2014-05-23, 20:33
Medlem
the-gafferrs avatar
Hej!

Kommande vecka ska jag springa ett lopp på 10 km. Uppladdningen inför loppet har inte blivit som jag planerat, då jag varit förkyld ca 10 veckor senaste 5 månaderna. Men senaste veckorna har jag kunnat träna på helt okej.

Körde senast igår ett intervallpass, 12x400m, på elljusspår i skogen. Orkade hålla ca 90 sek per 400-ing med 50 sek vila mellan varje repetition. Har försökt fokusera på färre antal km/vecka under den senaste tiden, istället har jag sprungit fler intervallpass. Tidigare, främst i vintras, sprang jag fler längre pass med lägre intensitet.

Förra året sprang jag, detta lopp, 10 km på strax över 43 minuter. I år har jag ett närmast utopiskt, orealistiskt, mål att klara mig under 40-minutersgränsen.

Jag är lite lätt desperat och nervös för att göra mig själv besviken, eftersom jag inser att jag förmodligen inte ens kommer vara i närheten av att klara min målsättning, så nu griper jag efter halmstrån.

Är det någon här som kan ge värdefulla tips såhär tätt inpå loppet? Bör jag genomföra ett lugnt kort pass till innan loppet, eller vila totalt fram till loppet? Ska jag försöka hålla ett progressivt tempo under tävlingen? Dvs börja lugnt och försöka vrida upp tempot successivt? Inta koffein ett par minuter innan startskottet går, kan det var något?

Jag antar att det enda jag kan göra nu är att se till att kroppen är så fräsch som möjligt på tävlingsdagen genom att ta det lugnt fysiskt fram till dess. Men jag vill ju heller inte endast vila och riskera att "säcka ihop", om ni förstår vad jag menar.

Alla tips mottages tacksamt!
Senast redigerad av the-gafferr 2014-05-23 kl. 21:07.
Citera
2014-05-23, 21:54
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
tack, behöver alla tummar jag kan få

Intervall är jobbigt men man utvecklas väldigt mycket av det, och därför blir det ju roligt när man efter några pass inser att man fixar intervallerna mycket bättre.

Det bästa med intervaller är att man inte behöver någon fancy klocka (även om det såklart gör det mycket roligare) med varvmätare, utan man kan köra tex "spurta 3 lyktstolpar och återhämta 2 lyktstolpar".
Jag har kört mestandels kortare intervaller med högt tempo för att det hjälper mig som fotbollsspelare, men för löpningens skull så tror jag du ska satsa på längre intervaller med lägre tempo, tex 4-500 meter.

Man kan också köra lite klassisk "fartlek", där man bara ger sig ut och springer utan tanke, och ökar tempo lite då och då, utan förutbestämd sträcka. Då saktar man ner när man känner att man inte pallar tempot längre. Simple!!

Tjurruset verkar spännande men jag skulle helst göra det i Karlstad isf och det ligger lite dåligt till för min del.. Stockholm verkar inte lika roligt.
Lycka till

Jag körde Tjurruset när jag bodde i Karlstad, men nu har flyttat så det ligger dåligt till för mig också numera. Annars hade jag nog kört det fler gånger.

Hur långa brukar dina intervallpass vara? Känns som jag kommer bli redigt trött av att köra intervall i 45 min.
Citera
2014-05-23, 23:00
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Jag körde Tjurruset när jag bodde i Karlstad, men nu har flyttat så det ligger dåligt till för mig också numera. Annars hade jag nog kört det fler gånger.

Hur långa brukar dina intervallpass vara? Känns som jag kommer bli redigt trött av att köra intervall i 45 min.

Lite olika beroende på intensitet... men på ett ungefär såhär:
5-10 minuter uppvärmning i väldigt lugnt tempo, sen intervaller under ca 20 min och sedan 10 minuter nerjogg. Om jag ökade något var det oftast inte intervallerna utan den "vanliga" löptiden, tex la in 10-20 min löpning mellan intervallerna och nedjoggen, försökte då ligga på ca 80% av maxpuls, give or take.

Om du ska köra 45 minuter så tycker jag inte du ska köra intervaller under hela den tiden, bättre då med lite fartlek eller ett upplägg enl det jag körde. Mest för att du inte ska bli helt förstörd och pga det tröttna på intervaller
Citera
2014-05-24, 20:17
Medlem
Har tänkt börja springa, och hade tänkt be om lite nybörjartips. Tips på att förebygga skador? Bästa underlaget? Hur mycket bör man lägga ut för ett par skor som nybörjare?

Vet inte riktigt vilka mål jag har, det första är väl att etablera en rutin så jag siktar inte särskilt högt.
Undrar dock i allmänhet vad som är rimligt när det gäller hur långt man bör springa, hur snabbt, hur länge o.s.v. Bara lite riktlinjer!

Min nuvarande kondition är väl OK, brukar cykla på motionscykel jag har hemma ca 20 min om dagen, 4-7 ggr i veckan.
Citera
2014-05-25, 12:56
Medlem
Tänkte kolla hur långt ni springer i veckan och hur ni delar upp det?

