Nej, det får vara tydligare i såna här fall. Är han så¨kass så ska han ju inte sitta i fängelse. Är han däremot ansvarig helt för sina gärningar ska han dömas och då för mord. HR gissar ju bara,.
Personlighetsstörningar är inte svart eller vitt som du tycks tro. Finns en gråskala. Vad menar du att HR gissar? De valde den mildaste rubriceringen för den tilltalade precis som det ska vara. Ska det vara så svårt att förstå?
Jag har ingen aning varför det är med i TR och HR.
Jag menar hundföraren Ulf vittnar ju om att det är en provverksamhet och jag undrade bara om Polisen säger själva att en liksökhunds markering är inget bevis i sig hur kan då TR och HR ta hänsyn till det i sin dom?
Hunden kan ju faktiskt ha markerat fel. När Polisen sökte av värnet exempelvis, markerade inte hunden Uno platsen först vid andra söket och vid närmare undersökning hittar man inga spår alls. Tillförlitligheten i hundarna känns ju inte riktigt kassaskåpssäker då.
Hittar inte länken till intervjun med polisen om bevisvärdet av hundarnas markering just nu - någon i tråden som har den?
Det var med i TR och HR eftersom det har ett visst bevisvärde. Det skulle inte kunna fälla KJ ensamt men tillsammans med de andra bevisen, omständigheterna och fakta får det en del i det hela som till slut fällde honom.
Ang. provverksamhet så är det väl som så att det inte finns någon hund som tidigare tränats till att endast söka likdoft från människa.
Uno är unik i sig och blir det bra resultat kommer fler hundar tränade till samma ändamål i framtiden. Så har jag uppfattat det hela. Men jag har kanske fel...
Senast redigerad av yoloits 2014-05-26 kl. 00:48.
Personlighetsstörningar är inte svart eller vitt som du tycks tro. Finns en gråskala. Vad menar du att HR gissar? De valde den mildaste rubriceringen för den tilltalade precis som det ska vara. Ska det vara så svårt att förstå?
Tror man som du att man skriver en resningsansökan snabbt, så som i Marinafallet så anser jag att du inte riktigt är insatt. Vad är det du vill ha sagt här? Du jag ser dig allt som ofta söka kontakt så jag undrar om du inte får uppmärksamhet? Jag förstår inte vad du ville säga vare sig här eller i andra trådar.
Svart och vitt personlighetsstörningar? Vad pratar du om egentligen?
Vad är det du inte förstår?
HYPOTES: Efter VB:s larmsamtal fejkar den säreget utstuderade KJ sms:en till MB.
16:25 får KJ ett inkommande samtal från kompisen RÅ, men besvarar inte samtalet. - KJ har vid denna tid hämtat VB och det kan antas att man nu antingen befinner sig i KJ:s lägenhet, alt. är på väg mot - eller redan är framme vid – ett helt annat resmål.
C:a 40 min senare; 17:04, försöker VB komma i kontakt med MB och hon är då mycket upprörd. Enl. MB skriver hon något i stil med: "Han/hon är ju knäpp, vi måste prata." Detta kan givetvis inte den rättänkande KJ se mellan fingrarna med.
5 min senare har något extraordinärt hänt som fått VB att knappa in 112 på sin mobil - men hon lyckas inte komma fram; KJ har ryckt åt sig hennes mobil.
17:28 MB skickar SMS till VB: ”Arbetar idag.”
VB är oskadliggjord och KJ tar över kontakterna med MB. Hans plan är att VB är på kant med sin mor och därför vill prata med MB. Det är sedan meningen att VB så småningom ska gå från hans lägenhet (t.o.m. föräras en gul plastpåse till sina böcker) för att söka upp MB och därefter på vägen ev. råka ut för något, dvs antingen är MB inblandad, eller också en helt okänd person; dock inte den snälle och välmenande KJ; alla fåglars, kaniners, hundars, satansvärmares, hemmahosares och hovrätters vän.
17:42 KJ skickar SMS till MB: ”Kan vi träffas?”
17:43 KJ skickar SMS till MB: ”Kan vi träffas?”
17:46 MB skickar SMS till VB: ”Jag jobbar.”
17:47 KJ skickar SMS till MB: ”Svara!”
18:07 KJ skickar SMS till MB: ”Vill träffa dig. Svara, svara!”
18:13 MB skickar SMS till VB: ”Nej, jag jobbar.”
18:21 KJ skickar SMS till MB: ”Hon är dum i huvet, behöver prata!”
