2015-04-26, 15:03
Medlem
Bbobis avatar
Hört lite olika saker om återhämtning efter löpning när det kommer till att löpa varje dag.

Jag gissar på att dessa personer är sådana som löper väldigt långt.

Hur som....

Jag löper ca en halv mil varannan dag just nu. Känner att jag skulle vilja börja köra varje dag då jag efter många år av inaktivitet har börjat få tillbaks den där härliga känslan som gör att man bara vill ut och springa.

Jag håller fortfarande på att återhämta min förlorade styrka och kondition. Är det vist att köra den sträckan varje dag eller iaf 4-5 gånger i veckan eller bör jag ha en dag emellan?
Citera
2015-04-26, 15:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hört lite olika saker om återhämtning efter löpning när det kommer till att löpa varje dag.

Jag gissar på att dessa personer är sådana som löper väldigt långt.

Hur som....

Jag löper ca en halv mil varannan dag just nu. Känner att jag skulle vilja börja köra varje dag då jag efter många år av inaktivitet har börjat få tillbaks den där härliga känslan som gör att man bara vill ut och springa.

Jag håller fortfarande på att återhämta min förlorade styrka och kondition. Är det vist att köra den sträckan varje dag eller iaf 4-5 gånger i veckan eller bör jag ha en dag emellan?

Skulle nog föreslå att du ökar distansen istället för antal pass till att börja med. Det är antagligen inga problem för dig att springa fler pass, så länge varje pass går i "mellantempo" men ibland vill du kanske köra lite hårdare och bör då ha en vilodag innan nästa pass.

Byt ett av 5km-passen mot ett som blir lite längre, 7-8 km och så småningom 10 km.
Citera
2015-04-26, 16:16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Skulle nog föreslå att du ökar distansen istället för antal pass till att börja med. Det är antagligen inga problem för dig att springa fler pass, så länge varje pass går i "mellantempo" men ibland vill du kanske köra lite hårdare och bör då ha en vilodag innan nästa pass.

Byt ett av 5km-passen mot ett som blir lite längre, 7-8 km och så småningom 10 km.

Nä alltså jag spurtar inte skiten ur mig just nu utan som sagt återhämtar jag fortfarande förlorad kondition. Just nu är den sträcka jag springer rätt lagom. Orkar den med bara ett par gå-pauser.

Kommer byta rutt när jag känner att jag orkar men jag är rätt ivrig att komma dit så därför jag vill öka antalet dagar.

Skulle jag ta mig an en mil nu så kommer jag nog få gå halva sträckan. Vet inte om några km gång gör så stor skillnad? Men det är klart, då blir jag mer slutkörd. Samtidigt känns det ju att man som människa ska kunna röra sig varje dag sålänge det inte är extrem träning?
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-26 kl. 16:18.
Citera
2015-04-26, 16:49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Nä alltså jag spurtar inte skiten ur mig just nu utan som sagt återhämtar jag fortfarande förlorad kondition. Just nu är den sträcka jag springer rätt lagom. Orkar den med bara ett par gå-pauser.

Kommer byta rutt när jag känner att jag orkar men jag är rätt ivrig att komma dit så därför jag vill öka antalet dagar.

Skulle jag ta mig an en mil nu så kommer jag nog få gå halva sträckan. Vet inte om några km gång gör så stor skillnad? Men det är klart, då blir jag mer slutkörd. Samtidigt känns det ju att man som människa ska kunna röra sig varje dag sålänge det inte är extrem träning?

Du ska inte köra 10 km på en gång, lägg på en km på ett av passen per vecka. Det orkar du. Om du kör 5 km varje dag så blir du inte så mycket bättre på annat än att springa 5 km. Längre pass utvecklar din uthållighet, bygger upp kroppens system av syretransporterande blodkärl och vänjer musklerna att omsätta syret för att ge energi.

En blandning av distanser och tempo ger bra effekt i längden, men det brukar rekommenderas att man först och främst bygger uthålligheten med längre och lugnare pass innan man lägger in intervaller och andra snabba pass. På så vis kan muskler och leder vänja sig och bygga upp tåligheten.
Citera
2015-04-26, 17:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Du ska inte köra 10 km på en gång, lägg på en km på ett av passen per vecka. Det orkar du. Om du kör 5 km varje dag så blir du inte så mycket bättre på annat än att springa 5 km. Längre pass utvecklar din uthållighet, bygger upp kroppens system av syretransporterande blodkärl och vänjer musklerna att omsätta syret för att ge energi.

