2014-05-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att frun drog tillbaka sin anmälan. Varför, är kanske inte så svårt att förstå.

Men en anmälan - även om den återtas - borde ändå lett till att man noterat det. Att kvinnor som blir misshandlade drar tillbaka sin anmälan är väl snarare legio än undantag. Oftast pga hot från misshandlaren. Inte för att hotbilden försvunnit.
Jo, bra nära legio, men undantag finns (vilket jag inte gärna berättar, för det kan se ut som om jag inte odelat står på kvinnosidan)
Citera
2014-05-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och det var väl hit jag ville komma.
Här i tråden har dom flesta dragit slutsatsen att Yara har farit illa i sin hemmiljö. Är det en eller båda vårdnadshavarna som är skyldig återstå att se.
Man behöver inte vara akademiker för att förstå vad som pågått. Sunt förnuft och att våga se och bry sig - det räcker långt.
Har man som GM en anmälan/misshandel och det kanske är hans fru som anmält honom, då är det dags att börja tänka. Och någon form av erfarenhet måste man ju skaffat sig i yrket, jag talar alltså om soc., att
man har lärt sig att "dom trevligaste" kan vara "dom farligaste". Och att barn inte sätter sig rakt upp och ner och börjar berätta att "min morbrors fru slår mig", och detta beror inte på lojalitet utan en sund rädsla.
Om ingen tar barnets berättelse på allvar så blir det om möjligt ännu värre helvete då barnet ska gå hem igen.

[Med dokumenterat menade jag att pappan fanns i polisens register fälld för misshandel av mamman när barnen var närvarande]

(Då förstår jag mer angående det sista).

I den första delen håller jag med om att det behövs erfarna socialsekreterare för att "läsa mellan raderna" vid samtal med barn. Problemet nu är att så få stannar kvar i yrket på grund av den omänskliga bördan det innebär att ha för många ärenden och ständigt känna oro över om man fattat rätt beslut eller inte.
Citera
2014-05-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Hur Sverige har handlat i detta fall är väl det minsta vi kan ge familjen ett permanent uppehållstillstånd. Om nu familjen vill komma o leva hos oss såklart.

Sverige??? Har inte föräldrar något som helst ansvar längre? What? Statuera ett exempel! Offra inte barn för egen vinning!
Citera
2014-05-29, 21:18
Medlem
LaScalas avatar
http://www.dagensjuridik.se/2014/05/polisen-bra-pa-att-larma-om-barn-som-far-illa-men-socialtjansten-haller-hart-pa-sekretessen?utm_sour ce=dlvr.it&utm_medium=twitter

Intressant rapport, t ex detta:
Enligt en tillsynsrapport från Rikspolisstyrelsen är polisen bra på att slå larm när barn far illa. Rapporten visar dock att polisen anser att socialtjänsten håller alltför hårt på sekretessen och att man är rädd för att socialtjänsten ska prata med den misstänkte innan man har hunnit hålla förhör.
Citera
2014-05-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
http://www.dagensjuridik.se/2014/05/polisen-bra-pa-att-larma-om-barn-som-far-illa-men-socialtjansten-haller-hart-pa-sekretessen?utm_sour ce=dlvr.it&utm_medium=twitter

Intressant rapport, t ex detta:
Enligt en tillsynsrapport från Rikspolisstyrelsen är polisen bra på att slå larm när barn far illa. Rapporten visar dock att polisen anser att socialtjänsten håller alltför hårt på sekretessen och att man är rädd för att socialtjänsten ska prata med den misstänkte innan man har hunnit hålla förhör.

Tack för länken! Här har vi att bita i. Jag skrev i tidigare inlägg, sekretessen kan ibland vara ett hinder, skräcken att avslöja något som förstör för en enskild person eller en utredning.
Citera
2014-05-29, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Jag vet inte hur insatt du är. Men socialen verkar inte lyckas lägga skulden på polisen. Jag kan inte heller se att klasslärarna eller rektorn har gjort något fel.

