Citat:
Ursprungligen postat av
arnold2k5
Jag röstade F!
Jag mår fysiskt illa av tanken på att min flickvän och mina kvinnliga studiekamrater har en större uppförsbacke än mig i karriären bara pga sitt kön (Har sett med egna ögon gång på gång hur mkt enklare killar har att få bra jobb etc trots lägre ambitioner).
Du har inte speciellt mycket koll på hur arbetsmarknaden ser ut för nyutexade kvinnor på KTH:s civilingenjörsutbildningar, eller hur? Protip: Du kommer med hyfsat stor sannolikhet ha det svårare än dina kvinnliga bekanta.
(Teknikbranschen har väldigt få kvinnor som intressenter, så det görs en hel del för att försöka bättre på statistiken. Vilket om man råkar vara kvinna just nu betyder en hel del möjligheter.)
Citat:
Ursprungligen postat av
arnold2k5
Har flera vänner på KTH som röstade F! och helt ärligt är det en minoritet som inte anse sig vara feminister av dom jag umgås med.
Vart på KTH går du egentligen? Eller har det ändrats så mycket på bara något år, för KTH är ett rätt så ordentligt blått territorium. Kanske med undantag för aktiva inom THS, men majoriteten studenter är bara där för tentapubarna ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
arnold2k5
Dessutom ogillar jag extremt starkt den könsnormen som får unga män att bete sig som primater.
Vi lever i en alldeles för utvecklad värld för att hålla på och bruka våld mot varandra i vardagen.
Jag tror och hoppas att gemene man är smartare än så egentligen.
Som ingenjörsstudent borde du ha lite bättre koll på vad vetenskapen säger (dvs, inte något som kommer från sysselsättningsprojektet Södertörn). Kortfattat: Stora doser testosteron kan verka negativt på kognitiv utveckling (små doser kan dock verka positivt), samtidigt som testosteron också kan leda till ökad aggressivitet. Att en del unga män beter sig som mongon är med andra ord
inte alltid deras fel och är ingenting du kan "fixa". Därmed inte sagt att man inte kan motverka det, men det görs med fördel från auktoritetsfigurer, eftersom unga män annars inte lyssnar. Och auktoritetsfigurer är en annan sak (Fi) ogillar, så det blir dubbelt negativt där.
Tonårskillar är jobbiga i alla kulturer världen runt och har alltid varit. Att tro att lite "nu ska ni vara snälla och sjunga kumbaja" fungerar på den genomsnittlige tonårsgrabben är vänsterutopiskt önsketänkande. Såvida det inte hjälper honom att få ligga, med tanke på att de flesta tonårskillar är nästintill besatta med att förlora oskulden. Men med tanke på att den genomsnittlige tonårstjejen flockas till de killar som är antitesten till (Fi) så lär inte det fungera, heller.