2014-05-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag måste ha missat delen. Kan du länka?

Fi har pratat om manskatt, oavsett om kalle som sliter med kroppen och tjänar 20 000 medans berit sitter på sitt arsle och tjänar 60 000. Dom pratar även om att man ska skicka bort män och utblida dom för att ändra deras mönster. Utbilda dom med saker det inte finns någon forskning, vetenskap eller etik om. Man vill även att män ska förlora i princip all rättssäkerhet, det dom med andra ord säger är att ett ord från en kvinna ska gälla för att få en man dömd. Detta vara liksom bara lite.
Citera
2014-05-28, 09:49
Medlem
Pumpkings avatar
Nu har de tappat ytterligare sedan igår och är nere på 22 500, vilket känns fullt naturligt. Lite kul idé men självklart är grundidén fjantig.

Jag tror vare sig att Fi eller Mi:s metoder är lösningen på att samhället är ojämställt, men Fi har väl åtminstone en poäng. Att säga att "lika insats = lika lön" eller "ledande poster efter kompetens" är ju såklart en fin ambition men där är vi helt enkelt inte idag. Jag kan säga att många ledningar behöver kvotering för att få in kvinnor, eftersom de helt enkelt är för konservativa. Och då kvinnor naturligt inte sitter i styrelser, så får de heller inte naturligt den erfarenheten och heller inte den kompetensen. Därför blir det så lätt och billigt att skylla på att "de håller inte samma höga kompetens". Kvotering kan, tyvärr, i många fall vara den enda lösningen.
Citera
2014-05-28, 10:03
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Nu har de tappat ytterligare sedan igår och är nere på 22 500, vilket känns fullt naturligt. Lite kul idé men självklart är grundidén fjantig.

Jag tror vare sig att Fi eller Mi:s metoder är lösningen på att samhället är ojämställt, men Fi har väl åtminstone en poäng. Att säga att "lika insats = lika lön" eller "ledande poster efter kompetens" är ju såklart en fin ambition men där är vi helt enkelt inte idag. Jag kan säga att många ledningar behöver kvotering för att få in kvinnor, eftersom de helt enkelt är för konservativa. Och då kvinnor naturligt inte sitter i styrelser, så får de heller inte naturligt den erfarenheten och heller inte den kompetensen. Därför blir det så lätt och billigt att skylla på att "de håller inte samma höga kompetens". Kvotering kan, tyvärr, i många fall vara den enda lösningen.
Nej. Kvotering är alltid diskriminering av mer kompetent folk. Så enkelt är det bara.

Om kvinnor inte är "naturligt" som du säger i styrelser, har de kanske inget att göra där? Varför skulle inte jag som ledare för ett företag själv få bestämma hur jag vill styra mitt företag?

Sen är det så enkelt att allt det här snacket att kvinnor får x antal % för arbete är bara en lögn rakt av. På de mest kallsynta och giriga ställen som inom finansiärerna, där kvinnor har lägre löner, borde de väl bara anställa kvinnor om det är billigare arbetskraft och dessutom levererar samma resultat? Arbetsgivare skiter fullständigt i kön, ras, allting så länge som man levererar. Så är det och allt feministiskt gnäll är bara patetiskt.
Citera
2014-05-28, 10:05
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Fi har pratat om manskatt, oavsett om kalle som sliter med kroppen och tjänar 20 000 medans berit sitter på sitt arsle och tjänar 60 000. Dom pratar även om att man ska skicka bort män och utblida dom för att ändra deras mönster. Utbilda dom med saker det inte finns någon forskning, vetenskap eller etik om. Man vill även att män ska förlora i princip all rättssäkerhet, det dom med andra ord säger är att ett ord från en kvinna ska gälla för att få en man dömd. Detta vara liksom bara lite.

Det är jättedåligt med ordentliga källor här! (utbildningsdelen har jag dock koll på)
Citera
2014-05-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det är jättedåligt med ordentliga källor här! (utbildningsdelen har jag dock koll på)

Har du läst om samtycke, utalanden medlemmar har gjort om manskatt tex? Jag har sett källor till allt men använd google, jag är inte här för att utblida dig
Citera
2014-05-28, 10:15
Medlem
Jag har alltid varit skeptiskt till att framhäva mina politiska åsikter på Facebook, då det finns ett par stycken tomtar inom min krets som är engagerade i FI, går jag med i MI kommer jag garanterat få väldigt många sneda blickar efter mig. Men det är väl inget att bry sig i?
Citera
2014-05-28, 10:17
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking

Snarare så att kvinnor även utan kvotering får en massa fördelar i arbetslivet, då det ser snyggare ut ifrån ett PR-perspektiv att ha en kvinna på jobbet i dagens PK-sverige. Det finns också en massa press högt uppifrån att tillsätta kvinnor.

Ett bevis på att kvinnor får fördelar i arbetslivet, är sporten. Kvinnor tjänar mer och får mer uppmärksamhet än många män som presterar bättre än dem, ändå klagar feminister på att kvinnor diskrimineras där. Så sporten är ett bra exempel på vad feminismen syn på jämställdhet egentligen är, det är inte vad att vi ska behandlas neutralt utan att vi ska behandlas just efter kön, men givetvis till kvinnors fördel då.

Min åsikt är dock att varje företag ska få anställa vilka de vill och erbjuda vilken lön de vill. Det är deras företag inte ditt eller regeringens.
Citera
2014-05-28, 10:18
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Jag har alltid varit skeptiskt till att framhäva mina politiska åsikter på Facebook, då det finns ett par stycken tomtar inom min krets som är engagerade i FI, går jag med i MI kommer jag garanterat få väldigt många sneda blickar efter mig. Men det är väl inget att bry sig i?

Nä. Ta det lugnt och skit i allt, kapten.
Citera
2014-05-28, 10:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Då får du väl försvara dig. Du står för maskulina värderingar, dvs jämlikhet, lika lön för lika arbete osv osv.
Citera
2014-05-28, 10:19
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag inte kollat upp dem, men hur premierar samhället män? Vems problem är det som får uppmärksamhet? Män behandlas som en andraklassens medborgare som bara ska vara till för att tjäna kvinnor.
hur behandlas vi som andraklassens medborgare? det maskulint kodade värderas högre än det feminint kodade, därför är te.x. sjuksköterskor underbetalda. du kan ju leva i din bubbla om det passar dig bättre. är du däremot sugen på att ta reda på saker och ting - läs en bok.

därmed inte sagt att alla män innehar en hegemoniskt överordnad position. läs något av marie nordberg om heteronormen (var ett tag sedan jag läste, så kanske bättre leta upp något annat...edit: denna kanske? Connell, Robert/Messerschmidt, James (2005) Hegemonic masculinity – rethinking the
concept. Gender and Society
Senast redigerad av Fred Friendly 2014-05-28 kl. 10:26.
Citera
2014-05-28, 10:21
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Har du läst om samtycke, utalanden medlemmar har gjort om manskatt tex? Jag har sett källor till allt men använd google, jag är inte här för att utblida dig
rapa inte ur dig en massa då som du inte kan täcka upp för.
Citera
2014-05-28, 10:21
Medlem
Vill åter igen be er alla att "lajka" och dela denna gruppen, vansinnet måste få ett stopp.

Vill också fråga varför F! är vansinnigt förutom faktumet att deras partiprogram är ett skämt, men är det inte jämnställt i Sverige?
Jag menar det är väl bullshit att män tjänar mer än kvinnor om dom gör EXAKT samma jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in