2014-05-28, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusmanta
Ungefär en månad innan frågade VB MB om han verkligen menade att han ville döda henne. Det är nog snarare där ryktet uppstått. Och det kan vara VBs egna fantasier som satte fart på allt. Något äkta dödshot finns det inget bevis på.

Du som gillar konspirationer kan också fundera på om KJ märkt av alla intriger VB skapade och såg sin chans att döda och stycka VB, starkt förvissad om att andra skulle bli misstänkta.
Varför ska jag fundera på det? Det gör så många andra. Intrigerna kan ha skapat motiv hos andra, inga intriger var riktade mot KJ.
Citera
2014-05-28, 16:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caristell
Om det står olika saker om detta med smsen så är han ju långt ifrån säker. Om det hade varit en genomtänkt lögn så hade han hållit sig fast vid den stenhårt men antagligen beror det på att han blandar ihop händelser och sms.
Eller så kommer han inte ihåg vad han har ljugit. Sanningen är lättare att komma ihåg.
Citera
2014-05-28, 16:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Version 1, sid 986.
MB förnekade någon kontakt med VB efter 2/5 21:45. Detta förklarade han senare var osant, han ville inte att otroheten skulle komma fram.
Då stryker vi Version 1.
Citat:
Version 2, sid 989.
MB fick ca 4-6 SMS som han läste sporadiskt på hemväg vid 18-tiden och svarade på ett: "Jag jobbar". Han skickade detta för att slippa fler SMS. Detta är inte sant, han fick och skickade SMS senare.
Fakta: MB fick 7 SMS från VB (VB och KJ?) 17:04 – 18:40 varav två med en minuts mellanrum och kan ha varit fråga om ett SMS som fick delas upp, alt. två SMS med samma innehåll. – Det av dig refererade rör endast hans tidiga SMS. Trots att han skrev att han jobbade skulle han få motta fler SMS från VB/KJ.
Citat:
Version 3, sid 994.
När MB gick till restaurangen vid 18:30-19:00 skrev han "Jag jobbar". Efter det hörde han inte av VB under hela kvällen. Han svarade medan han nog satt vid bordet på restaurangen, tog mobilen åt sidan och svarade.
Fakta: Detta överensstämmer helt med mobillistan. MB:s sista SMS avsändes kl. 19:31.
Citat:
Version 4, sid 1000.
MB trodde han tog emot alla SMS medan han var i sushirestaurangen, och svarade på ett där VB var upprörd över något. Svaret löd: "Jag jobbar". Endast ett SMS togs emot medan han var i sushirestaurangen, sex SMS mottogs senare.
Fakta: Eftersom MB säger sig ha åkt från restaurangen vid 18-tiden (FUP, s. 988), vid 17:30 – 18:00 (FUP, s. 993) bör han ha tagit emot 1-4 SMS från VB. Och mycket riktigt: MB kommer strax ihåg att han nog bör ha fått flera SMS från VB under tiden han jobbat i sin restaurang – och att han också svarat på ett SMS (FUP, s. 993). Han tror sig ha fått 4-5 SMS från VB under tiden han var kvar i restaurangen varav flera med samma text (FUP, s. 993). Det framgår också av s, 993f att han under den tid han befann sig i restauranglokalen mottog tio SMS (dvs SMS även från andra personer än VB).
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1000
MB: Jag tror att jag fick alla SMS under tiden jag var i restaurangen. Jag minns att jag svarade på ett SMS i vilket hon skrev att hon var upprörd över någonting. Jag svarade att jag jobbade.
Citat:
Version 5, i TR förhörd av åklagare.
MB fick ett SMS när han satt på restaurangen, men raderade utan att läsa det. Han fick inget mer meddelande efter det. Han svarade "Jag jobbar". Han stoppade alltså fler SMS 51 minuter efter sista inkommande, sent påtänkt.
Fakta: MB fick ett SMS från VB 18:40. I förebyggande syfte (som svar på VB:s SMS 18:21 resp. 18:40 samt för att inte bli störd under måltiden) skickade han ett SMS till VB 19:31 om att han jobbade.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 994
M uppger att när de går till restaurangen vid 18.30-19.00 så svarar han "jag jobbar" till P**y. Efter detta så hörde inte M av P**y under hela kvällen. /…/ Han kan ha skickat detta när de är på restaurangen eller på väg dit.
Citat:
Version 6, i TR förhörd av målsägandebiträdet.
Han satt på restaurangen ca 18:45 - 20:30. Han skummade genom sista SMS som kom 19:30, men mindes inte innehållet. SMS:et kom 18:40.
Fakta: FUP-hänvisning saknas till det du vill göra gällande (oklart vad). Fler fakta: VB skickade ett SMS 18:40 och MB avsände sitt sista SMS 19:31.
Citat:
Det är svårare att komma ihåg lögn än sanning. Det är genom motsägelser som brottslingar avslöjas i förhör. Här varierar versionerna så mycket att det är svårt att tro att alla motsägelser är misstag. Vad försöker MB dölja? Fick han nödrop i SMS och skäms för att han inte hörsammade dem? Eller vad är orsaken?
Det är bara din oförmåga att tillgodogöra dig innehållet i FUP:et som är värd att orda om, och det kan konstateras att tråden redan har översvämmats av desinformerande inlägg; det ena rörigare än det andra; fullsmockade av sammanblandningar och förvrängningar av vittnesutsagor.
Citera
2014-05-28, 16:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ungefär en månad innan frågade VB MB om han verkligen menade att han ville döda henne. Det är nog snarare där ryktet uppstått. Och det kan vara VBs egna fantasier som satte fart på allt. Något äkta dödshot finns det inget bevis på.