18:40 KJ skickar SMS till MB – ”…” (MB raderade detta sms utan att läsa det; kan också ha raderat några av de tidigare sms:en)
19:31 MB skickar SMS till VB – (i förebyggande syfte från restaurangen) - ”Jobbar sent. – Vi hörs!”
KJ har nu under loppet av en knapp timme i VB:s namn skickat diverse sms till MB. Det bör observeras att inte ett enda av dessa sms har haft ett innehåll som kunnat tyda på en nödsituation; endast det allra första sms:et till MB - avsänt av VB själv 17:04 - har haft detta innehåll; följt av ett larmförsök fem minuter senare. Övriga sms har endast handlat om hur angelägen VB varit att träffa MB och prata med honom; helt i linje med vad VB tidigare har berättat för KJ och vad KJ på egen hand har kunnat luska ut.MB i TR:
Jag fick nåt sms när jag var på restaurangen och målade; vid… ja, vid fyra- femtiden nånting, tror jag. Och sen fick jag nåt sms när jag satt på restaurangen men det raderade jag utan att läsa det. Sen har jag int…sen efter det så fick jag nog inget mera meddelande.
/…/
Å: Kommer du ihåg nånting om innehållet i de här sms:en från V?
MB: Inte något mer än vad jag sa i förhöret.
Å: Kommer du ihåg vad du har sagt?
MB: Jag har ett svagt minne att meddelandet var att hon – eller han – är ju knäpp, vi måste prata.
Å: Okey. - Är det det totala innehållet du kommer ihåg, eller var det ett sms som..?
MB: Det var som ett sms.
Å: Ja. – Vad svarade du?
MB: Jag svarade bara att jag jobbar.
Å: Ja. – Var det när du jobbade du svarade det, eller kan det ha varit när du var nån annanstans än på jobbet?
MB: Jag vet att jag svarade… jag skickade… de meddelanden hon skickade när jag satt på restaurangen svarade jag också: ”Jag jobbar.”
Å: Ja. – Fast du inte gjorde det, så att säga?
MB: Nej.
Å: Ja. Och hur kommer det sig?
MB: Hon brukade inte skicka så mycket sms när jag säger att jag jobbar.
Å: Aha. Då lugnade hon sig, så att säga.
MB: Hon ville inte störa.
Å: Aha, okey. Mm. – Kommer du ihåg de övriga sms:en från henne; innehållet i dem?
MB: Du menar tid… innan det, eller..?
Å: Nej, just den fjärde; det var ju några stycken; jag tror att det var sju stycken sms totalt hon skickade till dig den här lördagen.
MB: Nej, jag kommer inte ihåg det där. Och troligtvis har hon skickat samma meddelanden flera gånger – eller så raderade jag det innan jag läste det.
Å: Okey. – Hade det hänt tidigare att du… ja, det kanske du nämnde att du raderade utan att läsa dem?
MB: Ja.
Å: Ja.
MB: Om jag fick många sms, då kändes det som att jag iddes inte läsa det. Ofta… många gånger så skrev hon bara korta meningar som inte betydde så
mycket; alltså: ”Vad gör du?” Sådana frågor, va.
Å: Okey. Ja.
MB: Och det kunde komma två, tre såna sms…
Å: På raken, alltså?
MB: Ja. Om jag inte svarade direkt så kunde det komma ett, två, tre i samma fråga – flera gånger, så att…
/…/
Å: Men förutom innehållet att han/hon är ju knäpp, vi måste prata, kommer du ihåg nånting annat av innehållet i nåt av de här sms:en?
MB: Nej, tyvärr.
Å: Det gör du inte.
/…/
MB: Det kan vara… alltså, jag tror att jag raderade utan att läsa. /…/ Det kändes inte som att de var livsviktiga de sms hon skickade utan mer som kontakt.
Å: Fick du någon uppfattning om att hon var i någon nödsituation av något slag, i de här sms:en?
MB: Nej, jag tolkade det inte så.
KJ kör här ett dubbelspel: inför sina kompisar gör han sken av att MB skulle ha motiv att ta livet av VB; inför förhörsledarna menar han att det av hans facebook (som han vet man har tillgång till) framgår att VB gjort slut med MB för ett år sedan och att han i övrigt inte vet något:
FUP, s. 1540ff:
F2: Har… har hon berättat det för dig eller har du hört det från annat håll?
H: Jo, hon har berättat det åt mig.
F2: Att hennes relation med MB tog slut förra sommaren…
H: Ja…
F2: …för att hans fru fick reda på det?
H: Ja, jag har för mig det, men det var… hon sa det ald… hon sa det till mig via facebook, så ni har väl tillgång till min facebook… eller…
F2: På… den tog slut förra sommaren. Har den… har den återupptagits eller är den… den är slut…
H: Den är slut.
