2010-05-31, 21:39
Medlem
Emobunnys avatar
Behöver lite snabb hjälp med ett par frågor Kemi A

1a) Ge ett exempel på hur du skulle kunna framställa järn ur järnoxid (FeO). Använd uttrycken, oxidation, reduktion, oxidationsmedel och reduktionsmedel. Skriv reaktionsformel!!!

1b) Varför är denna kunskap intressant ur ett vardagsperspektiv.

2a. Förklara hur en buffert bestående av HAc/Ac- Fungerar. Exemplifiera genom tillsats av HCl respektive NaOH

2b Varför är buffertsystem viktiga för miljön?
2010-05-31, 22:44
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emobunny
Behöver lite snabb hjälp med ett par frågor Kemi A

1a) Ge ett exempel på hur du skulle kunna framställa järn ur järnoxid (FeO). Använd uttrycken, oxidation, reduktion, oxidationsmedel och reduktionsmedel. Skriv reaktionsformel!!!

1b) Varför är denna kunskap intressant ur ett vardagsperspektiv.

2a. Förklara hur en buffert bestående av HAc/Ac- Fungerar. Exemplifiera genom tillsats av HCl respektive NaOH

2b Varför är buffertsystem viktiga för miljön?
1a)Man brukar väl kunna framställa Fe genom att låta FeO reagera med C.
FeO + C → Fe + CO
FeO består av Fe2+ samt O2-. Fe2+ reduceras till Fe, medan O2- oxideras till O. Syre är då reduktionsmedlet och Fe oxidationsmedlet. Å andra sidan så var det länge sedan jag läste detta, så jag har ingen koll på hur syrets och kolets oxidationstal ändras, med tanke på att Co är en kovalent bindning.

1b)Anledningen till att det är bra att veta detta är väl att det sällan hittas ren järn ute i naturen. Det förekommer mest järnoxider(bl.a. magnetit), som kan med masugnar reduceras till järn.
2010-05-31, 22:48
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
1a)Man brukar väl kunna framställa Fe genom att låta FeO reagera med C.
FeO + C → Fe + CO
FeO består av Fe2+ samt O2-. Fe2+ reduceras till Fe, medan O2- oxideras till O. Syre är då reduktionsmedlet och Fe oxidationsmedlet. Å andra sidan så var det länge sedan jag läste detta, så jag har ingen koll på hur syrets och kolets oxidationstal ändras, med tanke på att Co är en kovalent bindning.

1b)Anledningen till att det är bra att veta detta är väl att det sällan hittas ren järn ute i naturen. Det förekommer mest järnoxider(bl.a. magnetit), som kan med masugnar reduceras till järn.

Underbart Kan du 2an också?
2010-05-31, 23:05
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emobunny
Underbart Kan du 2an också?
2a)En buffert är en syra-bas par, som förhindrar "inkommande syror och baser" att till en viss del förändra pH:t genom att låta det reagera med syra-bas paret.

HAc + NaOH ↔ NaAc(aq) + H2O
Vi ser alltså att buffertsystemet HAc/Ac- förhindrar NaOH att göra miljön mer basisk.

Ac- + HCl ↔ HAc + Cl-
Även nu håller den samma pH som den hade förr och HCl har inte försurat.

2b)Det används för att bl.a. förhindra försurning av sjöar, som kan rubba ekosystemet.

Det känns som att jag måste repetera Kemi A. Det enda jag kommer ihåg är stökiometrin.
2010-05-31, 23:11
Medlem
Emobunnys avatar
Du är guld värd Careless.

Stökiometrin är väl det jag kan i Kemi A

Aja tack för det än en gång.
Senast redigerad av Emobunny 2010-05-31 kl. 23:14.
2010-06-01, 14:31
Medlem
Blackeneds avatar
Hejsan,

Jag gör en tenta på nätet och har undringar om denna fråga:

En blandning av fast bly och blydioxid som löses upp i H2SO4(aq) ger en fällning av bly(II)sulfat. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?

Svarsalternativ, ett är rätt:

2Pb(s) + PbO(s) + 4 H+ + 3 SO4 2-(aq) -> 3 PbSO4(s) + 2H2O(l)

Pb(s) + PbO2(s) + 4 H+ + 2 SO4 2-(aq) -> 2 PbSO4(s) + 2H2O(l)

Pb(s) + PbO2(s) -> 2 PbSO4(s)

Någon som känner sig manad att hjälpa till? skulle uppskattas .
2010-06-01, 15:11
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
Hejsan,

Jag gör en tenta på nätet och har undringar om denna fråga:

En blandning av fast bly och blydioxid som löses upp i H2SO4(aq) ger en fällning av bly(II)sulfat. Vilken är den balanserade reaktionsformeln för redoxförloppet?