En blandning av distanser och tempo ger bra effekt i längden, men det brukar rekommenderas att man först och främst bygger uthålligheten med längre och lugnare pass innan man lägger in intervaller och andra snabba pass. På så vis kan muskler och leder vänja sig och bygga upp tåligheten.

Jo som sagt så kommer jag byta rutt när jag känner att jag orkar.

Då kanske jag fortsätter att köra låg-mellantempo och kör varje dag och sen när jag känner att jag orkar den sträckan utan problem så börjar jag köra lite mer intensiva pass.

Om jag skulle lägga upp veckan såhär kanske:
5km
5km
5km
Vila
Maxa
Vila
Styrka

Är inte ute efter att bli elitidrottare men att hålla igång kroppen helt enkelt. Har reumatiska sjukdomar som förstör för mig om jag inte håller igång min kropp. Var ett helvete innan jag började träna igen.

Kunde knappt gå i trappor ett tag så det är på rätt väg iaf
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-26 kl. 17:23.
Citera
2015-04-26, 18:10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jo som sagt så kommer jag byta rutt när jag känner att jag orkar.

Då kanske jag fortsätter att köra låg-mellantempo och kör varje dag och sen när jag känner att jag orkar den sträckan utan problem så börjar jag köra lite mer intensiva pass.

Om jag skulle lägga upp veckan såhär kanske:
5km
5km
5km
Vila
Maxa
Vila
Styrka

Är inte ute efter att bli elitidrottare men att hålla igång kroppen helt enkelt. Har reumatiska sjukdomar som förstör för mig om jag inte håller igång min kropp. Var ett helvete innan jag började träna igen.

Kunde knappt gå i trappor ett tag så det är på rätt väg iaf

Men du kommer inte att kunna byta rutt (antar att du menar distans) på ett bra sätt utan att successivt jobba dig dit genom längre och längre pass. Det blir nånting helt annat om du ska köra 5 km-pass och sedan helt plötsligt börja springa 10 km. Du känner förstås din kropp bättre än jag, men det är så man bygger uthållighet (kondition), öka distansen och farten successivt.

Förslag:
Vecka 1:
Mån: 5 km
Tis: Styrka
Ons 6 km
Tors: Vila
Fre: 5 km
Lör: 5 km
Sön: Vila

Vecka 2:
Mån 5 km
Ons: 6 km
Tor: Vila
Fre: 6 km

Vecka 3:
Mån: 6 km

Vecka 4:
Ons: 7 km
Tor: Styrka
Fre 6 Km
Lör: 6 km
Sön Vila

Spring lite långsammare de dagar du lägger en extra km på passen. Nu vet jag ju inte vad din reumatism sätter för gränser för dig, men om löpningen går bra så kan du börja lägga in intervaller och dessutom ett långpass per vecka så småningom, där du springer 15-18 km i lugnt tempo.
Senast redigerad av Rassa 2015-04-26 kl. 18:16. Anledning: EDIT: Stavfel och meningsbyggnad
Citera
2015-04-26, 18:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men du kommer inte att kunna byta rutt (antar att du menar distans) på ett bra sätt utan att successivt jobba dig dit genom längre och längre pass. Det blir nånting helt annat om du ska köra 5 km-pass och sedan helt plötsligt börja springa 10 km. Du känner förstås din kropp bättre än jag, men det är så man bygger uthållighet (kondition), öka distansen och farten successivt.

Förslag:
Vecka 1:
Mån: 5 km
Ons 6 km
Tors: Vila
Fre: 5 km

Vecka 2:
Mån 5 km

Vecka 3:

Vecka 4:
Ons: 7 km
Tor: Styrka
Fre 6 Km
Lör: 6 km
Sön Vila

Spring lite långsammare de dagar du lägger en extra km på passen. Nu vet jag ju inte vad din reumatism sätter för gränser för dig, men om löpningen går bra så kan du börja lägga in intervaller och dessutom ett långpass per vecka så småningom, där du springer 15-18 km i lugnt tempo.

Jo men eftersom jag inte ens pallar dessa 5km utan att ta pauser tänker jag att första målet kan vara att kunna springa den rundan utan att stanna? För så länge jag är tvungen att stanna upp så är väl sträckan ännu inte för kort för mig? Men jag känner (likt första gången jag började med träning) att prestationen går upp i rätt fort takt. För nån månad sen sprang jag bara 2km och blev rätt slut.

