2014-05-27, 21:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Menar du verkligen att du inte känner till några lögner som KJ har kommit med under utredningens gång?

De här sex punkterna skulle jag vilja sätta upp på listan:

Han ljög när han:

1) sade att han stannade hemma på kvällen den 4/5 och gick och lade sig en timme efter att VB hade gått.

2) sade att han gick och lade sig när han kom hem ifrån brorsan.

3) förnekade att de haft sex eller när han bekräftade att de hade haft sex.

4) hävdade att han hade besökt FP 1 senast under föregående höst.

5) uppgav att hade försökt ringa till VB.

6) sade att han inte visste varför han hade gjort slut med VB.
Han har inte medgivit en medveten lögn i något av dessa fall. MB har medgivit en medveten lögn, och det är den ende ZegDeg ser.
Citera
2014-05-27, 21:38
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han har inte medgivit en medveten lögn i något av dessa fall. MB har medgivit en medveten lögn, och det är den ende ZegDeg ser.

Ok, då tror jag att jag förstår.

Det är visserligen korrekt att KJ inte har gjort ett direkt medgivande, det vill säga sagt "Jag ljög", i något av dessa fall (åtminstone kan inte jag komma på något exempel).

MB har däremot, mycket riktigt, gjort ett direkt medgivande om att han ljög.

Men om KJ säger en sak först och en annan sak sedan - och dessa två är ömsesidigt uteslutande (exempelvis "jag hade inte sex med VB" följt av "jag hade sex med VB") - och vidhåller att det senare påståendet är sant - då måste väl detta vara ett indirekt medgivande av KJ att han tidigare har ljugit?
Citera
2014-05-27, 21:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ok, då tror jag att jag förstår.

Det är visserligen korrekt att KJ inte har gjort ett direkt medgivande, det vill säga sagt "Jag ljög", i något av dessa fall (åtminstone kan inte jag komma på något exempel).

MB har däremot, mycket riktigt, gjort ett direkt medgivande om att han ljög.

Men om KJ säger en sak först och en annan sak sedan - och dessa två är ömsesidigt uteslutande (exempelvis "jag hade inte sex med VB" följt av "jag hade sex med VB") - och vidhåller att det senare påståendet är sant - då måste väl detta vara ett indirekt medgivande av KJ att han tidigare har ljugit?
Nej, ett av påståendena behöver inte vara en medveten lögn. Jag har förstått att KJ är en knäppskalle, och jag failade på kursen till psykopat så jag kan inget mer om diagnoser och symptom.

Det krävs ett medgivande av någon för att ZegDeg ska se en lögn. Där räcker det inte med motsägelser, även om personen inte är en diagnosticerad knäppskalle.
Citera
2014-05-27, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boden2013
Det kan jag inte svara på men jag såg när dom gick in där för jag kom från tvättstugan i samma veva.

Tack Då kan du kanske berätta lite om bastun, vem har tillgång till den, används den ofta, har du sett KJ i anslutning till bastun, m.m.?
Citera
2014-05-27, 22:10
Medlem
Grandiosos avatar
Fortsatt ganska underhållande att studera mödorna som ger sig till känna här i det att
man försöker framställa KJ som from som ett lamm, närmast oförmögen att dra en
ljugarvals med hänvisning till hans åkomma aspergers syndrom och såna personer
kan väl inte göra andra illa. Så gärna somliga vill se MB som den skyldige istället.

Sex uppmärksammade mordfall med mördare lidande av aspergers kan jag i hastigheten
erinra mig:

Massmördarna i USA: Adam Lanza med sin skolskjutning. Elliot Rodgers häromdagen i Kalifornien.
Sverige: Killen i Härnösand med sina yxmord. Killen i Täby som slaktade en 12- eller
13-årig tjej. Seriemördaren Mangs i Malmö. Och nu KJ i Boden.

Det finns säkert mer utöver befintligheten av nämnda neuropsykiatriska funktionsnedsättning
som bidrog till dessa mordiska urspårningar hos förövarna som räknats upp.
Ett visst mått av narcissism och annat av det personlighetsstörda slaget.

Visst kan KJ ljuga för övrigt. Det har han bevisligen också gjort.
Men vissa som då hellre vill ha den andre som Vatchareeyas baneman
förklarar bort allt av sånt med misstolkningar och ditten och datten.
Man uppvisar klara tendenser till att överse med honom när det inte gått hans väg
riktigt vid förhören och rättegången. Det går att vifta bort det mesta av sånt som
är försvårande för honom.

När det gäller den andre då finns det ingen vilja till att göra några mera välvilliga
tolkningar, där är det bara attack direkt. Som från rovdjur med vittring på ett byte...

Som sagt: ett visst mått av underhållningsvärde låter sig noteras i allt det här.
För det kan nämligen varit rätt skojigt att se hur somliga lurar sig själva in i icke
verklighetsförankrade uppfattningar och förlorar sig i önsketänkanden utan rim och reson.
Senast redigerad av Grandioso 2014-05-27 kl. 22:42.
Citera
2014-05-27, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Försåvitt du inte menar dig ha bevis för att Kristoffer är oskyldig till mordet så får du väl åtminstone medge att är han skyldig i verkligheten likväl som i rättsprocessen så är detta lögn från början till slut.

Jag gjorde för övrigt en sökning i tidningarna från dessa dagar innan de stängde sina arkiv och jag kunde åtminstone inte då hitta någon uppgift i dem om att mobilen skulle ha varit avslagen.

Då…kollade jag tidningarna och det och enligt dem så sa de att mobilen var ju avslagen.

Vad menar KJ med ,, tidningarna och DET?

