2014-05-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Dom flesta i min bekantskrets röstar F! eller V men väldigt många har ungefär samma bakgrund som mig. Det rör sig om uteslutande vita akademiker från den övre medelklassen, de allra flesta är mellan 20-26 men det kan å andra sidan bero på att det är där min umgängskrets ligger åldersmässigt också. För min egen del så straffröstade jag på F! eftersom att jag tröttnat på V (trots att jag själv är aktiv i V) som har en något gubbigare framtoning. I riksdagsvalet kommer jag dock att rösta på V igen.
Jag skulle inte säga att man är akademiker eller övre medelklass om man har en kandidatexamen i flum idag. I så fall skulle typ en tredjedel av Sveriges befolkning vara övre medelklass bara för att de avverkad en förlängd version av gymnasiet. Är lärare övre medelklass enligt dig? Är sjuksköterskor övre medelklass?
Citera
2014-05-26, 23:04
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Jag skulle inte säga att man är akademiker eller övre medelklass om man har en kandidatexamen i flum idag. I så fall skulle typ en tredjedel av Sveriges befolkning vara övre medelklass bara för att de avverkad en förlängd version av gymnasiet. Är lärare övre medelklass enligt dig? Är sjuksköterskor övre medelklass?

Klasstillhörigheten ärvs ju av föräldrarna snarare än av vad du läser. De allra flesta av mina vänner har föräldrar som är jurister, läkare, gymnasielärare med pengar i bakgrunden, ekonomer, högre uppsatta chefer och så vidare. Vad de själva läser är lite mixat men en hel del läser genusvetenskap, litteraturvetenskap och dylikt vilket utgör ett enormt kulturellt kapital.
Citera
2014-05-26, 23:07
Medlem
Månggifte...
Citera
2014-05-26, 23:10
Medlem
Voodooprastens avatar
F! känns mest som en "politisk trend" bland hipsters och lattedrickande skitungar bosatta i huvudstaden.
Schyman förklarade ju själv att den största majoriteten av deras väljare var ungdomar utan någon som helst kunskap om politik. Tyvärr så ingår tom politiska partier inom modet bland dagens ungdomar.

Ni ska nog se att dom inte är lika "inne" inom snar framtid.
Citera
2014-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
F! känns mest som en "politisk trend" bland hipsters och lattedrickande skitungar bosatta i huvudstaden.
Schyman förklarade ju själv att den största majoriteten av deras väljare var ungdomar utan någon som helst kunskap om politik. Tyvärr så ingår tom politiska partier inom modet bland dagens ungdomar.

Ni ska nog se att dom inte är lika "inne" inom snar framtid.

Om det ändå vore så.... Norrland kryllar av feministfittor.
Men jag hoppas verkligen att du har rätt i att det kommer dö ut snart att vara "inne".
Citera
2014-05-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
TV4 nyheterna bjöd nyss på fin underhållning. När de intervjuade tjej från FI om vad hon tyckte om frihandels avtal mellan EU och USA då svamlades det på, det är inte jämnlikt då samhället bl.a. Bl.a. Aha det var din åsikt om frihandelsavtal då går vi vidare till miljön? Det är männens problem!! De konsumerar mer än kvinnor och skapar miljöproblem.

Jag är för jämlikhet och det är väldigt bra att jämnlikheten belyses men detta FI verkar vara lite galna.

Haha japp, rätt komiskt faktiskt. Deras slogan "Ut med rasisterna in med feministerna" är vad som gjort att de lyckats skrapa ihop 5% från idiotiska väljare

ca 4:45 http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2638617
Citera
2014-05-26, 23:15
Medlem
arnold2k5s avatar
Jag röstade F!

Vit Man
född 89
Bor i stockholms innerstad, Läser till ingenjör på KTH. Dessutom läst 90hp ekonomi, marknadsföring, projekledning. 45hp geologi och 15hp filosofi.

Har flickvän och är hetrosexuell, aldrig upplevt någon typ av attraktion av killar alls.
(Har aldrig haft svårt att få tjejer heller bara för att döda den fördomen också).

Uppvuxen arbetarklass. Farsan e snickare, morsan gick handels på gymnasiet och är idag ekonom.

Röstade på F! då jag e less på värdelösa könsroller som får oss att fokusera mer på kön än på individer. Jag skiter i eventuella skillnader (borträknat fysiska) mellan könen då avvikelserna inom samma kön också är enormt stora. Folk är inte stöpta i mallar och bör inte heller vara det.

