2014-06-03, 11:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är min tolkning också. Den väg som finns "bakåt" i systemet är att HD först beviljar prövningstillstånd och sen med hänvisning till domvilla eller grovt rättegångsfel återförvisar hela målet till Hovrätten för ny rättegång.
Även efter resning återförvisas ärendet till den domstol som senast handlade ärendet. Men det är inte aktuellt ännu. Och inte ens här kan det bli Svea HR.
Citera
2014-06-03, 11:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja det är min tolkning också. Den väg som finns "bakåt" i systemet är att HD först beviljar prövningstillstånd och sen med hänvisning till domvilla eller grovt rättegångsfel återförvisar hela målet till Hovrätten för ny rättegång.

M. Det är det scenariot jag ser här. Först prövningstillstånd, sedan får nya åklagare och Svea Hovrätt uppgiften att styra upp det här - Hovrätten för Övre Norrland är förbrukad i det här ärendet.
Citera
2014-06-03, 12:24
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Men varför hittade man i så fall inte den kontakten i signaleringslistan? Man kartlade ju VB:s alla kontakter via mobilen 3 månader bakåt i tiden.

Jobbtelefonen, oreggat simkort, GM gick kanske igenom hennes FB via hennes mob och raderade eventuella hot innan den förstördes.

Men förhoppningsvis har polisen fått ut alla händelser på VBs Facebook, även raderade händelser. Dom har säkert loggar även för vilka enheter som gjort vad på hennes FB konton. Exempelvis så bör man kunna se om hon var ute på FB med sin mobil efter 17.06 och 112* slagningen.

Eller har jag för höga förhoppningar på polisen och Facebook?
Citera
2014-06-03, 12:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Det är det scenariot jag ser här. Först prövningstillstånd, sedan får nya åklagare och Svea Hovrätt uppgiften att styra upp det här - Hovrätten för Övre Norrland är förbrukad i det här ärendet.

Ja du har det säkert trevligt i din lilla fantasivärld. Men Massi-Fritz har inte åberopat något rättegångsfel eller domvilla och inte ens försvaret har påstått att något sådant har förekommit. Av det enkla skälet att det inte har gjort det.

Den lilla pyttechans som finns att HD skulle kunna ta upp fallet är för att diskutera just det M-F överklagat: Gränsdragningen mellan brottsrubriceringarna mord och dråp. Denna typ av "prejudikatsbehov" går säkert att vaska fram i vartenda överklagande till HD om man vill. Du verkar heller inte förstå att det faktum att åklagarna velat överklaga men fått nej av RÅ talar så massivt emot ett PT att det får ses som en närmast patetisk handling av målsägandebiträdet att ändå lämna in en egen överklagan.

Det blir inget PT och alla dina förutsägelser om event med intressegemensamma som skulle avslöjas, KJ som skulle sjunga ut, livstid i hovrätten och prövningstillstånd och ny rättegång i HD har alla kommit på skam. Kul att du verkar glad ändå
Citera
2014-06-03, 12:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men varför hittade man i så fall inte den kontakten i signaleringslistan? Man kartlade ju VB:s alla kontakter via mobilen 3 månader bakåt i tiden.
I vilken lista skulle man ha hittat den kontakten?
Citera
2014-06-03, 12:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jobbtelefonen, oreggat simkort, GM gick kanske igenom hennes FB via hennes mob och raderade eventuella hot innan den förstördes.

Men förhoppningsvis har polisen fått ut alla händelser på VBs Facebook, även raderade händelser. Dom har säkert loggar även för vilka enheter som gjort vad på hennes FB konton. Exempelvis så bör man kunna se om hon var ute på FB med sin mobil efter 17.06 och 112* slagningen.

Eller har jag för höga förhoppningar på polisen och Facebook?

Tja... om GM planerat mordet och ditsättandet av "särlingen" redan en månad före mordet genom slagningar på hans bil, om samme GM skvätt lite blod i bakluckan som han haft expertkunskaper om hur man skulle öppna, om samme GM kunde koka ihop en precis "lagom" dåligt alibi, och sen sprida ut kroppsdelar på olika platser i terrängen i närheten av KJ:s föräldrars bostad för att det skulle se ut som ett verk av "särlingen" och detta fast han hade spaning på sig från polisen under i stort sett hela tiden som utplaceringen måste ha ägt rum...