Själv så jag och löptränar var tredje dag och springer 1mil (tid ca 49:30). Sedan så gymmar jag 4 gånger i veckan. Löpningen är mest ett komplement för att hålla nere kroppsfettprocenten och ändå äta som en normal människa.

Det jag fundera på är om jag ska börja gå upp till 1,5 mil åt gången istället för att öka förbränningen ytterligare. Men det jag fundera på är vilket tempo jag ska lägga mig på när jag gå upp till 1,5 mil. Just nu ligger jag på 12km/h fundera på om 10,5 km/h skulle va ett lagom tempo, vad tror ni mer erfarna löpare?
Citera
2014-05-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 132
Tänkte kolla hur långt ni springer i veckan och hur ni delar upp det?

Själv så jag och löptränar var tredje dag och springer 1mil (tid ca 49:30). Sedan så gymmar jag 4 gånger i veckan. Löpningen är mest ett komplement för att hålla nere kroppsfettprocenten och ändå äta som en normal människa.

Det jag fundera på är om jag ska börja gå upp till 1,5 mil åt gången istället för att öka förbränningen ytterligare. Men det jag fundera på är vilket tempo jag ska lägga mig på när jag gå upp till 1,5 mil. Just nu ligger jag på 12km/h fundera på om 10,5 km/h skulle va ett lagom tempo, vad tror ni mer erfarna löpare?

Skulle göra nåt av följande alternativ om du känner dig mogen uppgiften och vill ändra ditt upplägg:

1. Behålla nuvarande distans (10 km) men öka farten

2. Behålla farten men öka distansen successivt, en (1) km åt gången, öka var fjärde vecka ungefär tills du når 15 km.
Citera
2014-05-25, 23:22
Medlem
Basens avatar
Hur behandlar man och förebygger skavsår på ljumskarna och röven? Jag brukar ha ett par "cykelbyxor" på mig varje gång jag är ut och löper, men det tycks inte hjälpa..
Citera
2014-05-25, 23:22
Medlem
ErPupones avatar
Säkert en svindum fråga men here it goes:
Jag snittar mellan 43-44 minuter per mil där jag brukar springa. Det är en sträcka som är väldigt plan med väldigt få backar.

Idag sprang jag milen på 47 min. En backig 3,3 som sprangs tre ggr.

Är det rimligt att tappa 3 min på att springa ett backigt parti kontra plant?
Citera
2014-05-26, 00:08
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Jag snittar mellan 43-44 minuter per mil där jag brukar springa. Det är en sträcka som är väldigt plan med väldigt få backar.

Jag är inte så kunnig men låter intuitivt fullt rimligt. Brukar själv tappa cirka 2 minuter när jag springer backigt parti kontra plant när jag löper 5 km. Är dock många backar då. Så 3 min ökning på 1 mil låter möjligt.
Citera
2014-05-26, 18:45
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone

Beror på typen av backar, men i 90% av fallen är det fullt rimligt.

Om backarna däremot är branta uppför men långa och flacka nerför borde du inte tappa så mycket, pga att du kan få upp bra fart nerför. Om backarna dock är väldigt branta nerför så skulle du "egentligen" tappa mer än 3 minuter då de allra flesta behöver bromsa i kraftig nedförsbacke.
Citera
2014-05-26, 19:49
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Styrkan man får från knäböj är så klart bra även för löpningen, samt väldigt bra ur ett skadeförebyggande syfte, däremot den (eventuella) extra volymen och muskelvikten är inget som är positivt för långdistanslöpningen, tvärtom.

Tyvärr är det som så att ju lättare du är i kroppen ju bättre långdistanslöpare kommer du bli (kan självklart vara personligt också till viss del samt att man ska hålla sig på en hälsosam vikt), men rent generellt är det så.

Försök finna en gyllene medelväg. :-) För militärtjänst bör man nog vikta sin träning mer åt konditionshållet samt med tyngdvikt på styrkeövningar med kroppsvikt, massvis med armhävningar, crunches, situps, chins, dips etc. Tunga muskulösa soldater är framförallt något för Hollywood. Ska du marschera flera mil med ryggsäck och kängor vill du inte väga för mycket, det garanterar jag. ;-)

Regelbundenhet och disciplin är nyckeln för en bra kondition, skynda långsamt, börja i dag. ;-)

Började idag. 1 ½ km cykel till löpspåret i konstant uppförsbacke. Quadriceps kändes som skakande vattenmeloner när jag klev av. Därefter ~3 km löpning i spår, 25 minuter av håll och mer håll.

Finns rum för förbättring...
Citera
2014-05-27, 06:31
Medlem
Någon som brukar ha problem med hälsenan när de springer?

Brukar springa 7-8 km ett par gånger i veckan och ibland kan det börja värka där. Inte så man behöver stanna av smärtan men det irriterar.

Kan det vara ren utslitning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in