Jag har alltid gjort så att jag valt ut en runda och så har jag kört den tills jag kunnat springa hela utan att stanna, sen lagt om och börjat nöta på en ny runda med målet att nu kunna springa den utan att stanna.

Fast jag ska nog ändå göra som du säger och ta lite långrundor emellanåt också.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-26 kl. 18:33.
Citera
2015-04-27, 06:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Jo men eftersom jag inte ens pallar dessa 5km utan att ta pauser tänker jag att första målet kan vara att kunna springa den rundan utan att stanna? För så länge jag är tvungen att stanna upp så är väl sträckan ännu inte för kort för mig? Men jag känner (likt första gången jag började med träning) att prestationen går upp i rätt fort takt. För nån månad sen sprang jag bara 2km och blev rätt slut.

Jag har alltid gjort så att jag valt ut en runda och så har jag kört den tills jag kunnat springa hela utan att stanna, sen lagt om och börjat nöta på en ny runda med målet att nu kunna springa den utan att stanna.

Fast jag ska nog ändå göra som du säger och ta lite långrundor emellanåt också.

Det låter bra, fortsätt att nöta så kommer du snart att orka längre och längre sträckor utan att behöva ta gå-pauser.
Citera
2015-04-28, 16:34
Medlem
preben12s avatar
Nytt personbästa på milen idag med 40.41!

Hade som mål att klara rundan på 45-46, men allt kändes bra och löpningen flöt på riktigt fint. Trodde aldrig jag skulle komma under 45, för har känt mig ordentligt sliten sista tre veckorna nu när fotbollssäsongen börjat. Tre 90 minuters matcher på lika många veckor har satt sina spår.

Mitt mål med 45 innan sommaren är därmed avklarat. Nytt mål blir milen under 40 innan augusti. Kommer ta det rätt lugnt en månad framöver i och med fotbollen. Men när det blir sommaruppehåll kommer jag börja köra löpning seriöst igen och försöka pressa tiden ytterligare.
Citera
2015-04-30, 13:06
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Någon mer som får en fruktansvärd huvudvärk några timmar efter löpningen? Lite grann som att någon satt en metallband runt huvudet som nån långsamt drar åt. Uppstår alltid 4-5 timmar efter ett avslutat löppass. Googlade runt och hittade att det kunde bero på en för låg salthalt i kroppen, något som för mig kanske kan stämma då jag aldrig använder salt i matlagningen.

Någon som lider av samma sak? Eller på annat sätt kan bekräfta/avfärda min teori?

Förövrigt så äter jag bra både före och efter joggingen samt dricker mycket vatten.
Ifall någon lider av samma problem så kan jag tillägga att efter att börjat använda salt i matlagningen så har huvudvärken som uppkom efter varje jogg försvunnit
Citera
2015-05-01, 16:30
Medlem
Citat:

Bbobi - jag sprag mycket när jag var yngre, oftast med övervikt. Kan bara säga som så att spring inte två dagar på raken i början. När jag höll på som mest sprang jag 12 km tre dagar i veckan och 7 km en dag. Räckte gott. Sedan om du skall springa lopp så måste du ha känt på distansen innan. T ex för en halvmara måste du ha sprungit åtminstone 15km någon gång för att lära dig hur kroppen fungerar.

Sedan om du av olika skäl vill träna varje dag så skifta träningsform. T ex 5km måndag, onsdag lördag. Styrka eller simning tisdag och fredag. Vila torsdag och söndag. Sprid ut allting, även vila. Absolut olämpligt att köra samma sak två dagar på raken, du bara skadar dig eller blir förkyld och så har du tappat mycket träning.

Utveckla din träning. Förläng distanserna även om du måste gå, till slut klarar du den längre distansen. Att springa en mil per pass är bra om du satsar seriöst eller vill springa lopp.

Sedan tänk på att i all idrott är kosten #1, lägg pengar på kvalitetsmat och laga själv. Den bästa prestationshöjaren du kan ha är låg vikt.
Citera
2015-05-01, 17:02
Medlem
Hur länge är en bra tid att springa/jogga första gången? Och när man då är otränad och har dålig kondis.

Hur ska man värma upp? Finns det några bra exempel på övningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in