2014-05-31, 02:01
Medlem
Har roat mig med att titta på Dexter här på psyk på nätterna. Mycket död-tid blir det.
Rekommenderar säsong 1. Det finns en hel del som jag tror
fastnat i Kibbas hjärna. Såg han upp till denne massmördare
så kan han studerat detta väldigt ingående. Vilket personer med AS ofta gör.
Förstår KJ vilken värld han lever i?
Citera
2014-05-31, 05:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Det finns inget som är enkelt vid ett styckmord/styckdråp, men "folk" gör det ändå. Jag skidade på platsen med turskidor i vintras, var inga problem, och hade dessutom Segebadenpulka med sonen i. Kan absolut inte kalla terrängen brant. Är man klen kan man säkert ha problem att baxa en presenning med 50-60 kilo där i barmarksterräng, men å andra sidan, har man mördat och styckat en person, så torde nog en sådan förflyttning vara det minsta hindret att övervinna i sammanhanget. Det är fullt möjligt, allt går om man vill. Sen är ju frågan vem dom utförde förflyttningen, var det en klen KJ eller någon muskulösare..? Får vi någonsin veta det?

Svaret är nog avhängigt resultatet av Massi Fritz's ansökan om pt. Beviljar HD prövningstillstånd med straffskärpning till arton års fängelse eller livstid som påföljd för mord tvingar detta förmodligen fram kort på bordet som vi ännu inte har sett - inget prövningstillstånd = status quo och kanske evig ovisshet. Förklaringen till att KJ inte överklagade hovrättsdomen tror jag är att han inser att han hade "svintur" i hovrätten med en dråpdom som netto bara ger honom drygt fem år. Alla förändringar avseende påföljden skulle bli till det sämre för KJ, det inser både han och Thomas Olsson.

Edit: Påföljden för Kristoffer Johansson borde ha landat i någon av ytterligheterna på straffskalan - livstid, eller KJ frikänd i brist på bevis. Hovrättsdomen är därför en kompromiss snarare än en korrekt dom.

Edit 2: Enligt mitt förmenande borde Johansson ha dömts till livstids fängelse i hovrätten. Då hade ett överklagande till HD kommit som ett brev på posten om han uppfattat att en livstidsdom varit för hård påföljd i relation till det brott han kan erkänna. Hovrätten har tyvärr inte haft det här klart för sig. Var hovrätten inte angelägen om att Kristoffer Johansson skulle få sitt rättmätiga straff ska man naturligtvis döma som man har gjort ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-31 kl. 06:26.
Citera
2014-05-31, 07:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är då åklagarens bevis(påstående) värt, att VB och KJ måste ha befunnit sig i KJ lägenhet bl a när det slogs 112* på VB mobiltelefon? Hur ser åklagarens händelsekedja ut, tidslinjen? Det finns ingen som helst sammanhängande tråd i åklagarens bevisföring. Allting är ren och skär spekulation. Den enda slutsatsen som jag kan dra av ditt påstående är att åklagaren inte är en vettig person.

Jag skulle säga att nästan allt i VB-målet är gissningar och spekulation. Inte bara åklagarna spekulerar, det gör även hovrätten som skruvat ihop ett händelseförlopp på mycket fri hand som stämmer med den dom man tänkte hänga runt halsen på KJ, och trots den rättspsykiatriska undersökningens slutdokument som visar att commander Johansson varken var psykotisk vid gärningen eller vid RPU i Huddinge lättar man den juridiskt korrekta påföljden med psykisk insufficiens, tillkortakommanden och annan sviktande sinnesbeskaffenhet, vilket gjort att ett begånget mord åsatts en missvisande brottsrubricering: planlagt dödande (mord) vilket mycket talar för, har blivit dödande i affekt (dråp) vilket ingenting talar för i obduktionsprotokollet och obducenten Susan Sprogoe-Jakobsens utlåtande. Milt uttryckt är ju utslaget i hovrätten rent uppseendeväckande - en makalös dom.
Citera
2014-05-31, 07:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Finns en poäng där. Gm har gjort det omständligt för sig med avdelning, tvättning och dumpning på riskfyllt område.
Proceduren har säkerligen krävt en del klädombyten.
Ja, om han har gjort det så har han haft massor av blodiga kläder att tvätta. Men det enda blod som hittades i lägenheten var en liten droppe på en tejprulle. Men smutstvätt hittades.
Citera
2014-05-31, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, om han har gjort det så har han haft massor av blodiga kläder att tvätta. Men det enda blod som hittades i lägenheten var en liten droppe på en tejprulle. Men smutstvätt hittades.
Varför förutsätter du att han måste ha tvättat kläderna? Han kan absolut gjort av med kläderna t.ex. genom att bränna dem.
Citera
2014-05-31, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Varför förutsätter du att han måste ha tvättat kläderna? Han kan absolut gjort av med kläderna t.ex. genom att bränna dem.
Helt omöjligt är det inte, men med tanke på Reviews kommentar om flera klädombyten och hans dåliga ekonomi har jag svårt att tro det.
Citera
2014-05-31, 11:16
Bannlyst
Citat:
Helt omöjligt är det inte, men med tanke på Reviews kommentar om flera klädombyten och hans dåliga ekonomi har jag svårt att tro det.
Vatchareeya Bangsuans kläder är inte återfunna och då får jag uppfattningen att gm gjort sig av med dem på samma sätt som det gjorts med sina egna. Alltså på ett sätt så att de är försvunna för gott. Är det inte logiskt?
Citera
2014-05-31, 11:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vatchareeya Bangsuans kläder är inte återfunna och då får jag uppfattningen att gm gjort sig av med dem på samma sätt som det gjorts med sina egna. Alltså på ett sätt så att de är försvunna för gott. Är det inte logiskt?
Är det inte logiskt att hans egna kläder, som måste ersättas med pengar, inte har gjorts av med på samma sätt som VB:s kläder?
Citera
2014-05-31, 11:23
Bannlyst
Citat:
Är det inte logiskt att hans egna kläder, som måste ersättas med pengar, inte har gjorts av med på samma sätt som VB:s kläder?
Ja du. Jag lägger in den aspekten att kläderna kan ha spår efter dödandet och styckningen och då i min värld så är sannolikheten störst att en gm ser till att sådana ev. bevis försvinner för gott. Men visst. Vända och vrida på allt står var och en fritt.
Citera
2014-05-31, 12:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Om vi håller oss till den troligaste hypotesen, att KJ inte var ensam om mordet på Vatchareeya, är det inte sagt att KJ:s kläder var de som blev mest nerblodade ..
Citera
2014-05-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om vi håller oss till den troligaste hypotesen, att KJ inte var ensam om mordet på Vatchareeya, är det inte sagt att KJ:s kläder var de som blev mest nerblodade ..
Källa på att den troligaste hypotesen att KJ inte var ensam om mordet, tack!
Citera
2014-05-31, 14:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på att den troligaste hypotesen att KJ inte var ensam om mordet, tack!

Stöder min uppfattning på kännedom om event av det här slaget ..

Kontrar sedan med: Din källa på troligaste hypotesen (enligt din uppfattning ?) att KJ VAR ensam om mordet på Vatchareeya Bangsuan ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-31 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in