Citat:
Ursprungligen postat av
Ewru
samtidigt verkar Mielitz va klar för Freiburg, synd att man tappade honom till förmån för Wolf, hoppas verkligen man värvar en målvakt. Men verkar som om man kommer gå på Wolf/Strebringer.
Freiburg tappar Baumann till Hoffenheim för ca 7 miljoner euro, och för 2 av dessa fick man Bürki från Grasshoppers, tredjemålvakt för Schweiz. Nu verkar det som att Freiburg inte kommer att behålla varken andra- eller tredjemålvakterna i truppen, Schwolow eller Batz, eftersom man nu värvar Mielitz.
Bürki gick till Freiburg för att det var det enda laget som verkligen behövde en förstamålvakt, och jag tror att han har en vettig AK, för han säger att Freiburg är ett bra steg i hans utveckling. Mielitz byter dels för att han tröttnat på att vara andramålis men också (tror jag) för att man fokuserar på andra saker i målvaktsträningen i Freiburg än i Bremen. Skälet till att Freiburg värvar Mielitz efter att man införskaffat Bürki är för att man behöver en vettig andramålis, och att han då kommer som bosman gör att det hela blir supertrevligt. Tror ni att ett skäl kan ha varit för att få träningarna bättre? Freiburgarnas avslut är allt som oftast ganska dåliga, och om man får upp nivån på träningarna, borde avsluten också anpassas till den nivån.
Båda är unga, båda har erfarenhet, båda kan konkurrera om startplatsen. Mielitz verkar vara supersymbadisch och Bürki verkar vara lite mer rock'n'roll och självförtroende. Blir spännande.
Andra nyheter från Freiburg är att man gör sig av med flertalet spelare som under åren visat sig skadebenägna (Terrazzino, Pilar, Hanke osv.) men också spelare som kommit upp lite i ålder (23 år) och än inte tagit sig in i truppen och bör bege sig annorstädes för att få speltid (Hedenstad, Schwolow, Batz, Zuck osv.). Istället för dessa drar man upp yngre spelare och köper in massa målvakter
Man har förlängt med Mehmedi för ca 4 miljoner euro. Man försöker få Pukki från Celtic. Dock har jag inte hört några större rykten rörande mittbackar.
Allt som allt kan runt 15 spelare lämna truppen. Ironiskt nog är det enda märkliga man hittills gjort förlängningen med både Freis och Guede, två anfallare med liknande spelstil varav ingen är någon stjärna. Guede blir aldrig skadad såsom Freis kan vara då och då, men de båda är för alltid klubben trogna, så det är ju bra.