2014-05-28, 00:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
AN ljuger, hon fick veta det 2012 av AF, men MB nekade. Om äktenskapet höll efter det håller det för allt, även att MB sökte VB.

Det framgår tydligt i TR-förhören med KJ varför han inte ringde VB. Alla andra gjorde det, utgick han ifrån.

Ungefär som att förklara varför man inte bevistade bästa kompisens födelsedagsfest - alla andra var ju där, så varför skulle jag gå dit ..
Citera
2014-05-28, 01:20
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du menar armeringen i en plastpresenning? Ja, möjligt. Jag har sådana och kan kolla upp. Har sett att fåglar har varit på den och dragit fram trådarna.
Har även tänkt på militärbälte typ: http://www.indianastore.se/Baelte-Groen-med-Silverspaenne

Bra att använda om man ska binda någon......
Citera
2014-05-28, 01:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hon får inte PT, för det finns egentligen inget att meddela PT på. Det borde ju du som enligt egen utsago i praktiken har läst in motsvarande en juridikexamen kunna begripa utan större besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Massi Fritz har gjort ett försök att få prövningstillstånd. Varför tror du hon gjorde det om hon inte tror att möjligheten finns ? Ingen juridikexamen ?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte vad du anser dig diskutera, men du skriver "men han ljög inte för utredningen" (när det gäller ringningsförsök). Detta påstående är felaktigt om du inte med absolut säkerhet kan belägga att KJ är oskyldig.

Du har lite frågor om lögner från FUP-12 att besvara också.

Hur skulle det vara om du tog och svarade på mina frågor ?
Citera
2014-05-28, 01:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Han nämner i förhör alla som han antog ringde VB.

Det var Paternoster som kan ha vilselett mig.

Du kan ha rätt. Spelar det någon roll?

Javisst gör det det, tycker du inte ? Om MB ringer VB oaktat kännedom om att hon är död är väl detta en ganska tydlig indikation på att MB i något avseende troligtvis är inblandad ..
Citera
2014-05-28, 02:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag funderar lite på mordvapnet.

Det verkar inte ha gått så djupt in i kroppen och skadorna om jag minns rätt var snarlika i bredd och djup.
tyder inte detta på att det är en liten kniv som använts?
Om GM haft en stor kniv så skulle det väl det vara svårare att uppbringa skador som är snarlika i bredd och djup. En stor kniv borde väl dessutom göra det svårare att placera huggen inom ett "mindre" område.

Vad tror ni?
Jag har kollat runt på bilder på nätet som visat knivhugg och på vissa av bilderna ser skadorna D formade ut.
Kan det helt enkelt vara en vanlig fickkniv/liten dagger som VB höggs med?

Såg på en av de inskannade sidorna i FUP (minns ej nu vilken sida) att såren var inte u formade utan D alltså lite mer utstansat om jag förstått det rätt.

Något liknande denna?
http://www.thebestknives.eu/1422-couteau-push-dagger-cs12cs-cold-steel-safe-maker-ii.html

Jag tror inte VB fick motta några "hugg" .. Det "eggvassa föremål" som användes att sticka med tog fasta på specifika punkter på ryggen (företrädesvis till vänster om ryggraden, men även några till höger om denna) där förövaren visste att lungorna kunde punkteras - satte spetsen mot huden och tryckte in föremålet tillräckligt djupt för att åstadkomma dessa punkteringar. Har du inte alls förstått det här ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-28 kl. 02:43.
Citera
2014-05-28, 03:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många tack.

Jag tänker mig snarare att VB i så fall levde när hon kom till bastun, och att trappor och upptäcktsrisk motiverade en styckning. Det förutsätter att KJ hade tillgång till bastun med egen nyckel, är bastun ofta bokad? Springer du i trappen under dygnets och veckans alla tider, t ex. helgnätter? Skulle någon märka om det fanns folk i bastun sent en lördagkväll? Får man tvätta 24/7?

Jag frågar för att för egen del ev. kunna utesluta bastun i det här garnnystanet.

Viktigast är väl om KJ hade bokat bastun ..

