2014-06-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är kanske Dexters fel att KJ blev en mördare.
Tittandet på den där omtalade serien har möjligen påverkat honom mer än vi anar.

Alla dessa serier - Dexter, CSI med flera - som fokuserar på ryslig död, människors ondska
och vilja att göra andra illa, hur man döljer respektive uppdagar brott och mord, hade i
honom en villig och synnerligen intresserad mottagare som måhända till slut bestämde
sig för att leva ut den allt mer påträngande fantasin om att förvandla något levande
till något dött och utmana sig själv samtidigt, få testat vilket kriminellt snille han
verkligen var och därför blev det som det blev med kroppsdelarnas gåtfulla utplaceringar
i den bodensiska skogen.
Han ville presentera sitt "verk" för den förfasade omvärlden, alla skulle förstå att det var
just gjort av hans händer, men få fast honom genom någon teknisk bevisning skulle
aldrig bli möjligt, så noga ansåg han sig ha agerat genomgående vid "skapelsen" av
sitt mordiska verk med åtföljande isärtagning av somligt från kroppen. (Det trotsiga,
självsäkra utropet att påminna om i sammanhanget: "Ni har ingenting på mig.")

Även en mästare kan emellertid begå ett litet ödesdigert misstag. Så även denne.
Och det misstaget låg där och gömde sig i bagageutrymmet tills en viss alert vovve
dök upp i handlingen och spolierade det totalt för vår sannolikt svårt personlighetsstörde
criminal mastermind uti kalla Norrbotten.

Dexter 1: https://www.youtube.com/watch?v=EcJMuHh0C00
Ja detta är vad jag trott hela tiden. Om KJ blivit påverkad av Dexter så skulle det förklara allt det udda i fallet VB men även KJ:s agerande i rätten. Är det hans andra sida som mördat VB så är det inte han KJ som gjort det och KJ kan blåneka utan samvete. Han är oskyldig.
En sak som säger att det skulle kunna vara på det viset är när KJ får anklagelsen om att ha mördat sin hund, då var det KJ som av misstag dödat hunden och den andra sidan som experimenterat med hunden efter döden.
När KJ fick frågorna om hunden så svarade KJ:s samvete på detta och han visade känslor en kort stund och ville inte kännas vid slagningarna på nätet om hundanatomi, som den andra sidan av honom gjort, trots att det fanns svart på vitt.
Mycket i serien påminner om KJ:s agerande. Man blir både illa berörd och får aha-upplevelser när man ser den och tänker på fallet.
Om det skulle ligga någonting i detta med att härma Dexter ser jag det som att mordet på VB är en genomförd plan byggd på ondska rakt igenom. Planen har funnits ett bra tag. Den har filats på hit och dit. Ingen plan som var tänkt att levas ut men när tillfället gavs så fick han utlopp för sin nyfikenhet inom det morbida.
Undrar vad som triggade igång det. Att han skulle blivit nekad sex var nog inte orsaken. Jag tror orsaken var att VB berättade om någonting som gällde henne och MB eller nåt helt annat. Sa hon att hon var gravid med MB:s barn? En möjlig omoralisk styggelse sedd ur KJ:s synvinkel.
Citera
2014-06-01, 19:49
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och iom att det finns plats att vända, så finns det också plats att parkera så eventuell annan trafik inte hindras.

