2014-05-26, 15:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Att ta hundens markering som bevis är helt fel. Detta borde kunnas överklagas. Ingen kan bevisa att hunden har rätt. Många felkällor från hundförare till likdoft från annan källa.

Hundar ska INTE användas på detta sätt. Däremot kan de fungera utmärkt som upphittare av spår i naturen, vilket kan leda polisen på rätt väg. Men att åberopa en hundmarkering som själva beviset är helt galet.
Menar du att det inte räcker som ett enskilt bevis? Eller menar du att man inte ens skall ta en markering från likhund i beaktande i domstolen?
Senast redigerad av Clavell 2014-05-26 kl. 15:23.
Citera
2014-05-26, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det kan säkert förekomma att ris packas i jutesäckar, även gröna. Men en sökning på grön juteväv ger också följande intressanta träff:

http://www.rodastjarnan.com/kamouflage-och-maskering/jutevav-1-meter-gron-20923

Nån här i tråden har varit inne på att fibern kommer från en så kallad ghillie-suit. Dock finns det en omständighet som talar mot att det skulle vara jute, nämligen att fibern "bedömdes" vara av syntetmaterial. (s. 277). Om vi ifrågasätter den uppgiften tycker jag att förslaget om juteväv är väl värt att följa upp.

Woodland Ghille Suit från Röda Stjärnan är av material: 100% polyester
Citera
2014-05-26, 15:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Att ta hundens markering som bevis är helt fel. Detta borde kunnas överklagas. Ingen kan bevisa att hunden har rätt. Många felkällor från hundförare till likdoft från annan källa.

Hundar ska INTE användas på detta sätt. Däremot kan de fungera utmärkt som upphittare av spår i naturen, vilket kan leda polisen på rätt väg. Men att åberopa en hundmarkering som själva beviset är helt galet.

Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. I det här fallet har ju dessutom trovärdigheten i markeringen ökat markant av att blod från mordoffret faktiskt hittats på samma ställe och att ingen har kunnat hitta någon trovärdig förklaring till hur blodet kommit dit på något vis som inte har med mordet och bilägaren att göra och som inte doftar foliehatt på långt håll.

Samma gäller alla övriga invändningar du har dragit upp mot åklagarna. Så länge de inte har ägnat sig åt förfalskning av bevis eller uppsåtligen påstår något om ett faktaförhållande som de vet inte är korrekt så är det bara nys att påstå att de skulle ha gjort något fel i sin myndighetsutövning. De har faktiskt rätt att presentera bevisning med sin egen vinkling/förklaring till den. Försvaret har samma rätt att invända mot densamma och domstolen avgör hur de anser att beviset ska tolkas.
Citera
2014-05-26, 15:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bloggen säger att fibern från VB:s kropp kan vara juteväv. http://falletvatchareeya.blogg.se/ Är det vanligt att jutesäckar används vid storköp av ris? http://www.alibaba.com/showroom/jute-bag-for-rice.html

Ännu ett poänglöst försök av dig att peka ut en person som aldrig delgivits misstanke för mordet. Det framgår ju tydligt av bloggen att fibern troligt skulle kunna härröra från material som personer som sysslar med t ex airsoft använder. Det är samma nivå av "nollbevisning" som spekulationerna om katthår. De pekar inte ut någon och utesluter inte heller någon.

Alla jutevävssäckar jag sett i affärer med ris och andra liknande varor i har för övrigt varit naturfärgade/beiga.
Citera
2014-05-26, 15:42
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det kan säkert förekomma att ris packas i jutesäckar, även gröna. Men en sökning på grön juteväv ger också följande intressanta träff:

http://www.rodastjarnan.com/kamouflage-och-maskering/jutevav-1-meter-gron-20923

Nån här i tråden har varit inne på att fibern kommer från en så kallad ghillie-suit. Dock finns det en omständighet som talar mot att det skulle vara jute, nämligen att fibern "bedömdes" vara av syntetmaterial. (s. 277). Om vi ifrågasätter den uppgiften tycker jag att förslaget om juteväv är väl värt att följa upp.

Jute kan det knappast vara. Jute har en täthet på 1.50. Den gröna fibern som hittades på VB är av syntetmaterial, med en täthet på 2.50 om jag minns rätt. I ett tidigare inlägg berättade jag att olika sorters glasfiber har just denna täthet, eller väldigt närliggande. Inget annat fibermaterial, naturligt eller syntetiskt, kommer i närheten. Glasfiber förekommer bl a i klätterrep.
Bifogar för säkerhets skull en lista över olika materials täthet/density.

http://www.ifc.net.au/edit/library_fin_dye_finishing/4.1.04%20Table%20of%20Fibre%20Densities.pdf?14-09-2013%2012:42:38%20AM
Citera
2014-05-26, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jute kan det knappast vara. Jute har en täthet på 1.50. Den gröna fibern som hittades på VB är av syntetmaterial, med en täthet på 2.50 om jag minns rätt. I ett tidigare inlägg berättade jag att olika sorters glasfiber har just denna täthet, eller väldigt närliggande. Inget annat fibermaterial, naturligt eller syntetiskt, kommer i närheten. Glasfiber förekommer bl a i klätterrep.

http://www.ifc.net.au/edit/library_fin_dye_finishing/4.1.04%20Table%20of%20Fibre%20Densities.pdf?14-09-2013%2012:42:38%20AM

Du jämför olika enheter.

Tätheten i FUP 2,5mm härrör sig från cc avståndet mellan fiberväven.

I din lista anges densiteten g/cm3, vilket är något helt annat och involverar badkar och en grekisk man som börjar på A
Citera
2014-05-26, 16:06
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Inte för att vara en besserwisser men polisen bedömde att den var av syntetmaterial. Viss skillnad.

