2014-05-29, 11:53
Medlem
.
Katten på råttan och råttan på repet…

Ja, den här fasansfulla historien har med politik att göra, det går inte att komma ifrån. Men var börjar det? Människor som krigar på grund av religion, etnicitet, klantänkande, ”historisk rätt till landområden”… när ska detta ta slut?

Jag tror att vi förlänger lidandet för oskyldiga människor i dessa regioner genom nuvarande politik. Vi tillåter indirekt tyranner att fortsätta härja fritt utan att ingripa. Lätt att säga, men vad är FN till för om man bara fortsätter medlingsförsöken år efter år utan någon lösning. Generation efter generation växer upp utan framtidshopp.

Närmare oss då… vad gör vi och hur hanterar vi detta?

EU:s gemensamma flyktingpolitik där vissa länder tar ett större ansvar än andra.
Sveriges riksdags beslutade flyktingpolitik.
Sveriges riksdags beslutade lagar kring invandringspolitik.
Sveriges riksdags beslutade lagar om kommuners rätt till självbestämmande.
Sveriges riksdags beslutade lagar angående ersättning till kommunerna.
Sveriges riksdags beslutade lagar som Migrationsverket har att följa.
Sveriges riksdags beslutade lagar angående ensamkommande barn (Lgeb).
Sveriges riksdags beslutade lagar angående barns skyddsbehov (SoL, FB).
Sveriges riksdags beslutade lagar om olika huvudmäns skyldigheter (Skolan, Landstingen, osv.
Sen har vi också många frivilliga organisationers insatser.

Om inte om varit...
Om Karlskrona kommun haft mindre underskott skulle det kanske varit möjligt att anställa fler socialsekreterare för att kunna fullfölja sin uppgift?

Om Migrationsverket haft färre ansökningar/fler handläggare skulle kanske kontrollen vara bättre vilka som får uppehållstillstånd?

Om chefer för myndigheter tillsattes på grund av kvalifikationer, kunskap och erfarenhet och inte på grund av svågerpolitik, kvotering osv.

Ibland när jag lägger mig på kvällen brukar jag tänka på så tyst och skönt det är omkring mig. Jag behöver inte befara att mitt hus blir bombat eller att soldater stormar in med skjutvapen. Jag vill att mina efterkommande ska ha det likadant. Jag är i det avseendet lyckligt lottad.
Citera
2014-05-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Kommunerna har ”stängt på kontoret” vid helger men det finns alltid ett journummer att ringa dygnet runt.

Sen är det ett misstag att tro att socialtjänsten har beslutanderätt i vårdnadsfrågor. De avgörs i domstol. Socialtjänsten kan hjälpa till med medlingssamtal och rådgivning.

Socialtjänsten har inte beslutanderätt.
Socialtjänsten ska göra en utredning av familj, skola och närstående.
Sedan avgörs det i domstol där socialtjänstens utredning väger tungt

Den karamellen kan man ju suga på en stund.
Vad innebär "väger tungt"?
Citera
2014-05-29, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

De har beslutanderätt att göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU §6. Sedan får förvaltningsrätten antingen fastställa eller upphäva LVU:et enligt LVU § 7.
Citera
2014-05-29, 13:34
Medlem
Masturblijas avatar
Så vems är ansvaret här egentligen? Eller ska vi vänta oss mer ordbajseri ifrån myndigheter tills det hela glömts bort........
Citera
2014-05-29, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Så vems är ansvaret här egentligen? Eller ska vi vänta oss mer ordbajseri ifrån myndigheter tills det hela glömts bort........
Ingens.
Ja.
I alla fall om socialen, skolan och polisen får bestämma.
Citera
2014-05-29, 14:59
Medlem
När jag talade om beslutanderätt angående vårdnad syftade jag på ”Kleopatra 2013”:s inlägg #4253 om ett fall som hon beskrev.

"Kleopatra 2013" #4265

"Vad innebär väger tungt"? Om du menar när socialtjänsten har blivit involverad i en vårdnadsstrid så är ju själva vitsen att "en opartisk" myndighet har kommit fram till en ståndpunkt. Naturligtvis tycker sen den som håller med om/gynnas av bedömningen, att det är rätt. Det fall som du beskrev om våldsamhet är ju oerhört svårt att bevisa. I Yaras fall hjälpte det inte med blåmärken, blåtira och allmän vanvård som bevis för att något var fel...

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De har beslutanderätt att göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU §6. Sedan får förvaltningsrätten antingen fastställa eller upphäva LVU:et enligt LVU § 7.