Svarsalternativ, ett är rätt:

2Pb(s) + PbO(s) + 4 H+ + 3 SO4 2-(aq) -> 3 PbSO4(s) + 2H2O(l)

Pb(s) + PbO2(s) + 4 H+ + 2 SO4 2-(aq) -> 2 PbSO4(s) + 2H2O(l)

Pb(s) + PbO2(s) -> 2 PbSO4(s)

Någon som känner sig manad att hjälpa till? skulle uppskattas .

Översta:
2Pb(s) + PbO(s) + 4 H+ + 3 SO4 2-(aq) -> 3 PbSO4(s) + 2H2O(l) Funkar inte. Se fetstil.

Pb(s) + PbO2(s) + 4 H+ + 2 SO4 2-(aq) -> 2 PbSO4(s) + 2H2O(l) Inget fel i den.

Pb(s) + PbO2(s) -> 2 PbSO4(s) Inget svavel bland reaktanterna.

Alltså: mellersta alternativet.
2010-06-01, 15:35
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Översta:
2Pb(s) + PbO(s) + 4 H+ + 3 SO4 2-(aq) -> 3 PbSO4(s) + 2H2O(l) Funkar inte. Se fetstil.

Pb(s) + PbO2(s) + 4 H+ + 2 SO4 2-(aq) -> 2 PbSO4(s) + 2H2O(l) Inget fel i den.

Pb(s) + PbO2(s) -> 2 PbSO4(s) Inget svavel bland reaktanterna.

Alltså: mellersta alternativet.

Tack!

Jag har dock två frågor till:

En lösning av koppar(II)nitrat blandas med en lösning av ammoniak (NH3) varvid Cu(NH3)42+ bildas. Reaktionen är en:

komplexbildningsreaktion

syra-basreaktion

redoxreaktion

fällningsreaktion

Då två lösningar av ammoniak respektive perklorsyra blandas bildas ammoniumjoner. Reaktionen är en

komplexbildningsreaktion

fällningsreaktion

redoxreaktion

syra-basreaktion
2010-06-01, 19:14
Medlem
No6s avatar
Håller på och räknar med gaslagen p * V = n * R * T

Hade labb där jag praktiskt skulle ta reda på konstanten R och jämföra med tabellvärde. I vårat experiment bildas vätgas och vattenånga när magnesium reagerar med saltsyra och jag har alla dessas tryck i pascal(vätgasens och vattenångans tryck)

All denna gas(vattenånga, vätgas) samlade vi i ett rör. Nu ska jag tydligen kunna få reda på volymen och seda nhur mycket vätgas som bildades i den... fattar inte hur. Står still. Tacksam för hjälp. Mina värden:

(p)H2 = 97764,85 Pa
(p)H20 = 2,81kPa
2010-06-01, 19:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
Tack!

Jag har dock två frågor till:

En lösning av koppar(II)nitrat blandas med en lösning av ammoniak (NH3) varvid Cu(NH3)42+ bildas. Reaktionen är en:

komplexbildningsreaktion

syra-basreaktion

redoxreaktion

fällningsreaktion

Då två lösningar av ammoniak respektive perklorsyra blandas bildas ammoniumjoner. Reaktionen är en

komplexbildningsreaktion

fällningsreaktion

redoxreaktion

syra-basreaktion

Första:
Kopparjoner som akvajoner binder hellre till ammoniak än vatten, alltså en komplexbildningsreaktion.

Andra:
Ingen metall, alltså inget koordinationskomplex.
Bildas ingen fällning
OT oförändrat

Någon får gärna bekräfta
2010-06-01, 21:33
Medlem
Hejsan! Jag behöver hjälp med en labb, bestämning av syrainnehållet i mjölk och filmjölk. Om någon kan hjälpa mig så vore jag tacksam. MVH Marie
2010-06-01, 22:01
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieBoullen
Hejsan! Jag behöver hjälp med en labb, bestämning av syrainnehållet i mjölk och filmjölk. Om någon kan hjälpa mig så vore jag tacksam. MVH Marie

Anledningen till att du inte fick något svar förra gången var att du inte beskrivit mer om laborationen. Beskriv vad du fått för uppgift så ska någon säkert hjälpa dig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in