Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Pascals trossats, kära ateistvänner, visar att ni har allt att vinna på att ty er till Gud, och ingenting att fölora på det!

Förutom den lilla detaljen då att Pascals trossats bara gäller om du är kristen. Hare Krishna och andra djävulsdyrkare åker raka vägen ner till helvetet.
I verkligheten förlorar man hela sitt liv till att leva efter en massa påhittade dumheter och den påstådda belöningen är helt och hållet imaginär. Kostnaden för religion är verkligen inte noll och det är tyvärr inte bara de religiösa som får betala priset.
Om det bara handlar om tro utan några religiösa eftergifter, då är man lika illa ute som innan. Om jag inte tror på gud, ska jag låtsas? Tror du inte att en allsmäktig, allvetande gud skulle genomskåda det?
Det kostar inget att tro att någon ska skänka mig 1000000000 kr imorgon, men inte fan tror jag eller någon rationell, frisk människa på det för det. Det lär inte heller förbättra mina chanser att få pengar om jag går runt och låtsas att jag tror att jag ska få pengar. Ännu mer galet blir det om jag lever mitt liv och tar livsavgörande beslut utifrån förhoppningen att någon ska göra mig ofantligt rik.
Varje gång jag hör någon nämna Pascals trossats blir jag mer övertygad om att religiösa människor bara hoppas på en kosmisk jultomte. Det är rent önsketänkande.