Hur saken har hanterats hos socialen är svårt att veta. Där har pekats ut en syndabock men där finns nog inte sanningen. Det finns omständigheter som talar för att socialen har misskötts under en längre tid. Chefernas framträdande i teve har inte gett mig något bra intryck.
Hej!
Det är alltid vanskligt att betygsätta sig själv, men jag skulle tro att jag är rätt bra insatt. Jag har för övrigt gillat dina inlägg och hittills varit enig i allt du skrivit. Du är ny på Flashback och jag gissar att du registrerat dig för att du har något att komma med i den här tråden. Jag tror inte heller jag är lika insatt som du är!
Jag har inte menat att påstå att alla är lika skyldiga. Men jag tror att risken är överhängande att en utredning kommer att komma fram till att ord står mot ord och att det inte går att utreda vems felet är.
Personligen skulle jag sätta en peng på att problemet finns i kommunledningen. Socialen verkar hysteriskt underbemannad och med en svag ledning. Sedan tror jag att socialsekreteraren gjort fel, men hen kan säkert ha gått på knäna och gjort så mycket hon mäktat med.
När det gäller polisen tror jag de kunde gjort mer, men Blekingepolisen i allmänhet och Tomas Pärlklo i synnerhet får Bagdad Bob att framstå som en amatör.
Lärarna och rektorn delar jag helt din uppfattning om - så vitt jag kan se har de meddelat sin oro till socialen och utgått från att de skulle sköta sitt jobb.
Med andra ord skulle jag fördela ansvaret så här: (Edit efter Mmedupins påpekande!)
1. Mördarna
2. Mördarna
3. Mördarna
4. Föräldrarna (även om jag tycker deras skuld är oklar ännu.)
5. Kommunledningen
6. Socialchefen
7. Socialsekreteraren
8. Polisen.
9. Ingen annan.
Att jag inte skrev föräldrar och mördarna innan var för att jag svarade på ett inlägg som handlade om myndigheternas agerande.
Men vilka är syndabockarna? Två bondeoffer; socialsekreteraren och rektorn.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-05-29 kl. 22:37.
Citera
2014-05-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hej!
Det är alltid vanskligt att betygsätta sig själv, men jag skulle tro att jag är rätt bra insatt. Jag har för övrigt gillat dina inlägg och hittills varit enig i allt du skrivit. Du är ny på Flashback och jag gissar att du registrerat dig för att du har något att komma med i den här tråden. Jag tror inte heller jag är lika insatt som du är!
Jag har inte menat att påstå att alla är lika skyldiga. Men jag tror att risken är överhängande att en utredning kommer att komma fram till att ord står mot ord och att det inte går att utreda vems felet är.
Personligen skulle jag sätta en peng på att problemet finns i kommunledningen. Socialen verkar hysteriskt underbemannad och med en svag ledning. Sedan tror jag att socialsekreteraren gjort fel, men hen kan säkert ha gått på knäna och gjort så mycket hon mäktat med.
När det gäller polisen tror jag de kunde gjort mer, men Blekingepolisen i allmänhet och Tomas Pärlklo i synnerhet får Bagdad Bob att framstå som en amatör.
Lärarna och rektorn delar jag helt din uppfattning om - så vitt jag kan se har de meddelat sin oro till socialen och utgått från att de skulle sköta sitt jobb.
Med andra ord skulle jag fördela ansvaret så här:
1. Kommunledningen
2. Socialchefen
3. Socialsekreteraren
4. Polisen.
5. Ingen annan.
Men vilka är syndabockarna? Två bondeoffer; socialsekreteraren och rektorn.

Men vad är detta för sosseteorier? Har inte föräldrarna något som helst ansvar menar du? Varför lägga all skuld på samhället? Är du en 70-talspundare?
Citera
2014-05-29, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Men vad är detta för sosseteorier? Har inte föräldrarna något som helst ansvar menar du? Varför lägga all skuld på samhället? Är du en 70-talspundare?
Nej, det är jag som var otydlig. Har ändrat det nu. Naturligtvis har mördarna det allra största ansvaret, följt av föräldrarna, som borde ha tagit reda på var barnet skulle hamna.
Ger mig en och en .
Citera
2014-05-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, det är jag som var otydlig. Har ändrat det nu. Naturligtvis har mördarna det allra största ansvaret, följt av föräldrarna, som borde ha tagit reda på var barnet skulle hamna.
Ger mig en och en .

Okej, tack! Och välkommen till verkligheten
Citera
2014-05-29, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, tack! Och välkommen till verkligheten
Haha, där tror jag jag befunnit mig hela tiden. Sjuttitalist är jag förvisso, men har aldrig tagit starkare droger än rysk vodka, och även det i beskedliga mängder. Är själv oerhört trött på att mördare skyller på samhället, men vad jag vet har de inte gjort det i detta fall. Faktum kvarstår dock att hade skyddsnätet fungerat så är sannolikheten stor att Yara levt och jag tycker att det är viktigt att utreda hur man ska undvika att detta händer igen.
Citera
2014-05-29, 23:36
Medlem
Har det inte gått 14 dagar sedan omhäktningen? Tror ni de blir åtalade eller omhäktade nu?
Citera
2014-05-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Har det inte gått 14 dagar sedan omhäktningen? Tror ni de blir åtalade eller omhäktade nu?

Omhäktning, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in