Du som gillar konspirationer kan också fundera på om KJ märkt av alla intriger VB skapade och såg sin chans att döda och stycka VB, starkt förvissad om att andra skulle bli misstänkta.

Det behöver ju inte vara mindre äkta för att bevis saknas .. Det är ju så det ser ut: föregånde, "äkta", dödshot finns som regel ingen som trovärdigt kan vittna om när hotelsen satts i verket och mordet är fullbordat. Skvaller och rykten fäller ingen mördare, det känner MB säkert till. Om Vatchareeya talat sanning om dödshot så var det heller inte första gången Berg fällt hotelse av det slaget, minns: ".. eller ser jag till att någon annan gör det .." Förmodligen var det så det gick till när VB mötte sitt öde ..
Citera
2014-05-28, 16:34
Bannlyst
Citat:
Varför ska jag fundera på det? Det gör så många andra. Intrigerna kan ha skapat motiv hos andra, inga intriger var riktade mot KJ.

Det är inte sant. KJ säger själv att han betedde sig rent förjävligt mot VB när de var tillsammans. Han kallar sig själv för ett monster och förstår inte hur VB kunde förlåta honom. VB svarar att det nästan tog livet av henne. Vad tror du hände?
Citera
2014-05-28, 16:37
Medlem
caristells avatar
Citat:
Eller så kommer han inte ihåg vad han har ljugit. Sanningen är lättare att komma ihåg.
Ja sanningen är lättare att komma ihåg men har man mycket och kring sig så kommer man inte ihåg vad sanningen är då man inte lagt det på minnet.
Citera
2014-05-28, 16:40
Medlem
Citat:
Det är inget argument i skuldfrågan. Var det tänkt att vara det?

Skuldfrågan är redan avgjord i två instanser så den är klar.

Jag kommenterade lite om personen som blivit dömd och hur jag uppfattar honom,
jag har hyfsad koll på just personen KJ genom lokala kontakter och där framkom bl.a. det faktum att KJ har aldrig behövt ta eget ansvar, han har nyttjat sin funktionsnedsättning på ett närmast utstuderat sätt. Sen så satte ju advokaten direkt ribban genom att just hänvisa till hans funktionsnedsättning och att han i princip var handlingsförlamad vilket mordet säger motsatsen.

Han är fullständigt empatilös, ylar då vovven kommer på tal i TR och även verbalt går till attack mot åklagaren men då det gäller offret så bryr han sig inte ett piss, hans vän och tidigare flickvän.

Tyvärr så är straffpåföljden helt vansinnig, han behöver vård och mycket av den varan, nu låser man in honom i fängelse och han kommer inte få den vård han behöver, han skall ju ut på gatan igen om några år och kommer vara lika farlig som den em/natt den 4'e-5'e maj 2013.
Citera
2014-05-28, 16:42
Medlem
caristells avatar
Citat:
Det är inte sant. KJ säger själv att han betedde sig rent förjävligt mot VB när de var tillsammans. Han kallar sig själv för ett monster och förstår inte hur VB kunde förlåta honom. VB svarar att det nästan tog livet av henne. Vad tror du hände?
Detta är något som KJ:s vänner håller tyst om. De vet mer än de säger om det men vill inte blanda sig i.
Citera
2014-05-28, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det behöver ju inte vara mindre äkta för att bevis saknas .. Det är ju så det ser ut: föregånde, "äkta", dödshot finns som regel ingen som trovärdigt kan vittna om när hotelsen satts i verket och mordet är fullbordat. Skvaller och rykten fäller ingen mördare, det känner MB säkert till. Om Vatchareeya talat sanning om dödshot så var det heller inte första gången Berg fällt hotelse av det slaget, minns: ".. eller ser jag till att någon annan gör det .." Förmodligen var det så det gick till när VB mötte sitt öde ..

