Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
På din första fråga, så läs artikeln som du länkade till och vad den handlar om, Björns Söder svar handlar om hur det ser ut i allmänhet när det röstas om ett regeringsförslag inte när SD har utslagsröst.
Nej, det var inte det jag citerade och svarade på. Försök läsa vad som skrivs innan du börjar yra om att folk pratar i nattmössan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Din andra fråga är korrekt i första stycket dvs alliansregeringen vet att SD är ett höger parti som stödjer regeringen och det var min poäng när denna diskussion startade i den här tråden.
Höger kan dom inte gärna vara. Då skulle dom vara mer positiva till rörelsefrihet.
Många har beskrivit SD som (S) i 60-talsversion. Och det är väl den mest träffande beskrivning hittills vad jag förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Vad som görs upp i maktens korridorer vet vi inget om. Det vi vet är dock att SD har en enda fråga som är hjärtefrågan och den har de inget gehör i. Skall man göra en deal så måste bägge parter tjäna på dealen. Dessutom måste man kunna lita på motparten. Inget av dessa två kriterier uppfyller Jimmie Åkesson och SD.
Nu missförstår du vad jag skrev. Och det borde inte vara möjligt.
En regeringen behöver få majoritet för sina förslag. Har man inte egen majoritet får man ändra i sina förslag så att de blir acceptabla för minst ett annat parti. Och då är det inte regeringens politik längre.
SD, Mp och S är de som man försöker få med sig. V är lite för långt bort politiskt. Mp visar det sig står väldigt nära V så för det mesta är dom också för långt bort politiskt. Återstår i praktiken SD och S.
Eftersom SD gärna vill bli mer accepterade är det väl ingen svår gissning att dom vill visa sig samarbetsvilliga och är mer benägna till kompromisser än S.
Den här typen av taskspeleri ägnar sig S åt lite då och då. Man gormar över att något annat parti röstar så mycket med M, och när man tittar närmare så röstar S ännu mer med M. S försöker ägna sig åt desinformation. Eller så är man bara korkade.