2014-05-23, 17:58
  #78409
Medlem
Grandiosos avatar
5 år i praktiken att avtjäna för "styckdräparen" från Boden.
I vilket annat land kommer man så billigt undan med att ta död på en annan människa?

Man tror ju knappt det är sant, det här straffet för det hemska som gjordes.
Så här ett tag efter domen så framstår det fortfarande som lika häpnadsväckande att
man utdömde ett sånt straff. Och förvandlade den bestialiska illgärningen från mord
till dråp.

Sjukt är ordet minsann!
Citera
2014-05-23, 18:47
  #78410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
5 år i praktiken att avtjäna för "styckdräparen" från Boden.
I vilket annat land kommer man så billigt undan med att ta död på en annan människa?

Man tror ju knappt det är sant, det här straffet för det hemska som gjordes.
Så här ett tag efter domen så framstår det fortfarande som lika häpnadsväckande att
man utdömde ett sånt straff. Och förvandlade den bestialiska illgärningen från mord
till dråp.

Sjukt är ordet minsann!

Ja och tyvärr så får han rabatt p.g.a. att han helt enkelt är knäpp och "säregen".

Kan man göra ett mer bestialiskt mord än detta, flera stick i både rygg och bröstkorg, styckar offret och placerar ut delar varav händer och höftkula saknas, kläder saknas, mobil saknas.

Hur i h-vete detta kan bli dråp och tio år är iaf för mig en gåta, mord inryms med råge och han borde få max straffet 18 år, livstid var knappast att räkna med i hans ålder.

Men min uppfattning är klar att KJ skulle istället dömts till sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning, han behöver vård och det kan inte kriminalvården ge. Han kommer vara minst lika farlig när han kommer ut från kåken och man får hoppas att allmänheten varnas.
Han kommer att återkomma till sin hemstad för där har han sina enda huvudsakliga kontakter, familjen och några bokstavskompisar.

VB's mor och släkt måste ha mardrömmar, VB's liv var värt några år på kåken i landet lagom.
Citera
2014-05-23, 19:32
  #78411
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Först måste jag säga att jag tillhör den gruppen som tror att KJ är mördaren. Det är inte på grund av blodet i bagaget eller på tejprullen utan det är ett par andra saker som har övertygat mig att han är den skyldige.
Det första är att KJ raderade alla spår från VB i sin telefon innan hennes försvinnande kom till kännedom. Det kan inte vara slumpligt utan visar att han ville dölja nåt. Det andra är att, det sättet som VB blev mördad med så många sticksår på ryggen, vittnar om en sjuk och pervers person som är mördaren och den beskrivningen passar mer KJ än MB. Jag tror att MB skulle aldrig göra på så sätt utan skulle han döda henne på ett enklare och snabbare sätt och inte under tortyr liknande förhållande. Utplacering av kroppsdelar är också idiotiskt och MB är tillräcklig smart för göra det på ett mycket bättre sätt.

Men jag köper inte alls HRs resonemang att det är osannolikt att någon annan skulle vilja plantera blod i KJs bil. De skriver i domen att två villkor krävs för någon skulle göra det.
1- någon måste ha motiv för att döda VB.
Jag tror inte att det fanns någon annan i världen som kunde ha mer motiv än MB hade för att döda VB. Hela hans familjeliv och verksamhet skulle rasa om VB skulle anmäla honom för våldtäkt eller kontakta hans fru och meddela henne att hon blivit med barn med MB. Vi vet inte vad hade VB och MB skrivit till varandra i mer än 2000 sms men av de 3-4 meddelande som man kunde läsa i Facebook, fick man uppfattningen att de hade ett stormig förhållande som nått den gränsen att dödshot hade kommit på tal. Vi vet också att han inte hade hotat bara VB utan han hade tagit strypgrepp på sin före detta älskarinna och hotat att han skulle döda henne om hans fru fick kännedom om hans otrohet. Då, fanns ett motiv och en våldsam man i bilden

2- Någon måste ha vilja att sätta ditt en oskyldig man (KJ).
Om någon skulle döda sin älskare, då, borde han veta att han kommer att bli huvudmisstänkt på en gång. Då måste han vända blickarna mot annan person. Vem är en bättre kandidat än KJ i den här situation? En pervers idiot som inte kan bädda sin säng och går ut med gasmask på ansiktet och hela hans liv består av att låtsaskriga med leksaker? Mördaren skulle tycka att han gör KJ en tjänst om han skickar honom till psyket för få vård.

