2014-05-23, 13:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror det är mer sannolikt att han gjorde iakttagelsen någon timme senare.
Han iakttogs på morgonen ge sig av hemifrån, han var hemma kl 13:36, och iakttogs komma hem vid 16-tiden. Är det vad du säger?
Citera
2014-05-23, 14:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, det är mitt antagande att han inte vill spekulera längre.

Var det i något vittnesförhör eller i slutplädering? TR eller HR?

Okej.

Rätten blir upplyst om detta i samband med åklagarens sakframställan den första dagen.
Citera
2014-05-23, 14:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Han iakttogs på morgonen ge sig av hemifrån, han var hemma kl 13:36, och iakttogs komma hem vid 16-tiden. Är det vad du säger?

Ja, det är mycket möjligt att det kan vara så.
Citera
2014-05-23, 14:26
Medlem
Namibia1s avatar
[b]
Citat:
Det är inte vad han säger utan på fråga så säger han att han inte tror på planteringsteorin längre.

Är detta möjligt att hitta någon stans?
Kan du hänvisa till vilken ljudfil det finns på vore det snällt för jag vill gärna läsa/höra det.
Citera
2014-05-23, 14:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
[b]

Är detta möjligt att hitta någon stans?
Kan du hänvisa till vilken ljudfil det finns på vore det snällt för jag vill gärna läsa/höra det.

Tyvärr har jag inte ljudfilerna kvar men jag hoppas att någon annan kan hjälpa till med att förmedla vilken ljudfil det handlar om, jag vet att det är flera som har hört detta. Det bör vara ljudfilen som omfattar förhöret med KJ själv.
Citera
2014-05-23, 15:05
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Tyvärr har jag inte ljudfilerna kvar men jag hoppas att någon annan kan hjälpa till med att förmedla vilken ljudfil det handlar om, jag vet att det är flera som har hört detta. Det bör vara ljudfilen som omfattar förhöret med KJ själv.

Ja jag har också läst att många här säger att inte ens KJ tror på planteringen men jag verkar inte kunna hitta att det, får lyssna igenom hans förhör igen då.

Uppskattar om någon av er här inne som också säger att KJ sagt detta kan hjälpa mig att hitta det, skulle det vara snällt.
Citera
2014-05-23, 15:05
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag har börjat lyssna på förhöret med grannen BI. Han iakttog KJ i rock på väg mot bilen i samband med morgonkaffet och såg honom återkomma vid tretiden tillsammans med en mörk person och en systemkasse. Systembolaget stänger kl 14 på lördagar. I telelistan finns inget som talar för att KJ lämnade bostaden innan han hämtade VB, tvärtom, kl 13:36 är han under masten Artilleribat, hemmamasten, sid 448. BI bör rimligtvis ha gjort den iakttagelsen en annan dag. BI nämner också att sambon tittar på TV i ett annat rum när han hör skriken på kvällen. Var det sambons TV:s skrik han hörde? Hon hörde inget.

BI talar om 3 separata iakttagelser (exklusive skriken):

1. KJ gå iväg i lång rock när BI dricker morgonkaffe.
2. KJ kommer tillbaka efter "ett tag" med en kasse från systemet.
3. KJ kör upp med bilen tillsammans med en mörkhårig passagerare, ca kl 2-3 på eftermiddagen "närmare 3".
Citera
2014-05-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På något mystiskt vis verkar du och flera till ha tolkat detta som att jag menade att själva blodfyndet var den oväsentliga detaljen. Jag förstår inte hur man kan göra den tolkningen av vad jag skrev, men man bör alltid ha perspektivet att om mottagaren inte förstår det man skriver så är det man själv som måste ändra sig i första hand. Så okej (till dig Oy och Namibia): Med "oväsentlig detalj" menar jag så klart uppgifterna om exakt hur fotomontaget har skapats. Man la fram i hovrätten att det rör sig om ett montage av tre bilder. Domstolen hade haft möjlighet att efterfråga originalbilderna, men ansåg inte det nödvändigt. Fläcken har genom montaget blivt något större än den i verkligheten var (om man nu kan tala om en "fläck" - det mesta är ju osynligt för blotta ögat). Det är garanterat ingenting som har påverkat domstolens bedömning i skuldfrågan på minsta sätt och det är inget skäl att börja prata om manipulering av bevis i mina ögon heller, särskilt inte som man talat om att det hela är ett montage.

