2014-06-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hade jag varit i MB:s kläder hade sms:en från VB raderats i takt med att de influtit i min mobil, och de svar jag avsänt hade också raderats. - Den permanenta raderingen har mobilen själv skött om; det är ingenting som MB valt.

Förklara.
Citera
2014-06-09, 16:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Den p e r m a n e n t a raderingen av smsen kan likväl varit en 100% medveten handling!
Nej, i MB:s mobil kör telefonen erase och är ingenting som användaren kan påverka. Dock: Om han gjort en större radering (vilket är fallet: 1708 poster perioden 120505 - 130430) har han medvetet eller omedvetet aktiverat erase-logiken i telefonkretsen och den har då utplånat samtalshistoriken. Med tanke på den massiva uppvaktningen från VB och det faktum att hon sedan bara försvinner, hade nog vem som helst fått kalla fötter - och allrahelst som MB av lätt insedda skäl instinktivt tänkt mörka sitt förhållande med VB.
Senast redigerad av letsdoit 2014-06-09 kl. 16:43.
Citera
2014-06-09, 16:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hade jag varit i MB:s kläder hade sms:en från VB raderats i takt med att de influtit i min mobil, och de svar jag avsänt hade också raderats. - Den permanenta raderingen har mobilen själv skött om; det är ingenting som MB valt.
"Mycket talar för att telefonen kört Erase och återställt dessa delar", sid 952. Presentera inte det som en absolut sanning.
Citera
2014-06-09, 16:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Förklara.
FUP, s. 948ff (s. 952).
Citera
2014-06-09, 16:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Mycket talar för att telefonen kört Erase och återställt dessa delar", sid 952. Presentera inte det som en absolut sanning.
Nej, men det är så långt man kan komma. Flera sms återkommer också i fb-konversationen - så det är inga konstigheter som har kunnat raderas.
Citera
2014-06-09, 16:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah[/quote
Verktyget =Grön märlspik?
Varför inte ett utslag av VB:s skämtlynne - innebärande att hon syftade på en grön kondom?
Citera
2014-06-09, 17:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag tänker mig en topp som är mer V i formen än ett D men som planas ut mer upp mot skaftet.
Efter att ha kollat runt på nätet och läst om olika typer av huggskador med kniv så verkar det inte alls omöjligt att att hon dödats med någon typ av dagger men en ganska nätt sådan.
Den push dagger som länkades till tidigare (han som högg grisen) där ser man att med just den kniven verkar det relativt enkelt att hugga genom ben men måste hålla med dig att det är förmodligen svårare än det ser ut på det klippet.

Det som jag har hittat som verkar stämma bäst in på hur jag tror att hennes skador ser ut är denna:
http://www.cartercrafts.com/pushdagger.htm

Det är specifikt en skada på VB som jag reagerade över och det är FUP 411 punkt 59.
Skarpkantad sårskada (i) som mäts 0,3cm motsvarande alla sidor på en trekant.
Den underliggande sårkanalen är ca 0,5cm djup.

Den andra skadan som verkar lite udda är punkt 62
Skada L som är i höger lunga, ett litet jack i sårkanten kan tyda på två hugg i samma sårkanal.

Ändarna på huggen verkar alla vara skarpkantade och då låter det väl rimligt att det är vasst på båda sidor då.

Att såren är D formade behöver inte betyda att "kniven har den exakta formen utan det beror även på hur kniven träffar kroppen, är skinnet spänt, det finns bla linjer i huden och beroende på hur man hugger i dom så glipar såren olika mycket.

DL uppger att vapnet verkar var koniskt och den dagger jag länkat till kan nog upplevas lite konisk.

Anledningen till att jag tror att det är ett litet vapen (max 10cm) är att alla huggen är så samlade och majoriteten av dom är fokuserade på hjärtat. Skada L punkterar ena lungan och två i axeln, resten av huggen är mot hennes hjärta.

Därför har jag svårt att se att det är gjort i affekt, det ser väldigt målinriktat ut men med stort hat.
(helt mina egna tankar och något jag tror, tänker inte ge mig in i någon närmare analys om GMs känslor)

Om VB blev kniv- eller huggen med annat eggvasst föremål skulle huggen vid nästan varje tillfälle skadat revbenenen. Men så tycks inte vara fallet, och förklaringen är att hon inte blev huggen - utan stucken, i de flesta fall i bröstkorgen till vänster om mittlinjen (ryggraden) där gärningspersonerna efter lite googlande förstått att lungorna kommer att punkteras.
Citera
2014-06-09, 17:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan så vara. Mera sannolikt är dock att avtrycket härrör från sex-akten. Anser jag. I vilket fall finns rimlig förklaring till avtrycket.

Därmed minskar bevisvärdet.

Någon sexakt mellan VB och KJ ägde inte rum e. m. /kvällen 4 maj då VB med största sannolikhet inte besökte KJ i hans bostad. Avtryck avsattes därför troligtvis under KJ:s handhavande med benen när dessa placerades i gula huset.
Citera
2014-06-09, 17:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad tror vi om detta?
Ett ämne för en Oscar eller?