Som sagt, jag är övertygad att KJ är mördaren men jag skulle inte bli förvånad om MB var det. Men så är det inte fallet. Idioten KJ gjorde saken mycket enkel för honom.
Uppgiften om att han raderade SMS innan han fick veta om försvinnandet kommer från KJ själv. Om han ljög om orsaken till raderandet kan han också ha ljugit om tidpunkten för raderandet.
Citera
2014-05-23, 19:42
  #78412
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja och tyvärr så får han rabatt p.g.a. att han helt enkelt är knäpp och "säregen".

Kan man göra ett mer bestialiskt mord än detta, flera stick i både rygg och bröstkorg, styckar offret och placerar ut delar varav händer och höftkula saknas, kläder saknas, mobil saknas.

Hur i h-vete detta kan bli dråp och tio år är iaf för mig en gåta, mord inryms med råge och han borde få max straffet 18 år, livstid var knappast att räkna med i hans ålder.

Men min uppfattning är klar att KJ skulle istället dömts till sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning, han behöver vård och det kan inte kriminalvården ge. Han kommer vara minst lika farlig när han kommer ut från kåken och man får hoppas att allmänheten varnas.
Han kommer att återkomma till sin hemstad för där har han sina enda huvudsakliga kontakter, familjen och några bokstavskompisar.

VB's mor och släkt måste ha mardrömmar, VB's liv var värt några år på kåken i landet lagom.

Ja, enligt din uppfattning som inte förstår dig på KJ:s sort tror du säkert att sluten psykvård vore den rätta medicinen, men KJ är inte sjuk och kan inte "vårdas" till det bättre, och att han skulle vara minst lika farlig när han kommer ut på gatan om några år tror jag inte på för ett ögonblick - KJ har gjort det han fantiserat om och fått sin karamell att suga på så länge han lever ..
Citera
2014-05-23, 19:53
  #78413
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Uppgiften om att han raderade SMS innan han fick veta om försvinnandet kommer från KJ själv. Om han ljög om orsaken till raderandet kan han också ha ljugit om tidpunkten för raderandet.

Hur menar du nu? Att en eventuell dubbellögn om både tidpunkt och motiv för raderingen skulle kunna utgöra en omständighet som talar för KJ:s oskuld?
Citera
2014-05-23, 19:56
  #78414
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur menar du nu? Att en eventuell dubbellögn om både tidpunkt och motiv för raderingen skulle kunna utgöra en omständighet som talar för KJ:s oskuld?
Nej, men uppgiften om radering innan KJ fick veta om försvinnandet tas som sanning i tråden och läggs honom till last, men uppgiften kanske inte är sann.
Citera
2014-05-23, 19:59
  #78415
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, men uppgiften om radering innan KJ fick veta om försvinnandet tas som sanning i tråden och läggs honom till last, men uppgiften kanske inte är sann.


Att KJ kände till VB:s försvinnande innan uppgiften blev officiell kan vi utgå ifrån - det har vi två domstolars ord på ..
Citera
2014-05-23, 20:08
  #78416
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, enligt din uppfattning som inte förstår dig på KJ:s sort tror du säkert att sluten psykvård vore den rätta medicinen, men KJ är inte sjuk och kan inte "vårdas" till det bättre, och att han skulle vara minst lika farlig när han kommer ut på gatan om några år tror jag inte på för ett ögonblick - KJ har gjort det han fantiserat om och fått sin karamell att suga på så länge han lever ..

