Citat:
Ursprungligen postat av
Bbobi
Nä alltså jag spurtar inte skiten ur mig just nu utan som sagt återhämtar jag fortfarande förlorad kondition. Just nu är den sträcka jag springer rätt lagom. Orkar den med bara ett par gå-pauser.
Kommer byta rutt när jag känner att jag orkar men jag är rätt ivrig att komma dit så därför jag vill öka antalet dagar.
Skulle jag ta mig an en mil nu så kommer jag nog få gå halva sträckan. Vet inte om några km gång gör så stor skillnad? Men det är klart, då blir jag mer slutkörd. Samtidigt känns det ju att man som människa ska kunna röra sig varje dag sålänge det inte är extrem träning?
Bbobi - jag sprag mycket när jag var yngre, oftast med övervikt. Kan bara säga som så att spring inte två dagar på raken i början. När jag höll på som mest sprang jag 12 km tre dagar i veckan och 7 km en dag. Räckte gott. Sedan om du skall springa lopp så måste du ha känt på distansen innan. T ex för en halvmara måste du ha sprungit åtminstone 15km någon gång för att lära dig hur kroppen fungerar.
Sedan om du av olika skäl vill träna varje dag så skifta träningsform. T ex 5km måndag, onsdag lördag. Styrka eller simning tisdag och fredag. Vila torsdag och söndag. Sprid ut allting, även vila. Absolut olämpligt att köra samma sak två dagar på raken, du bara skadar dig eller blir förkyld och så har du tappat mycket träning.
Utveckla din träning. Förläng distanserna även om du måste gå, till slut klarar du den längre distansen. Att springa en mil per pass är bra om du satsar seriöst eller vill springa lopp.
Sedan tänk på att i all idrott är kosten #1, lägg pengar på kvalitetsmat och laga själv. Den bästa prestationshöjaren du kan ha är låg vikt.