Jag mår fysiskt illa av tanken på att min flickvän och mina kvinnliga studiekamrater har en större uppförsbacke än mig i karriären bara pga sitt kön (Har sett med egna ögon gång på gång hur mkt enklare killar har att få bra jobb etc trots lägre ambitioner).

Jag delar inte alla åsikter med F! men såg de också som en bra motpol mot den högerkonservativa sörja som sitter i EU idag.

Har flera vänner på KTH som röstade F! och helt ärligt är det en minoritet som inte anse sig vara feminister av dom jag umgås med.

Edit:

Dessutom ogillar jag extremt starkt den könsnormen som får unga män att bete sig som primater.
Vi lever i en alldeles för utvecklad värld för att hålla på och bruka våld mot varandra i vardagen.
Jag tror och hoppas att gemene man är smartare än så egentligen.

Ett annat tillägg (som känns löjligt men lär vara nödvändigt): Nej jag är inte en lattesippande "fjolla" eller vad ni nu skulle vilja kalla det. Utåt sett skulle ni aldrig kunna gissa vilka jag röstade på baserat på mitt utseende eller mina intressen, bortäknat filosofi eventuellt.
Senast redigerad av arnold2k5 2014-05-26 kl. 23:20.
Citera
2014-05-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Jag röstade F!

Vit Man
född 89
Bor i stockholms innerstad, Läser till ingenjör på KTH. Dessutom läst 90hp ekonomi, marknadsföring, projekledning. 45hp geologi och 15hp filosofi.

Har flickvän och är hetrosexuell, aldrig upplevt någon typ av attraktion av killar alls.
(Har aldrig haft svårt att få tjejer heller bara för att döda den fördomen också).

Uppvuxen arbetarklass. Farsan e snickare, morsan gick handels på gymnasiet och är idag ekonom.

Röstade på F! då jag e less på värdelösa könsroller som får oss att fokusera mer på kön än på individer. Jag skiter i eventuella skillnader (borträknat fysiska) mellan könen då avvikelserna inom samma kön också är enormt stora. Folk är inte stöpta i mallar och bör inte heller vara det.

Jag mår fysiskt illa av tanken på att min flickvän och mina kvinnliga studiekamrater har en större uppförsbacke än mig i karriären bara pga sitt kön (Har sett med egna ögon gång på gång hur mkt enklare killar har att få bra jobb etc trots lägre ambitioner).

Jag delar inte alla åsikter med F! men såg de också som en bra motpol mot den högerkonservativa sörja som sitter i EU idag.

Har flera vänner på KTH som röstade F! och helt ärligt är det en minoritet som inte anse sig vara feminister av dom jag umgås med.

Din hen! Säg sanningen det är bristen på testo som fick dig att bli feminist, din förrädare.
Citera
2014-05-26, 23:20
Medlem
Det som röstar på F! är i regel personer långt ur på vänsterkanten alternativt trendkänsliga människor som inte är så väl insatta i politik.
Citera
2014-05-26, 23:21
Medlem
MittensKims avatar
Röstade också på FI, vit heterosexuell man. Finns vissa saker jag inte håller med om i partiet men i det stora hela anser jag det vara en mycket vettigare parti i jämförelse med annat.

Varför är det så konstigt för vissa att vara feminist? Varför ska inte kvinnor få ha samma rättigheter som män och slippa bli särbehandlade? Ja justja, det är ju flashback där 95% av alla medlemmar är lågutbildade rasistgubbar.
Citera
2014-05-26, 23:21
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Om det ändå vore så.... Norrland kryllar av feministfittor.
Men jag hoppas verkligen att du har rätt i att det kommer dö ut snart att vara "inne".

Tror även att ju mer F! får ta plats i debatter med SD, kommer nog en del inse hur paradoxal deras politik och värderingar är när det kommer till förhållandet med jämnställdhet och islam.
Eftersom deras ansikten utåt än så länge inte visat sig varken besitta begåvning eller argument, så blir de nog omkullsnackade med råge.
Citera
2014-05-26, 23:22
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Din hen! Säg sanningen det är bristen på testo som fick dig att bli feminist, din förrädare.

De tror jag verkligen inte. 181 cm 85kg relativt rippad. Skulle hävda att jag har en rätt bra testoproduktion faktiskt. Är betydligt mer vältränad än gemene man och träffar och attraherar nog garanterat fler tjejer än vad du någon sin gjort (för att sjunka till samma nivå som du)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in