Jag kan iofs tänka mig att du av någon anledning (umgänge i vissa kretsar då kanske) har vissa kunskaper om den sorts person som du TROR att Kristoffer är. Problemet är bara att du inte VET hur Kristoffer är. Du kan gissa, men du har bara brottstycken av information. Du har inte BUP-journalerna, du har inte utredningen från rättspsyk. Du har inte djupare rapporter från hans närmaste än vad som framkommer i förhören. Du har inte träffat honom personligen. Du vet inte vad han skulle scora på ett klassiskt "psykopattest". Så NEJ, eftersom du inte vet vad för slags typ Kristoffer egentligen är så kan du inte säga att du kan hans typ. Om du nu inte kan alla typer av människor.

Just vem Kristoffer egentligen är tycker jag förblir en av de största gåtorna och obesvarade frågorna i tråden efter mer än ett år (idag är det förresten ett år sen han anhölls hemma i sina föräldrars bostad). Många har trott sig förstå honom. Han är endera iskall psykopat eller hjälplös handikappad som inte kan fjälla en fisk en gång. Men sanningen är att ingen vet vad som egentligen skedde och vad som nu rör sig inuti honom. Vansinnesutbrott eller planering? Jag vet inte. En person med autismspektrumstörning som inte kunde hantera ännu ett sammanbrott/avvisande i en relation eller en person som drag av våldsam sadism och psykopati i sig? Ingen av oss kan veta detta säkert. Och att skriva som hovrätten om hans "säregna personlighet" säger ju egentligen ingenting annat än att de inte heller kunnat hitta en förklaring på vem han egentligen är och vad som rör sig inom honom.
Citera
2014-05-23, 21:08
  #78417
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan iofs tänka mig att du av någon anledning (umgänge i vissa kretsar då kanske) har vissa kunskaper om den sorts person som du TROR att Kristoffer är. Problemet är bara att du inte VET hur Kristoffer är. Du kan gissa, men du har bara brottstycken av information. Du har inte BUP-journalerna, du har inte utredningen från rättspsyk. Du har inte djupare rapporter från hans närmaste än vad som framkommer i förhören. Du har inte träffat honom personligen. Du vet inte vad han skulle scora på ett klassiskt "psykopattest". Så NEJ, eftersom du inte vet vad för slags typ Kristoffer egentligen är så kan du inte säga att du kan hans typ. Om du nu inte kan alla typer av människor.

Just vem Kristoffer egentligen är tycker jag förblir en av de största gåtorna och obesvarade frågorna i tråden efter mer än ett år (idag är det förresten ett år sen han anhölls hemma i sina föräldrars bostad). Många har trott sig förstå honom. Han är endera iskall psykopat eller hjälplös handikappad som inte kan fjälla en fisk en gång. Men sanningen är att ingen vet vad som egentligen skedde och vad som nu rör sig inuti honom. Vansinnesutbrott eller planering? Jag vet inte. En person med autismspektrumstörning som inte kunde hantera ännu ett sammanbrott/avvisande i en relation eller en person som drag av våldsam sadism och psykopati i sig? Ingen av oss kan veta detta säkert. Och att skriva som hovrätten om hans "säregna personlighet" säger ju egentligen ingenting annat än att de inte heller kunnat hitta en förklaring på vem han egentligen är och vad som rör sig inom honom.

Jag tror det som i andra på ytan ganska oförklarliga mord finns en sexuell komponent och en starkt upplevd känsla av förödmjukelse hos mördaren. Något inträffar mellan paret och det upplevs av KJ som en stor kränkning av en del av hans personlighet som han haft problem med att hantera sedan länge. Hans udda personlighet och hans eventuella sexuella ambivalenser angående om vilket kön han föredrar gör det scenariot definitivt troligt.

Är det så ligger typen av mord nära vad som kallats acute catathymic homicide, mord som begås pga av en plötslig och intensiv känsloupplevelse med bakomliggande problematik hos mördaren av typen beskriven ovan.
Citera
2014-05-23, 21:24
  #78418
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror det som i andra på ytan ganska oförklarliga mord finns en sexuell komponent och en starkt upplevd känsla av förödmjukelse hos mördaren. Något inträffar mellan paret och det upplevs av KJ som en stor kränkning av en del av hans personlighet som han haft problem med att hantera sedan länge. Hans udda personlighet och hans eventuella sexuella ambivalenser angående om vilket kön han föredrar gör det scenariot definitivt troligt.