Ja, då antar jag att logga in och radera några "olämpliga" poster i FB-flödet var en barnlek för vederbörande. Med tanke på vilken jävla tur han hade i sin ditsättning då:
- "särlingen" inte åkte nånstans efter VB:s besök och skaffade sig ett vattentätt alibi (ingen karatetomte har någonsin svarat på frågan om hur GM kunde veta detta säkert)
- och dessutom hade VB:s blod på en tejprulle,
- en Y-kromosomal profil som matchade DNA-fynd på mordoffrets ben
- särlingen gjorde märkliga förutsägelser om var blodet hade hittats
- särlingen raderade just bara SMS-konversationen med mordoffret alldeles efter försvinnandet och även i övrigt betedde sig märkligt och svårförklarligt på flera vis

... så får jag ju säga ännu mer att FB-grejen var rena peanuts. Det var säkert så här det gick till och alla vi idioter som inte nått de svindlande kriminologiska höjder som karatetomtarna med sin obestridlige, intellektuelle ledare Zemixon svingat sig upp till är närmast att betrakta som förståndshandikappade i vår bisarra oförmåga att inse vilken gärningsmannateori som måste vara den mest sannolika.
Citera
2014-06-03, 12:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I vilken lista skulle man ha hittat den kontakten?

signaleringslistan från masttömningen över trafik till/från VB:s mobil.
Citera
2014-06-03, 12:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tja... om GM planerat mordet och ditsättandet av "särlingen" redan en månad före mordet genom slagningar på hans bil, om samme GM skvätt lite blod i bakluckan som han haft expertkunskaper om hur man skulle öppna, om samme GM kunde koka ihop en precis "lagom" dåligt alibi, och sen sprida ut kroppsdelar på olika platser i terrängen i närheten av KJ:s föräldrars bostad för att det skulle se ut som ett verk av "särlingen" och detta fast han hade spaning på sig från polisen under i stort sett hela tiden som utplaceringen måste ha ägt rum...

Ja, då antar jag att logga in och radera några "olämpliga" poster i FB-flödet var en barnlek för vederbörande. Med tanke på vilken jävla tur han hade i sin ditsättning då:
- "särlingen" inte åkte nånstans efter VB:s besök och skaffade sig ett vattentätt alibi (ingen karatetomte har någonsin svarat på frågan om hur GM kunde veta detta säkert)
- särlingen raderade just bara SMS-konversationen med mordoffret alldeles efter försvinnandet och även i övrigt betedde sig märkligt och svårförklarligt på flera vis

... så får jag ju säga ännu mer att FB-grejen var rena peanuts. Det var säkert så här det gick till och alla vi idioter som inte nått de svindlande kriminologiska höjder som karatetomtarna med sin obestridlige, intellektuelle ledare Zemixon svingat sig upp till är närmast att betrakta som förståndshandikappade i vår bisarra oförmåga att inse vilken gärningsmannateori som måste vara den mest sannolika.
Men behöver inga expertkunskaper för att stjäla en reservnyckel ur en olåst bil att använda senare, om bilen skulle vara låst.

Det behövs inte många timmar utan span för att placera ut kroppsdelarna. Som jag har skrivit tidigare kan han t.o.m. ha blivit avbruten av MPS.

SMS:en behövde inte innehålla något graverande, varken för eller emot KJ, så det var bara en bonus för GM, liksom tejprullen på badrumsskåpet. Chansen var rätt stor att indicier skulle hittas.
Citera
2014-06-03, 12:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
signaleringslistan från masttömningen över trafik till/från VB:s mobil.
Den hittar inte jag. Kan jag få sidnummer?
Citera
2014-06-03, 13:14
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

