2014-05-24, 11:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Varför ska man betala miljoner för en orenoverad lägenhet i en orenoverad fastighet och en hel del eventuellt krångel och jobb på köpet, när man kan bo med full service i välskött boende och med reglerad hyra?

Det är ju det man får som avgör hyr lyxigt man bor. Inte priset.

Galenskap!

För att man inte kan det kanske?
2014-05-24, 12:09
Medlem
Är det någon här inne som köpt och renoverat en bostadsrätt i någon större stad i Sverige? Någon som kan komma med lite tips, åsikter, ifall det är lönt att ge sig in i branschen eller inte? Planerar att ha lägenheten i max ett par månader, för att sälja med en vinst.
2014-05-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
På vilket sätt är detta kopplat till inflationen? Om inflationen stiger blir det lönsammare att ha lån än annars om man redan tagit lånet vill säga?

Om inflationen stiger så stiger även din ränta. Stiger din ränta mycket så tvingas du sälja din bostad. Om många tvingas sälja sina bostäder så har vi en fastighetskrasch.

Så småningom kommer sedan inflationen dra upp bostadspriserna.
2014-05-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För att man inte kan det kanske?
Efter ett par år kan man nog det även i Stockholmsområdet.
2014-05-24, 14:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:

Efter ungefär tio år... Och man får ställa sig i kö när man fyllt 18 år. Alltså ska man bo hemma hos föräldrarna tills man är 28. Om man inte vill bo långt ut åt helvete.
2014-05-24, 17:47
Medlem
Är det någon som är insatt i de kommande amorteringskraven det pratas om?

1. Kommer detta införas eller är det spekulation om ett införande?
2. När införs det i så fall?
3. Är detta kopplat till statens högre krav på att bankernas har mer eget kapital?
4. Kan eventuellt högre amorteringskrav kringgås?
5. Kommer detta påverka marknaden?

Jag har inte koll alls i dagsläget men är intresserad att få mer insikt.
2014-05-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Är det någon som är insatt i de kommande amorteringskraven det pratas om?

1. Kommer detta införas eller är det spekulation om ett införande?
2. När införs det i så fall?
3. Är detta kopplat till statens högre krav på att bankernas har mer eget kapital?
4. Kan eventuellt högre amorteringskrav kringgås?
5. Kommer detta påverka marknaden?

Jag har inte koll alls i dagsläget men är intresserad att få mer insikt.

1-2. Inga lagkrav om amortering finns idag men bankföreningen rekommenderar att alla nya lån över 75% belåningsgrad (70% från 1 juli) ska amorteras ned till 70% på max 15 år. I praktiken kan man alltså låna 85% och måste då amortera 1% av huspriset per år. Bankerna måste nu också föreslå amortering för alla kunder och visa hur mycket lånet kostar över tiden med och utan amortering.
http://www.swedishbankers.se/web/bf.nsf/($All)/CC58C4F1D8DACD89C1257CA00029C524?OpenDocument

3. Både kapitaltäckningskraven och amorteringskraven är två medel för samma mål, dvs att stoppa kredittillväxten. Arrogansen vågar dock inte gå rakt på sina överbelånade kärnväljare och tvinga dem att amortera utan väljer att låta tuffa mot bankerna och låter bankföreningen ställa kraven istället.

4. Säkert om du har bra ekonomi.

5. Antagligen, ett antal dårar lär få sämre cash flow i sina lånekalkyler.
2014-05-24, 20:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Är det någon här inne som köpt och renoverat en bostadsrätt i någon större stad i Sverige? Någon som kan komma med lite tips, åsikter, ifall det är lönt att ge sig in i branschen eller inte? Planerar att ha lägenheten i max ett par månader, för att sälja med en vinst.

Senast jag tittade på lägenheter för att köpa, så kunde renoveringsobjekt ibland bli (för mig) orimligt dyra. En del blev till och med dyrare än renoverade i liknande områden. Mäklarens teori bakom fenomenet var att folk ser det som "sitt projekt" när de ser nedgångna lägenheter, och är glada över det. Det ligger nog något i det, men jag tror det är minst lika vanligt att folk överskattar vad de kan sälja lägenheten för efter renovering.
2014-05-24, 20:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det räcker knappast för de värsta områdena där man definitivt inte vill bo och i mer attraktiva områden kommer man inte få en lägenhet innan marknadsanpassningen av hyrorna har gått så långt att man hellre köper en BR om man ens någonsin skulle få det man vill ha.
2014-05-24, 20:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Senast jag tittade på lägenheter för att köpa, så kunde renoveringsobjekt ibland bli (för mig) orimligt dyra. En del blev till och med dyrare än renoverade i liknande områden. Mäklarens teori bakom fenomenet var att folk ser det som "sitt projekt" när de ser nedgångna lägenheter, och är glada över det. Det ligger nog något i det, men jag tror det är minst lika vanligt att folk överskattar vad de kan sälja lägenheten för efter renovering.

Ja jag tror det är flera faktorer bakom detta:

1. de underskattar kostnaderna och arbetet som krävs
2. de överskattar priset de kan få ut när det är klart
3. de förstår inte att smaken är olika och tror att andra ska gilla deras speciella smak
4. de har dålig koll på vad motsvarande lägenheter i bra skick kostar och utgår från att en lägenhet i dåligt skick är mycket billigare trots att det inte är så

När jag köpte min BR valde jag därför en nyproducerad lägenhet som inte bara var i bra skick utan dessutom hade en modern planlösning, något som man oftast inte kan fixa i en gammal fastighet.

Dessutom hade jag en villa tidigare som jag redan hade jobbat mycket med för att få i bra skick och tyckte jag gjort mitt på den fronten. Lärde mig då också vad saker vad man kan ordna och vad man inte kan ordna hur mycket man än jobbar med det, som t.ex. planlösningen och för BR storlek på fönster mm.
2014-05-25, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Är inte makrorådet lite orättvisa i den här artikeln, Ingves har trots allt stöd av flera bubbelbbblare i den här tråden.

Citat:
Makrorådet: "Riksbanken alltmer ensam om skuldoro"
Citat:
Vi har det högsta sparandet på 20 år, så hushållen är starkt rustade

http://www.di.se/artiklar/2014/5/23/makroradet-riksbanken-alltmer-ensam-om-skuldoro/
2014-05-25, 21:51
Medlem
Nu kan vi vara i en bostadsbubbla, nästa konjunkturnedgång är det förmodligen dags för en större korrektion på bostadsmarknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in