Är det så ligger typen av mord nära vad som kallats acute catathymic homicide, mord som begås pga av en plötslig och intensiv känsloupplevelse med bakomliggande problematik hos mördaren av typen beskriven ovan.


Fetat tror jag inte alls på. Känsloyttringar ? Nej, knappast - ingenting tyder på att dödandet utförts i affekt, det är sannolikt helt andra mekanismer som triggat KJ att som en av två eller tre gärningspersoner döda Vatchareeya Bangsuan ..
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-23 kl. 21:28.
Citera
2014-05-23, 21:43
  #78419
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det finns nog ingen som besöker KJ i fängelset. Tror inte ens hans föräldrar vill ha med honom att göra, annars är de lika sjuka dom.
Tror du verkligen det, eller vill du bara vara elak?
Citera
2014-05-23, 21:48
  #78420
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
I TR, på direkt fråga från åklagaren, så svarar KJ att han inte längre tror att blodet är planterat i bilen.

Självklart använder man allt som sägs av den misstänkte emot honom, det är så förhör fungerar. KJ, som snabbt undrade hur blodet hamnade i hans skuff, utan att polisen ens nämnt detta, började spekulera om att det var planterat. Likaså spekulerade han i att tejprullen var planterad. Helt plötsligt så brukade han inte låsa varken bilen eller lägenheten, tvärtom mot vad han sa i inledande förhör.

I TR så fick han frågan om han själv trodde att blodet var planterat. På detta svara han bestämt, nej, jag tror inte längre att det är planterat.

Han förstod att blodet inte gick att snacka bort.

Båda försvarsadvokater har haft många tillfällen under resans gång att träffa och kommunicera med KJ, likaså har advokaterna fått se och lära känna till pojkens problematik och utifrån detta skapat sig en helhetsbild av KJ och fallet. Speciellt TO har säkert kunnat diskuterat med sin klient om vad som är bäst för honom baserat på KJ:s berättelse, BF fick ju faktiskt gå han.

Planteringsteorin och näsblod diskussionen från KJ var i början av detta fall, då försvaret inte "kände" till alla bevis, inte heller kände dom till den säregne KJ. Men lång tid i detta omfattande mål, om än för kort för endast en advokat, hade försvaret tillsammans med KJ och någonstans på vägen försvann fokus på planteringsteorin och försvaret byggdes istället upp på andra brister i utredningen.
Försvaret har jobbat bra med sin udda klient och säkert har man fått väga dom flesta diskussionerna med KJ på skål för att han skall förstå försvarets argumentation om var dom största möjligheterna finns och det var absolut inte enligt försvaret på planteringsteorin eller näsblodet.

I "enklare" brottsmål med mycket färre tid, advokat och klient emellan, både i rätten och utanför
kan man ana att endast ett "klientens berättelse är min utgångspunkt -resonemang " kan föras.
I större och mer utdragna brottsmål som i detta falll har man helt säkert fler möjligheter att tillsammans resonera både ditten och datten och hur dom olika bevisen/"bortförklaringar" kan påverka utfallet mer ingående. Så har säkert skett i detta fall och därför kan jag inte fatta att ni orkar sitta och älta nästan ett år gammalt resonemang från KJ, försvaret lade istället fokus på annat och som det verkar så fick dom fick med sig KJ för lääänge sedan.

Kj förstod nog inte på egen hand att blodet inte gick att "snackas" bort, Kj behövde säkert lite hjälp av en skicklig försvarsadvokat att förstå detta, överskatta inte pojkens intelligens. Sen så tror jag faktiskt också att KJ:s föräldrar jobbat en hel del i kulisserna med att vägleda försvaret hur man bäst når denna udda grabb, hur som helst KJ är nådd och endast dömd till dråp, en dom han säger sig inte vilja överklaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in