Ärligt talat - det här resonemanget om mord/styckplats i bostad/bastu är så korkat befängt att det liknar ingenting - hur över huvud taget komma på teorier av det här slaget .. Minns: "Ni har ingenting på mig .." Uttalande av det slaget undslipper man sig aldrig med mindre än att man INTE har tillgång till eller kan kopplas till lokaliteten där eventet med Vatchareeya gick av stapeln. I det läget, vid gripandet, var KJ helt övertygad om att varken bevis eller indicier värda namnet skulle kunna fälla honom eller ens få honom häktad - förhörd ? jo säkert, det räknade KJ med, men ingenting värre än så. Men blodbesudlingen i bagaget ställde till det för honom. Med ovan sagda vågar jag påstå att KJ inte var ensam ansvarig för att Vatchareeya Bangsuan miste livet för drygt ett år sedan.
Citera
2014-05-28, 04:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

[--]

Glömde han exempelvis bort att han hade sex med VB, men sen kom han ihåg det?

[--]

Jag skulle själv hävda att det riktigt intressanta är frågan: på vilka områden ändrar han sin berättelse – eller ljuger, som jag menar då.

Det handlar om vad han gjorde under mordkvällen då VB var i lägenheten.

Varken eller, KJ hade inte sex med Vatchareeya, hon hade högst troligt bespetsat sig på en herdestund med "lover boy", herr Berg. Tror Berg ställt ut ett sexlöfte och att han skulle hämta upp henne på en lågtrafikerad, undanskymd plats (Lejonbacksvägen ?) när han blev klar med restaurangbesöket och hustru AN - alibit - hade somnat. Jag förmodar att MB:s raderade sms den aktuella kvällen handlade om detta - de mest komprometterande sms:en den här kvällen torde ha skickats från MB till VB, inte från KJ till VB. Inte så konstigt då att Bergs sms är raderade och VB:s mobil är "försvunnen".

Vi har bara KJ:s uppgift om detta, och jag tror KJ ljuger - ingen har sett VB komma till eller lämna KJ:s bostadsområde, inget vittne styrker det påståendet.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-28 kl. 04:44.
Citera
2014-05-28, 05:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det står 2012 i FUP:en, och det står att KJ sökte sin vän i samma FUP. Läs gärna FUP.

Inte okritiskt, och inte nödvändigtvis annat än undantagsvis - selektivt .. Det förekommer en hel del ljug, crap och otillförlitligheter i FUP:en, helt klart. Rådet borde nog snarare vara: iakttag stor försiktighet vid slutsats med enbart FUP som slutsatsunderlag. Lite tillspetsat skulle man med fog kunna påstå att FUP i fallet "Vatchareeya Bangsuan" nog borde förses med en varningstriangel ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-28 kl. 06:14.
Citera
2014-05-28, 06:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ungefär som att förklara varför man inte bevistade bästa kompisens födelsedagsfest - alla andra var ju där, så varför skulle jag gå dit ..
Därför att det är roligt att gå dit, och kompisarna blir glada när du kommer (förhoppningsvis). Det är inte alls samma sak som att ringa.
Citat:
Javisst gör det det, tycker du inte ? Om MB ringer VB oaktat kännedom om att hon är död är väl detta en ganska tydlig indikation på att MB i något avseende troligtvis är inblandad ..
Vi diskuterade om MB ringde eller messade när VB var försvunnen. Det är ingen större skillnad.
Senast redigerad av Quarrel 2014-05-28 kl. 06:43.
Citera
2014-05-28, 06:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det här var inte lätt. Det blev lite språkfilosofi och semantik av det hela - och om du ändå erkänner att du failade psykopatkursen, så får väl jag medge att jag flunkade en del tentor i filosofi.

Men, jag har lite svårt att förstå uttrycket "medveten lögn". Det är en tautologi.

Att ljuga är att uttrycka en osann utsaga, som om den vore sann, i avsikt att förleda någon. Att ljuga är alltså en handling som innehåller en intention, vilket i sin tur kräver medvetande.

Däremot kan man säga något som inte är sant, utan att man för den skulle ljuger.

Men jag förstår inte resonemanget om KJ.

Varför skulle han inte ljuga? Vilka andra rimliga förklaringar finns det till att han berättar två helt olika historier, varav den ena måste vara osann, när det gäller de punkter jag tog upp.

