2014-05-11, 22:37
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Vill dock flika in och mena på att det går bra med vit skjorta till klädkoden kavaj, men till skillnad mot mörk kostymkan man välja en färgad och/eller svagt mönstrad skjorta.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Per lex Pörr kan du komma iklädd maskeradutklädnad, men i praktiken är nog råden i inlägget ovan klart bättre.

Haha, sä jävla bra
Citera
2014-05-16, 01:39
Medlem
kastanjekrigets avatar
råkade posta i tråden för snabba frågor men jag gör ett fösök här med:

Ska på bröllop om en månad. Ett förmiddagsbröllp med mörk kostym på inbjudan. Tänkte lägga lite pengar på den här ( http://www.dvf.com/dvf-amelia-cotton...0#cgid=dresses ) klänningen men vet inte om det är okej för ett bröllop med mörk kostym, den känns lite väl casual? (vill ha en ursäkt att lägga 3500 på en klänning hähä)
Citera
2014-05-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget

Ska på bröllop om en månad. Ett förmiddagsbröllp med mörk kostym på inbjudan. Tänkte lägga lite pengar på den här ( http://www.dvf.com/dvf-amelia-cotton...0#cgid=dresses ) klänningen men vet inte om det är okej för ett bröllop med mörk kostym, den känns lite väl casual? (vill ha en ursäkt att lägga 3500 på en klänning hähä)

Länken tycks inte fungera.
Citera
2014-05-16, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget

http://www.dvf.com/dvf-amelia-cotton-flared-wrap-dress/D7890028A14.html?dwvar_D7890028A14_color=OSMOR&dwv ar_D7890028A14_size=0

Om det är denna du menar hade jag sagt nej.

Lite vid sidan av frågan känns det om inte annat trist att ha ett förmiddagsbröllop på sommaren och ha mörk kostym som klädkod, men det är en annan femma.
Citera
2014-05-16, 12:50
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
http://www.dvf.com/dvf-amelia-cotton-flared-wrap-dress/D7890028A14.html?dwvar_D7890028A14_color=OSMOR&dwv ar_D7890028A14_size=0

Lite vid sidan av frågan känns det om inte annat trist att ha ett förmiddagsbröllop på sommaren och ha mörk kostym som klädkod, men det är en annan femma.

Förmiddagsbröllop är det ju jaquet som gäller!
Citera
2014-05-16, 15:47
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:

Det var det jag tänkte också. satan.. Tror adrig att en klänning har varit så fin på mig tidigare
Citera
2014-05-30, 02:16
Medlem
Hej!

Är bjuden på bröllop om ett par veckor med klädkod sommarfin. Bröllopet ska vara utanför stan vid nån gård.. vet inte om det spelar in på klädseln men. Vi är ett gäng vänner som är bjudna och jag hjälper en kill kompis med klädseln. Han är 29år och har tänkt ha vita byxor med massa blommor i olika färger (rosa, blåa, gula & nån till färg), vit skjorta och spetsig fluga.

Frågan är om det är för mycket med blommiga byxor? Med sommarfin menar dom nog att man ska klä sig personligt vad jag tror. Det är alla vårat första bröllop mes sommarfin som klädkod.

Hjälp och åsikter uppskattas!

Mvh
Citera
2014-05-30, 06:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Hej!

Är bjuden på bröllop om ett par veckor med klädkod sommarfin. Bröllopet ska vara utanför stan vid nån gård.. vet inte om det spelar in på klädseln men. Vi är ett gäng vänner som är bjudna och jag hjälper en kill kompis med klädseln. Han är 29år och har tänkt ha vita byxor med massa blommor i olika färger (rosa, blåa, gula & nån till färg), vit skjorta och spetsig fluga.

Frågan är om det är för mycket med blommiga byxor? Med sommarfin menar dom nog att man ska klä sig personligt vad jag tror. Det är alla vårat första bröllop mes sommarfin som klädkod.

Mvh

Oerhört korkad klädkod. Ring värdar/toastmaster eller liknande och fråga vad de hade tänkt sig.

Jag skulle nog säga att blommiga byxor går bort alldeles oavsett.
Citera
2014-05-30, 12:12
Medlem
Citat:
Oerhört korkad klädkod. Ring värdar/toastmaster eller liknande och fråga vad de hade tänkt sig.

Jag skulle nog säga att blommiga byxor går bort alldeles oavsett.

Ja visst är det! Har ringt nu på morgonen men fick inget riktigt svar. Jag blev inte klokare för 5 öre.
Jo vi har diskuterat och dom blommiga byxorna är coola och rätt inne nu men inte passande till ett seriöst bröllop.

Tack för svaret mod Pörr
Citera
2014-05-30, 12:39
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Citat:
J
Jo vi har diskuterat och dom blommiga byxorna är coola och rätt inne nu men inte passande till ett seriöst bröllop.

‘Sommarfin’ är en av dessa pseudo-klädkoder som får det att rysa i traditionalisten, just eftersom det inte finns någon etablerad tolkning av vad det innebär, och tanken med klädkoder just är att gästen ska veta hur hon förväntas klä sig. Dock, det är som du tror: 'sommarfin’ (och varianter) används ofta av värdar med tanken att det ska kännas mera fritt för den gäst som inte trivs i t ex kavaj att kunna välja en klädsel denne tycker är festfin men samtidigt känner sig avslappnad i. Tanken är god, skulle jag nog vilja säga, även om den är missriktad eftersom den ofta leder till just den typ av osäkerhet du nu ger uttryck för.

Jag skulle personligen hellre äta upp en hel midsommarstång än att synas i ett par vita byxor med blommor i allsköns färger offentligt, men det låter helt klart som ett alternativt givet ‘koden’. Så känner han sig sommarfin (cool eller inte) i den utstyrseln och den inte avviker för stort från vad du tror resten av ert gäng tänkte sätta på er så go for it. Han har ju trots allt vit skjorta och en fluga, så värdarna kan knappast klaga på att han inte jobbat på.

Eller så matar du honom med ett gäng trådar från detta forum och vips kommer han att vakna ur sin dogmatiska slummer, slopa blombuketten till byxor och istället välja en skön men elegant kostym i någon trevlig linneblandning.
Citera
2014-05-30, 12:45
Medlem
Spodes avatar
Hade jag fått en inbjudan till ett bröllop med klädkoden sommarfin hade jag personligen kört på udda-kavaj och slips.

Edit: Eller en ledigare kostym som TLM föreslår ovan är nog ett ännu bättre alternativ, förresten.
Citera
2014-05-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Hade jag fått en inbjudan till ett bröllop med klädkoden sommarfin hade jag personligen kört på udda-kavaj och slips.

Edit: Eller en ledigare kostym som TLM föreslår ovan är nog ett ännu bättre alternativ, förresten.

Var förra sommaren på två bröllop med klädkoden "sommarfin" Vid båda tillfällena valde jag udda kavaj och slips. På det första bröllopet kände jag mig underklädd, nästan alla hade mörkkostym. På det andra var det en salig blandning av sandaler, trekvartsshorts och t-shirts men även en del kostymer.
Med uddakavaj och slips så är du aldrig helt fel ute men kanske heller aldrig helt rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in