F2: …relationen?
H: Slut så vitt jag vet…
F2: Har hon någon kontakt med honom? Han är ju ändå tränare…
H: Jaa, så… jag vet inte.
/…/
H: Jo. Men jag… det mesta av det samtalet gick via facebook, så ni har väl… ni borde ha… ni har ju min dator så i och med det så har ni ju tillgång till min facebook, så är ju bara att ni går in och kollar…
F: Mmm.
H: …hela historiken där.
Bedömer det som en trovärdig hypotes!
Jag har mest hela tiden just trott att sms:en är fejkade av "styckdräparen" själv: unge herr
Johansson.
Ja, han är nog bra slugare och mer beräknande än vad många föreställer sig.
Och säkert jävligt lättad över att ha lyckats komma undan sitt mord på detta
otroligt billiga sätt.
Han kommer med all sannolikhet att låta höra talas om sig även i framtiden som
jag tidigare skrivit.
Och i inget trevligt sammanhang då heller.
5 år....jisses....
Senast redigerad av Grandioso 2014-05-26 kl. 01:52.
Sen att en instabil flickvän
antytt små petitesser i sammanhanget ändrar ingenting alls, KJ anses harmlös och udda av massan.
Syftar du där på tjejen som KJ kopplat ett strypgrepp på och höll kvar trots att flickan
ifråga ville att han skulle släppa taget om hennes hals? Hon blev väl närmast
panikslagen vid tillfället? Kunde inte få luft ju?
Är dylikt tilltag att betrakta som en mindre "petitess"?
En annan händelse som markant motsäger någon "harmlöshet" utgör ett mordhot från
herr Johanssons sida. Står omnämnt i FUP liksom den andra redovisade incidenten.
Mordhot bör man inte heller ta så allvarligt på eller?
I vart fall inte när sånt kommer från en "säregen personlighetstyp" som vederbörande?
Kufen som får för sig att göra lite udda saker då och då.
Senast redigerad av Grandioso 2014-05-26 kl. 02:06.
Det var ingen fråga, det var ett påstående från din sida byggt på vad? Har hela Sveriges poliskår skrivit upp sig på en namninsamlingslista?
Om inte markeringarna har något som helst bevisvärde enligt polis, varför togs detta med i TR och HR mot KJ?
Då frågar man sig även:
Varför används hundarna ens till dessa undersökningar?
Varför behövs hundarna alls?
Varför finns/behövs hundförarna som yrkesgrupp?
Varför i hela friden ska hundförarna ha lön?
Varför lägga så mycket pengar/träning som ligger bakom en polistränad hundnos?
Det är ju tydligen enligt polis (enl. dig) helt bortkastade pengar då det inte skulle ha något som helst bevisvärde - ingen trovärdighet för fem öre!!!
Men kostar pengar det gör det ändå och det tränas upp nya hundar till samma och andra ändamål, hundar med förare kallas fortfarande in, hundförarna får fortfarande lön och resultaten kommer fortsätta redovisas i rätten, så nåt jävla värde måste finnas i dessa hundars nosar ändå.
Jag skulle tro att det kallas Bevisvärde.
Syftet med hund är att ev. få en indikation på att det kan finnas tekniska spår att finna om man tar fram förstoringsglaset, uttryckt på ett sätt så att alla ska ha en chans att förstå.
En utebliven markering är inte en felmarkering, det är enbart en utebliven markering och tolkas också så.
Att Uno inte markerade vid sitt första sök i värnet men väl i det andra söket, om det var så, kan ha sin
förklaring i att inga likdoftmolekyler av en slump inte träffade Unos nos. Ingen doft i luften passerade nosen, därmed hade Uno ingenting att följa till den yta som frisatte likdoft till omgivningen. Väder och vind kan vara en förklaring.
Syftet med hund är att ev. få en indikation på att det kan finnas tekniska spår att finna om man tar fram förstoringsglaset, uttryckt på ett sätt så att alla ska ha en chans att förstå.
En utebliven markering är inte en felmarkering, det är enbart en utebliven markering och tolkas också så.
Att Uno inte markerade vid sitt första sök i värnet men väl i det andra söket, om det var så, kan ha sin
förklaring i att inga likdoftmolekyler av en slump inte träffade Unos nos. Ingen doft i luften passerade nosen, därmed hade Uno ingenting att följa till den yta som frisatte likdoft till omgivningen. Väder och vind kan vara en förklaring.
Syftet med vanliga kriminalsökhundar är ju precis som du säger för att få en indikation var man skall söka vidare.
