2014-05-31, 18:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vår Ursprunglige Allsmäktige Gud Skaparen kan per definition inte ha skapats av någon annan, vara underordnad och beroende av någon annan för sin existens, för då skulle ju inte Gud vara Skaparen, utan bara en skapelse:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet

Det är bara materiella ting (som vårt universum och våra kroppar) som är skapade (tidsbundna), medan Gud och vi minigudar (andliga varelser tillhörande den andliga dimensionen) är eviga, orsakslösa och tidlösa, opåverkade av tidens tand.

När inte ens vi minigudar någonsin har skapats, eftersom vi ju är eviga själar som alltid har funnits, vad får dig då tro att Gud, allas vår Allsmäktige Skapare, den Ursprungliga Källan till allting, skulle ha skapats?

GUD ÄR EVIG, TIDENS HERRE !!!

Gud är ingen dödlig varelse bunden av rumtiden, då det ju är Gud som skapat vår relativa rumtid. Den materiella världen är relativ, föränderlig, skapas och förintas, medan den andliga världen är absolut, oföränderlig, evigt densamma.

I den andliga världen är även Tiden absolut, där tiden är i form av evig nutid, vilket innebär att ingenting där åldras, och därmed finns där heller ingen början eller slut på någonting, dvs allt som existerar i den andliga dimensionen har existerat i all evighet!

Det Kosmologiska Gudsbeviset vattentätt:

http://www.youtube.com/watch?v=Sr5lY0TcdAw
https://www.youtube.com/watch?v=6CulBuMCLg0

När inte ens energi någonsin har skapats (Energiprincipen, Termodynamikens 1:a lag), varför skulle då själva Energikällan, vår evigt Energiske Gud, ha skapats?

Gud och vi minigudar är EVIGA, lika eviga som energin!

Att fråga vem som skapade Skaparen är lika ologiskt som att fråga vem som vann över Vinnaren, eller vad som kommer före A i alfabetet...

Eller hur?
Såg gud har skapats av ingenting.
Intressant hur selektiv du är.

När det kommer till alfabetet, så har någon någon gång sagt att A är först i alfabetet.
Och Här i Sverige så har vi valt ett 28 bokstävers alfabet.
Så dessa 28 har man att arbeta med, varken mer eller mindre.
Citera
2014-05-31, 19:06
Medlem
BlackJewels avatar
DoÅ är sinnebilden för religiös fanatism, och i hans fall även frenesi.

Slår knut på varenda vetenskaplig lära.. att vi ska avvika allt som inte implikerar gud.. men ska ändå dra in vetenskap i religion, att nalla på, i sin pseudo-argumentföring.

Det om något är att man är totalt anfäktad av blind aversion mot vetenskap, kanske han har en rejält oplockad gås med någon läkare någonstans för det verkar inte bättre - det är ofta mest islamister som är så enkelriktat totalövertygade om att vetenskapen är helt fel... och går emot hela världens samlade kunskapsskatter om naturens beskaffenhet och med det liv som ursprung och väsen, men inte DoÅ.. han återfinns väl barfotadansande även nästa år någonstans i Köpenhamn eller annan avkrok med blåfrusna läppar och tår någon snöslaskig februarikväll, i slitna sandaler.. ideligen mantrande ylande i euforiskt mentalrus och påstår att alla förbipasserande har fel fel fel.. medan flinet vid öronen förnekar att han kan ha fel om sin egenupplevda lycka, för exalteringen borde ju berusa alla förbipasserade..

fel-fel-fel.. det tyckte Brasse i Magnus & Brasse också.
Citera
2014-06-02, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vår Ursprunglige Allsmäktige Gud Skaparen kan per definition inte ha skapats av någon annan, vara underordnad och beroende av någon annan för sin existens, för då skulle ju inte Gud vara Skaparen, utan bara en skapelse:

M.a.o. börjar du från underlaget av en definition ... som i realiteten är en ad hoc premiss.

Belägg för denna, tack.
Citera
2015-01-19, 19:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då kan ju universum lika gärna sakna en skapare så slipper vi ju Gud på exakt samma premisser. Ditt argument saknar mening.

Och jo det skapas mest troligt en jäkla massa ny energi hela tiden, annars skulle inte universum kunna accelerera.

Eftersom ingenting kan skapa sig själv, så MÅSTE de facto någon ha skapat universum!

Skapas ny energi?

Källa tack!
Citera
2015-01-19, 19:32
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Detta enormt komplexa universum kan inte ha skapat sig själv enligt dig, så då hittar du på en ännu mer komplex enhet, gud, som skapat sig själv. Epic fail.

Gud skapat sig själv?

Om Gud till att börja med inte har funnits, hur skulle Gud då kunna komma till?

GUD ÄR EVIG, precis som vi minigudar!
Citera
2015-01-19, 19:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Barnet säger daaaa da daaa, sedan dada

dada eller gud... vad är det för skillnad i infantiliteten?

ett tankefrö, som blev snöboll och monster, thats all.
Citera
2015-01-19, 19:48
Medlem
syscrashs avatar
Man kan vara Buddhist och ändå inte behöva någon barnslig gud.
Citera
2015-01-19, 23:00
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash

För att buddhismen inte har någon gud ...

Tycker denna tråd är lite missriktad f.ö. Borde det inte vara "Teisternas sandlådekrig för att försvara en icke-existerande molngubbe"?
Citera
2015-01-20, 01:26
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash

Du kanske borde flytta ner hit till Asien där jag befinner mig så att du fick lära dig om riktigt Buddhism. De är väldigt vilsna. De behöver en Gud, lita på mig!

Om du fick välja mellan ett "Kristet Sjukhus" eller ett "Buddhisiskt Sjukhus" är jag ganska säker på vad du skulle välja.
Citera
2015-01-20, 04:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom ingenting kan skapa sig själv, så MÅSTE de facto någon ha skapat universum!

Alltså ännu ett uppkok av "argument from ignorance" och "Intelligent Design".

Förtydligande och belägg, tack.
Citera
2015-01-20, 04:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud skapat sig själv?

Om Gud till att börja med inte har funnits, hur skulle Gud då kunna komma till?

GUD ÄR EVIG, precis som vi minigudar!

Du får faktisk själv ta ansvaret för din bevisbörda istället för att operera med ad hoc baserade dumfrågor.
Citera
2015-01-20, 04:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du kanske borde flytta ner hit till Asien där jag befinner mig så att du fick lära dig om riktigt Buddhism. De är väldigt vilsna. De behöver en Gud, lita på mig!

Om det hela beror på DIN auktoritet, då skulle jag nästen instinktivt välja det du är i opposition till.

Citat:
Om du fick välja mellan ett "Kristet Sjukhus" eller ett "Buddhisiskt Sjukhus" är jag ganska säker på vad du skulle välja.

Falsk dikotomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in