...och det är ju något helt annat. Här beslutar nämnden och socialchef om det akuta omhändertagandet som sedan får utredas noggrannare.
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-29 kl. 15:24. Anledning: rättelse
Citera
2014-05-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ingens.
Ja.
I alla fall om socialen, skolan och polisen får bestämma.

Jag vet inte hur insatt du är. Men socialen verkar inte lyckas lägga skulden på polisen. Jag kan inte heller se att klasslärarna eller rektorn har gjort något fel.

Hur saken har hanterats hos socialen är svårt att veta. Där har pekats ut en syndabock men där finns nog inte sanningen. Det finns omständigheter som talar för att socialen har misskötts under en längre tid. Chefernas framträdande i teve har inte gett mig något bra intryck.
Citera
2014-05-29, 16:40
Medlem
Masturblijas avatar
Som jag förstått det så har det varit ganska tydligt att flickan farit illa ut en längre tid, så ja det är socialens fel, om nu anmälan upprättats........... om sexuella övergrepp misstänktes (Det vet vi ju inte heller) så hade man nog fått tummarna ur röven och gjort något.........men nu är hon död, så då spelar det ingen roll, sedan tror jag inte de brydde sig så mycket i och med att hon är av utländsk härkomst........... stackars barn
Citera
2014-05-29, 17:35
Medlem
Vad kommer att hända med paretMGMs egna barn?
Båda kommer att dömas till fängelsestraff och ev utvisning (som kanske inte kan verkställas, men i alla fall).
Kan till exempel föräldrarna och/eller anhöriga begära att de lämnas i anhörigas vård medan de avtjänar sina straff? Vilka rättigheter har föräldrarna därvidlag?
Kan barnen överlämnas till fosterhem, för att sedan återbördas till en förälder?
Kan barnen skickas tillbaka till Gaza för att stanna hos släktingar där?
Vad är möjligt?
Citera
2014-05-29, 18:20
Medlem
Jag önskar att en annan kommun tar vid i fråga om småbarnens framtid.
Citera
2014-05-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
När jag talade om beslutanderätt angående vårdnad syftade jag på ”Kleopatra 2013”:s inlägg #4253 om ett fall som hon beskrev.

"Kleopatra 2013" #4265

"Vad innebär väger tungt"? Om du menar när socialtjänsten har blivit involverad i en vårdnadsstrid så är ju själva vitsen att "en opartisk" myndighet har kommit fram till en ståndpunkt. Naturligtvis tycker sen den som håller med om/gynnas av bedömningen, att det är rätt. Det fall som du beskrev om våldsamhet är ju oerhört svårt att bevisa. I Yaras fall hjälpte det inte med blåmärken, blåtira och allmän vanvård som bevis för att något var fel...

Jag tog upp mitt exempel för att jag tycker det kan vara intressant att känna till hur diskussionerna kan gå till. Och även hur svårt det kan vara att närma sig utsatta barn, som Yara, om man inte vill eller kan förstå vad det handlar om.
Jag ska inte diskutera mitt exempel mer förutom en liten fråga och ev ett litet svar:

Om man hade dokumentation på att pappan hade varit våldsam i familjen - tror du då att man hade gjort en annan bedömning? Du kan ju utgå litegran från vad vi vet om Yaras situation (och hur ser dokumentationen ut där, något jag har missat?
Citera
2014-05-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag funderar litet på det här med det här med hämnd. Enligt misstänkta kvinnan var hon hotad av egen släkt, nåt som tydligen inte var helt sant då hon umgås med dem här och dessutom säjs varit på återbesök i Gaza.
Vad händer om biopappan och mamman kommer hit? Ingenting - eller kommer släktfejd att utbryta?
Kommer de misstänkta gärningsmännens familjer att närvaro vid Yaras begravning?
Jag ser många komplikationer som kan uppstå om bioföräldrarna kommer hit till begravningen och tycker det är hemskt att jag ens ska behöva fundera i dom banorna.
Väger MIV in såna eventuella konflikter i sitt beslut om visum?

Jag tror A*s släkt har släppt henne som den heta potatis hon är och att hon inte har något stöd därifrån. Vilket inte innebär att de kommer att vara roade av ett ev scenario där R* går fri utifrån "oförmåga att tygla den elaka styvmodern" eller dylikt. Om biofamilj är på plats eller inte kommer nog inte påverka ev släktfejd kring skuldfördelning och hämnd.

Bryter den ut så gör den oberoende av biofamiljs närvaro. Och min tro är att om/hur ev släktutbrott kommer att se ut handlar om R och rättegången. Och As och Rs barn. Hos vilken släkt de ska placeras. Förmodligen kommer de inte att placeras hos släktingar överhuvudtaget. Men jag tror inte att släkterna vet det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in