Det här var inte lätt. Det blev lite språkfilosofi och semantik av det hela - och om du ändå erkänner att du failade psykopatkursen, så får väl jag medge att jag flunkade en del tentor i filosofi.
Men, jag har lite svårt att förstå uttrycket "medveten lögn". Det är en tautologi.
Att ljuga är att uttrycka en osann utsaga, som om den vore sann, i
avsikt att förleda någon. Att ljuga är alltså en handling som innehåller en
intention, vilket i sin tur kräver
medvetande.
Däremot kan man säga något som inte är sant, utan att man för den skulle ljuger.
Men jag förstår inte resonemanget om KJ.
Varför skulle han
inte ljuga? Vilka andra rimliga förklaringar finns det till att han berättar två helt olika historier, varav den ena måste vara osann, när det gäller de punkter jag tog upp.
Glömde han exempelvis bort att han hade sex med VB, men sen kom han ihåg det?
Var det frågan om ett missförstånd i kommunikationen under förhören?
Tillhör han den sällsynta typ av mytomaner som faktiskt suggererar sig själv att tro på sina egna lögner?
Befann han sig i ett tillstånd av sänkt realitetsvärdering så att han inte kan skilja mellan vad som är sant eller falskt?
Det faktum att han ljuger – det vill säga berättar något i syfte att förleda – framgår ju av att han vid åtminstone två tillfällen också
anger orsakerna till att han ljög.
När det gäller det sexuella, säger han att det var av rädsla för att VB skulle komma tillbaka och får reda på att han avslöjat deras relation.
När det gäller besöket hos brorsan säger han att han inte ville avslöja att han hade kört bil rattfull.
Jag skulle själv hävda att det riktigt intressanta är frågan: på vilka
områden ändrar han sin berättelse – eller ljuger, som jag menar då.
Det handlar om vad han gjorde under mordkvällen då VB var i lägenheten.
Det handlar om han faktiskt lämnade lägenheten under mordkvällen.
Det handlar om hur länge han var uppe under den natten.
Det handlar om att han faktiskt befann sig på exakt samma plats som kroppsdelarna efter VB hittades på fem dagar efter mordet.
Det handlar om huruvida han försökte kontakta henne efter försvinnandet.
Det handlar om hur uppbrottet med VB såg ut första gången.
Det är alltså inga oskyldiga områden, utan helt centrala när det gäller att rekonstruera mordkvällen och relationen.