2014-05-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Priserna är höga idag och jag tycker att många bostadsrätter är rent ut sagt övervärderade. Ska det kosta 2 milj för en lägenhet i city, i Stockholm? Eller en villa på 3 milj ute på landet? Jag tycker det är överväderade lägenheter och hus. Därav att jag vill veta mer om det hela innan jag ger mig in på ett köp som sedan kan resultera i flopp.

Fast priserna bara ökar och ökar, men ska det verkligen vara så? Finns inget som säger att de inte kommer ske prisnedsänkningar nästa år, t.ex. Men räntas sänks gång på gång och då blir fler sugna på att köpa eget, så det är där jag tänker att man ska komma in i bilden och sälja dyrare än vad man köpte för.
Ok. Vad vill du ha hjälp med? Det finns ingen som kan ge dig något säkert svar på hur priserna kommer utvecklas. Om din analys (?) säger att priserna kommer falla så ska du naturligtvis inte köpa. Jag får dock intrycket av att det är en extremt primitiv analys så mitt råd är att du håller dig borta från att spekulera i något du inte förstår dig på bättre än någon annan.
2014-05-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Ok. Vad vill du ha hjälp med? Det finns ingen som kan ge dig något säkert svar på hur priserna kommer utvecklas. Om din analys (?) säger att priserna kommer falla så ska du naturligtvis inte köpa. Jag får dock intrycket av att det är en extremt primitiv analys så mitt råd är att du håller dig borta från att spekulera i något du inte förstår dig på bättre än någon annan.

Min analys säger inte direkt när priserna kommer att falla, för det tror jag inte många har en aning om. Men vad är det som ni andra diskuterar i tråden, om det inte är detta?
2014-05-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Min analys säger inte direkt när priserna kommer att falla, för det tror jag inte många har en aning om. Men vad är det som ni andra diskuterar i tråden, om det inte är detta?
Ok. Att kortsiktigt köpa och sälja för att ta hem en vinst tror jag inte är en bra idé. Riskerna är för stora, dels att marknaden går ner, men även att ditt specifika objekt ska strula på något sätt. Det är dessutom kostnader med mäklararvoden, flytt hit och dit som kommer äta delar av eventuell vinst, för att inte tala om all tid detta projekt skulle ta i anspråk.
2014-05-22, 00:28
Medlem
Citat:
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve överväger om och när det är lämpligt att höja den amerikanska räntan medan den trappar ned sina stimulanser av ekonomin. Det framgår av protokollen från policymötet den 29 och 30 april som blev offentliga på onsdagseftermiddagen, amerikansk tid.
http://www.di.se/artiklar/2014/5/21/fed-overvager-hoja-rantan/

Nu står det för all del överväger. Och det är inga större höjningar som övervägs.
Men visst är det lite intressant att det diskuteras. En liten störning för de som tror att det skall råda 0-ränta för evigt.

Fö kan protokollen vara lite småroliga att läsa. Diskussionerna är ganska långt från det som konspiratörerna tror.

Syftet var att företag (och hushåll) skulle städa sina balansräkningar. Nu börjar de vara städade och då kan man dra in stimulanser och normalisera räntan.
2014-05-22, 12:29
Medlem
Priserna kommer gå upp i all evighet... eller inte... har en vän, de båda har inkomst på ca 30.000 kr var per månad. Nu ska de köpa hus och ta lån på 4-5 miljoner. Hur reellt är det?

Annonserna på hemnet blir kalla ganska fort. De jag tittat på som inte får bud tas bort ett par dagar efter visning. Mäklaren markerar borttagen innan visning.

Vissa objekt åker upp över utgångsbudet. Location Location Location.

Vad vill jag säga? Vi vet inte om det är bubbla eller inte. Ingen vet.
2014-05-22, 18:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vad vill jag säga? Vi vet inte om det är bubbla eller inte. Ingen vet.
Beror i slutändan helt på hur man definierar en bubbla, vilket är olyckligt subjektivt. Vi vet att vi skapat ett helvetiskt konkavt system, och vi vet att vi inte behöver något jättemärkligt scenario för att tippa över i ett exponentiellt brinnande helvete.

Jag tycker själv det är en ganska lämplig beskrivning av låne-inducerad spekulationsbubbla.

Det är även en beskrivning av ett ömtåligt system som alltså förr eller senare måste gå sönder. Huruvida det händer "senare" tar ju inte bort den karaktäristiken.
Senast redigerad av Trillske 2014-05-22 kl. 18:54.
2014-05-22, 19:29
Medlem
På vilket sätt är detta kopplat till inflationen? Om inflationen stiger blir det lönsammare att ha lån än annars om man redan tagit lånet vill säga?
2014-05-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
På vilket sätt är detta kopplat till inflationen? Om inflationen stiger blir det lönsammare att ha lån än annars om man redan tagit lånet vill säga?

Ja, förutsatt att din löneökning följer inflationen.
2014-05-22, 19:55
Medlem
Men vi har ju självklart en husbubbla i Sverige. Och alla jävla bolåneinstitut som kommit på senare tid som Blue Step osv. "när banken säger nej". Haha, låter som i USA innan 2008. Vi kan inte längre väja oss mot en snabb inflationstakt med att höja styrräntorna, då kommer vår ekonomi krascha. Och vi kan inte få igång inflationen för då måste vi sänka räntorna och skapa en ännu större lånebubbla. Snacka om att vi i princip inte kan göra nånting.
2014-05-22, 20:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastermind-90
Ja, förutsatt att din löneökning följer inflationen.

För de flesta, inte minst yngre med längre inkomster, så ökar inkomsten snabbare än inflationen. De äldre som redan har kommit upp i höga inkomster har i regel stora marginaler.
2014-05-22, 20:46
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Beror i slutändan helt på hur man definierar en bubbla, vilket är olyckligt subjektivt. Vi vet att vi skapat ett helvetiskt konkavt system, och vi vet att vi inte behöver något jättemärkligt scenario för att tippa över i ett exponentiellt brinnande helvete.

Jag tycker själv det är en ganska lämplig beskrivning av låne-inducerad spekulationsbubbla.

Det är även en beskrivning av ett ömtåligt system som alltså förr eller senare måste gå sönder. Huruvida det händer "senare" tar ju inte bort den karaktäristiken.

olyckligt subjektivt ?
Man kan väl inte definiera något subjektivt, är det olyckligt att det är så?

Hur troligt skulle du säga att du tycker det är att detta "exponentiellt brinnande helvete" inträffar inom en tidrymd om ca 50 år? eller din livstid?
En sak ska du veta, allt förfaller, men var inte rädd.
2014-05-24, 10:35
Medlem
Varför ska man betala miljoner för en orenoverad lägenhet i en orenoverad fastighet och en hel del eventuellt krångel och jobb på köpet, när man kan bo med full service i välskött boende och med reglerad hyra?

Det är ju det man får som avgör hyr lyxigt man bor. Inte priset.

Galenskap!
Senast redigerad av gladakatten 2014-05-24 kl. 10:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in