Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Enligt KJ var syftet att undanhålla förhållandet och rattfyllan.
Jo, han hävdade det.
Precis som man gör om man har gjort sig skyldig till "ett upprepat och medvetet undanhållande av centrala uppgifter i syfte att på ett bedrägligt sätt försäkra sig om att den pågående utredningen inte skulle få reda på sanningen om vad som skedde under mordkvällen".
Förklaringarna väger dock ganska lätt, i jämförelse med allvaret i sammanhanget.
Det var vid tidpunkten en polisutredning om ett försvinnande, där det ytterst gällde om den sista kända person som såg den försvunne i livet faktiskt var ute och åkte bil två timmar efter den sista iakttagelsen och huruvida denne hade en sexuell kontakt med den försvunne precis innan hon försvann.
KJ trodde alltså verkligen att polisen skulle upprätta en anmälan mot honom för rattfylla om han berättade att han fyra dagar tidigare hade druckit öl och kört till brorsan? Kunde han inte bara sagt som han gjorde några veckor senare (då han hade full koll på vad som krävdes i form av bevisning i brottsmål): "Ok, jag körde rattfull - men ni har ingenting på mig!"?
Och den sexuella relationen?
KJ trodde alltså till att börja med att en utredning om ett försvinnande blir offentlig om personen återvänder oskadd. Det kan jag köpa, att han inte visste bättre. Men sedan då, vilken var den stora hotbilden även om den hade blivit offentlig?
Att någon skulle ha begärt ut denna utredning, läst igenom den, hittat en passage där KJ nämner att han hade ett sexuellt förhållande med VB, funnit detta så intressant att personen tog kontakt med VB och talade om för henne att detta var allmän känt, varvid VB skulle bli så upprörd över att KJ talade sanning i en polisutredning kring hennes eget försvinnande att hon sade upp kontakten med honom?
Låter inte detta lite långsökt?
Kan det inte bara vara så att detta är sådana förklaringar man ger när man försöker motivera ett tidigare "upprepat och medvetet undanhållande av centrala uppgifter i syfte att på ett bedrägligt sätt försäkra sig om att den pågående utredningen inte skulle få reda på sanningen om vad som skedde under mordkvällen"?