Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Hovrättsdomen är felaktig, det begrep t. o. m. Anders Perklev.
Han avslog åklagarnas ansökan om PT och därmed är möjligheterna att fortsätta för åklagarna avslutat, hans "privata" åsikter bekommer inte mig.
Att komma åt denna hovrättsdom blir inte lätt eftersom åklagarnas dunkla utredning har gett var
och en, åklagare som målsägarbiträde, försvararer som domstolar fritt svängrum att spekulera åt
alla olika håll och kanter, det finns nog inte så mycket HD kan göra åt det. Domslutet innehåller alla ingredienser för att döma för dråp, stark affekt, provokation och säregen personlighet.
Tyvärr kan inget av detta motsägas ha skett p g a utredningens brister och då döms KJ för
dråp istället för mord eftersom han inte kan lastas för utredningens otillräcklighet.
Massi försöker även i denna omgång i sin överklagan vända domens förmildrande omständigheterna till försvårande omständigheter. I denna överklagan ger hon sig på skyddlöshet och närastående argumenten istället för endast dödsångest och utdraget dödsförlopp som ej gav gehör eftersom KJ:s udda personlighet och fallets ovissheten suddade bort dessa argument.
Jag håller med RÅ man skall inte överklaga en dom för att man tycker att den är felaktig.
Jag är själv inte nöjd med domen men att hitta kryphål i den för att få prejudikat är fan
inte lätt, nu prövade Massi och med tiden får vi se ifall hon lyckas eller inte. . .