Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Det är lite för tidigt för mig, och jag har inte fått nåt kaffe i mig. Men du tycker att det ser ut som ett dockhus? Eller har jag missat poängen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Vad är detta? Upp till bevis Skidaddle, nu kommer dina arkitektoniska insikter till sin rätt. Vem eller vilka tankar ligger bakom detta.
Det ser onekligen väldigt skevt och vint ut. Med den typen av uppåtsträvande pretentioner så förväntar man sig helt enkelt arkitektonisk symmetri i utförandet. Det är därför det ser så galet ut med skeva placeringar av balustrader och fönster. Hade dom velat ha osymmetriskt placerade fönster, så hade det behövts en annan typ av arkitektur, ex nymodernism. Men den där typen av uttryck kräver att man har koll på sånt. Förritiden var man ju så rigida med symmetri att man satte in blinddörrar och blindfönster bara för att fylla i luckorna.
Och det känns onekligen ganska amerikanskt. Jag skulle tro att dom som har beställt det där är amerikaner, eller så har det byggts i spekulationssyfte för att passa en amerikansk smak. Det finns en del folk i näringslivet som pendlar fram och tillbaka, och som gärna vill ha det som hemma. Eftersom, precis som du säger, det bryter mot svensk tradition, och svenska levnadsmönster. Jag har svårt att se att svenskar skulle kunna trivas i det där huset.
Personligen tycker jag det ser platt, stelt, och tråkigt ut. Faktiskt inte roligt någonstans. Och ingen trivselfaktor. Nej, jag gör tummen ner...