Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Nej, tyvärr, men jag är rädd att jag inte alls ser någon klar koppling mellan dessa företeelser. Det känns faktiskt ganska långsökt att ordvalet ”en enda sann gud” skulle beskriva detta förhållande. Det förfaller mig som mer sannolikt att formuleringen finns där som en utsaga om Guds natur, att Gud är en och odelbar, snarare än att det ska förmedla vem någon av de enskilda personerna är eller vilken plats i den kausala ordningen denne har.
Fast i Joh 17:3 är det ju klart att den ende sanne Gud som talas om är Fadern, medan just denna titel inte delas av Sonen. Det är ju Jesus som säger:
"detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus."
Vi behöver alltså inte diskutera om
ifall Fadern som person kallas "den ende sanne Guden" eller ifall detta syftar till Fadern, Sonen och Anden, utan vad som kan diskuteras är
varför just personen Fadern kallas "den ende sanne Guden". Som jag ser det finns det tre möjliga alternativ, vilka är socinianism - dvs Fadern är den ende som ö.h.t. är Gud, medan Sonen enbart är en människa - arianism/ontologisk subordinationism - dvs Fadern är Gud i en mening som är överlägsen Sonen, där Sonen är en gud men inte den högste, sanne, Guden - eller "personfokuserad" treenighetslära, där Fadern kallas "den ende sanne Guden" i egenskap av att vara ensam orsak till gudomen.
Citat:
Hade ordvalet exempelvis lytt ”en enda ursprunglig gud” hade det däremot utgjort ett extremt starkt argument för din modell, men jag tycker verkligen inte att termerna är utbytbara.
Håller med dig här. Termerna är inte utbytbara, däremot
kan "sann",
aléthinos, även syfta till ett "original" i relation till "kopia" eller "avbild". Som termen beskrivs av Strong's Greek:
"properly, true (real), emphasizing the organic connection (authentic unity) between what is true and its source or origin (note the -inos suffix)". Eller som Ross W. Henzi skriver om ἀληθινὸν, som används i versen,
"ἡ ἀληθινή (ἀληθινός, η, ον) “genuine, real, original,” as opposed to ἀληθής “true,” in contrast to false" - termen som används för "sann" är alltså inte den term man normalt skulle använda för sann i kontrast till falsk, utan snarare som "original" (om jag tolkar Henzi korrekt), vilket förstås inte exkluderar att termen kan användas om "sann" i en mer allmän mening.
Detta är varför jag anser det intressant att sätta Joh 17:3 i samband med exempelvis Heb 1:3, där Sonen beskrivs som
"utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen". Vi har även en intressant parallell till denna (eventuella) beskrivning av "sann Gud av sann Gud" i Joh 15:1, där Jesus säger
"jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren"; här används "sann" (även här
aléthinos) för att syfta till vinstocken som
kommer från den vinodlare som kallas "den ende sanne Guden" av Jesus i samma evangelium.
Citat:
Är någon av personerna verkligen gud till hypostasis allena? Är inte gudomen just ousia? Eller vill du i alla fall mena att det är en direkt del av Faderns person som han sedan låter genomsyra de andra parterna i treenigheten?
Hypostasis allena går det nog inte att uttala sig om. Gudomen är
hypostasis och
ousia. Fadern är Gud till
hypostasis och
ousia och genererar Sonen och Anden både till
hypostasis och
ousia direkt från sig själv - vilket gör att de delar hans natur till både
hypostasis och
ousia men är distinkta från honom (eller "separerade", om vi förstår detta med det förbehåll som deras ständiga gemenskap genom
perichoresis utgör). Som jag ser det kan vi nog inte säga att gudomen är bara till
hypostasis eller bara till
ousia, då enigheten utgörs dels av delad
ousia och dels av
perichoresis i och mellan personerna.
Citat:
Som sagt, jag kan mycket väl hålla med om att Paulus beskriver olika funktionalitet hos de olika personerna i treenigheten, men jag ser inget som direkt tyder på att den här terminologin skulle återspegla det.
Är det inte just det som han visar exempel på i 1 Kor 8:6, där Gud sätts i relation till "från" och Herre sätts i relation till "genom"?
Citat:
Det här känns fortfarande ganska vagt. Du verkar vilja beskriva gudomen som att den "ägs" av Fadern, och att Han sedan "delar" den med de övriga personerna. Men vad innebär detta i praktiken?
I praktiken skulle jag säga att detta gör treenighetsläran kompatibel med Bibeln.
Citat:
Det säger oss ju fortfarande att gudomen som egenskap är någonting som kan separeras från Faderns person
Om det som separeras helt och hållet utgår direkt från honom, ja. Och även här vill jag understryka att "separeras" bör förstås med förbehållet beskrivet ovan (så länge vi talar om treenighetslära).
Citat:
och därmed förefaller det mig som att det ädå blir en abstrakt egenskap
Egenskapen är förstås abstrakt
som egenskap, men egenskapen tillhör personen Fadern som ensam är
autotheos, eller har aseitet, både till
hypostasis och
ousia, och som ensam är källan i treenigheten. Egenskapen "delas" (i meningen engelska
share hellre än
divide) från Fadern till Sonen och Anden, och är således ingen grundläggande abstrakt egenskap som inte tillhör någon specifik och sedan delas av tre personer.
Poängen är alltså inte att vi inte talar om något abstrakt, utan snarare att vi inte talar om något abstrakt som inte har en ursprunglig koppling till en specifik person. Så som vissa trinitarianer inte gärna vill koppla gudomlig
ousia till Fadern specifikt, i ursprunglig mening, utan till hela treenigheten.
Citat:
Dock vet jag inte om den implicerar något annat än att Fadern är grundprincipen i gudomen. Det blir förstås något mindre tydligt, men Fadern förblir väl fortfarande Sonens ursprung, och därmed även Andens, i både första såväl som andra led?
Det finns förstås olika tolkningar av
filioque, där vissa är kompatibla med den östliga/bibliska bilden (där
filioque i så fall förstås som att Anden utgår enbart från Fadern, i ursprunglig mening, men sänds till människorna genom Sonen). Som jag förstått det är den andra tolkningen mer vanlig, dvs att Anden till sin natur utgår från såväl Fadern som Sonen, vilket ju också är hur det spontant ser ut i den västliga nicaenska trosbekännelsen. Jag tror att jag håller med dig här i övrigt - jag måste tänka lite på saken haha