Ok, din åsikt har landat.
Citera
2014-05-23, 17:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
För det första så punktar hovrätten upp frågorna om indicier på ett pedagogiskt och logiskt sätt under punkterna a-i men där det kanske krävs en förmåga att förstå pedagogik och logik. Aldrig har så många försökt att förklara så enkla saker för så få så många gånger men ändå misslyckats. i ett indiciemål kan man inte ta upp ett bevis, titta på det, granska det, hitta på en hypotes, och när hypotesen inte kan motbevisas så faller det ursprungliga indiciet. Så fungerar det helt enkelt inte. Sen är indiciebevisningen per definition de samlade besvärande uppgifterna, återigen., punkterna a-i, det är inte bara punkt a, det är inte bara punkt h, det är de samlade punkterna.

Sen, hur mycket tydligare kan hovrätten bli att blodmängden inte är avgörande för hovrättens bedömning men däremot eventuellt bekräftar den.

Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i
bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst
långsökt
. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig
Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet.

För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende.
Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat
sätt än åklagaren påstått.

Och så lägger vi till dit lösryckta favoritcitat:
Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.

Om du slutar med din ovana att hänvisa till lösryckta citat och i stället försöker läsa texter i dess kontext så skulle du i denna fråga upptäcka att mängden och placeringen inte varit avgörande för hovrättens bedömning utan endast en bekräftelse, de hade således kommit fram till exakt samma slutsats med en mindre mängd blod.

Varje bevis ska prövas för sig, om de passerar nålsögat kan de prövas tillsammans, vågar jag påstå. Då, först då kan vi tala om struktural bevisning.

Det har framförts kritik och motiveringar kring ett flertal av åklagarens enskilda bevis, rimliga förklaringar finns vad jag kan se. Att häva ur sig att om ett av bevisen inte klarar en prövning så är det inte avgörande, men problemet i det här fallet är att inget enskilt bevis håller i en enskild prövning, det finns rimliga förklaringar, och då bör de bevisen knappast kunna ingå i en struktural bevisning, för många frågetecken i en kontext blir ett enda stort frågetecken.
Citera
2014-05-23, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
BI talar om 3 separata iakttagelser (exklusive skriken):

1. KJ gå iväg i lång rock när BI dricker morgonkaffe.
2. KJ kommer tillbaka efter "ett tag" med en kasse från systemet.
3. KJ kör upp med bilen tillsammans med en mörkhårig passagerare, ca kl 2-3 på eftermiddagen "närmare 3".
Rätt.
Citera
2014-05-23, 17:15
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Oj... vet inte vem detta är som du tänker på men helt klart intressant med tanke på att VB uppger att hon blivit våldtagen på vägen hem från bussen en tid innan försvinnandet

Ja om det stämmer Han hade kontakt med KJ sista natten då VB försvann.
KJ hade obesvarade samtal, och nått sms som KJ svarade på.
Hans alibi följdes aldrig upp i fup. Tydligen visste han inte vem VB var, fast hans syrra var polare med VB.. Stod i fup att han aldrig varit i närheten av gula huset. Men då gänget kört krig i närheten av gula huset, - så har man svårt att tro på det.
Citera
2014-05-23, 17:30
Medlem
Brain-Levels avatar
Det finns nog ingen som besöker KJ i fängelset. Tror inte ens hans föräldrar vill ha med honom att göra, annars är de lika sjuka dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in