Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Många av spelarna har ju haft tuffast möjliga spelschema senaste 12 månaderna, hörde att Pep menade att de kommer prestera på topp först efter vinteruppehållet.
Vi får väl se, att ropa raus Pep efter dagens resultat med alla skador tycker jag visserligen är dumt, men blev mer irriterad på det där om att ett bollinnehavsspel inte skulle ge vinster. Att de dominerade idag lägger jag på Peps pluskonto, inte minuskonto. Sen ska spelarna sätta sistapassen och skotten.
Även om det är både mentalt och fysiskt påfrestande att spela mycket matcher handlar det om professionella idrottsmän. Att man väljer att formtoppa efter vinteruppehållet är ett steg framåt från förra året, annars har man inte en chans att ta hem CL.
Jag ropade Pep Raus! redan under förra säsongen, delvis för att han förespråkar en typ av fotboll som jag inte uppskattar speciellt mycket men även för att hans spelsystem uppvisar klara brister så fort man möter ett bättre motstånd. Att skylla uteblivna resultat på skador känns som en nödlösning, med den truppen FCB har ska man kunna spela ut alla lag i BL utom möjligtvis Dortmund med bänkspelare/reserver. Det är knappast så att grabbarna som står utanför startelvan är dåliga fotbollsspelare, de hade varit ordinarie och stjärnor i de allra flesta andra BL-klubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Jag tycker att du är lite för tuff i din kritik nu cst.
Första halvtimmen så spelade vi grymt rolig fotboll och när formen kommer så håller vi i 90minuter.
Att vi inte lyckas döda matchen redan då är ju bara små marginaler ifrån.
Müller är ur form ändå så är han ett ständigt orosmoment för motståndarna.
Lite märkligt att han bytte ut Alonso dock.
Dantes inhopp är ju också mycket skumt och hans usla agerande är en direkt orsak till kvitteringen.
Tror faktiskt att det kommer mycket gott ur denna match.
Jag tycker inte kritiken är för hård, det ser ut ungefär som det gjorde under delar av förra säsongen fast ännu lamare eftersom att man håller bollen ännu längre ner i banan nu. Inom elitidrott finns det inget som heter "att ha marginalerna" på sin sida, det bättre laget kommer så gott som alltid att vinna om spelidén är rätt. Därför måste man också kunna kapitalisera bättre på det spelövertag man har i början av matchen. Hade Bayern tidigt gjort 2-0 och 3-0 hade vinsten varit klar och man hade kunnat spela ut helt, nu går laget istället kollektivt in i väggen och man tappar två poäng vilka kan vara väldigt värdefulla att ha under våren när det huvudsakliga fokuset bör ligga på CL.
Alonso var klart över förväntan med tanke på hur lite tid han fick på sig från det att han skrev kontrakt tills han skulle debutera. Tycker inte bytet är konstigt då nyförvärv väldigt sällan brukar vara redo för 90 minuter på en gång.
Dante verkar helt under isen, men jag återkommer med en djupare analys av det längre ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Supertalangen Sinan Kurt 18år skall tydligen vara klar för Bayern nu.
Kanonvärvning om det stämmer! Dock hoppas jag att man lånar ut honom så att han får ordentligt med speltid och inte stannar upp i utvecklingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ezzelino
Bayern hade förra säsongen i Bundesliga raden 29-3-2. Poängförlusterna var, kronologiskt:
Freiburg borta, 1-1
Leverkusen borta, 1-1
Hoffenheim hemma, 3-3
Augsburg borta, 1-3
Dortmund hemma, 0-3
De tre sistnämnda matcherna mellan 29:e mars och 12:e april, en rejäl men kort svacka.
Oavgjort borta mot Schalke är ingen katastrof. När laget har tillbaka sin förstauppställning och dessa är i form och det finns nästintill lika bra spelare att rotera in kommer det att vara ostoppbart i ligan.
Om försvarsspelet under våren är så bra som det bör ha förutsättningar att vara tycker jag även att Bayern jämte Real Madrid ska vara favoriter till Champions League-titeln.
Det kanske inte blir 29-3-2 som ligafacit denna gång, men över 34 matcher kan knappast något lag utmana även om det blir ett par tre poängtapp till.
Sen får du inte glömma de matcherna som Bayern vann med väldigt små marginaler förra året men som precis lika gärna hade kunnat sluta som kryss (eller till och med förlust). Har för mig att Mainz var en sådan match men ta mig inte på ordet. Även om resultaten gick Peps väg i ligan såg spelet många gånger rent av utsagt dåligt ut.
Jag förväntar mig inte att laget ska vinna 30 matcher säsong efter säsong, men det är skillnad på att gå ifrån en jämna match där man vunnit en poäng och en match där man varit helt överlägsna och förlorat två poäng.
Jag tror inte heller att ligan kommer att bli något problem när vi summerar säsongen, men den här upplagan av Bayern handlar om att plocka hem så många CL-troféer som möjligt och då måste man återgå till att bli den ostoppbara maskin som laget var under Heynckes.
Citat:
Ursprungligen postat av
xtroe
Nu såg jag visserligen inte hela matchen, men herregud vad jag har svårt för Dante, tycker han är så svajig, fattar fortfarande inte varför Baywrn värvade honom som startspelare. Gjort en bra säsong men då hade båda mittbackarna extremt mycket hjälp av de duktiva mittfältarna i försvaret och sattes aldrig riktigt i press och fokus på sama sätt som det blir under Guardiola, känns bara väldigt fel i Guardiolas elva. Dock får jag iaf ge honom att han verkar var en väldigt sympatisk och skön person, och som truppspelare hade han varit okej.
Dante är en väldigt bra mittback, men tyvärr passar han inte alls i Peps spelmodell. Under sin första säsong i klubben var han helt magisk och var en av Europas mest brytningssäkra mittbackar. Då styrde de två sexorna alla anfall mot Dante vilket gjorde att han kunde göra det han var bäst på, nämligen att bryta. Nu när backlinjen ska vara bollförande och jobba mycket mer i djupled uppdagas Dantes brister rätt rejält vilket är synd. Ska Pep fortsätta på den här banan finns det nog ingen plats för Dante i FCB.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Men spelade vi så jäkla dåligt igår första 30?
Alla som sysslat med sporter som kräver kondition vet ju hur jäkla lätt det är att tappa kondisen och hur svårt det är att komma tillbaka till toppform oavsett om du är proffs eller motionär.
Sedan kan jag tycka att det är helt ok att prova lite nya spelidėer när vi såg hur låst det såg ut mot Real förra säsongen.
Grymt att se Alonso i Lederhosen och en Paulaner.

Första 30 såg bra ut, men utdelningen på övertaget var helt värdelös. Det finns inget mervärde av att hålla mycket boll om det inte leder till seger. Då ser jag hellre ett rakare spel som går mer på mål.
Det är klart att spelarna inte är i toppform just nu, men vi talar som sagt fortfarande om personer som har som yrke att sparka boll. Det finns inga ursäkter för att inte orka kämpa i 90 minuter.
Jag förstår inte varför man ska prova massa nya spelidéer när det effektivaste mot Real visade sig vara att tokanfalla. Jupp (och Dortmund) har redan bevisat hur man slår Real.