Citat:
Ursprungligen postat av
Laxrosa
Det finns inget som är enkelt vid ett styckmord/styckdråp, men "folk" gör det ändå. Jag skidade på platsen med turskidor i vintras, var inga problem, och hade dessutom Segebadenpulka med sonen i. Kan absolut inte kalla terrängen brant. Är man klen kan man säkert ha problem att baxa en presenning med 50-60 kilo där i barmarksterräng, men å andra sidan, har man mördat och styckat en person, så torde nog en sådan förflyttning vara det minsta hindret att övervinna i sammanhanget. Det är fullt möjligt, allt går om man vill. Sen är ju frågan vem dom utförde förflyttningen, var det en klen KJ eller någon muskulösare..? Får vi någonsin veta det?
Svaret är nog avhängigt resultatet av Massi Fritz's ansökan om pt. Beviljar HD prövningstillstånd med straffskärpning till arton års fängelse eller livstid som påföljd för mord tvingar detta förmodligen fram kort på bordet som vi ännu inte har sett - inget prövningstillstånd = status quo och kanske evig ovisshet. Förklaringen till att KJ inte överklagade hovrättsdomen tror jag är att han inser att han hade "svintur" i hovrätten med en dråpdom som netto bara ger honom drygt fem år. Alla förändringar avseende påföljden skulle bli till det sämre för KJ, det inser både han och Thomas Olsson.
Edit: Påföljden för Kristoffer Johansson borde ha landat i någon av ytterligheterna på straffskalan - livstid, eller KJ frikänd i brist på bevis. Hovrättsdomen är därför en kompromiss snarare än en korrekt dom.
Edit 2: Enligt mitt förmenande borde Johansson ha dömts till livstids fängelse i hovrätten. Då hade ett överklagande till HD kommit som ett brev på posten om han uppfattat att en livstidsdom varit för hård påföljd i relation till det brott han kan erkänna. Hovrätten har tyvärr inte haft det här klart för sig. Var hovrätten inte angelägen om att Kristoffer Johansson skulle få sitt rättmätiga straff ska man naturligtvis döma som man har gjort ..