Citat:
Ursprungligen postat av
Aizel
Som ingenjörsstudent borde du ha lite bättre koll på vad vetenskapen säger (dvs, inte något som kommer från sysselsättningsprojektet Södertörn). Kortfattat: Stora doser testosteron kan verka negativt på kognitiv utveckling (små doser kan dock verka positivt), samtidigt som testosteron också kan leda till ökad aggressivitet. Att en del unga män beter sig som mongon är med andra ord inte alltid deras fel och är ingenting du kan "fixa". Därmed inte sagt att man inte kan motverka det, men det görs med fördel från auktoritetsfigurer, eftersom unga män annars inte lyssnar. Och auktoritetsfigurer är en annan sak (Fi) ogillar, så det blir dubbelt negativt där.
Tonårskillar är jobbiga i alla kulturer världen runt och har alltid varit. Att tro att lite "nu ska ni vara snälla och sjunga kumbaja" fungerar på den genomsnittlige tonårsgrabben är vänsterutopiskt önsketänkande. Såvida det inte hjälper honom att få ligga, med tanke på att de flesta tonårskillar är nästintill besatta med att förlora oskulden. Men med tanke på att den genomsnittlige tonårstjejen flockas till de killar som är antitesten till (Fi) så lär inte det fungera, heller.
Testosteron kan göra dig aggressiv men då pratar vi generellt om mycket större doser.
En normal nivå av testosteron gör dig inte aggressiv per se, gemene man är inte aggressiv pga sina testosteronnivåer, det där är bara en dålig ursäkt för idiotiskt beteende.
Du får gärna motbevisa mig men då vill jag ha seriösa källor tack, räcker med länkar till scifinder eller liknande.
Jag köper inte heller idéen om att tjejer dras till killar som är antitesen till F!. Jag har haft flickvänner etc konstant sen jag gick i 6an och jag har då aldrig varit extremt macho eller grabbig.
Dock alltid varit trygg i mig själv. Oddsen att jag är undantaget som bekräftar regeln känns liten.
ang politik och KTH skulle jag säga att många slentrianmässigt röstar blått men inte har någon större koll. Dock finns en hel del politiskt intresserade som oftare tenderar att dras åt vänsterhållet.
Här är en artikel citerad närmre 1000 ggr(!) som pekar på att våldsbrottslingar i tonåren inte har signifikant högre testo än andra
http://cogprints.org/663/1/bbs_mazur.html?iframe=true&width=900&height=450