2014-05-29, 19:59
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är du och Björn Söder som pratar i nattmössan och sprider en dimridå.
Påståendet var och är vilket framgår av artikeln att när SD har utslagsröst så röstar de 8 gånger av 10 med alliansen.
Och vad får dig att tro att det beror på att de inte vill fälla regeringen, dvs om sossarna regerade skulle göra exakt samma sak?
2014-05-29, 21:47
Medlem
Citat:
Det är du och Björn Söder som pratar i nattmössan och sprider en dimridå.
Kan du vara specifik på var jag pratar i nattmössan ovan.

Citat:
Påståendet var och är vilket framgår av artikeln att när SD har utslagsröst så röstar de 8 gånger av 10 med alliansen.
Det är ju tämligen ointressant när vi har med en minoritetsregering att göra. Alliansen ser till att lägga sina förslag så att minst ett av oppositionspartierna kan rösta med.

Nu röstar Allianspartierna samstämmigt. Men det betyder inte att de är står för exakt samma politik. De kompromissar för att få igenom någon politik öht. Och en del av kompromissandet är att formulera förslagen så att ett ytterligare parti kan rösta med.

Greven skriver i sin bok att Nd kontaktades innan votering och deras stöd säkrades. Vill inte säga att det sker med Sd. Men någon probning sker antagligen.

Varför ska vi behöva undervisa dig om det här. Du är ju enligt egen utsago avdankad politiker så du borde känna till sådant mycket väl.
2014-05-30, 03:18
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast med din verklighetsbeskriving är det ju märkligare att inte s ökar mer. Det svaga resultatet i EU-valet får nog till stor del skrivas på den otrevliga och arroganta toppkanidaten Marita Ulvskog som helt säkert skrämt iväg många väljare; märkligare är tycker jag att sossarna i vanliga oppionsmätningar står och stampar runt drygt 30%.

Lite haltande "logik" i ditt inlägg:

Citat:
Fast med din verklighetsbeskrivning är det ju märkligare att inte s ökar mer.

Vad har detta med saken att göra? Det finns utmärkta partier som aldrig ens når 10% någonsin.

Citat:
Det svaga resultatet i EU-valet...

Seriösa bedömmare som jag har hört (dit hör inte den önsketänkande pojkhögern) anser att Sossarna gjorde ett bra EU-val. Att samma resultat förra gången ansågs svagt är historia med dagen konkurrens. Det är inte 1900-talet längre med enbart S V C FP M som konkurrerar.

S attackerades alltså av tre växande starkt nischade partier:
-Miljö MP
-Feminism F!
-Invandringsrealister SD

Att klara en så bred attack intakt är mycket imponerande, och man såg att Löfven var riktigt glad. Se hur det gick för FP och M.

------------------------------------

Nu skriver jag inte detta för egen sak eftersom jag inte tillhör något parti. Men i den grå realpolitiken finns det endast ett alternativ till Allahiansen tyvärr.

Det kan redan nu vara försent att städa upp efter Imam Reinfeldt, jag tror det - bidragsmassinvandringen och oikofobin har gjorts till en naturlag/religion. Jag bor inte själv i Sverige men tänker på mina släktingars barn i Semi-Somalia 2050...
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-30 kl. 03:34.
2014-05-30, 07:18
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kan du vara specifik på var jag pratar i nattmössan ovan.

Det är ju tämligen ointressant när vi har med en minoritetsregering att göra. Alliansen ser till att lägga sina förslag så att minst ett av oppositionspartierna kan rösta med.

Nu röstar Allianspartierna samstämmigt. Men det betyder inte att de är står för exakt samma politik. De kompromissar för att få igenom någon politik öht. Och en del av kompromissandet är att formulera förslagen så att ett ytterligare parti kan rösta med.

Greven skriver i sin bok att Nd kontaktades innan votering och deras stöd säkrades. Vill inte säga att det sker med Sd. Men någon probning sker antagligen.

Varför ska vi behöva undervisa dig om det här. Du är ju enligt egen utsago avdankad politiker så du borde känna till sådant mycket väl.

På din första fråga, så läs artikeln som du länkade till och vad den handlar om, Björns Söder svar handlar om hur det ser ut i allmänhet när det röstas om ett regeringsförslag inte när SD har utslagsröst.