VBs fantasi var det inget fel på. MB förstår inte varför hon fått för sig att han ville döda henne. Hon verkade ofta ta för givet vad andra tyckte om henne och hennes beteende som hon själv fasade över. En del människor är så. De tänker att "nu vill han säkert döda mig efter mina 500 sms" och snart blir det en sanning för dem själva.
Citera
2014-05-28, 16:46
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Det som hände, och som så många vill förstora upp till jag vet inte vad, är sättet på vilket KJ gjorde slut med VB. Han sms:ade eller ringde henne. Fegt som bara attan - det insåg han och förstod innebörden av. Han medgav att han betett sig som ett monster/svin. (Han skulle senare råka ut för samma sak själv, då IG gjorde slut med honom via sms).
En anledning till varför han gjorde slut var bland annat att kompisen NS inte gillade utlänningar.
Citera
2014-05-28, 16:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då stryker vi Version 1.Fakta: MB fick 7 SMS från VB (VB och KJ?) 17:04 – 18:40 varav två med en minuts mellanrum och kan ha varit fråga om ett SMS som fick delas upp, alt. två SMS med samma innehåll. – Det av dig refererade rör endast hans tidiga SMS. Trots att han skrev att han jobbade skulle han få motta fler SMS från VB/KJ.Fakta: Detta överensstämmer helt med mobillistan. MB:s sista SMS avsändes kl. 19:31.Fakta: Eftersom MB säger sig ha åkt från restaurangen vid 18-tiden (FUP, s. 988), vid 17:30 – 18:00 (FUP, s. 993) bör han ha tagit emot 1-4 SMS från VB. Och mycket riktigt: MB kommer strax ihåg att han nog bör ha fått flera SMS från VB under tiden han jobbat i sin restaurang – och att han också svarat på ett SMS (FUP, s. 993). Han tror sig ha fått 4-5 SMS från VB under tiden han var kvar i restaurangen varav flera med samma text (FUP, s. 993). Det framgår också av s, 993f att han under den tid han befann sig i restauranglokalen mottog tio SMS (dvs SMS även från andra personer än VB).
Fakta: MB fick ett SMS från VB 18:40. I förebyggande syfte (som svar på VB:s SMS 18:21 resp. 18:40 samt för att inte bli störd under måltiden) skickade han ett SMS till VB 19:31 om att han jobbade. Fakta: FUP-hänvisning saknas till det du vill göra gällande (oklart vad). Fler fakta: VB skickade ett SMS 18:40 och MB avsände sitt sista SMS 19:31.
Det är bara din oförmåga att tillgodogöra dig innehållet i FUP:et som är värd att orda om, och det kan konstateras att tråden redan har översvämmats av desinformerande inlägg; det ena rörigare än det andra; fullsmockade av sammanblandningar och förvrängningar av vittnesutsagor.
Du glömmer att jämföra versionerna med varandra. Din kommentar till version 3: Nej, han skickade inte "Jag jobbar" när han gick till restaurangen kl 18:00-18:30, det var senare, enligt andra förhör. Din kommentar till version 4: AN ringde 17:02 och påminde om middagen. På hemväg körde han omvägen förbi BD Garnisongatan NV och skickade SMS kl 17:28 (FUP 928). Då hade han tagit emot ett SMS. Han tog alltså bara emot ett SMS i sushirestaurangen. Din kommentar till version 5: Då borde han ha skickat "Jag jobbar" tidigare om han inte ville bli störd. Om han inte hade fått ett enda SMS på 51 minuter fanns det ingen anledning till förebyggande SMS. Din kommentar till version 6: Vad ska jag hänvisa till FUP rörande ett förhör i TR? I version 5 raderade han SMS:et oläst, i version 6 skummade han det. Jag föreslår att du gör om hemläxan.
Citera
2014-05-28, 16:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad jag tror spelar ingen roll. Det är rimligt att KJ:s version är sann, särskilt som initiativet till att gå hem till KJ var VB:s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in