Jo, det finns det, men tänkte du på något särskilt vad gäller eventuellt möte?
Citera
2014-06-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ja detta är vad jag trott hela tiden. Om KJ blivit påverkad av Dexter så skulle det förklara allt det udda i fallet VB men även KJ:s agerande i rätten. Är det hans andra sida som mördat VB så är det inte han KJ som gjort det och KJ kan blåneka utan samvete. Han är oskyldig.
En sak som säger att det skulle kunna vara på det viset är när KJ får anklagelsen om att ha mördat sin hund, då var det KJ som av misstag dödat hunden och den andra sidan som experimenterat med hunden efter döden.
När KJ fick frågorna om hunden så svarade KJ:s samvete på detta och han visade känslor en kort stund och ville inte kännas vid slagningarna på nätet om hundanatomi, som den andra sidan av honom gjort, trots att det fanns svart på vitt.
Mycket i serien påminner om KJ:s agerande. Man blir både illa berörd och får aha-upplevelser när man ser den och tänker på fallet.
Om det skulle ligga någonting i detta med att härma Dexter ser jag det som att mordet på VB är en genomförd plan byggd på ondska rakt igenom. Planen har funnits ett bra tag. Den har filats på hit och dit. Ingen plan som var tänkt att levas ut men när tillfället gavs så fick han utlopp för sin nyfikenhet inom det morbida.
Undrar vad som triggade igång det. Att han skulle blivit nekad sex var nog inte orsaken. Jag tror orsaken var att VB berättade om någonting som gällde henne och MB eller nåt helt annat. Sa hon att hon var gravid med MB:s barn? En möjlig omoralisk styggelse sedd ur KJ:s synvinkel.
Bra skrivet. Se även filmen War at the end och the days (om airsoftare och mord), den film som KJ rekommenderade på facebook (en för övrigt riktigt dålig b-film) men som blir lite scary med mordet på VB i bakhuvudet. Den kompletterar dina synpunkter om KJ och Dexter och fallet som helhet.
Citera
2014-06-01, 19:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jo, det finns det, men tänkte du på något särskilt vad gäller eventuellt möte?
Jag sa inte möte, men om jag vill syssla med ljusskygg verksamhet vid min bil står jag ogärna så jag hindrar trafik från något håll. Helst vill jag inte ha något trafik alls, men det är bättre att stå inte hindrande än hindrande, det senare väcker mer uppmärksamhet.
Citera
2014-06-01, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Varför så extrem tolkning om behovet av ljus för att backa och 150 meter? Det finns gott om ställen att vända på, vägen är till och med tillräckligt bred på flesta ställen att det går att vända på vägen. Dessutom är det rätt ljust i Norrbotten på kvällarna, bara någorlunda mörkt mellan ca 2130 och 0230. Inte ens då är det så mörkt att det inte går att vända eller backa. Och har du mördat någon så lär backa eller vända vara det minsta problemet, egentligen inget problem alls. Om du är en ovan bilförare går det alltid att köra till vändplan vid vägens slut, vända och köra tillbaka. Den som körde där har letat efter en lämplig plats, stannat bilen och efter ett tag kört därifrån. Personen backade eller vände, inget konstigt med det.
Är det bara jag som fastnat när jag backat i halvmörker?
Har ingen personlig erfarenhet, men att hamna tvärs över en väg med ett lik i bagaget låter inte som ett drömscenario...
Citera
2014-06-01, 20:14
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag sa inte möte, men om jag vill syssla med ljusskygg verksamhet vid min bil står jag ogärna så jag hindrar trafik från något håll. Helst vill jag inte ha något trafik alls, men det är bättre att stå inte hindrande än hindrande, det senare väcker mer uppmärksamhet.

Då är jag med! Det var det jag lite slarvigt menade med "möte".
Citera
2014-06-01, 20:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är det bara jag som fastnat när jag backat i halvmörker?
Har ingen personlig erfarenhet, men att hamna tvärs över en väg med ett lik i bagaget låter inte som ett drömscenario...
Det är nog bäst att du lastar ur liket innan du backar, som GM är tänkt att ha gjort enligt hypotesen.
Citera
2014-06-01, 20:21
Medlem
FUP-12s avatar
Ursäkta en möjligen dum fråga, som säkert finns i ljudupptagningen, men som jag har glömt bort svaret på: återfanns torson liggandes på mage?
Citera
2014-06-01, 20:24
Bannlyst
Citat:
Det är nog bäst att du lastar ur liket innan du backar, som GM är tänkt att ha gjort enligt hypotesen.
My bad. till mig!
Men det är även lite dumt om man hittas stående tvärsöver en väg där man dumpat ett lik. Det hade kanske varit ett tillräckligt starkt indicium för att tysta en och annan tvivlare?
Citera
2014-06-01, 20:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
My bad. till mig!
Men det är även lite dumt om man hittas stående tvärsöver en väg där man dumpat ett lik. Det hade kanske varit ett tillräckligt starkt indicium för att tysta en och annan tvivlare?
Hade du backlampa på bilen?

Dessutom finns möjligheten att vända.
Citera
2014-06-01, 20:26
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
My bad. till mig!

Jag skulle säga att det allra bästa är att du inte mördar alls! Det är mitt knep, och det fungerar: jag är aldrig nervös när jag backar!
Citera
2014-06-01, 20:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ursäkta en möjligen dum fråga, som säkert finns i ljudupptagningen, men som jag har glömt bort svaret på: återfanns torson liggandes på mage?
Sid 88:
Citat:
När jag står på en sten ca 1-1,5 meter ifrån så ser jag att det är en människokropp som ser ut att ligga på mage. Kroppen är delvis täckt med stora stenar och jag kan se att benen saknas. En sten tror jag låg på ryggen och jag såg en sten som låg över huvudet, det var svart långt hår som spretade ut under den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in