Din andra fråga är korrekt i första stycket dvs alliansregeringen vet att SD är ett höger parti som stödjer regeringen och det var min poäng när denna diskussion startade i den här tråden.

Vad som görs upp i maktens korridorer vet vi inget om. Det vi vet är dock att SD har en enda fråga som är hjärtefrågan och den har de inget gehör i. Skall man göra en deal så måste bägge parter tjäna på dealen. Dessutom måste man kunna lita på motparten. Inget av dessa två kriterier uppfyller Jimmie Åkesson och SD.
2014-05-30, 07:30
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos senaste väljarundersökning som genomfördes mellan 8/5-25/5, 2257 personer deltog varav andelen osäkra väljare uppgick till 17,5%

S: 31,3 (-1,8)
V: 8,7 (-0,7)
MP: 10,2 (+0,3)

FI 3,9 (+1,6)

SD: 7,8 (+0,2)

M: 22,6 (-2,0)
FP: 5,8 (+0,4)
C: 4,3 (+0,7)
KD: 4,5 (+1,5)

Övriga 0,9% (-2,5)

S+V+MP 50,2% (-2,2)
M+FP+C+KD 37,2% (+0,6)

http://www.dn.se/valet-2014/fler-borgerliga-valjare-vill-bryta-blockgransen/
2014-05-30, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos senaste väljarundersökning som genomfördes mellan 8/5-25/5, 2257 personer deltog varav andelen osäkra väljare uppgick till 17,5%

FI 3,9 (+1,6)

Övriga 0,9% (-2,5)

S+V+MP 50,2% (-2,2)
M+FP+C+KD 37,2% (+0,6)

Vänstern tappar 2,2 varav 0,6 går till alliansen och 1,6 till FI. Rävsax för Löfven. Tar han på sig rosa baddräkt och lovar fixa fri invandring och hendagis till alla springer knegarna till SD och alliansen. Gör han inte det tappar han till V/MP/FI.
2014-05-30, 08:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

FI 3,9 (+1,6)

Övriga 0,9% (-2,5)

S+V+MP 50,2% (-2,2)
M+FP+C+KD 37,2% (+0,6)

Först och främst så bör man understryka den stora skillnaden mot SCB:s undersökning nyligen. Dettainger inte direkt förtroende för oppinionsinstituten, och det understryks också av hur man misslyckades med att förutspå resultatet i EU valet,...

.... men om man skall ta siffrorna på allvar, så är det ju fortfarande "egen majoritet" FÖR DE RÖDGRÖNA, MEN det kan inte kännas hopplöst för alliansen heller - alliansens stöd ökar, alla partier ligger över 4% spärren, och lägget i riksdagen kan bli komplicerat om 9 partier kommer in. Då är det inte säkert att Reinfeldt ligger så illa till, SD:s stöd kan han nog förlita sig på, och regeringen har tidigare samarbetat med miljöpartiet. Hur F! kommer att ställa sig i praktiken är oklart - det finns många feminister i fp och centern - man skall nog alltså inte ta för givet att Schyman kommer att stödja Löfven. Nej, Reinfeldt är inte uträknad!
Senast redigerad av Clodius 2014-05-30 kl. 08:15.
2014-05-30, 09:17
Medlem
Spelarn1s avatar
Citat:
Hur F! kommer att ställa sig i praktiken är oklart - det finns många feminister i fp och centern - man skall nog alltså inte ta för givet att Schyman kommer att stödja Löfven. Nej, Reinfeldt är inte uträknad!

Fast Schyman har ju sagt ett flertal gånger att de/hon vill ha en ny regering så jag har ytterst svårt att tänka mig att Fi gör något som helst annat ställningstagande än att ställa sig bakom någon form av Rödgrönregering om nu olyckan skulle vara framme och de kommer in i riksdagen.

Om flankerna fortsätter att stärkas så kanske det osannolika blir lite mindre osannolikt det vill säga S och M bildar regering efter valet. Sakpolitiskt borde det egentligen inte vara några större problem....

Det är väl hursomhelst knappast det mest realistiska scenariot men kanske åtminstone någonstans 10% sannolikhet om både V-MP-Fi-flanken respektive SD blir starka i valet.