*Det behövs inga expertkunskaper för att öppna ett bagage.
*För åklagarna räckte det dåliga alibit
*Området är nära centrala Boden, många har kopplingar till just det området.
*Den fantastiska spaningen skedde på dagtid och sporadiskt.
*Du behöver sällan logga in på FB om du har det som app i mobilen
*KJ åkte till sin bror men tydligen är just det mer ett indicium på att han mördade VB än ett alibi för många.
*Tejpen ids jag inte ens kommentera
* Y-kromosomal profil som matchade DNA-fynd på mordoffrets ben... Ja om dom hade sex är det möjligt att dom tagit på varandra. Sedan är det en profil som inte är speciellt säker eftersom även obesläktade kan ha den.
Tänk vad enkelt det hade varit att bara ta ett litet DNA prov på de alt GM så hade dessa kunnat uteslutas iallafall från att ha hanterat VBs vrist.
*Kan det vara så att KJ raderat för att han var rädd för att bli kopplad till hennes försvinnande?
Det är fler än KJ som dessutom permanent raderat SMS.
*Att KJ beter sig udda kan ha att göra med att han är udda jämfört med medelsvensson.

Tråkigt att du har så nedvärderande attityd.
Citera
2014-06-03, 13:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja du har det säkert trevligt i din lilla fantasivärld. Men Massi-Fritz har inte åberopat något rättegångsfel eller domvilla och inte ens försvaret har påstått att något sådant har förekommit. Av det enkla skälet att det inte har gjort det.

Den lilla pyttechans som finns att HD skulle kunna ta upp fallet är för att diskutera just det M-F överklagat: Gränsdragningen mellan brottsrubriceringarna mord och dråp. Denna typ av "prejudikatsbehov" går säkert att vaska fram i vartenda överklagande till HD om man vill. Du verkar heller inte förstå att det faktum att åklagarna velat överklaga men fått nej av RÅ talar så massivt emot ett PT att det får ses som en närmast patetisk handling av målsägandebiträdet att ändå lämna in en egen överklagan.

Det blir inget PT och alla dina förutsägelser om event med intressegemensamma som skulle avslöjas, KJ som skulle sjunga ut, livstid i hovrätten och prövningstillstånd och ny rättegång i HD har alla kommit på skam. Kul att du verkar glad ändå

Vi får väl avvakta HD:s besked i pt-frågan. Beviljas E. M. F. pt och KJ slutligen döms till arton år eller livstid finns god möjlighet att klara upp VB-mordet - i annat fall är det go'natt beträffande rättvisan och allmänhetens tilltro till rättssystemets förmåga vid komplicerade och välplanerade mordfall som här är fråga om. Underrätterna förstod inte detta - hoppet står till HD som kanske förstår men inte anser detta vara deras bord. Skada i så fall ..
Citera
2014-06-03, 14:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vi får väl avvakta HD:s besked i pt-frågan. Beviljas E. M. F. pt och KJ slutligen döms till arton år eller livstid finns god möjlighet att klara upp VB-mordet - i annat fall är det go'natt beträffande rättvisan och allmänhetens tilltro till rättssystemets förmåga vid komplicerade och välplanerade mordfall som här är fråga om. Underrätterna förstod inte detta - hoppet står till HD som kanske förstår men inte anser detta vara deras bord. Skada i så fall ..

Du verkar inte förstå att hovrättens brottsrubricering handlar om bevisvärdering i allt väsentligt. Det finns inte stort prejudikatvärde i det här, eftersom själva situationen i sig själv är så udda. Även om revisionssekreteraren på HD:s kansli till äventyrs följt med fallet och personligen tycker att KJ borde ha fått 16 år för mord, så är det irrelevant när hen gör sin utredning om vad justiteråden (3 st vill jag minnas) som hen föredrar ärendet ska föreslås besluta angående PT/ej PT. Och då kommer kombon lågt prejudikatvärde (inkl att RÅ inte anser att det är en fråga som är i behov av prövning) och dåligt typfall för prejudikat att vara förödande för fru M-F:s chanser att nå framgång.

Men allt detta borde du vara väl medveten om, du som i praktiken läst ihop till en jur.kand.

I övrigt tycker jag inte du ska göra dig till tolk för vad allmänheten anser. Jag har då inte sett några upprörda proteststormar någonstans mot domen. De flesta skiter nog högaktningsfullt i alltihop. Skulle heller inte tro att allmänheten i allmänhet är lika övertygad som du om att det hela var "välplanerat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in