FUP 1296
Kristoffer var arg, han var säker på att det var Micke som dödat Ploy. Kristoffer ville att
Robin skulle följa med och söka upp Micke och prata med honom, att de skulle spöa upp
honom och se till att han åkte till polisen. Robin sa till Kristoffer att sluta svamla, att de inte
skulle göra det, han sa att de skulle låta polisen sköta sitt jobb. Kristoffer sa: okej då.
Robin sa till Kristoffer att hålla sig hemma och förklarade att han säkert kommer att bli
förhörd av polisen med tanke på att han är den sista som sett henne. Kristoffer ville att Robin
skulle leta upp Micke om han själv skulle bli hämtad av polisen. Robin sa till Kristoffer att
sluta svamla.
Enligt Robin var Kristoffer helt säker på att benen som polisen hittade tillhörde Ploy.
Kristoffer menade att Ploy var försvunnen, vem kunde annars benen tillhöra.
Robin tillfrågades om Kristoffer pratat om att det kan finnas en hotbild mot Ploy. Robin
uppgav att han inte hört det, Kristoffer har aldrig pratat om detta.
Robin tillfrågades om Kristoffer brukar vara arg. Robin uppgav att Kristoffer inte kan
vara arg, han har aldrig sett honom arg förutom när han pratade om att Micke (karatetränaren)
kan vara den person som skadat Ploy.

Förmodligen var KJ den sista som sett VB - eller delarna av henne, vid försöket att få delarna in i gula huset, däremot inte den sista under tiden hon ännu levde, då räknar jag med att KJ och troligtvis två till fanns på plats..
Citera
2014-06-09, 17:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, i MB:s mobil kör telefonen erase och är ingenting som användaren kan påverka. Dock: Om han gjort en större radering (vilket är fallet: 1708 poster perioden 120505 - 130430) har han medvetet eller omedvetet aktiverat erase-logiken i telefonkretsen och den har då utplånat samtalshistoriken. Med tanke på den massiva uppvaktningen från VB och det faktum att hon sedan bara försvinner, hade nog vem som helst fått kalla fötter - och allrahelst som MB av lätt insedda skäl instinktivt tänkt mörka sitt förhållande med VB.
Om det är riktigt att han medvetet aktiverat erase-logiken, eller medvetet raderat just meddelanden från VB ljög han i TR, där svarar han jakande på åklagarens fråga om han raderade eftersom. Man kan se att han har raderat alla SMS fram t.o.m. sista med VB, och sparat SMS efter det. Sista SMS skickades kl 19:31, äldsta sparade SMS är från 19:43. Han säger i TR att han sparar endast SMS med tider, möten och inhandlingslistor, men äldsta sparade SMS:en lyder: "Hur mycket ligger resorna på nu?", "Hehe, varför inte? Utbildning och personalvård:)" och "Ok, är otroligt tacksam hur som helst". Knappast SMS värda att spara på, särskilt som han får över 100 SMS efter det. Varför raderar han specifikt SMS från VB och äldre, och sparar senare om han raderar allteftersom? KJ raderade SMS med VB, och blev grillad om orsaken, men MB tillfrågas inte.
Sid 994:
Citat:
[MB] uppger att han troligtvis på måndagen den 6 maj skickade ett SMS till Ploy och skrev "hej hur är det vad gör du". [MB] tillfrågas om varför han skickade detta SMS. Han gjorde detta för att Ploy verkade ha varit upprörd och att hon ville prata.
Detta SMS finns inte i telefonlistan, sid 918, och ändå skrev han på Facebook samma dag (sid 902): "Ha ha ha jaha nu dissar du mig", som om han hade skickat det och förväntat sig ett svar. Gick han ett steg för långt i sina försök att dölja inblandning i försvinnandet?
Senast redigerad av Quarrel 2014-06-09 kl. 18:08.
Citera
2014-06-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Någon sexakt mellan VB och KJ ägde inte rum e. m. /kvällen 4 maj då VB med största sannolikhet inte besökte KJ i hans bostad.
Du tror inte att någon sexakt ägde rum mellan VB och KJ em. /kvällen 4maj.
Du är av åsikten att någon sexakt inte ägde rum mellan VB och KJ em. /kvällen 4maj.
Citera
2014-06-09, 18:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är frågan... Var det samma person som mördade och som styckade?
Hur många är inblandade? Finns det fler vittnen?

Hur ser det där gröna knivliknande vapnet ut som VB ville ha av MB?

Kan det vara mordvapnet?

Har formen på det matchas med de dödande stickskadorna på VBs kropp?

Troligen flera som var med om dödandet av Vatchareeya - men styckning, där KJ:s machete kan ha kommit till användning, gjorde han förmodligen själv. Inblandade tror jag var KJ och personen som sprang in i dörren, samt någon mer - kan ha varit någon som deltog MPS-söket för koll beträffande aktuella sökområden, och ordningsföljden dem emellan, som skulle finkammas. Dvs någon med uppgift att ligga så nära FI som möjligt för att kunna överhöra samtal och få intressant information. Kan mycket väl tänka mig att åtminstone KJ såg dödandet av VB som en militär operation, han är förmodligen tillräckligt uppslukad av sitt airsoftande för att suggerera det här .. Beträffande vittnen så utesluter jag inte att något sådant finns ..

Diskussioner och teorier om mordvapen och tejprullar förefaller inte vara frågor värda att lägga krut på, Fallet Vatchareeya Bangsuan är ju avslutat och lagt till handlingarna som det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in