Citat:
Ursprungligen postat av
vivianV
Hej!
Är bjuden på bröllop om ett par veckor med klädkod sommarfin. Bröllopet ska vara utanför stan vid nån gård.. vet inte om det spelar in på klädseln men. Vi är ett gäng vänner som är bjudna och jag hjälper en kill kompis med klädseln. Han är 29år och har tänkt ha vita byxor med massa blommor i olika färger (rosa, blåa, gula & nån till färg), vit skjorta och spetsig fluga.
Frågan är om det är för mycket med blommiga byxor? Med sommarfin menar dom nog att man ska klä sig personligt vad jag tror. Det är alla vårat första bröllop mes sommarfin som klädkod.
Hjälp och åsikter uppskattas!
Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
vivianV
J
Jo vi har diskuterat och dom blommiga byxorna är coola och rätt inne nu men inte passande till ett seriöst bröllop.
‘Sommarfin’ är en av dessa pseudo-klädkoder som får det att rysa i traditionalisten, just eftersom det inte finns någon etablerad tolkning av vad det innebär, och tanken med klädkoder just är att gästen ska veta hur hon förväntas klä sig. Dock, det är som du tror: 'sommarfin’ (och varianter) används ofta av värdar med tanken att det ska kännas mera fritt för den gäst som inte trivs i t ex kavaj att kunna välja en klädsel denne tycker är festfin men samtidigt känner sig avslappnad i. Tanken är god, skulle jag nog vilja säga, även om den är missriktad eftersom den ofta leder till just den typ av osäkerhet du nu ger uttryck för.
Jag skulle personligen hellre äta upp en hel midsommarstång än att synas i ett par vita byxor med blommor i allsköns färger offentligt, men det låter helt klart som ett alternativt givet ‘koden’. Så känner han sig sommarfin (cool eller inte) i den utstyrseln och den inte avviker för stort från vad du tror resten av ert gäng tänkte sätta på er så go for it. Han har ju trots allt vit skjorta och en fluga, så värdarna kan knappast klaga på att han inte jobbat på.
Eller så matar du honom med ett gäng trådar från detta forum och vips kommer han att vakna ur sin dogmatiska slummer, slopa blombuketten till byxor och istället välja en skön men elegant kostym i någon trevlig linneblandning.