Men syftet med försöket med att träna upp Uno att bara markera för lik är väl just för att det skall kunna användas som bevis. Vad är annars syftet med en renodlad likhund?
Jag har ingen aning varför det är med i TR och HR.
Jag menar hundföraren Ulf vittnar ju om att det är en provverksamhet och jag undrade bara om Polisen säger själva att en liksökhunds markering är inget bevis i sig hur kan då TR och HR ta hänsyn till det i sin dom?
Hunden kan ju faktiskt ha markerat fel. När Polisen sökte av värnet exempelvis, markerade inte hunden Uno platsen först vid andra söket och vid närmare undersökning hittar man inga spår alls. Tillförlitligheten i hundarna känns ju inte riktigt kassaskåpssäker då.
Hittar inte länken till intervjun med polisen om bevisvärdet av hundarnas markering just nu - någon i tråden som har den?
Jag undrar om inte den polisen menar sök med vanlig kriminalsökhund. Uno är ju den enda renodlade liksökhunden. Och syftet med en renodlad liksökhunden är om jag förstått rätt just för att kunna bevisa liklukt.
Jag undrar om inte den polisen menar sök med vanlig kriminalsökhund. Uno är ju den enda renodlade liksökhunden. Och syftet med en renodlad liksökhunden är om jag förstått rätt just för att kunna bevisa liklukt.
Med en renodlad likhund kan man få markering för lik, då har man en förutsättning i en vidare undersökning. Med en kombinationshund, t ex. en blod/sperma/likhund får man en annan förutsättning i en vidare undersökning.
Söket i värnet gjordes med en likhund och en komb.hund, båda markerade, slutsatsen blev att markeringen var för likdoft.
En markering bevisar ingenting, men används troligen som stödfakta för att förstärka ett indicium kan jag tänka mig. Som i det här fallet, blod från offret hittades där likhunden markerade, båda fynden förstärker varandra.
En markering är inte ett enskilt bevis, hur skulle det kunna vara det? Markeringen säger ingenting om vems döda kropp likdoften kommer ifrån.
EDIT;Varför en kombinationshund? Jag kan endast spekulera, det kan ha med förarens intresse att göra, att ha en så användbar hund som möjligt. En våldtäkt utomhus, man kan förvänta sig både blod och sperma, hunden kan också användas för sök efter likdoft t ex. vid ett vattensök där det inte förväntas blod eller spermadoft.
Uno är ung, han är en likhund nu, framgår det någonstans att Ulf avser att inte vidareutbilda Uno på fler målsubstanser? Kanske blir Uno en kombinationshund med tiden, man börjar ju alltid någonstans, och om hunden visar prov på tjänstvillighet kanske Ulf bygger på med fler förmågor, narkotika, sprängmedel eller annat.
Senast redigerad av OY 2014-05-26 kl. 09:09.
Med en renodlad likhund kan man få markering för lik, då har man en förutsättning i en vidare undersökning. Med en kombinationshund, t ex. en blod/sperma/likhund får man en annan förutsättning i en vidare undersökning.
Söket i värnet gjordes med en likhund och en komb.hund, båda markerade, slutsatsen blev att markeringen var för likdoft.
En markering bevisar ingenting, men används troligen som stödfakta för att förstärka ett indicium kan jag tänka mig. Som i det här fallet, blod från offret hittades där likhunden markerade, båda fynden förstärker varandra.
En markering är inte ett enskilt bevis, hur skulle det kunna vara det? Markeringen säger ingenting om vems döda kropp likdoften kommer ifrån.
Anledning att Uno fick söka i bagaget och på tejpen var ju inte för att få indikation på var man skulle söka. Det var ju för att man ville veta om det fanns likdoft. Sen håller jag med om att liklukten enskilt bevisar inte så mycket. Det behövs nog något mer som sedan förstärks som bevis av likhundens markering. Som i fallet med bagaget VBs blod.
På samma sätt hade ju tejprullens bevisvärde varit högre om Uno hade markerat rullen.
EDIT;Varför en kombinationshund? Jag kan endast spekulera, det kan ha med förarens intresse att göra, att ha en så användbar hund som möjligt. En våldtäkt utomhus, man kan förvänta sig både blod och sperma, hunden kan också användas för sök efter likdoft t ex. vid ett vattensök där det inte förväntas blod eller spermadoft.
Uno är ung, han är en likhund nu, framgår det någonstans att Ulf avser att inte vidareutbilda Uno på fler målsubstanser? Kanske blir Uno en kombinationshund med tiden, man börjar ju alltid någonstans, och om hunden visar prov på tjänstvillighet kanske Ulf bygger på med fler förmågor, narkotika, sprängmedel eller annat.