Glömde han exempelvis bort att han hade sex med VB, men sen kom han ihåg det?
Var det frågan om ett missförstånd i kommunikationen under förhören?
Tillhör han den sällsynta typ av mytomaner som faktiskt suggererar sig själv att tro på sina egna lögner?
Befann han sig i ett tillstånd av sänkt realitetsvärdering så att han inte kan skilja mellan vad som är sant eller falskt?

Det faktum att han ljuger – det vill säga berättar något i syfte att förleda – framgår ju av att han vid åtminstone två tillfällen också anger orsakerna till att han ljög.

När det gäller det sexuella, säger han att det var av rädsla för att VB skulle komma tillbaka och får reda på att han avslöjat deras relation.

När det gäller besöket hos brorsan säger han att han inte ville avslöja att han hade kört bil rattfull.

Jag skulle själv hävda att det riktigt intressanta är frågan: på vilka områden ändrar han sin berättelse – eller ljuger, som jag menar då.

Det handlar om vad han gjorde under mordkvällen då VB var i lägenheten.

Det handlar om han faktiskt lämnade lägenheten under mordkvällen.

Det handlar om hur länge han var uppe under den natten.

Det handlar om att han faktiskt befann sig på exakt samma plats som kroppsdelarna efter VB hittades på fem dagar efter mordet.

Det handlar om huruvida han försökte kontakta henne efter försvinnandet.

Det handlar om hur uppbrottet med VB såg ut första gången.

Det är alltså inga oskyldiga områden, utan helt centrala när det gäller att rekonstruera mordkvällen och relationen.
Jag skrev medveten lögn för att förtydliga vad jag menar med lögn, det finns många definitioner och namn på en osann uppgift i tråden.

KJ ljög inte när han utelämnade sexet och besöket hos brorsan, han sa aldrig att han inte hade sex med VB, och han sa aldrig att han inte var hos brorsan. Han underlät att berätta det.
Citera
2014-05-28, 07:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Viktigast är väl om KJ hade bokat bastun ..

Ärligt talat - det här resonemanget om mord/styckplats i bostad/bastu är så korkat befängt att det liknar ingenting - hur över huvud taget komma på teorier av det här slaget .. Minns: "Ni har ingenting på mig .." Uttalande av det slaget undslipper man sig aldrig med mindre än att man INTE har tillgång till eller kan kopplas till lokaliteten där eventet med Vatchareeya gick av stapeln. I det läget, vid gripandet, var KJ helt övertygad om att varken bevis eller indicier värda namnet skulle kunna fälla honom eller ens få honom häktad - förhörd ? jo säkert, det räknade KJ med, men ingenting värre än så. Men blodbesudlingen i bagaget ställde till det för honom. Med ovan sagda vågar jag påstå att KJ inte var ensam ansvarig för att Vatchareeya Bangsuan miste livet för drygt ett år sedan.

Varför är det viktigast? De gick kanske till bastun efter 21 och den var ledig, ingen tvättade, ingen såg eller hörde. Jag ställer mig frågan, varför besökte polisen bastun om den är ointressant? Tyvärr finns det ingen detaljerad redogörelse i FUP som beskriver hur undersökningen gick till, vilka åtgärder vidtogs i bastun? Kanske tänkte man som med lägenheten, smutsigt, därför har ingen städat.
Citera
2014-05-28, 08:14
Bannlyst
Citat:
AN ljuger, hon fick veta det 2012 av AF, men MB nekade. Om äktenskapet höll efter det håller det för allt, även att MB sökte VB.

Det framgår tydligt i TR-förhören med KJ varför han inte ringde VB. Alla andra gjorde det, utgick han ifrån.

AN ljuger inte. Varför säger du så? Före den 9/5 var otrohetsaffären ett rykte som hennes make nekade till. Hon trodde på sin man istället för ryktet. Den 9/5 berättar maken sanningen och det är då AN visar ilska gentemot VB, inte två år tidigare.

Du ogillar kanske faktumet att AN eller MB inte hyste agg eller hade något motiv att skada VB.

KJs förklaring om varför han inte ringde VB är inte trovärdig. VHan låtsades ringa men var den ende som visste att hon inte skulle svara och ringde därför inte. Ett klassiskt misstag en del mördare gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in