Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Senast jag tittade på lägenheter för att köpa, så kunde renoveringsobjekt ibland bli (för mig) orimligt dyra. En del blev till och med dyrare än renoverade i liknande områden. Mäklarens teori bakom fenomenet var att folk ser det som "sitt projekt" när de ser nedgångna lägenheter, och är glada över det. Det ligger nog något i det, men jag tror det är minst lika vanligt att folk överskattar vad de kan sälja lägenheten för efter renovering.
Ja jag tror det är flera faktorer bakom detta:
1. de underskattar kostnaderna och arbetet som krävs
2. de överskattar priset de kan få ut när det är klart
3. de förstår inte att smaken är olika och tror att andra ska gilla deras speciella smak
4. de har dålig koll på vad motsvarande lägenheter i bra skick kostar och utgår från att en lägenhet i dåligt skick är mycket billigare trots att det inte är så
När jag köpte min BR valde jag därför en nyproducerad lägenhet som inte bara var i bra skick utan dessutom hade en modern planlösning, något som man oftast inte kan fixa i en gammal fastighet.
Dessutom hade jag en villa tidigare som jag redan hade jobbat mycket med för att få i bra skick och tyckte jag gjort mitt på den fronten. Lärde mig då också vad saker vad man kan ordna och vad man inte kan ordna hur mycket man än jobbar med det, som t.ex. planlösningen och för BR storlek på fönster mm.