Kan man skilja på utseendet syntet- från naturfiber?
Citera
2014-05-26, 16:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ännu ett poänglöst försök av dig att peka ut en person som aldrig delgivits misstanke för mordet. Det framgår ju tydligt av bloggen att fibern troligt skulle kunna härröra från material som personer som sysslar med t ex airsoft använder. Det är samma nivå av "nollbevisning" som spekulationerna om katthår. De pekar inte ut någon och utesluter inte heller någon.

Alla jutevävssäckar jag sett i affärer med ris och andra liknande varor i har för övrigt varit naturfärgade/beiga.
Jag försökte peka ut en man som borde ha misstänkts och undersökts. De rissäckar som jag har sett har ofta tryck i flera färger. Bloggaren nämner det som kamouflagematerial för airsoft och jägare, men såvitt jag vet använder även militären kamouflage, och ödehuset har använts som militärt förråd.
Citera
2014-05-26, 16:52
Bannlyst
Citat:
Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. I det här fallet har ju dessutom trovärdigheten i markeringen ökat markant av att blod från mordoffret faktiskt hittats på samma ställe och att ingen har kunnat hitta någon trovärdig förklaring till hur blodet kommit dit på något vis som inte har med mordet och bilägaren att göra och som inte doftar foliehatt på långt håll.

Samma gäller alla övriga invändningar du har dragit upp mot åklagarna. Så länge de inte har ägnat sig åt förfalskning av bevis eller uppsåtligen påstår något om ett faktaförhållande som de vet inte är korrekt så är det bara nys att påstå att de skulle ha gjort något fel i sin myndighetsutövning. De har faktiskt rätt att presentera bevisning med sin egen vinkling/förklaring till den. Försvaret har samma rätt att invända mot densamma och domstolen avgör hur de anser att beviset ska tolkas.

Det är sant, det ställs högre krav på den tekniska kunskapen hos en advokat som har betydligt mindre resurser än hos åklagaren som har massiva resurser till sitt förfogande, för att kunna ifrågasätta bevisningen. I det här fallet kunde man säkerligen ifrågasatt hundens markering, och HR hade fått svårare att sammanväga detta med den styrka man kom fram till. Detta hade iofs. inte varit avgörande på något vis för fällande dom.
Citera
2014-05-26, 17:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om KJ har begått mordet, har du funderat på var han kan ha begått det? Har du något förslag?
Fnurra-pa-traden lämnade ett trovärdigt förslag idag som jag finner fullt möjligt.

https://www.flashback.org/sp48948341

Jag håller med dig om att det är osannolikt att mordet utspelat sig i bilen.
Däremot har jag fortfarande inte helt uteslutit att alla rysligheter, mord såväl som styckning,
skett i lägenheten. Trots att man inte vid brottsplatsundersökningen funnit något
som talar för det scenariot.
Citera
2014-05-26, 17:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Antar att du i fetat menar VB:s påslagare och karatetränare, herr Berg ? Han var misstänkt men aldrig formellt delgiven misstanke om delaktighet i mordet på sin adept och stalkare som tycks ha hotat till sig sex om inte böner och smicker hjälpte - men motiv lämnar Bodenpolisen kategoriskt därhän. Jag tycker det är egendomligt och kommer osökt att fundera kring eventuell vänskapskorruption, svårt att frigöra sig från misstanke om detta.

Sammanfallande händelser gör det också svårt att frigöra sig från misstanken att MB eller någon inom kretsen kring honom är inblandad, direkt eller indirekt. Känner inte till Bergs förmåga att initiera och planera ett mord på Vatchareeya Bangsuan, men det torde inte vara särskilt svårt, inte minst om mordoffret har fullständigt förtroende för mordanstiftaren och dessutom tycktes vara blint "ungflicksförälskad" i denne, det kan liknas vid att skjuta på en sittande fågel. För att komma runt och avstyra misstankar är det A och O att samröre mellan anstiftare och gärningsperson(er) inte kan påvisas, så OM MB är inblandad så har han skött sin uppgift u a - KJ däremot klantade med blodbesudling i Sonatan, och det är därför han sitter där han sitter ..
Citera
2014-05-26, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Syftar du där på tjejen som KJ kopplat ett strypgrepp på och höll kvar trots att flickan
ifråga ville att han skulle släppa taget om hennes hals? Hon blev väl närmast
panikslagen vid tillfället? Kunde inte få luft ju?
Är dylikt tilltag att betrakta som en mindre "petitess"?

En annan händelse som markant motsäger någon "harmlöshet" utgör ett mordhot från
herr Johanssons sida. Står omnämnt i FUP liksom den andra redovisade incidenten.
Mordhot bör man inte heller ta så allvarligt på eller?
I vart fall inte när sånt kommer från en "säregen personlighetstyp" som vederbörande?
Kufen som får för sig att göra lite udda saker då och då.

Just den flickan som jag skrev menar jag, IG KJ:s ex och händelsen beskrivs av mig som en
petitess,eller ett missförstånd två personer emellan.
Denna händelse skapade inget större kaos utan paret fortsatte sin vänskap efter denna
bagatell och bra är väl det att obetydligheter sällan och aldrig påverkar tillgivenheten två
människor emellan.

Mordhot och hot vimlar det av i FUPen, är det inte AN så är det MB som delar ut hotelser
och varningar, likaså kan självaste VB räknas till dom mer hotfulla fördelarna.
KJ, som du nämner finns naturligtvis med han också på listan men han ligger milsavstånd ifrån
dom andra tre udda nämda personerna, KJ känns nog mera som amatören i detta
säregna gäng vill jag påstå.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-26 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in