2014-05-31, 21:25
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-trunk
Tack båda två Även om Forzos förslag är lite överkurs för mig.

Jag har stött på ett annat problem. Jag tror mig veta hur det ska lösas men får ett annorlunda svar från facit, vilket tyvärr oftast tyder på att jag har fel...

Jag har 0,2 M CCl3COOH där Ka=0.302. Jag vill bl.a. veta pH.

Jag tänker mig att det ska bli:
0.302=x^2/(0.2-x)
När x är känt så: pH=-log(x)

Jag har provat med antagandet att det ensamma x:et är så pass litet att det kan försummas; vilket gav mig fel svar. Har även provat att räkna med PQ-formeln, vilket även det gav fel svar.

pH enligt facit=0.85

0,302 är pKa inte Ka.

Ka = 10^-0,302

Gör andragradsekvationen och behåll alla värdesiffor i beräkningen så kommer du att få ut rätt pH.
2014-06-01, 17:53
Medlem
Hej

Jag ska bestämma karbamids molmassa genom fryspunktsbestämning. För rent vatten blev fryspunkten -0,3 C när karbamid var tillsatt blev fryspunkten -6 C. 1,5849 g karbamid tillsattes.

Har försökt använda denna formel DeltaTf =Kf * mb där Kf jag tror Kf för vatten är 1,86 men det blir fel.

Någon som kan förklara hur jag kan göra?
2014-06-01, 18:07
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastroullen
Hej

Jag ska bestämma karbamids molmassa genom fryspunktsbestämning. För rent vatten blev fryspunkten -0,3 C när karbamid var tillsatt blev fryspunkten -6 C. 1,5849 g karbamid tillsattes.

Har försökt använda denna formel DeltaTf =Kf * mb där Kf jag tror Kf för vatten är 1,86 men det blir fel.

Någon som kan förklara hur jag kan göra?
Hur har du gjort då?
2014-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzyzx Road
Hur har du gjort då?

DeltaTf / Kf = mB
Jag tog 5,7/1,86 =3,06

DeltaTf är väl skillnaden i temperatur vilket blev 5,7 C och Kf värdet är taget från tabell...
2014-06-01, 18:25
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastroullen
DeltaTf / Kf = mB
Jag tog 5,7/1,86 =3,06

DeltaTf är väl skillnaden i temperatur vilket blev 5,7 C och Kf värdet är taget från tabell...
Så du tar temperaturskillnaden genom en konstant. Har du gjort enhetsanalys?

[;\\
\frac{\Delta T}{K_F}=\left[\frac{^\circ\text{C}\cdot\text{mol}}{^\circ\text{C }\cdot\text{kg}}=\frac{\text{mol}}{\text{kg}} \right ]
;]

Dvs det du får fram är hur många mol du har per kg vatten. Hur mycket vatten hade du?
2014-06-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzyzx Road
Så du tar temperaturskillnaden genom en konstant. Har du gjort enhetsanalys?

[;\\
\frac{\Delta T}{K_F}=\left[\frac{^\circ\text{C}\cdot\text{mol}}{^\circ\text{C }\cdot\text{kg}}=\frac{\text{mol}}{\text{kg}} \right ]
;]

Dvs det du får fram är hur många mol du har per kg vatten. Hur mycket vatten hade du?

Okej så 3,06 är hur många mol som finns per kg vatten då eller är det så många mol som finns i min vätska? Jag hade 200 ml vatten, typ 0,2 kg då.
2014-06-01, 22:56
Medlem
S-cups avatar
Har kört fast på en gammal tentafråga.

L-askorbinsyra, vanligen kallad vitamin C, har summaformeln C6H8O6 och kan i ett stort pH-område betraktas som en envärd syra, HA.
500 ml lösning av motsvarande salt, natriumaskorbat, NaA (dvs NaC6H7O6) bereddes genom att 4,95 g NaA löstes till 500 ml i mätkolv. I denna lösning uppmättes pH = 8,40.
Beräkna härur pKa för askorbinsyra, HA. pKw = 14,00.

Hur ska jag gå tillväga?
2014-06-01, 23:22
Medlem
Hjälp, snälla!

Tjena flashback!
Fick ett par uppgifter av läraren som måste vara inlämnade och redovisade till imon för att jag ska bli godkänd. Så hade varit riktigt schyst ifall något snille som tycker kemi är roligt kunde hjälpa mig lite på traven.

1. Ättiksyra har en syrakonstant på 1,8*10^ -5. Vilket pH får vi om vi har en koncentration av 1mol/300ml med avseende på ättiksyra?

2. .Vi blandar 800ml 0,1 HNO3 och 700 ml 0,4 HNO3. Vilket pH får vi i den blandade syran?
2014-06-01, 23:29
Bannlyst
Denna länk kanske kan hjälpa dig med uppgift #1
http://www4.liber.se/gymnasiekemi/10.html
2014-06-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADM4N
Denna länk kanske kan hjälpa dig med uppgift #1
http://www4.liber.se/gymnasiekemi/10.html
Tack!
Dock är grejen att jag är usel när det kommer till kemi och kan inte lösa uppgifterna för fem öre.. Så ifall du(eller någon som tycker kemi här är kul) skulle kunna lösa uppgifterna åt mig?
2014-06-01, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saamuels
Tack!
Dock är grejen att jag är usel när det kommer till kemi och kan inte lösa uppgifterna för fem öre.. Så ifall du(eller någon som tycker kemi här är kul) skulle kunna lösa uppgifterna åt mig?

Det skulle ta mig lika lång tid för mig som för dig att lösa dom där uppgifterna då jag är usel i ämnet du får lägga någon timma på det med hjälp av det fenomenala internet så kommer du lyckas och bli lite klokare på kuppen.
2014-06-02, 02:44
Medlem
kemi 2 please help?

Hej

Behöver hjälp med dessa frågor, någon som vill hjälpa mig?

En DNA-sekvens ser ut på följande sätt:
…GTGTTACCTCGTGCAGTTCATAGTT…
DNA-sekvensen styr bildningen av en peptidkedja, vilken?
Ledning: Bestäm först vilket m-RNA som bildas och därefter vilken peptidkedja detta motsvarar. Börja avläsningen av m-RNA med startkodon, dvs AUG.

En blandning av aminosyror ska separeras med elektrofores. Blandningen
består av lysin, alanin och asparginsyra. Vilket pH-värde ska du välja på
bufferten för att få så bra separation som möjligt? Motivera ditt svar och
förklara hur de tre aminosyrorna kommer att vandra under elektroforesen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in