehovas vittne, denna syn hade jag fått av predikan från andra än Jehovas vittnen. Och innan jag blev ett Jehovas vittne så jämförde jag och undersökte denna och andra frågor under ett halvår, och att komma fram till att Jesus inte var Gud, utan hans son tog inte lång tid.
Citat:
Vad Jesus säger att Gud har dolt från de lärda och kloka är inte vem Gud eller Jesus är, utan tron i ett bredare perspektiv. Läs gärna det stycke du citerar i dess sammanhang. Folk såg Jesu underverk men lät sig inte övertygas - vad som här menas med "lärda och kloka" verkar snarare vara folk som indoktrinerats i gamla läror och föreställningar, håller fast vid detta, hellre än folk som tänker och utnyttjar sin kunskap progressivt. För kunskap, tänkande och visdom är ju något som hellre uppmuntras än tas avstånd från på ett tämligen konsekvent vis i Bibeln - även om du försöker vrida denna vers till att innebära motsatsen. Här kommer, igen, tolkning in i bilden som du tydligt kan se.
Jo det fetade håller jag med om, men jag vrider inte det till motsatsen, utan det är just dom olärda enkla människorna som inte är indoktrinerade av gamla läror, eller rättare sagt inte har någon prestige att hålla fast i gamla läror, dom är ödmjuka nog att lyssna och ta till sig något annat. Däremot dom som har höga utbildningar i gamla läror, och har fått högt anseende bland folken, har mycket svårare att ta till sig dom enkla lärorna som finns i bibeln.
Det är just detta jag har pratat om, jag har inte pratat om att se utbildning som en synd, tvärtom handlar Jehovas vittnens organisationen om just utbildning i bibeln. Våra möten handlar inte främst om att sjunga och ha en underhållning som man ser i många kyrkor, utan om att studera vad som står i bibeln.
Varför står det att Gud har dolt från de lärda om det inte handlar om att olärda har lättare att förstå budskapet? Då borde det innebära att budskapet egentligen är enkelt att förstå, så enkelt att det inte behövs långa och höga studier, det som krävs är ödmjukhet och en förmåga att se saker och ting i ett nytt perspektiv genom att lägga tidigare nedärvda traditioner och uppfattningar åt sidan.
Citat:
Citat:
Citat:
Det kan jag definitivt hålla med om. Det förra är en attityd jag gärna vill se att jag har, givet att jag i hela denna tråd kritiserat treenighetsläran som icke-biblisk där jag nu menar att jag förmodligen haft fel (vilket inte innebär att jag menar att treenighetsläran är korrekt, men vilket gör den till en legitim tolkningsmodell).
Man kan ha världens mest omfattande utbildning i bibeln, utan att förstå den djupa innebörden i bibelns budskap:
"Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det."(Matteus 13:13-17 Bibel2000)
"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2Kor 4:4 Bibel2000)
Citat:
Citat:
Men jag pratar om bibelns budskap, och budskapet är just att "bli kristen" och att bli "godkänd av Gud". Om du inte tar med dessa faktorer i beräkningen i din tolkning av bibeln, om du ignorerar dessa faktorer, så kommer du inte heller förstå Guds och Jesu natur och egenskaper.
Citat:
Jag anser att en viss grundläggande kunskap måste man ha, en viss exakt kunskap om t.ex. vem Gud och Jesus är. Det går ju inte att vara kristen t.ex. om man fortsätter att tillbe avgudar, håller du inte med om det?
Citat:
Fast jag talar om bibeln och om att "bli kristen" och om att "bli godkänd av Gud", jag är inte här bara för diskuterandes skull, det ska ju också leda till något konstruktivt.