Citat:
Ursprungligen postat av
Pumpking
Nu har de tappat ytterligare sedan igår och är nere på 22 500, vilket känns fullt naturligt. Lite kul idé men självklart är grundidén fjantig.
Jag tror vare sig att Fi eller Mi:s metoder är lösningen på att samhället är ojämställt, men Fi har väl åtminstone en poäng. Att säga att "lika insats = lika lön" eller "ledande poster efter kompetens" är ju såklart en fin ambition men där är vi helt enkelt inte idag. Jag kan säga att många ledningar behöver kvotering för att få in kvinnor, eftersom de helt enkelt är för konservativa. Och då kvinnor naturligt inte sitter i styrelser, så får de heller inte naturligt den erfarenheten och heller inte den kompetensen. Därför blir det så lätt och billigt att skylla på att "de håller inte samma höga kompetens". Kvotering kan, tyvärr, i många fall vara den enda lösningen.
Nej. Kvotering är alltid diskriminering av mer kompetent folk. Så enkelt är det bara.
Om kvinnor inte är "naturligt" som du säger i styrelser, har de kanske inget att göra där? Varför skulle inte jag som ledare för ett företag
själv få bestämma hur jag vill styra mitt företag?
Sen är det så enkelt att allt det här snacket att kvinnor får x antal % för arbete är bara en lögn rakt av. På de mest kallsynta och giriga ställen som inom finansiärerna, där kvinnor har lägre löner, borde de väl bara anställa kvinnor om det är billigare arbetskraft och dessutom levererar samma resultat? Arbetsgivare skiter fullständigt i kön, ras, allting så länge som man levererar. Så är det och allt feministiskt gnäll är bara patetiskt.