Det blir verkligen ett spännande val!
2014-05-30, 09:53
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Först och främst så bör man understryka den stora skillnaden mot SCB:s undersökning nyligen. Dettainger inte direkt förtroende för oppinionsinstituten, och det understryks också av hur man misslyckades med att förutspå resultatet i EU valet,...

.... men om man skall ta siffrorna på allvar, så är det ju fortfarande "egen majoritet" FÖR DE RÖDGRÖNA, MEN det kan inte kännas hopplöst för alliansen heller - alliansens stöd ökar, alla partier ligger över 4% spärren, och lägget i riksdagen kan bli komplicerat om 9 partier kommer in. Då är det inte säkert att Reinfeldt ligger så illa till, SD:s stöd kan han nog förlita sig på, och regeringen har tidigare samarbetat med miljöpartiet. Hur F! kommer att ställa sig i praktiken är oklart - det finns många feminister i fp och centern - man skall nog alltså inte ta för givet att Schyman kommer att stödja Löfven. Nej, Reinfeldt är inte uträknad!

Fast en Alliansregering med stöd av både SD och F!? Det kommer ju inte att hålla ens i fem minuter. F! är helt klart ett (extrem) vänsterparti. Men F! kan rädda Reinfeldt, kan regeringen sätta extremvänsterstämplen och komma med "vänsterspöket" kan säkert en del gråssossar och mer centrumorienterade miljöpartister överge vänsterblocket (i viss mån till SD, iofs).
2014-05-30, 10:20
Medlem
Börjar det bli panik efter opinionsundersökningarna?

2014-05-30, 10:28
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

FI 3,9 (+1,6)

Övriga 0,9% (-2,5)

S+V+MP 50,2% (-2,2)
M+FP+C+KD 37,2% (+0,6)

20,8% ledning för oppositionen, då oräknat FI, hade hoppats på lite bättre med tanke på Novus undersökning som var lite mer positiv. Nu var väl Novus de institut som förutspådde EU-valet minst dåligt.

En positiv trend är att samtliga allianspartier ligger över fyraprocentspärren och de som tror att ett eller två partier kommer åka ur tror jag får fel.
2014-05-30, 11:13
Medlem
Citat:
På din första fråga, så läs artikeln som du länkade till och vad den handlar om, Björns Söder svar handlar om hur det ser ut i allmänhet när det röstas om ett regeringsförslag inte när SD har utslagsröst.
Nej, det var inte det jag citerade och svarade på. Försök läsa vad som skrivs innan du börjar yra om att folk pratar i nattmössan.

Citat:
Din andra fråga är korrekt i första stycket dvs alliansregeringen vet att SD är ett höger parti som stödjer regeringen och det var min poäng när denna diskussion startade i den här tråden.
Höger kan dom inte gärna vara. Då skulle dom vara mer positiva till rörelsefrihet.
Många har beskrivit SD som (S) i 60-talsversion. Och det är väl den mest träffande beskrivning hittills vad jag förstår.

Citat:
Vad som görs upp i maktens korridorer vet vi inget om. Det vi vet är dock att SD har en enda fråga som är hjärtefrågan och den har de inget gehör i. Skall man göra en deal så måste bägge parter tjäna på dealen. Dessutom måste man kunna lita på motparten. Inget av dessa två kriterier uppfyller Jimmie Åkesson och SD.
Nu missförstår du vad jag skrev. Och det borde inte vara möjligt.
En regeringen behöver få majoritet för sina förslag. Har man inte egen majoritet får man ändra i sina förslag så att de blir acceptabla för minst ett annat parti. Och då är det inte regeringens politik längre.
SD, Mp och S är de som man försöker få med sig. V är lite för långt bort politiskt. Mp visar det sig står väldigt nära V så för det mesta är dom också för långt bort politiskt. Återstår i praktiken SD och S.

Eftersom SD gärna vill bli mer accepterade är det väl ingen svår gissning att dom vill visa sig samarbetsvilliga och är mer benägna till kompromisser än S.

Den här typen av taskspeleri ägnar sig S åt lite då och då. Man gormar över att något annat parti röstar så mycket med M, och när man tittar närmare så röstar S ännu mer med M. S försöker ägna sig åt desinformation. Eller så är man bara korkade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in