2012-09-14, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Enligt termodynamikens 1:a huvudsats, så vare sig skapas eller förintas energi!

METAFYSISK termodynamik? Mycket lystigt.
Citera
2012-09-18, 14:28
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Pascals trossats, kära ateistvänner, visar att ni har allt att vinna på att ty er till Gud, och ingenting att förlora på det!
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-09-18 kl. 14:41.
Citera
2012-09-18, 14:37
Medlem
baylifes avatar
Citat:
.
Pascals trossats, kära ateistvänner, visar att ni har allt att vinna på att ty er till Gud, och ingenting att fölora på det!
Pascals trossats?... förvånar mig inte att du använder sådana ignoranta argument.
Citera
2012-09-18, 14:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Pascals trossats?... förvånar mig inte att du använder sådana ignoranta argument.

Pascal ignorant?
Citera
2012-09-18, 14:44
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Pascal ignorant?
argumentet av hans är ignorant.
Citera
2012-09-18, 14:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
.
Pascals trossats, kära ateistvänner, visar att ni har allt att vinna på att ty er till Gud, och ingenting att förlora på det!

Förutom då att man inte kan VÄLJA att börja tro..
Citera
2012-09-18, 14:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
argumentet av hans är ignorant.

På vilket sätt?
Citera
2012-09-18, 14:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förutom då att man inte kan VÄLJA att börja tro..

Kan man välja att inte tro?
Citera
2012-09-18, 14:46
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
.
Pascals trossats, kära ateistvänner, visar att ni har allt att vinna på att ty er till Gud, och ingenting att fölora på det!

Bara någon som är intellektuellt oärlig finner Pascal på något vis övertygande, så jag förstår varför detta argument tilltalar dig. "Pascal Wager" förutsätter att tro är något man bara kan besluta sig för att ha, bara strunta i logik, reson och faktiskt övertygelse. Också, argumentet förutsätter att gud är en naiv idiot som inte kan se igenom en människa som sa att han trodde på gud men som aldrig faktiskt gjorde det. Sist men inte minst, argumentet är inte till någon särskild guds favör, så för att vara konsistent med din egen argumentation så är det dags för dig att börja tro på både Zeus, Odin och Xenu vid sidan av den gud du redan tror på - vad har du liksom att förlora på det?
Citera
2012-09-18, 14:47
Medlem
baylifes avatar
Citat:
På vilket sätt?
Är du seriös? Som sepiritz nämnde, man kan inte välja att börja tro. Samt, ställer argumentet upp ett falskt dilemma som inte innefattar och räknar med antalet olika Gudar.

Förvånar mig inte alls att du använder dig av sådana argument..
Senast redigerad av baylife 2012-09-18 kl. 14:53.
Citera
2012-09-18, 14:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Bara någon som är intellektuellt oärlig finner Pascal på något vis övertygande, så jag förstår varför detta argument tilltalar dig. "Pascal Wager" förutsätter att tro är något man bara kan besluta sig för att ha, bara strunta i logik, reson och faktiskt övertygelse. Också, argumentet förutsätter att gud är en naiv idiot som inte kan se igenom en människa som sa att han trodde på gud men som aldrig faktiskt gjorde det. Sist men inte minst, argumentet är inte till någon särskild guds favör, så för att vara konsistent med din egen argumentation så är det dags för dig att börja tro på både Zeus, Odin och Xenu vid sidan av den gud du redan tror på - vad har du liksom att förlora på det?

Zeus och Oden motsvarar Indra, halvgudarnas gud, dvs kungen bland halvgudarna, inte Gud den Allsmäktige!

Xenu hålls fängslad i ett berg av ett kraftfält, voila, han kan omöjligen vara den Allsmäktige Herren!
Citera
2012-09-18, 14:55
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
.

Förutom den lilla detaljen då att Pascals trossats bara gäller om du är kristen. Hare Krishna och andra djävulsdyrkare åker raka vägen ner till helvetet.

I verkligheten förlorar man hela sitt liv till att leva efter en massa påhittade dumheter och den påstådda belöningen är helt och hållet imaginär. Kostnaden för religion är verkligen inte noll och det är tyvärr inte bara de religiösa som får betala priset.

Om det bara handlar om tro utan några religiösa eftergifter, då är man lika illa ute som innan. Om jag inte tror på gud, ska jag låtsas? Tror du inte att en allsmäktig, allvetande gud skulle genomskåda det?

Det kostar inget att tro att någon ska skänka mig 1000000000 kr imorgon, men inte fan tror jag eller någon rationell, frisk människa på det för det. Det lär inte heller förbättra mina chanser att få pengar om jag går runt och låtsas att jag tror att jag ska få pengar. Ännu mer galet blir det om jag lever mitt liv och tar livsavgörande beslut utifrån förhoppningen att någon ska göra mig ofantligt rik.

Varje gång jag hör någon nämna Pascals trossats blir jag mer övertygad om att religiösa människor bara hoppas på en kosmisk jultomte. Det är rent önsketänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in