Kan KJ fått för sig att spekulationer i den här tråden är sanning? Har det nämnts något om mobilen och att den kan ha varit avstängd, här i tråden innan det blev allmänt känt via media? Har det ens nämnts någon gång i media?
Citera
2014-05-27, 22:47
Medlem
Namibia1s avatar
Jag funderar lite på mordvapnet.

Det verkar inte ha gått så djupt in i kroppen och skadorna om jag minns rätt var snarlika i bredd och djup.
tyder inte detta på att det är en liten kniv som använts?
Om GM haft en stor kniv så skulle det väl det vara svårare att uppbringa skador som är snarlika i bredd och djup. En stor kniv borde väl dessutom göra det svårare att placera huggen inom ett "mindre" område.

Vad tror ni?
Jag har kollat runt på bilder på nätet som visat knivhugg och på vissa av bilderna ser skadorna D formade ut.
Kan det helt enkelt vara en vanlig fickkniv/liten dagger som VB höggs med?

Såg på en av de inskannade sidorna i FUP (minns ej nu vilken sida) att såren var inte u formade utan D alltså lite mer utstansat om jag förstått det rätt.

Något liknande denna?
http://www.thebestknives.eu/1422-couteau-push-dagger-cs12cs-cold-steel-safe-maker-ii.html
Citera
2014-05-27, 22:51
Medlem
Citat:
När MB, som inte har ett funktionshinder, säger något som inte är sant så är det misstag.

Han säger i TR att det händer att någon tejpar sig efter småsår, men han har inte hört att man gör det av annan orsak. Får han ofta småsår på tårna?

Eller begår han ett "misstag" i förhöret?

Ifall det är tejpen du avser med lögn så är det väldigt vanligt att småsår tejpas inom diverse kampsporter, ja. Småsåren på fötterna uppkommer vanligtvis pga. fysisk kontakt med saker som tänder, naglar, armbågar eller klädesplagg. Skador på fötter lär vara mer vanligt förekommande inom kampsportsvarianter där skor inte förekommer. Tejp kan användas för sårtäckning, stöd, skavsårstäckning eller ledskydd. Normalt sett anses det mycket oartigt att inte tejpa sårskador av kroppsvätskeavgivande karaktär, dels för att man riskerar att smutsa motparten liksom dennes kläder och dels av dagens potentiella sjukdomsbilder.

2. Däremot kan den förklaringen eventuellt förklara BO:VB:s mikro blodstänk på tejpen hos den tilltalade. Alla skador upptäcks säkert inte under träning och kvinnor har i allmänhet långa vassa naglar som inte alltid klipps inom ramarna för det reglemente som gäller inom ickehandskanvändande kampsporter samt oftast får dispens pga. skönhet och feminism.
Citera
2014-05-27, 22:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Ifall det är tejpen du avser med lögn så är det väldigt vanligt att småsår tejpas inom diverse kampsporter, ja. Småsåren på fötterna uppkommer vanligtvis pga. fysisk kontakt med saker som tänder, naglar, armbågar eller klädesplagg. Skador på fötter lär vara mer vanligt förekommande inom kampsportsvarianter där skor inte förekommer. Tejp kan användas för sårtäckning, stöd, skavsårstäckning eller ledskydd. Normalt sett anses det mycket oartigt att inte tejpa sårskador av kroppsvätskeavgivande karaktär, dels för att man riskerar att smutsa motparten liksom dennes kläder och dels av dagens potentiella sjukdomsbilder.

2. Däremot kan den förklaringen eventuellt förklara BO:VB:s mikro blodstänk på tejpen hos den tilltalade. Alla skador upptäcks säkert inte under träning och kvinnor har i allmänhet långa vassa naglar som inte alltid klipps inom ramarna för det reglemente som gäller inom ickehandskanvändande kampsporter samt oftast får dispens pga. skönhet och feminism.
Vilket stöder hypotesen att tejprullen i badrummet tillhör VB. Hon kan ha tejpat om en skada och glömt rullen där, och sedan skaffat sig en ny, som GM använde.
Citera
2014-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack Då kan du kanske berätta lite om bastun, vem har tillgång till den, används den ofta, har du sett KJ i anslutning till bastun, m.m.?
Bastun har alla hyresgäster rätt till, man bokar tider på en lista. Vet inte om den används ofta, jag använder den aldrig. KJ har jag aldrig sett i trappuppgången ens. Har bott i området i många år och kan inte ens minnas att jag sett KJ nångång. Inte heller hans hund har jag sett, jag måste vara väldigt ouppmärksam helt enkelt. Förövrigt så känns det inte särskilt troligt att han ska ha släpat en död kropp dit då de först är en kort trapp upp och sen en lång trapp ner till bastun, men vad vet jag!
Citera
2014-05-27, 23:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boden2013
Bastun har alla hyresgäster rätt till, man bokar tider på en lista. Vet inte om den används ofta, jag använder den aldrig. KJ har jag aldrig sett i trappuppgången ens. Har bott i området i många år och kan inte ens minnas att jag sett KJ nångång. Inte heller hans hund har jag sett, jag måste vara väldigt ouppmärksam helt enkelt. Förövrigt så känns det inte särskilt troligt att han ska ha släpat en död kropp dit då de först är en kort trapp upp och sen en lång trapp ner till bastun, men vad vet jag!
Kan han ha tagit med en levande kropp dit och släpat en död kropp ut?
Citera
2014-05-27, 23:22
Medlem
Citat:
Kan han ha tagit med en levande kropp dit och släpat en död kropp ut?
Ja kanske de. Men då borde dom väl ha hittat någon form av bevis? Nu vet jag ju inte vad teknikerna gjorde för ngt i bastun, men dom stod väl knappast med händerna i byxfickorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in