• 1
  • 2
2014-05-30, 19:07
Medlem
Smirmats avatar
Hur mycket kostar det att lämna in en S60 för kamremsbyte?

Är det något man kan göra själv om man har skruvat lite grann med bilar sedan tidigare?
Citera
2014-05-30, 20:07
Medlem
Kamrem ? Den har väl kedja?
Citera
2014-05-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Kamrem ? Den har väl kedja?

Kedja? Den har väl kamrem.
Citera
2014-05-30, 21:06
Medlem
toby79s avatar
Vad har du för grejer att jobba med? Har du tillgång till verktyg, instruktioner (Haynes) eller kompis som kan tipsa osv så fixar du det.
Den stora frågan är dock om du har råd att ta smällen om du skulle göra fel.
Det kan vara värt att kolla priset för ett byte för sist jag lät byta på firma så var det inte så jäkla dyrt. Dock inte S60, men det är värt att åtminstone titta på prislappen innan man bestämmer sig.
Citera
2014-05-30, 21:13
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vad har du för grejer att jobba med? Har du tillgång till verktyg, instruktioner (Haynes) eller kompis som kan tipsa osv så fixar du det.
Den stora frågan är dock om du har råd att ta smällen om du skulle göra fel.
Det kan vara värt att kolla priset för ett byte för sist jag lät byta på firma så var det inte så jäkla dyrt. Dock inte S60, men det är värt att åtminstone titta på prislappen innan man bestämmer sig.

Såg en S60 på blocket för 11 tusen. Det står att kamremmen är sönder. Men hörde med en kompis och han trodde att det lika gärna kunde vara mycket mer än bara kamremmen som behövde bytas på bilen.

Annars hade det kunnat vara en fin affär att köpa bilen för 11, lämna in den och få kamremmen bytt för runt 6000-7000 tusen.

Här är bilen ifråga. http://www.blocket.se/landskrona/Vol....htm?ca=20&w=2
Citera
2014-05-30, 21:48
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Såg en S60 på blocket för 11 tusen. Det står att kamremmen är sönder. Men hörde med en kompis och han trodde att det lika gärna kunde vara mycket mer än bara kamremmen som behövde bytas på bilen.

Annars hade det kunnat vara en fin affär att köpa bilen för 11, lämna in den och få kamremmen bytt för runt 6000-7000 tusen.

Mitt råd är att inte köpa den. Risken är stor att du står back med 11 flagg och en stor del i reparationskostnader. bilen är dessutom skitgammal så det finns ännu bättre för samma totalsumma. Ett plus var ju att det var nya däck.
Citera
2014-05-30, 21:54
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Mitt råd är att inte köpa den. Risken är stor att du står back med 11 flagg och en stor del i reparationskostnader. bilen är dessutom skitgammal så det finns ännu bättre för samma totalsumma. Ett plus var ju att det var nya däck.

Jo du har rätt det är nog ingen bra idé. Men det lite komiska är att jag kollade in den bilen när den låg ute för 29.500 tror jag det var.
Citera
2014-05-30, 22:07
Medlem
skaalmanns avatar
3954.81 kronor av auktoriserad Volvo verkstad för kamremsbyte på en S60, skiljer ju säkert lite mellan olika verkstäder, men det var vad min kostade
Citera
2014-05-30, 22:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaalmann
3954.81 kronor av auktoriserad Volvo verkstad för kamremsbyte på en S60, skiljer ju säkert lite mellan olika verkstäder, men det var vad min kostade
Rimligt pris. Följdfråga på det som kanske är offtopic. Vad fick du med då och vilken årsmodell?
Citera
2014-05-31, 00:44
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat

Japp, toppen ryker i 99,5% av fallen i samband med att kamremmen går av. Kolvarna slår i ventilerna... Det kostar mucho pesetas att få fixat. Men skruvar man själv, så varför inte.
Citera
2014-05-31, 09:32
Medlem
provocative77s avatar
I helt skick är den där värd 20 000kr.
Det var standard budet jag fick för min hela T5:a med fina sommardäck. Behöll visserligen vinterdäcken.
Men det var samma mil o ett halvår sedan.
Bytesintervall på 16 000 mil o den remmen går av vid 26 000 mil. Otur eller extremt mkt slarv? Vad mer är slarvat om nu toppen skulle klarat sig?
Kör en som funkar i stället.
Citera
2014-05-31, 18:10
Medlem
Kamremmen ska väl bytas efter 16000 mil va? Eller efter 10 år. Är det en 16k-service du ska göra så ingår det även att byta vattenpump och lite annat skit, har för mig att 16k-servicen kostar runt 6-7k på en riktig Volvoverkstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in